پیام خوزستان

آخرين مطالب

نقد و بررسی فیلم «طلا»: درخشش در سکانس های پایانی فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - طلا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی و به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته ساخته سال 1397 است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد
فیلم «طلا» در جشنواره فجر 97
با وجوداینکه «مالاریا» آخرین ساخته پرویز شهبازی به‌تازگی اکران شده است، اما از ساخت آن سه سال می‌گذرد. در طی سه سال گذشته، شهبازی بیشتر به فیلم‌نامه‌نویسی مشغول بوده است و حالا با «طلا» به عرصه فیلم‌سازی بازگشته است.
داستان فیلم «طلا»
«طلا»، قصه منصور (هومن سیدی)، است که به همراه دوستانش، رضا (مهرداد صدیقیان) و لیلا (طناز طباطبایی) و با کمک دوستش، دریا (نگار جواهریان) تصمیم می‌گیرند یک رستوران افتتاح کنند. در همان ابتدای فیلم، یعنی دقیقاً از سکانس اعتراضات کارگری درجایی که منصور کار می‌کند و برای شغل خودش و برادرش بعد از هفت ماه حقوق نگرفتن چانه میزند، می‌توان متوجه شد که منصور با بقیه دوستانش فرق می‌کند. دغدغه‌های مالی جدی‌تری دارد، نسبت به زندگی بدبین‌تر است ( قبل از شروع بازی فوتبال، پیش‌بینی می‌کند ایران بازنده خواهد بود)، امید و شوقی که دیگران نسبت به آینده دارند را ندارد و مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دارد.

پوستر فیلم «طلا»
«طلا»، متفاوت‌ترین فیلم شهبازی تا به امروز است؛ چه ازنظر محتوی و چه ازنظر فرم. در «طلا» خبری از عدم قطعیت آشنای دنیای شهبازی نیست و کاراکترها، مردد و دودل میان انتخاب قرار ندارند.

هومن سیدی در فیلم «طلا»
شخصیت‌های «طلا»، تصمیم می‌گیرند، اجرا می‌کنند و دربند اخلاقیات نیستند و این آخری شاید تنها شباهت کاراکترهای جدیدترین فیلم شهبازی با سایر آثارش باشد. همچنین، «طلا» از بحران‌های جوانی و مشکلات جوان بودن نمی‌گوید. شهبازی در «طلا»، دیدش را گسترده کرده و از مشکلات زنده‌بودن می‌گوید. قهرمانش در سی‌ودوسالگی، مرد چند خانواده است، عشق و تعاریف این‌چنینی در مقابل مشکلات زندگی برایش پیش‌پاافتاده و بچه‌گانه است. برای دریا، دختر یک صراف متمول، عاشقی زیباست و بی‌حوصلگی منصور معنایی ندارد. برای لیلا یا رضا که به نظر می‌رسد هردو اوضاع مالی خوبی دارند، شروع یک تجارت جدید، هیجان‌انگیز و امیدوارکننده است، اما منصور از همان ابتدا نسبت به این تصمیم بدبین است و برای خود در این قرارومدار جدید جایگاهی قائل نیست.

نگار جواهریان در فیلم «طلا»
باوجوداینکه شخصیت منصور، شخصیتی پیچیده و جذاب است، اما نیمه اول فیلم یا بهتر است بگوییم، بیشتر زمان فیلم، روند پیشرفت داستان کند و خسته‌کننده است و بیننده را چندان درگیر خود نمی‌کند. همه رویدادها، باوجود واقعی بودن و ملموس بودنشان، آن‌قدر تکراری به نظر می‌رسند که بیننده نخواهد وقت صرف کند و قدم در قصه‌ای که بارها شاهدش بوده بگذارد. خرده روایت‌های زیاد که هیچ سنخیتی باهم ندارند و انگار همه در میانه راه رها می‌شوند، حوادث متفاوتی که روی می‌دهد و کاراکترهای فرعی خنثی، همه و همه به بیننده تلقین می‌کند که با یک اثر جدی روبه‌رو نیست. اما درست نزدیکی‌های پایان فیلم، وقتی‌که دیگر امیدتان به آخرین اثر شهبازی یکسره بربادرفته است، ناگهان «طلا» اوج می‌گیرد، خرده روایت‌هایی که بیننده فکر می‌کرد در مسیر فیلم‌نامه فراموش‌شده‌اند را به هم پیوند می‌زند و با چند غافلگیری پشت سر هم و جذاب، بیننده را شوکه می‌کند.

هومن سیدی در فیلم سینمایی «طلا»
شهبازی در «طلا»، باز هم جسارت ورود به منطقه ممنوعه را از خود بروز می‌دهد و روابط آزاد و بی‌قیدوشرطی را به تصویر می‌کشد که به آنچه دوروبرمان می‌بینیم، نزدیک‌تر است تا القاب جبری که سینمای ایران از آن‌ها برای توجیه روابط استفاده می‌کند. شهبازی، ذره‌ای سعی نمی‌کند که رابطه منصور و دریا را مهم‌تر یا رسمی‌تر از چیزی که هست نشان دهد، بلکه با نمایش نوعی بی‌قیدی در این رابطه، اضطراب دریا و تصمیماتی که در مورد رابطه‌اش می‌گیرد را منطقی جلوه می‌دهد و بیننده را متقاعد می‌کند که منصور و دریا، گرچه در یک قایق هستند، اما الزما به یک مقصد نمی‌اندیشند و در یک‌جهت پارو نمی‌زنند. منصور نسبت به دریا مهربان است و او را دوست می‌دارد، اما جنس دوست داشتنش با دریا فرق می‌کند. تا پایان فیلم هم تمام‌کارهایی که دریا برای منصور انجام می‌دهد شبیه یک باج عاطفی است، اما وقتی دریا از همه‌چیز می‌گذرد تا منصور برود و خودش و آنچه از منصور باقی‌مانده، در تنهایی و دوری بمانند، درست مانند منصور، بیننده هم از میزان عشق و علاقه دریا شگفت‌زده می‌شود.در کنار این‌ها، شهبازی، بیشتر فیلمش از فرم و ساختار غافل است و تماماً مشغول قصه‌گویی و بسط روایتش است.

طناز طباطبایی در فیلم «طلا»
اگر تکراری بودن قصه‌ها و کاراکترها برای بیننده خسته‌کننده نباشد، این قصه‌گویی محض در کنار فرم بی‌سر و شکلی که سرتاپای فیلم را گرفته است، خسته‌کننده خواهد بود. اما شهبازی، این دوری از پرداخت فرمی را نیز از روی تعمد انجام می‌دهد. انگار تمام ذوق و سلیقه‌اش را نگاه می‌دارد برای سکانس پایانی فیلمش که یک شاه سکانس است. وقتی منصور با ترس و اضطراب در میان درخت‌ها می‌دود و صدای قدم‌های سنگینش، در پس نفس زدن‌هایش گم می‌شود و ناگهان صدایی خفه همه‌چیز را در سکوت فرومی‌برد، وقتی دوربین ناگهان نقطه دید منصور را به بیننده عرضه می‌کند و با او می‌پرد، می‌دود و ناگهان نقش بر زمین می‌شود، وقتی از میان پلک‌های سنگین منصور حوادث را دنبال می‌کند، بیننده به عمق همان جنگل می‌رود، همراه با منصور نفسش را حبس می‌کند و همانند او سردی خاک باران‌خورده جنگل را زیر صورتش حس می‌کند.

نشست خبری فیلم «طلا» در سی و هفتمین جشنواره فجر
اگر شهبازی در بقیه روایتش به پرداخت ساختاری روی آورده بود و با بازی‌های فرمی بیننده‌اش را مدهوش کرده بود، نه تلخی و تراژدی زندگی منصور به این خوبی به بیننده منتقل می‌شد و نه این سکانس بی‌نظیر که اوج هنرنمایی فرمی شهبازی است تا این حد تأثیرگذار از آب درمی‌آمد. آنچه در تمام طول فیلم ثابت است، بازی متوسط بازیگران است. هومن سیدی و نگار جواهریان، در کاراکتر تیپیکال خود ظاهر می‌شوند و هیچ نقطه برجسته‌ای در بازی‌شان ارائه نمی‌دهند. طناز طباطبایی، باوجود بازی‌های خوبی که ارائه داده است در «طلا» درخشش خاصی ندارد و کاراکتر مهرداد صدیقیان در فیلم‌نامه زائد و اضافی به نظر می‌رسد و حتی بااین‌وجود، چالشی برای او و بیننده همراه ندارد.

فیلم «طلا» با بازی نگار جواهریان
«طلا» یک ریسک فیلم‌سازی بزرگ است. شهبازی ممکن است در نیمه اول فیلم آن‌قدر بیننده را ناامید کند که نتواند در پایان دوباره او را به مسیر قصه بکشاند و همراهش کند. از سوی دیگر، قصه بی‌محابا و شجاعانه او از روابط آدم‌های امروزی، بعید نیست کار دستش بدهد و «طلا» را مثل «خانه دختر» و «مالاریا»، به دام توقیف و اصلاح بیندازد. اما شهبازی ثابت کرده است که از راه‌های ساده خوشش نمی‌آید و رویه‌اش را هم‌تغییر نمی‌دهد.
بیشتر بدانید : کنجکاوی ‌برانگیزترین فیلم های جشنواره فجر امسال + عکس
بیشتر بدانید : معرفی 22 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر سال 97
منبع: بلاگ نماوا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/107473/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد

باز هم این تیم بیمار ایران را به من دادند | همه دنیا ما دو نفر را می‌شناسند

حمله موشکی حزب الله به پایگاه «المالکیه» صهیونیست‌ها

انجام عملیات وعده صادق در سایه ولایت مداری

ویسی:همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

هدف از برگزاری یادواره‌های شهدا ترویج و تبیین راهبرد مقاومت و ایثار است

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

حمله موشکی حزب الله به پایگاه «المالکیه» رژیم صهیونیستی

رفع معارضین پروژه شاخه غربی پروژه یادگار امام(ره) در حال اتمام است + فیلم

5 مصدوم در پی انفجار کپسول گاز در یک ساختمان مسکونی در شادگان

ثبت آلودگی هوا در 3 شهر خوزستان

نان در خوزستان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست

ربات «اطلس» بازگشت!

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟

نفت - پرسپولیس، یک جنگ تمام‌عیار در آبادان

پیش‌بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز 1403

راهپیمایی مردم آبادان و خرمشهر در حمایت از اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

برگزاری راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

بیش از13 هزار نفر از سربازان نیرو‌های مسلح خوزستان تحت آموزش‌های مهارتی قرار گرفتند

پیش بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان

گسترش تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌ا...

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه ها تعطیل است!

هوای 3 شهر خوزستان «ناسالم» شد

عبدالله ویسی: 2 بار فولاد بیمار را به من دادند؛ همه دنیا من و کمالوند را می‌شناسند!

دعوت اسکواش‌باز خوزستانی به اردوی تیم ملی

عملیات وعده صادق مظهر اقتدار سپاه و جبهه مقاومت بود

آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

42 دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

چرا برج آزادی تهران قرمز شد؟

آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

علم منتظر معجزه نمی ماند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

زمزمه‌های احیای مجدد «پتروشیمی آبادان» با 1500 کارگر

دعوت اسکواش باز خوزستانی به اردوی تیم ملی

صدر را بگیر

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد / مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم

برج آزادی تهران «قرمز» شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 30 فروردین ماه

قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/30

دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل

منطقه زیبای پامنار خوزستان + فیلم