پیام خوزستان

آخرين مطالب

شریعتی:

مدیریت سیل، با اخذ نظرات دانشگاهیان انجام شد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - استاندار خوزستان گفت: حداقل تلفات، حفظ پایداری سدها و مدیریت ریسک، سه اولویت مدنظر در سیلاب خوزستان بود و مدیریت سیل با اخذ نظرات دانشگاهیان انجام شد.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در دیدار با اعضای هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، اظهار کرد: استان خوزستان از دیرباز با مقوله سیلاب درگیر بوده است، ولی با توجه به اینکه چند سالی شاهد خشکسالی در استان بودیم، ذهنیت مردم از سیلاب‌ها فاصله گرفته بود و برخی مردم باور نمی‌کردند که آب وارد روستاها خواهد شد. در برخی روستاها زمانی که اخطار تخلیه داده می‌شد، مردم محل را ترک نمی‌کردند، زیرا باور نمی‌کردند که روستا به زیر آب برود، با این حال عوامل اجرایی می‌ماندند و زمانی که آب می‌آمد، وسایل و احشام مردم را منتقل می‌کردند.
وی افزود: حجم آب ورودی به استان بسیار زیاد بود و در حوزه کرخه با دوره بازگشت هزار ساله و در حوزه‌های کارون و دز با دوره بازگشت 200 ساله مواجه بودیم. بنده نیز با توجه به حجم سیلاب، از ابتدا در جریان همه اقدامات بودم و مداخلات لازم را انجام دادم. در برخی موارد نیز پیشنهادهایی به رییس جمهور ارائه و موافقت اولیه نیز اخذ شده است که در برخی حوزه‌ها مانند کرخه و کارون، کانال‌های سیلاب‌بر ایجاد شود تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشویم. 
شریعتی تصریح کرد: کاملا آماده همکاری با هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها هستیم و اطلاعاتی که در اختیار است، در اختیار این هیات قرار خواهد گرفت و دستگاه‌های اجرایی را نیز موظف می‌کنیم که در سریع‌ترین زمان ممکن، همکاری لازم را داشته باشند تا روایت دقیقی از ماجرا، ثبت و تهیه شود. شورای تامین استان نیز کاملا در جریان اتفاقات بوده است و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در این شورا اتخاذ شده است. اگر شاهد هستیم که در جریان سیل در خوزستان تلفات جانی نداشتیم، به این دلیل بوده که مدیریت سیل و تصمیمات بر اساس اصول علمی و طبق دستورالعمل وزارت نیرو و با اخذ نظر استادان دانشگاه انجام شده است و همه ارکان تصمیم‌گیری در استان به صورت شبانه‌روزی درگیر موضوع بوده‌اند.
استاندار خوزستان گفت: سیلاب خوزستان مساله‌ای نبود که یک سازمان یا یک وزارتخانه از پس مدیریت آن برآید و گاهی برخی تصمیمات به گونه‌ای بود که یک رییس سازمان به تنهایی نمی‌توانست تبعاتش را بر عهده گیرد و لازم بود همه ارگان ها باهم همکاری داشته باشند. در مجموع، با محدودیت‌های زیادی مواجه بودیم و آورد آب نیز بسیار زیاد بود و به همین دلیل، سیاست نخست این بود که حداقل تلفات را داشته باشیم. دوم، حفظ پایداری سدها بود و اولویت سوم، مدیریت ریسک بود تا حداقل خسارت‌های اقتصادی را داشته باشیم. 
وی ادامه داد: مدیریت سدها نیز بسیار پیچیده بود. از طرفی سد دز را داشتیم با بیش از 50 سال عمر، سد گتوند که با محدودیت در تخلیه مواجه بودیم و سد کرخه که تاکنون چنین ذخیره‌ای را تجربه نکرده بود. پیش از وقوع سیلاب، ذخیره سد کرخه 4.7 میلیارد مترمکعب بود و هرچه تخلیه می‌شد، آورد به قدری زیاد بود که ذخیره سد کمتر از این میزان نمی‌شد و به همین دلیل در چنین شرایط دشواری مجبور بودیم تصمیماتی را اتخاذ کنیم و مسئولیت را نیز بر عهده بگیریم.
شریعتی گفت: تیمی از استادان دانشگاه همراه بنده بودند و به صورت مستمر از منطقه بازدید می‌کردند و نتیجه بررسی‌ها را در اختیار می‌گذاشتند. همچنین از تجربیات مردم محلی نیز استفاده شد و تلاش بر این بود که تعادلی میان نظرات کارشناسان و مردم محلی ایجاد شود تا بهترین تصمیم را بگیریم. یک شرکت مشاور نیز در این زمینه کمک کرد و تصمیمات حاصل خرد جمعی بود. مدیریت سیل، تجربه خوب، ولی سخت و سنگین بود و امیدواریم در روزهای آینده مشکلات شادگان، آبادان و خرمشهر نیز حل شود و شرایط عادی بر استان حاکم شود.
به گزارش ایسنا خوزستان، دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی، رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها نیز در این دیدار اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز در منطقه وقوع سیلاب قرار دارد و استادان و متخصصان حوزه علوم آب نیز در این دانشگاه فعال هستند، این سفر به اهواز انجام شد و در این سفر نیز در نشستی با اعضای هیات علمی این دانشگاه، موضوع نحوه تدوین گزارش برای ارائه به رییس جمهور مورد بحث قرار گرفت. این گزارش در چهار بخش روایت حادثه، آسیب‌شناسی، درس‌هایی که باید از آن گرفت و در نهایت، راهبردها، تنظیم خواهد شد.
وی افزود: سیل خوزستان، از نظر حجم آورد آب و مدت استقرار سیل در استان و خسارت‌ها، بیشترین میزان را داشته است و در روزهای آینده اعضای کارگروه‌هایی که تعیین شده است به خوزستان سفر خواهند کرد و در نشست با مدیران استان، اطلاعات لازم را جمع‌آوری خواهند کرد.
نیلی‌احمد‌آبادی با تاکید بر اینکه شرایط در استان بحرانی بوده و تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی قطعا دشوارتر است، تصریح کرد: تشکیل هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها از سوی رییس جمهور اقدام بسیار خوبی بود و البته مسئولیت سنگینی را نیز بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/116840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

پیام تبریک مدیرکل تجسمی برای مسعود نجابتی «چهره سال هنر انقلاب»

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

انتقاد از بی قانونی در نظام مهندسی اهواز

رشد چشمگیر گرما در اروند

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

بهره‌برداری از 6 طرح ورزشی و آموزشی در اندیمشک

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

سرنگونی 100 جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل