پیام خوزستان

آخرين مطالب

شور و عشق خوزستانی ها در بازسازی عتبات عالیات در عراق فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - شور و عشق خوزستانی ها در بازسازی عتبات عالیات جلوه ای از محبت وصف ناشدنی مردم این دیار به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است ؛ سرزمینی که با قدم نهادن حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به خوزستان ، دروازه ورود شیعه به ایران بزرگ لقب گرفت.
به گزارش ایرنا هر گوشه این سرزمین بوی محبت به خاندان اهل بیت (ع) می دهد ،دیاری که به لطف الهی فرصت یافت تا با مشارکت در بازسازی اعتاب مقدسه ، جلوه های از شور و اشتیاق به خاندان پیامبر(ص) را نشان دهد.
قریب به نیم قرن دیکتاتوری و جنگ، برای مردم مظلوم عراق نتیجه ای جز ویرانی، آوارگی ، قتل و غارت به همراه نداشت و متاسفانه در این میان عتبات مقدسه نیز از این امر مستثنی نبود ؛ آثار زخم دژخیمان صدامی هنوز از چهره منور حرم های مطهر امامان معصوم(ع) پاک نشده است.
به لطف و توفیق الهی پس از سقوط رژیم بعثی در عراق ، با امکان حضور در بارگاه منور امیر مومنان علی (ع) ، و سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و یاران با وفایش ، ستاد بازسازی عتبات عالیات به تشخیص مسئولان امر و با هدف ساماندهی و هدایت نذورات و هدایای عاشقان و دلدادگان اهل بیت (ع) در کشور تشکیل شد.
این ستاد از شروع تاسیس ، عزم خود را جزم کرد تا با برنامه ریزی، تحقیق، مطالعات اولیه و همکاری با تولیت حرم های مطهر بتواند فضایی مناسب را برای دلدادگان فراهم کند که نتیجه آن ترمیم، تعمیر، گسترش، تعویض، بازسازی و زدودن غبار چندین ساله از میعادگاه عاشقان و محبان ائمه اطهار (ع) بوده است.
در این راستا ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان نیز با مشارکت سایر ستادهای معین استانی تاکنون پروژه های زیادی را به پایان رسانده است.
این ستاد علاوه بر مشارکت در سایر پروژه های مربوط به بازسازی اعتاب مقدسه، از سال 1389پروژه های مستقل و بزرگی را نیز بر عهده گرفته و تحویل داده است.
** بازسازی ایوان طلای حرم علوی
یکی از این پروژه های مهم ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان ، تامین هزینه مرمت و بازسازی ایوان طلای حرم مطهر و منور امیرالمومنین امام علی (ع) با جذب بیش از 120میلیارد ریال از محل نذورات و کمک های مردم سخاوتمند خوزستان بود که پس از سال ها به نتیجه رسید.
مردم خوزستان به ویژه بانوان مومنه بخش مهمی از طلاجات خود را برای حرم مطهرحضرت علی (ع) هدیه کردند تا قدم بزرگی برای به سرانجام رساندن این کار عظیم برداشته و افتخاری ماندگار برای خود رقم بزنند.
بر اساس اسناد تاریخی، ایوان طلای حرم امام علی (ع)حدود 300سال پیش به دستور نادر شاه افشار طلاکاری شده بود که به دلیل گذشت زمان و عوامل فرسایشی طلاهای رویه ورق های مس دچار خوردگی شده بود و سیاهی ورق های مس نمایان شد که بنا به درخواست تولیت حرم مطهر و تایید مرجع عالیقدر آیت ا... سیدعلی سیستانی ، ستادبازسازی عتبات عالیات متولی بازسازی ایوان حرم علوی شد.
** ساخت 6 در حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا
مردم خوزستان پس از برعهده گرفتن ساخت 6 درب از حرم امامین عسکریین (ع) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات ، مشارکت نقدی و غیرنقدی خود را برای به سرانجام رساندن این عمل صالح شروع کردند و در مدت کوتاهی (کمتر از 2 سال) 6 درب حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) را برای نصب به سامرا ارسال کردند.
از دیگر پروژه های ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان ، می توان بازسازی نقاط آسیب دیده حرم حضرت زینب (س)در سوریه که در مراحل پایانی قرار دارد ، پروژه مرمت و بازسازی گنبد حرم مطهر امام علی (ع) ، ساخت 2 درب حرم مسلم بن عقیل (ع) و مشارکت فعالانه در پروژه توسعه حرم امام علی(ع) با ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف اشاره کرد.
** ساخت حایل های شیشه ای اماکن مقدسه
ساخت حایل های شیشه ای در حرمین امامین عسکریین(ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) که عراقی ها به آن "قاطع" می گویند از دیگر کارهایی است که پس از پایان کار، به تازگی به سامرا و کربلا ارسال شده است.
ساخت این حایل های شیشه ای برای تکفیک خواهران و برادران زایر و ایجاد نظم و انضباط برای زیارت به گونه ای که مسایل شرعی نیز رعایت شده باشد یکی از پروژه های ستاد بازسازی عتبات عتبات عالیات بوده که با همت مردم خیر ، نیکوکار و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خوزستان به سرانجام رسیده است.
** اعتبارات دولتی برای پروژه ها استفاده نشد
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت:در اجرای پروژه های بازسازی اعتاب مقدسه در عراق و سوریه از اعتبارات دولتی استفاده نشده و نخواهد شد.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی با اشاره به اینکه همه اعتبارات مورد نیاز پروژه های عتبات عالیات از محل هدایا و نذورات مردمی به سرانجام رسیده است افزود:این ستاد تاکنون حتی یک ریال از اعتبارات دولتی در این مسیر هزینه نکرده است.
وی با بیان اینکه هیات امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان به منظور نظارت بر کار این ستاد ، آیت ا... سیدمحمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز ، استاندار خوزستان، فرماندهی سپاه ولی عصر(عج) خوزستان و مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان هستند افزود:این ستاد در 27شهرستان استان نمایندگی فعال برای جذب مشارکت های مردمی ، ساماندهی هدایا، نذورات و کمک های مردمی دارد.
به گفته وی به تازگی با فراهم کردن زیرساخت لازم ، همه پرداختی ها و هدایای مردمی به صورت متمرکز در بانک ها انجام می شود.
همچنین ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در راستای ثبت در اسناد بازسازی عتبات مقدسه به کسانی که هزینه مرمت و بازسازی هر یک از حرم های اهل بیت(ع) را به مقدار حداقل پنج میلیون ریال پرداخت کنند سند افتخار مشارکت در بازسازی حرم های مطهر اهدا می شود.
** مشارکت در تامین اقلام مورد نیاز و نیروی فنی
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان می گوید:تاکنون 630 نفر نیروی متخصص فنی برای بازسازی حرم اهل بیت(ع) درعراق و سوریه به صورت دوره ای اعزام شده و بیش از سه هزار و 700 تن سیمان ، 600 شاخه لوله با اتصالات به ارزش 67میلیارد ریال ، 10 تن الکترود ، 190 تن شاخه تیرآهن 18 و 20 ، 10هزار متر ایزوگام تهیه و به عراق و سوریه ارسال شده است.
** بازسازی نقاط آسیب دیده حرم حضرت زینب (س)در سوریه
گروه های تروریستی و تکفیری پس از هجوم به منطقه زینبیه دمشق و نزدیک شدن به حرم مطهر حضرت زینب (س) خساراتی به ابنیه و تاسیسات حرم وارد کردند.
پس از عقب راندن عوامل تروریستی از اطراف حرم، ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان از طرف ستاد مرکزی بازسازی عتبات عالیات متولی بازسازی نقاط آسیب دیده آن حرم شریف شد و تاکنون درب های ورودی و رواق ها، مصلا، سامانه برودتی و حرارتی، موتور برق ، ایزوگام حرم و رواق ها به طور کامل بازسازی و نوسازی شد.
** مشارکت در ساخت پروژه عظیم صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف
به منظور توسعه حرم مطهر مولای متقیان امام علی (ع) در نجف اشرف پروژه صحن و شبستان جامع حضرت زهرا (س) با 220 هزار مترمربع از سال1389 شروع به کار کرده است.
این ستاد به منظور سهیم کردن محبان اهل بیت (ع) و علاقه مندان به مشارکت در این امر خیر هزینه ساخت 2 هزار متر مربع زیربنای این صحن را تعهد کرده است.
بخشی از این پروژه شامل شبستان و محل استراحت زایران که دارای امکانات گرمایشی و سرمایشی است، 100 هزار متر مربع وسعت دارد که باعث رفاه حال خیل عظیم زایران امام اول شیعیان خواهد شد.
این طرح با معماری اصیل ایرانی و اسلامی ساخته خواهد شد و نمایانگر هنر ایرانی در کنار اعتقادات عمیق دینی و مذهبی و علاقه مردم ایران به اهل بیت (ع)خواهد بود.
** ستاد برتر و ممتاز در جذب مشارکت مردم
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: این ستاد برای چندمین سال متوالی به عنوان ستاد برتر در زمینه جذب مشارکت مردم خوزستان در بازسازی اعتاب مقدسه در عراق و سوریه انتخاب شده است.
حجت الاسلام موسوی، رعایت نظم و انضباط در ثبت دقیق کمک های مالی و حفظ و انتقال هدایا و نذورات مردمی، انسجام و فعال سازی ستادهای تابعه ، نظارت دقیق و انجام بازرسی از زیر مجموعه های ستاد ، افزایش میزان جمع آوری هدایا و نذورات مردمی ، انجام اقدام های مثبت فرهنگی و اطلاع رسانی و ارتباط مستمر با رسانه ها در سطح استان و فعال بودن وب سایت ستاد استان و انعکاس مستمر فعالیت ها را از دلایل انتخاب این ستاد به عنوان ستاد برتر بیان کرد.
6065/ 6037

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/108028/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

وکیل شکات پرونده منافقین: مسعود رجوی نفوذی ساواک بود

جزئیات حادثه اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

رئیس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند، وضعیت متفاوت خواهد بود

عبدالله ویسی: شاید فردا به تیم دیگری بروم؛ مگر گواردیولا از مونیخ به سیتی نرفت؟

اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند

رضاییان به مدیرعاملی باشگاه فولاد خوزستان رسید!

تعمیرات اساسی یدک کش فتح 1 کوت امیر

تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه

انتخاب رییس هیات ورزش زورخانه‌ای خوزستان

ویسی:6 بازی آینده فولاد از زن و بچه ام برایم مهمتر است/شاید سال بعد باشم 10 بازیکن را نخواهم

رضاییان: هواداران بیایند تا فولاد بماند

حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد

ضرورت توجه به افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان

هوای 2 شهر خوزستان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

لیلا حاتمی شاید در ونیز

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

کلاهبردار میلیاردی در آبادان دستگیر شد

تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه

شناسایی 130 نقطه پرخطر در مسیر گذرگاه‌های اربعین

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

توئیت جدید کریمی قدوسی؛ این بار موشک مورد توجه قرار گرفت

خاندوزی به ریاض می‌رود

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

عزیمت به کراچی، مرحله سوم سفر رسمی رئیس جمهور به پاکستان

واکنش یک حقوقدان به توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

روایت صادقانه مقاومت و مظلومیت در به افق فلسطین

جریمه نقدی 5 باشگاه لیگ برتری

دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند