پیام خوزستان

آخرين مطالب

با فروکش کردن سیل، سیل‌زدگان از مُد نیفتند فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - پایگاه خبری کاوش مطلبی با عنوان "با فروکش کردن سیل، سیل‌زدگان از مُد نیفتند" به قلم ستاره لطفی منتشر کرده است.
سیل در بسیاری از استان‌های کشور جولان داد، اما سه استان گلستان، لرستان و خوزستان بیش از سایر استان‌ها متاثر از این بلای طبیعی شدند. اکنون سیل در استان گلستان و لرستان فرو کش کرده و استان خوزستان هم از حالت بحران بیرون آمده است، اما با این حال، عواقب و پیامدهای سیل موضوعی نیست که یک روزه یا دو روزه دست از سر مردم سیل زده بردارد. بدون تردید تبعات این سیل ویرانگر تا ماه‌‌ها گریبان‌گیر ساکنان این مناطق خواهد بود.
صرف نظر از دلایل و چرایی وقوع سیل که به تخریب محیط زیست و ناکارآمدی سیاست‌های چند ساله محیط زیستی و مدیریتی کشور صحه می‌گذارد، آن چه که این روزها نباید در لابه لای خبرهای رنگی رسانه‌ها گم شود، نحوه مدیریت این بحران و ارائه خدمات و امکانات به سیل زدگان است.
شهرهای سیل زده به ویژه دراستان خوزستان به دلیل شرایط خاص که از یک سو آن را پایتخت نفتی ایران می‌دانند و از سویی دیگر، سدهایش میزبان آب‌های خروشان حاصل از سیل برخی از استان‌های کشور است، آبستن انواع حوادث و مشکلات است و نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.
سیل که آمد، برای سیل‌زدگان دلواپسی‌های زیادی را با خود به همراه آورده است مردمان سیل زده یک شبه زندگیشان در گل نشست و خودروها، خانه‌ها و لوازم‌شان بر آب سوار شدند و جریان شدید سیل آنان را با خود برد، اکنون که از طوفان سیل بیرون آمدند، آن چه برایشان مانده است، تنها لباس تن‌شان ،روحی خسته و افکاری پریشان است. به نحوی که اغلب آنان در این شرایط که زندگی و معیشت‌شان را آب برده است ، حتی نمی‌توانند برای فردای خود چشم انداز روشنی متصور شوند.
تصاویر و گزارش‌هایی که از استان‌های سیل زده منتشر می‌شود به شدت نگران کننده است مردم در لرستان به ویژه شهر پلدختر هنوز برای مرتفع کردن نیازهای اولیه خود دست و پنجه نرم می‌کنند. در بسیاری از مناطق شهردر گل فرو رفته‌شان، هنوز گل و لای حکومت می‌کند و هنوز کسانی هستند که سقفی به جز آسمان بر سر ندارند.
در خوزستان خبرهایی مبنی بر فروکش کردن سیل در برخی از مناطق منتشر شده است، عکس‌ها و تصاویر نیز نشان می‌دهد که حجم عظمی از گل این مناطق را فرا گرفته است. در این استان ضمن این که ده‌ها روستا تخلیه شده و هزاران تن به اجبار از محل زندگی‌شان جابه‌جا شد‌ه‌اند، ،اضطراب،دلهره و ترس از اتفاقات پیش بینی نشده بر زندگی مردم سایه انداخته است.
اگر چه سیل در استان خوزستان بحرانی‌تر از استان‌های دیگر به نظر می‌آمد، اما مردم خوزستان با دستان خالی کاری کردند که همه را به احترام وا داشتند آنان یک بار دیگر نشان دادند خوب یاد گرفته‌اند که در موقعیت‌های حساس روی پای بایستند و با دستان خالی و بدون پشتوانه دولتی از شهرشان دفاع کنند. درست مثل چند دهه پیش در زمان جنگ.
تهیه25 هزار گونی ظرف سه ساعت برای جلوگیری از سیل، ساخت سیل بند انسانی برای محافظت از شهر و …شاید تنها از جوانانی برآید که پدرانشان در زمان جنگ هشت سال جلوی هجوم رژیم بعث تا بن دندان مسلح ایستادند، اینها فرزندان همان نسل زخم خورده جنگند که سال‌ها جلوی گرد و خاک و اکنون این گونه بی‌محابا جلوی سیل ایستادند و باشکوه‌ترین صحنه‌ها را رقم زدند. مقاومت و ایستادگی جوانان دهلاویه، سوسنگرد و … که اسم شهرشان تداعی کننده خاطرات خاک گرفته جنگ است، نشان داد آنچه که مردم افسانه می‌پندارند در خوزستان حقیقتی تمام نشدنی است.
از مقاومت و غیرت مردم خوزستان در سیل اخیر که بگذریم، در چگونگی مدیریت سیل در استان‌های سیل‌زده به ویژه لرستان و خوزستان، انتقادات فراوانی به عملکرد مسئولان، مدیران و دستگاه‌های اجرایی وارد است، اما الان و در زمان فعلی کار مهم‌تری وجود دارد و آن این‌که تلاش کنیم ضمن اعتماد به مرجعی معتبر از اقدامات غیرضروری که نه تنها آلام و رنج‌های مردم آسیب‌دیده مناطق سیل‌زده را کاهش نمی‌دهد و به مرتفع شدن نیازهای زندگیشان منجر نمی‌شود، بلکه در روند کمک رسانی اخلال ایجاد می‌کند، بپرهیزیم.
نحوه برخورد و مواجهه با سیل‌زده‌ها موضوع دیگری است که حائز اهمیت است مردم استان‌های سیل‌زده یک شبه زندگی‌شان را آب برده و طبیعی است بسیاری از آنان دچار استرس، نگرانی و تنش باشند، بنابراین آنان مستعد انواع رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی هستند. باید در این شرایط هم نیروهای امدادی و هم مسئولان وضعیت آنان را درک کرده و با سعه صدر با آنان برخورد کنند
همیشه در کشور ما زمانی که اتفاق ناگواری مانند سیل، زلزله و … رخ می دهد موج عظیمی برای کمک به هموطنان آسیب دیده به جریان می افتد اما با گذشت چند روز همه چیز عادی می شود و کمک‌رسانی‌ها کاهش می یابد. نمونه بارز این موضوع وضعیت زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب است که بسیاری از آنان بعد از گذشت دو سال هنوز در پناهگاههای موقت و کانکس به سر می‌برند. امید است کمک‌ها به مردم سیل زده ناگهان قطع نکنیم و بداینم این شرایط سخت و بحرانی به سرعت برطرف نمی شود.
9887/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/116362/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند