پیام خوزستان

آخرين مطالب

راه آهن شلمچه – بصره؛ جاده صلح و دوستی مقالات

راه آهن شلمچه – بصره؛ جاده صلح و دوستی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - تهران- شهرت جاده ابریشم به مبادلات تجاری سنتی در قرون گذشته بر می گردد و البته برای آن مسیرهای مختلفی از شرق به غرب ترسیم کرده بودند، اما جاده ابریشم قرن 21 به طور قطع جاده صلح و دوستی خواهد بود و ایران و عراق یکی از مهمترین معبرهای آن را از هم اکنون شکل داده اند.
جاده تاریخی ابریشم از مسیر جنوب غرب ایران و ادامه آن در خاک عراق، از هنگام خط کشی های جغرافیایی تحمیلی به ملت های منطقه، در عمل قطع شد؛ به ویژه پس از تشکیل کشور عراق در دهه 30 قرن میلادی گذشته و استقلال آن از حکومت عثمانی.
قدیمی هایی که یکی دو دهه قبل تعریف می کردند، کار پیله وری و تجارت از شهرهای غربی ایران به بغداد و شهرهای مرکزی و شمالی و جنوبی عراق تا پیش از دهه 40 میلادی قرن گذشته هم جریان داشته است.
آنها از شهرهای مختلف ایران کالا و بار را از نقاط شرقی ایران به سمت بازارهای بغداد، نجف، بصره و سلیمانیه حمل می کردند و در آنجا پس از فروش آن، کالاهایی از کشورهای غربی و اروپایی را به داخل ایران می آوردند و این چرخه تجارت منطقه ای گستره ای از چین تا مدیترانه و از آنجا تا ونیز و همچنین شمال آفریقا را در بر می گرفت.
از 2003 میلادی با سقوط دیکتاتور ، بار دیگر مرزهای 1400 کیلومتری ایران و عراق بر روی ملت های 2 کشور گشوده شد و مسیر مسدود شده قدیمی جاده ابریشم باز شد.
یکی از این راه ها مسیر جنوبی است که می تواند بر تجارت منطقه غرب آسیا به میزان قابل ملاحظه ای تاثیر بگذارد و نه تنها ایران و عراق بلکه کشورهای کویت ، عربستان، اردن، امارات و قطر و حتی یمن و عمان را نیز در بر بگیرد.
در همین راستا، 2 کشور ایران و عراق در سال های پس از تشکیل نظام سیاسی جدید این کشور برآن شدند تا این مسیر را با خط آهن میان 2 کشور متصل کنند؛ خط آهنی که از طرف ایران از یک سو به خط آهن سراسری و از دیگر سو به خط آهن بندر امام خمینی(ره) در خوزستان متصل است و در آن سوی اروند در خاک عراق نیز به خط آهن سراسری این کشور وصل می شود.
این خط آهن قابلیت ایجاد شبکه ریلی منطقه ای را نیز دارد و کشورهای این منطقه می توانند به آن متصل شوند.
با راه اندازی راه آهن شلمچه – بصره، ایران به یک مسیر جدید به اروپا از طریق زمین های عراق دست خواهد یافت و علاوه بر دسترسی به بازارهای عراق، به بازارهای اردن و سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، متصل خواهد شد.
در مقابل عراقی ها نیز علاوه بر دسترسی ریلی به بازارهای ایران، به آسیای مرکزی و چین و نیز پاکستان و هند متصل خواهند شد.
احیای جاده ابریشم ریلی از مسیر جنوب غربی ، امتیازات ویژه ای هم دارد که می تواند چرخه تبادل کالا را در سطح منطقه به مراتب بهتر و آسان تر روی ریل اصلی تجارت قرار دهد ، به طوری که در خصوص توجیه اقتصادی این طرح می توان گفت هر قطار برابر 15دستگاه اتوبوس و 60 دستگاه تریلی ظرفیت حمل بار و مسافر دارد که هم در مصرف سوخت و هم در کاهش تصادفات جاده ای نقش موثری خواهد داشت و به علاوه تشریفات گمرکی نیز تسریع می شود.
پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول 17 کیلومتر) در سال 90 به بهره‌برداری رسیده و ادامه آن تا شهر بصره به طول 32 کیلومتر در خاک عراق باقی مانده که به دلایل مختلف از جمله یورش داعش به عراق در 2014 میلادی ، این پروژه در داخل عراق با وقفه همراه بوده است.
با تکمیل 32 کیلومتر خط باقی مانده، خط آهن خرمشهر به خط آهن سراسری عراق متصل خواهد شد و ازاین طریق جریان بزرگ تبادلات تجاری و جابجایی مسافر از ایران تا خاورمیانه برقرار می شود.
بر اساس توافقنامه ای که بین دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران منعقد شد، سهم ایران احداث پل 700 متری بر روی رودخانه اروند و سهم دولت عراق ساخت 32 کیلومتر خط آهن حد فاصل شلمچه – بصره است.
با ایجاد این شبکه، ارتباطات ملت های گسترش خواهد یافت و تبادلات فرهنگی و اجتماعی به نزدیکی ملت ها می انجامد، بازارها رونق می یابند و فرصت های شغلی فراوان ایجاد می شود و هرچه ملت های منطقه برخوردارتر شوند، صلح و دوستی و به تبع آن امنیت گسترش خواهد یافت.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

داستان نویسی؛ طرحی برای آشتی دانش آموزان با خلاقیت

سفر به دهدز، بام خوزستان را از دست ندهید

شکست پروژه مسکن مهر در اهواز

تابانیوز: علل توسعه نیافتگی خوزستان

پرونده فساد مالی ؛ ` مسیر تکراری`

راه آهن شلمچه – بصره؛ جاده صلح و دوستی

قلقچی، نخستین رستوران تاریخی دزفول

آبادان با جاذبه های گوناگون آماده میزبانی مسافران نوروزی است

بامداد زاگرس: شهرک صنعتی مسجدسلیمان در خاموشی

شوشان: تاملی در باب حجم بالای گردش سرمایه در خوزستان

پیرامون استانی شدن انتخابات مجلس

آلایندگی؛ تنها سهم اهوازی ها از چاه های نفت

روزنامه صبح کارون: مرگ مطبوعات خصوصی در پای دار کاغذ!

ممانعت بازنشستگان هفت تپه از ورود تریلرهای حمل نیشکر

به سوی بهار

خورنا : قومیت - ملیت

کشتی سازی در خوزستان صنعتی که نیازمند حمایت و توجه است

کارگران نانوایی دزفول ناراضی از دستمزد دریافتی

کرخه، در تب و تاب سیلاب

21 بهمن 1357؛ ادامه درگیری‌ها در تهران

3 بهمن 1357؛ انحلال شورای سلطنت

روزنامه نور خوزستان: کتاب؛ برترین هدیه

هور نیوز: منتظر تشدید مهاجرت از خوزستان باشیم

چهارم خرداد: مسئولان ارشد خوزستان زنگ خطرها را جدی بگیرند!

سرمقاله نورخوزستان با عنوان ولادت شیرزن کربلا؛ روز پرستار

جشنواره ملی فولاد کشور؛اتفاقی بی بدیل

چرا کتاب‌فروشی کانون پرورش فکری خوزستان تعطیل است؟

ساماندهی دستفروشان، کار فراموش شده شهرداری خرمشهر

اشک در چشمان عوامل اجرائی جشنواره گل نرگس سال قبل

امحای زباله دردسر جدید خوزستانی‌ها

نورخوزستان : بصیرت مثال زدنی مردم در دفع فتنهِ 88

عصرجنوب:آلودگی و بیکاری،سهم جوانان مسجدسلیمان از نفت

موانع«پرورش ماهی در قفس»در خوزستان/موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

قدس آنلاین:سگ‌ها، ناطوران خطرناک شهرستان کارون

کنشگری در اهواز و شبکه‌های اجتماعی

روزنامه کارون : لطفا جدی بگیرید!

سودجویی پارکبانان در غفلت مسئولان آبادان و خرمشهر

فراوانی و انباشت زباله زخمی جدید بر پیکره آبادان

رهیاب: پایان کار کتانباف در شهرداری اهواز

نقدی بر نمایشگاه صنعت اهواز: نمایشگاه یا فروشگاه

کاش استقلال خوزستان قهرمان نمی‌شد!

کیانشهر، محله ای که آوازه اش تنها از دور خوش است

ضرورت حل ریشه ای مشکلات واحدهای تولیدی

ضرورت ایجاد مرکز منسجم اطلاع رسانی در زمان بحران

خورنا:شهردار جدید اهواز، بایدها و نبایدها

دست های بسته کارآفرینان دزفول در جنگ اقتصادی

فضیلت انگیزه!

آراس: اقتصاد تولید محور، رهیافتها و ضرورتها

خورنا: اهواز شهری چهل کلانتر با مردمی نجیب

نور خوزستان: انجمن اولیا و مربیان مهم ترین نهاد مدنی