پیام خوزستان

آخرين مطالب

رونق تجارت با غرب آسیا از مسیر خط آهن شلمچه - بصره اقتصادي

رونق تجارت با غرب آسیا از مسیر خط آهن شلمچه - بصره

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - تهران - راه اندازی خط آهن 32 کیلومتری شلمچه - بصره، صادرات ایران به عراق و از این مسیر به کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا را رونق می بخشد.
به گزارش ایرنا، برای تکمیل مسیر ریلی شلمچه - بصره، پروژه خط آهن خرمشهر به شلمچه به طول 17 کیلومتر به منظور اتصال خطوط ریلی ایران به عراق در سال 90 به بهره‌برداری رسید و مقرر شد این خط آهن در ادامه به شهر بصره بپیوندد.
با آغاز بکار دولت یازدهم تکمیل خط آهن شلمچه به بصره مورد توجه جدی دولت قرار گرفت تا برای تسهیل تردد زائران ایرانی به ویژه در ایام اربعین حسینی، هموطنان بتوانند با استفاده از این خط آهن از ایران از طریق بصره به کربلا و سایر شهرهای زیارتی عراق سفر کنند.
هم اکنون، در مسیر ریلی بصره تا کربلا قطارهای مسافری و باری عراق تردد می کنند و چند سالی است که در ایام اربعین حسینی زائران ایرانی با قطار از تهران به شلمچه می روند و از آنجا پس از طی مسیر 32 کیلومتری با اتوبوس تا بصره در نهایت بار دیگر با سوار بر قطارهای عراقی از بصره به کربلا عزیمت می کنند.
برای ساخت این خط آهن قرار بود طرف عراقی نسبت به ساخت 32 کیلومتر خط آهن در داخل خاک عراق از شلمچه تا بصره اقدامات لازم را به عمل آورد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی، دولت عراق از ساخت این قطعه از شلمچه تا بصره تاکنون خودداری کرده است.
با وجود اهمیت ساخت این خط آهن (شلمچه به بصره) و با وجود امضای تفاهم نامه بین ایران و عراق برای ساخت این پروژه ریلی هنوز هم برای تکمیل آن اقدامات لازم به عمل نیامده است و در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق تکمیل این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
برای تکمیل این پروژه ریلی طبق توافقی که با مقامات عراقی در این زمینه به عمل آمده است، قرار بود ایران نسبت به ساخت یک پل 700 متری بر روی رودخانه اروند اقدام تا پس از گذر این خط آهن از روی این رودخانه و طی 32 کیلومتر به ایستگاه راه آهن بصره متصل شود.
چندی پیش وزیر راه و شهرسازی در بازدید از منطقه شلمچه در خصوص ضرورت احداث این پروژه ریلی گفت: اتصال خط ریلی خرمشهر - بصره از اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی است و در این راستا توافق های اولیه با کشور عراق نیز به عمل آمده است.
«محمد اسلامی» یادآورشد: دایمی بودن جریان جابجایی بار و مسافر بین ایران و عراق سبب شده اتصال ریلی ایران به کشور عراق از مهمترین برنامه های دولت باشد و برای تسهیل تردد بار و مسافر بین دو کشور ساخت این پروژه همواره مورد تاکید رییس جمهوری اسلامی ایران است.
خط آهن شلمچه به بصره می تواند به عنوان یکی از مسیرهای کم هزینه انتقال بار و مسافر به کشور عراق مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه هرگونه ترانزیت در این مسیر می تواند درآمدهای بیشتری را نصیب کشور کند.
با تکمیل این خط آهن زمینه رشد صادرات ایران به کشورهای عراق، سوریه و حتی کشورهای اطراف دریای مدیترانه بیش از پیش تقویت می شود تا از طریق این خط آهن حجم زیادی از کالاهای صادراتی ایران به کشو رهای منطقه صادر شود.
برخی از کارشناسان هزینه ساخت پل مورد نیاز این مسیر بر روی رودخانه اروند را بیش از 220 میلیارد تومان پیش بینی کرده اند که قرار است به دستور رییس جمهوری بر روی این رودخانه ساخته شود.
با توجه به اینکه دولت عراق اعلام کرده به دلیل مشکل کمبود منابع مالی نمی تواند خط آهن را تا بصره تکمیل کند، دولت تصمیم گرفته با ساخت این خط آهن در داخل خاک عراق هزینه های آن در بلند مدت از سوی دولت عراق دریافت کند.
پیشتر «سعید رسولی» سرپرست شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هم اکنون با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شده و آنها نیز برای تامین منابع مالی این پروژه اعلام آمادگی کرده اند، بیان کرد:برآوردهای اولیه نشان می دهد اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه حدود 400 میلیارد تومان است که مقرر شده 60 درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و 40 درصد باقی مانده آن توسط دولت در بودجه سنواتی تامین شود که پس از تکمیل آن هزینه های آن از طرف دولت عراق به دولت ایران پرداخت شود.
طبق طرح اولیه قرار است این پل به صورت «بازشو » بر روی رودخانه اروند ساخته شود تا برای تردد شناورهای دریایی در رودخانه اروند و عبور قطارهای مسافری و باری در این مسیر مشکلی پیش نیاید.
«سید محمد موسوی» مدیر کل خط و سازه های فنی شرکت راه آهن پیش از این با اشاره به ضرورت ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره، گفت: برای اتصال ریلی ایران به عراق باید بر روی اروند رود پل ریلی بازشو ساخته شود.
وی یادآورشد: با تکمیل خط آهن شلمچه - بصره شبکه ریلی دو کشور از بصره به خرمشهر، آبادان و پس از آن به بندرامام خمینی (ره) متصل می شود و از طریق بندر امام که به خطوط ریلی کشور متصل است، تردد بار بین دو کشور در خطوط ریلی بیش از پیش تسهیل خواهد شد.
با وجود منافع زیادی که احداث این خط آهن برای ایران و عراق دارد، دو کشور باید برای تکمیل این پروژه اهتمام بیشتری داشته باشند تا با رفع موانع و مشکلات احداث خط آهن شلمچه به بصره طرفین از منافع مالی و اقتصادی اتصال ریلی بین دو کشور بهره مند شوند.
اقتصام**1108**9189/ 6037





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی لغو شد

نرخ امروز طلا و سکه

بخش عمده‌ای از پول تخصیص‌یافته برای اشتغال، در مسیر تولید نرفته است

نگاهی به قیمت میوه و تره‌بار اهواز در این هفته

دلایل کاهش قیمت مرغ در بازار

ثبت رکورد 5250 کیلوگرم گندم دیم در یک هکتار در لالی

آغاز برداشت بامیه از سطح 350 هکتار از مزارع حمیدیه

استاندار خوزستان:خدمات نظام در همه ابعاد ملموس است

خسارات کشاورزان خوزستان بزودی پرداخت می شود

پنج روستای خوزستان از شبکه ارتباطی و اینترنت پرسرعت بهره مند شدند

برداشت گندم از مزارع شهرستان امیدیه به پایان رسید

چهار هکتار از اراضی ملی در بهبهان رفع تصرف شد

لایروبی اروند کمترین خدمت به مردم خرمشهر است

110میلیارد ریال به ساحل سازی اروندرود آبادان اختصاص یافت

چهار پرواز فرودگاه اهواز باطل شد

خسارت بیش از 5 میلیارد ریالی تندباد اخیر به شبکه برق اهواز

پرداخت حدود 2 هزار میلیارد تومان به کشاورزان بابت خرید گندم و کلزا

کانون کوبی ملخ های دریایی در بخشی ازمزارع رامهرمز ادامه دارد

ابلاغ 926 میلیارد تومان برای جبران خسارت سیل به کشاورزی خوزستان

اعتبارات مربوط به جبران خسارت کشاورزان سیل زده خوزستان ابلاغ شد

نظام مهندسی خوزستان به سیل زدگان خدمات فنی ارایه می کند

آتش زدن بقایای مزارع به تنوع زیستی در خوزستان آسیب می زند

ساعت کار بانک ها در خوزستان کاهش یافت

افزایش قیمت قیر از مشکلات ترمیم آسفالت خیابان های اهواز است

تند باد بیش از پنج میلیارد ریال به شبکه برق اهواز خسارت زد

قیمت اقلام اساسی در بازار

تاسیسات شبکه برق خوزستان فرسوده است

نظارت بر ساخت‌وساز منازل آسیب‌دیده در سیل/کاهش درآمدهای نظام‌مهندسی

سکه در کانال صعود

برداشت محصولات جالیزی درمسجدسلیمان آغاز شد

80 واحد مسکونی در روستاهای محروم اندیکا احداث شد

سود سهام عدالت "فوت‌شدگان" چه می‌شود؟

ایمن سازی چهار خط انتقال نفت و گاز شرکت مارون آغاز شد

خوزستان فاقد مشوق های استانی در امور مالیاتی و بانکی است

خوزستان هشتمین استان کشور از نظر میزان بارندگی است

آتش سوزی مجمتع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر غیر عمدی بود

بی پولی مانع لایروبی کارون در اهواز است

آتش 50 هکتار از گندمزارهای ایذه را خاکستر کرد

رگبار، رعد و برق و گرد و غبار خوزستان را فرا می گیرد

کارگران پالایشگاه بیدبلند خواستار اشتغال در این واحد هستند

افزایش 9.5 درصدی قیمت CNG از امشب

450 هزار تردد طی امسال در مرز بین المللی شلمچه ثبت شد

309 تن اقلام تنظیم بازار در دزفول توزیع شد

طوفان 20 میلیارد ریال به مزارع ایذه خسارت وارد کرد

برداشت محصولات جالیزی در شهرستان شوشتر آغاز شد

دلار در کانال 13هزار تومان قرار گرفت

ضرورت تامین منابع مالی موردنیاز کشور از منابعی غیر از نفت

عرضه بنزین یورو 4 در جنوب خوزستان آغاز شد

100 هکتار از مزارع گندم اندیمشک در آتش سوخت

400 واحد مسکن مهر آبادان برق غیر مجاز دارند