پیام خوزستان

آخرين مطالب

سه شهرخوزستان به عنوان مناطق ملی صنایع دستی کشور انتخاب شدند فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - ایرنا – معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سه شهر دزفول، شوشتر و اهواز به زودی شهر ملی صنایع دستی در کشور می شوند.
به گزارش ایرنا پویا محمودیان شامگاه چهارشنبه در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و دومین نمایشگاه ملی اقوام در اهواز با اشاره به انتخاب چند شهر خوزستان به عنوان شهر ملی در حوزه صنایع دستی ادامه داد: به شرط تکمیل پرونده ثبت احرامی بافی شوشتر، کپو بافی و خراطی دزفول و مینای صبی اهواز آنها را در لیست شهرهای ملی صنایع دستی کشور قرار می‌دهیم.
وی گفت: خوزستان استانی استراتژیک در حوزه صنایع دستی و هنرهای دستی به شمار می رود لذا در قبال آن مسئولیت زیادی احساس می‌کنیم و برنامه‌ریزی های زیادی برای ارتقای صنایع دستی و هنرهای دستی استان در دست اقدام داریم.
معاون صنایع دستی کشور با اشاره به بازارچه های نوروزی بیان کرد: یکی از جالبترین و درخور توجه‌ترین اتفاقات بهار امسال را بازارچه های نوروزی خوزستان رقم زدند در حالی که فروش کل بازارچه های کشور در سال 97 نسبت به سال گذشته رشد 49 درصدی را داشتند اما بازارچه های نوروزی خوزستان به تنهایی شاهد رشد 435 درصدی در حوزه فروش بودند.
وی ادامه داد: خوزستان در حوزه فروش بازارچه های نوروزی رتبه نخست کل کشور را به خود اختصاص داد که این رشد نشان می‌دهد خوزستان توانمندی های بسیاری دارد و گنجینه های درخور توجه و هنرمندان قابل اعتنایی دارد که هر کدام سرمایه های بی نظیری هستند.
محمودیان بیان کرد: خوزستان جزو معدود استانهایی است که نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی آن با اقبال خوبی در حوزه فروش رو به رو هستند درحالی که این اتفاق در استان های دیگر کمتر رخ می دهد.
وی با تاکید بر در نظر گرفتن برنامه ریزی های مختلفی خاص استان خوزستان بیان کرد: به زودی خبرهای خوبی از این حوزه به مردم خوزستان خواهد رسید.
معاون صنایع دستی کشور گفت: امیدوام در سفر آینده شاهد گشایش خانه ایرانی که با صنایع دستی استان خوزستان طراحی می شود باشیم این خانه می تواند قابلیت های بی حد و اندازه استان را به رخ همگان بکشد.
وی ادامه داد: امسال در حوزه ارتقای صادرات و حضور هنرمندان در نمایشگاه های خارجی خوب عمل شده و تقریبا اکثر هنرمندان و صنعتگران استان در این نمایشگاه ها شرکت کردند لذا امیدواریم با برنامه ریزی های پیش رو بتوانیم صادرات صنایع دستی و حضور صنعتگران در نمایشگاه های صنایع دستی خارج از کشور را پیش از پیش داشته باشیم.
محمودیان ادامه داد: رایزنی های بسیاری با منطقه آزاد اروند در رابطه با صنایع دستی انجام شده است و اتفاقات خوبی در راستای ایجاد مرکز و بازارجه صنایع دستی در ماهشهر را خواهیم داشت.
وی از گشایش اولین بازارچه دائمی صنایع دستی در استان خوزستان در آینده نه چندان دور خبر داد و اعلام کرد: ثبت جغرافیایی مینای صبی در آخرین مراجل قرار دارد.
معاون صنایع دستی کشور گفت: پس از پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در رابطه با ثبت پوشاک سنتی مردم خوزستان و طرح این موضوع در چهاردهمین شورای فنی صنایع دستی کشور، لباس مردم عرب این استان، از منظر اصالت، هویت، مواد و مصالح اولیه آن، تکنیک و روش های تولید آن و طرح و نقوش سنتی آن مورد برسی قرار گرفت.
وی افزود: در نهایت صدور مجوز برای پوشاک سنتی مردم عرب بلامانع اعلام شد و کدهای تخصصی آن به زودی اعلام می‌شود.
**کمبود امکانات زیرساختی هویت صنایع دستی را به نابودی می کشاند
استاندار خوزستان وی با اشاره به انواع صنایع دستی در خوزستان بیان کرد: اگر توجه و اقدامات زیرساختی در حوزه صنایع دستی ایجاد نشود این هنر و هویت ممکن است رو به نابودی برود.
غلامرضا شریعتی در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و دومین جشنواره ملی اقوام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و بیان کرد: توجه به بازارهای صنایع دستی و نمایشگاه ها بستر تبادل داشته ها و تقویت صنایع دستی را فراهم می آورد.
وی افزود: گسترش فعالیت صنایع دستی می تواند حفظ هویت و ایجاد فرصت برای نسل جوان را به دنبال داشته است لذا صنایع دستی استان خوزستان به عنوان سرمایه های مناطق مختلفی باید نسل به نسل منتقل و حفظ شود.
استاندار خوزستان صنایع دستی را نوعی از صنایع کوچک برشمرد و گفت: یکی از اشکالات این است که از صنایع کوچک به خاطر صنایع بزرگ دست بکشیم در حالی که صنایع کوچک اشتغالزایی فراگیر و توزیع ثروت را به دنبال دارند اگر به سمت صنایع کوچک حرکت نکنیم از توسعه باز می مانیم و از عدالت دور می شویم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز بیان کرد: استان خوزستان از تنوع غذا، پوشاک و محصولات کشاورزی بسیاری برخوردار است که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای تقویت صنایع دستی این استان بیشتر بهره‌مند شد.
سید حکمت موسوی ادامه داد: استان خوزستان جایگاه خوبی در حوزه صنایع دستی دارد.
وی افزود: صنایع دستی تاثیر مستقیمی در تجارت، صادرات، ارزآوری و اشتغالزایی دارد که می‌تواند در این حوزه‌ها جایگاه خودش را به خوبی در کشور پیدا کند. ضرورت دارد با همکاری بین بخش خصوصی، فعالان گردشگری، بخش دولتی و دوستداران میراث فرهنگی بتوانیم جایگاه خوزستان را به آنجایی که باید در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسانیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به ظرفیت های استان خوزستان در حوزه های مختلف بیان کرد: راه های دسترسی هوای، زمینی، دریایی، ریلی و همچنین همگرایی با کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگی با کشور عراق به عنوان کشوری که دارای تقریب قومیتی و زبانی با استان خوزستان است فرصتی مهم به شمار می رود.
وی وجود سه اثر ثبت جهانی و عنوان کردن این آثار به عنوان یک مثلث طلایی در خوزستان گفت: در کنار مردم می توانیم خوزستان را به جایگاه واقعی خودش نزدیک کنیم.
موسوی سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی را عاملی برای اشتغال زایی و حمایت از خانوارهای کم درآمد عنوان کرد و گفت: صنعتگران اکثرا از قشر ضعیف و سرپرست زنان خانوار هستند که با کمترین توان مالی وارد این حوزه شده اند.
در پایان از عبدالرحیم فروتن، خراط، زینت ظهیرنیا، کپوباف، محترم خسروی، چوقا باف به عنوان صنعتگر دارای نشان یونسکو و همچنین از غلامحسین کرمی، مراد رکابی، زهرا آذرخش، مُنده قنداق ساز، فاطمه نوری، مهدی آخی و خانواده مرحوم روغنیان به عنوان صنعتگران پیشکسوت استان خوزستان تقدیر به عمل آمد.
چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و دومین جشنواره ملی اقوام از یکم تا چهارم اسفند ماه 97 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی خوزستان برپا است.
7164/6068

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/110004/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی

اوسمار ویه را: برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد

اوسمار ویرا: نتیجه سه بر صفر عالی است؛ از بازیکنانم راضی هستم

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

کمالوند: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گل والی تماشایی مطلق‌زاده به گل گهر (گل گهر 2-2 استقلال خوزستان)

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

خلاصه بازی گل‌گهر و استقلال خوزستان + فیلم

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| عبور یک نیمه‌ای پرسپولیس از صنعت نفت در آبادان

فیلم/ گل دوم پرسپولیس به نفت آبادان توسط آل کثیر

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

دبیر شورای مجازی استان کرمانشاه معرفی شد

رقابت جالب عیسی و کنعانی با گئورگی و شهاب

گل عیسی خیال پرسپولیس را راحت کرد

طوفان پرسپولیس در آبادان؛ صدر جدول قرمز شد

قصه تکراری عیسی مقابل صنعت نفت (عکس)

پرسپولیس از آبادان به صدر رفت | برد پرگل سرخ‌ها برای جا گذاشتن استقلال

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

سرقت خونسردانه کابل‌های برق در خرمشهر!

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

یل گتوند بهترین کشتی‌گیر فرنگی 2023 آسیا شد

7 مصدوم انحراف از جاده خودروی سواری در محور آبادان به اهواز

گل برای پرسپولیس و جبران دانیال اسماعیلی‌فر

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا