پیام خوزستان

آخرين مطالب

نگاه حسرت آمیزمردم سیل زده کارون به زندگی برآب رفته خود اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- سیلاب غرب و شرق شهرستان کارون در خوزستان را درگیر و تهدید می کند و60 روستای غرب این شهرستان که در حاشیه رودخانه کارون هستند گرفتار و یا در محاصره سیلاب هستند.
به گزارش ایرنا شهرستان کارون با جمعیت 200 هزار نفری در کنار رودخانه کارون قرار دارد که در سیلاب اخیر در استان که از اوایل فروردین ماه امسال آغاز شده است این شهرستان را درگیر کرده است
تنها روستاهای این شهرستان که در حاشیه رودخانه کارون هستند درگیر سیلاب نیستند بلکه روستاهای شرق این شهرستان که در اطراف 2 " کانال بحره" و" ریزگردها" منشعب از رودخانه کارون ساکن هستند نیز به دلیل افزایش حجم آب سرریز شده در معرض سیلاب قرار دارند.
با به زیر آب رفتن پل ارتباطی روستای جنگیه در این شهرستان راه ارتباطی این منطقه و چندین روستای اطراف آن با مرکز شهرستان قطع شده است و مردم با قایق برای آمدن به مرکز شهر و یا بیمارستان سینا در این شهرستان تردد دارند.
**مردم نگران شهرستان کارون در کنارسیلاب مهاجم
مردم نگران روستای جنگیه و کوت سید صالح و روستاهای اطراف آن به همراه خانواده های خود از پشت سیل بندی که در اطراف سیلاب این منطقه ایجاد شده است به زمین ها و خانه های به زیر آب رفته خود نگاه می کنند و اشک حسرت می ریزند.
نگرانی و اضطراب در چهره کودکان این روستا که به همراه پدر و مادر خود در کنار سیل بند به روستاهای سیل زده خود نگاه می کنند موج می زند.
مجید ساعدی یکی از اهالی این شهرستان در کنار سیل بند ساخته شده توسط شهرداری و مردم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیازمند به امداد رسانی و استقرار قایق های بیشتری در منطقه هستیم تا مردم را از روستاهایی که دچار سیلاب شده اند به شهر منتقل کنیم.
وی افزود : به دلیل اینکه امنیت لازم در منطقه وجود ندارد محل زندگی خود را با وجود اینکه به زیر آب رفته است ترک نمی کنیم و اغلب در پشت بام و یا مناطق مرتفع زندگی می کنیم.
ساعدی ادامه داد: محل زندگی و زمین های کشاورزی اغلب روستاهایی که در کنار رودخانه کارون این شهرستان قرار دارند به زیر آب رفته و یا در محاصره سیلاب هستند.
احمد زارعی از دیگر اهالی منطقه کوت سید صالح (در کنار منطقه جنگیه) گفت: انتظار داریم رسانه ها پوشش بیشتری در تهیه گزارش و خبر از مناطق سیلابی داشته باشد تا کمک رسانی و توجه بیشتری به مناطق گرفتار در سیلاب به عمل بیاید.
وی ادامه داد: از نیروی های امدادی انتظار کمک رسانی در این منطقه داریم، مردم شهرستان کارون با مشکلات زیادی با جاری شدن سیلاب مواجه شده اند و زندگی در این منطقه برای ساکنان غیر ممکن شده است.
** تمام روستاهای شهرستان کارون در تهدید سیلاب
فرماندار شهرستان کارون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تنها روستاهای حاشیه شهرستان کارون در معرض سیلاب نیستند ، در حال حاضر تمامی مناطق و روستاهای این شهرستان در تهدید سیلاب هستند.
معصومه خنفری در ادامه بیان کرد: 60 روستای غرب این شهرستان در کنار رودخانه کارون قرار دارند که به دلیل طغیان این رودخانه دچار سیلاب شده اند و دستور تخلیه این روستاها داده شده اما مردم برای ترک محل زندگی خود مقاومت می کنند.
فرماندار کارون بیان کرد: افزایش حجم آب 2 کانال بحره و ریزگردها باعث جاری شدن سیلاب در برخی روستاهای شرق کارون شده و بسیاری از روستاهای دیگر نیز در خطر سیلاب هستند.
وی گفت: متاسفانه عرض کانال بحره در سالهایی که دچار خشکسالی شده بودیم به دلیل کشاورزی و ساخت و سازو تاسیس جاده ساحلی در حاشیه این کانال کاهش یافته است.
خنفری ادامه داد: کانال ها مسیل های هدایت سیلاب ها هستند که با کم شدن عرض این 2 کانال امکان انتقال سیلاب در حجم بالا را ندارند و با سرریز شدن باعث وارد شدن آب به روستاهای اطراف شده اند.
فرماندار کارون ادامه داد: قبل از اینکه رودخانه کارون تهدیدی برای جاری شدن سیلاب در این شهرستان باشد این 2 کانال باعث وقوع سیلاب در این منطقه شدند.
خنفری اظهار داشت: وجود نیزارها در تالاب شادگان و زباله هایی که با سیلاب جریان دارند باعث کند شدن جریان عبور سیلاب از این 2 کانال به هور شده و همین موضوع نیز در سرریز شدن آب کانال و جاری شدن سیلاب تاثیر داشته است که عملیات باز کردن این مسیل ها در حال انجام است.
وی افزود: امروز قرار است که مسیر شهرستان کارون به آبادان بسته شود تا با کمک ارتش لوله ای برای انتقال سیلاب از روستای جنگیه به دشت های اطراف جاده آبادان تهیه شود.
خنفری بیان کرد: امکانات و ابزارهای امدادرسانی و قایق برای انتقال مردم سیل زده روستاهای این شهرستان با حمایت ارتش و سایر دستگاه های حمایتی در مناطق سیلاب زده این شهرستان فراهم شده است.
** امدادرسانی ارتش در شهرستان کارون
جانشین قرارگاه منطقه ای ارتش درجنوب غرب کشور و معاون هماهنگ کننده قرارگاه ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه ارتش از زمان آغاز جاری شدن سیلاب در خوزستان حضور دارد بیان کرد: یک فرماندهی مشترک به نام فرماندهی مشترک قرارگاه امداد رسانی به فرماندهی امیر دریادار سیاری در استان تشکیل شده است .
امیر سرتیپ دوم محمد مختاری فرد در ادامه بیان کرد: با استفاده از نفربرهای 2 زیست برای عبور مردم از سیلاب استفاده می شود و کمک های مردمی به مناطق سیلاب زده ارسال می شود.
وی گفت : در منطقه سیل زده سید صالح این شهرستان نیز قایق های تندرو و دریایی ارتش از دیروز در حال جابه جایی مردم سیل زده هستند و 16 هزار پرس غذا برای مردم این منطقه توزیع شده است.
جانشین قرارگاه منطقه ای ارتش در جنوب غرب کشور ادامه داد: ارتش 30 دستگاه خودرو کراک را در مناطق سخت عبور برای کمک رسانی به مردم این شهرستان مستقر کرده است.
** ساخت پل ،بین روستاهای سیل زده با مرکزشهرستان کارون
معاون هماهنگ کننده قرارگاه ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد: در حال حاضر در حال نصب پل PMP توسط گروه 422 مهندسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسیر روستای سیلاب زده جنگیه به مرکز شهرستان کارون هستیم و بزودی راه اندازی می شود و مردم امکان تردد بر روی آن را خواهند داشت .
وی با اشاره به کمک رسانی ارتش در مناطق مختلف استان افزود: ارتش در تخلیه 100 روستای استان از جمله مناطق شعیبیه، بامدژ، و روستاهای حاشیه رودخانه کارون ورود کرده است.
** جنگ با سیلاب در شهرستان کارون
این شهرستان که زمانی جزئی از شهرستان اهواز بود در دوران جنگ تحمیلی خسارت ها و آسیب های زیادی را به جان خریده است و این بار نیز در جنگ و جدال با سیلاب مقاومت می کند.
تمام شهرستان کارون درگیر و در تهدید با سیلاب است و باز هم متحمل خسارت های زیادی شده است.
شهرستان کارون با جمعیت 200 هزار نفری در تاریخ 12 بهمن ماه سال 1391 با انتزاع از شهرستان اهواز به شهرستانهای استان اضافه شد.
مرکز این شهرستان کوت عبداله است که 120هزار نفر جمعیت دارد.
از اوایل فروردین ماه امسال با افزایش بارش باران در خوزستان و بالا دست آن و رهاسازی آب از سد کرخه و دز سیلاب در بسیاری از مناطق استا جاری شده است.
بر اساس اعلام هلال احمر استان از چهارم فروردین ماه تا کنون که امدادرسانی به سیل زدگان در استان آغاز شده است بالغ بر 47 اردوگاه اسکان در استان برپا شده است که بیش از سه هزار نفر در این اردوگاه ها اسکان داده شده اند.
بیش از 200 مدرسه نیز در استان برای اسکان سیل زدگان در نظر گرفته شده است که بیش از 3 هزار نفر در این مدارس اسکان داده شده است.
تا کنون دستور تخلیه 210 روستا و 6 شهر سیل زده در استان صادر شده است.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بر اساس برآورد اولیه وقوع سیلاب اخیر تا این لحظه 40 هزار میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرده است.
7158/6064

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/115930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

پیام تبریک مدیرکل تجسمی برای مسعود نجابتی «چهره سال هنر انقلاب»

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

انتقاد از بی قانونی در نظام مهندسی اهواز

رشد چشمگیر گرما در اروند

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

بهره‌برداری از 6 طرح ورزشی و آموزشی در اندیمشک

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت