پیام خوزستان

آخرين مطالب

اجرای طرح هسته‌های نخبگانی در خوزستان کلید خورد فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: اجرای طرح هسته‌های نخبگانی در استان با هدف کمک به رفع مشکلات دستگاه های اجرایی و همچنین حمایت نخبگان بومی و جلوگیری از خروج آنان از استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا علی حسین صابری روز شنبه درجلسه شورای نخبگان استان در سرسرای استانداری خوزستان، با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان برای ارتقای کار دستگاه‌های اجرایی استان اظهار داشت: طرح تشکیل هسته‌های نخبگانی برای کمک به حل مسائل سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی آغاز شده و می‌تواند از طرح‌های مؤثر دراین مسیر باشد.
وی گفت: طرح هسته‌های نخبگانی از جمله طرح‌هایی است که به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان و دانشجویان مستعد به زودی به مرحله اجرا گذاشته شده است.
وی افزود: دستگاههای اجرایی می‌توانند مسائل و مشکلات خود را بااین کانونها مطرح کنند و ما نیز با استفاده از ظرفیت نخبگان استان این مشکلات را بررسی و برای آنها راه حل ارائه می‌دهیم.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: این هسته‌های نخبگانی با حضور تعدادی دانشجوی مستعد در کنار یک استاد برجسته تشکیل می‌شود که پرداخت حق پژوهش اساتید همکار طرح ، نیز برعهده بنیاد نخبگان است.
وی گفت: حق الزحمه دانشجویان نیز توسط بنیاد نخبگان پرداخت می‌شود و دستگاه‌های اجرایی تنها فضای مناسب را برای تحقیق و پژوهش در اختیار ما قرار می دهند.
صابری ادامه داد: توانمندسازی نخبگان یکی از اهداف اجرای این طرح در استان است چرا که دستگاه‌ها نیز ظرفیت‌های محدودی برای جذب نیرو دارند اما این فضا می‌تواند بر تجربه اجرایی نخبگان بیفزاید.
وی بیان کرد: نخبگان می‌توانند به عنوان کارفرما در جامعه فعالیت کنند که با توجه به تجربه و دانشی که دارند، می‌توانند در زمینه رونق اقتصاد نقش مؤثری داشته باشند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: با توجه به ظرفیت‌های شناسایی شده در استان، این آمادگی را داریم که افراد مستعد و نخبه را به درخواست دستگاه‌های اجرایی به آنها معرفی کنیم.
وی افزود: همچنین در زمینه ارائه امتیازات ویژه به برخی دانشجویان نخبه نیز به پیشنهاد رئیس دانشگاه شهید چمران، کمیته ویژه شناسایی و معرفی نخبگان را تشکیل می‌دهیم و از سوی دیگر سعی داریم امتیازات خاصی را برای جذب دانشجویان مستعد در نظر بگیریم.
وی گفت: بنیاد ملی نخبگان نیز با تمام وجود ازطرح هسته‌های نخبگانی حمایت می‌کند و تمام حقوق و مزایای نخبگان همکار پرداخت می‌شود تا آنها با شرایط بهتری بتوانند در زمینه رونق تولید نیز مشارکت داشته باشند.

* دانشجویان را به فعالیت‌های علمی و پژوهشی دعوت کنیم
همچنین مشاور استاندار در امور تالاب‌ها و سواحل دراین نشست گفت: اکنون دانشجویان در دانشگاه‌های ما به حال خود رها شده‌اند و هیچ شرایط تشویقی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
احمد سواری افزود: کارگاه‌های پژوهشی و همایش‌های علمی برگزار نمی‌شود و همین امر انگیزه دانشجویان را برای تحقیق و پژوهش کاهش می‌دهد.
مشاور اجرایی استاندار در امور تالابها و سواحل گفت: همچنین سخت گیری هایی که در خصوص ساعت فعالیت آزمایشگاه‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه صورت می‌گیرد، حضور دانشجویان را در دانشگاه به حداقل رسانده است.
وی گفت: آزمایشگاه‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل بوده و دریافت مجوز برای فعالیت آنها بسیار دشوار است.
سواری ادامه داد: ما باید دانشجویان را به فعالیت‌های علمی و پژوهشی دعوت کنیم اما با شرایطی که اکنون در دانشگاه‌های ما وجود دارد، نمی‌توانیم به ارتقای سطح علمی دانشجویان امیدوار باشیم.
وی گفت: با ارائه طرح‌های پژوهشی دانشجویی وهمچنین ایجاد فضای آزمایشگاهی در رشته‌های مختلف می‌توانیم این خلأها را پرکنیم.
مشاور اجرایی استاندار در در امور تالاب‌ها و سواحل گفت: خوزستان دارای ظرفیت‌های بالای صنعتی نظیر نفت و گاز، پتروشیمی و فولاد است که 40 درصد صنایع کشور را تشکیل می‌دهد اما هیچ وعده‌ای به دانشجویان متخصص این حوزه‌ها داده نمی‌شود.
وی افزود: بسیاری از دانشجویان باوجود دریافت مدرک دکتری همچنان بیکار می‌ماند و همین امر انگیزه آنها را برای ادامه تحصیل کاهش می‌دهد.
*فرصت‌های بکارگیری نخبگان را نباید از دست دهیم
همچنین مدیرکل برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری خوزستان دراین جلسه اظهار داشت: در سال 1394 دولت دستور جذب و بکارگیری 2 هزار نیروی نخبه و تخصصی را تحت عنوان دستیاران ستادی صادر کرده بود اما متأسفانه در خوزستان حتی یک نفر نیز بکارگیری نشده است.
مهدی مکارمی افزود: با وجود اینکه در خوزستان ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و می‌توانستیم کیفیت کار دستگاه‌های اجرایی را با استفاده از نیروهای متخصص ارتقا دهیم اما این فرصت را از دست دادیم.
مدیرکل برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری خوزستان گفت: شرایطی که برای جذب نیروهای نخبه در نظر گرفته شده بود، سخت نبود و می‌توانستیم از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.
مکارمی گفت: در حال حاضر عدم به کارگیری نیروهای متخصص باید بررسی شود چرا که مجوزهای لازم در این زمینه صادر شده بود.
وی ادامه داد: اگرچه این فرصت دیگر به پایان رسیده و خوزستان از آن سهمی نبرده اما نیاز است که با پیگیری‌های لازم بتوانیم بار دیگر چنین فرصتی را برای استان مهیا کنیم.

*باید تا اندازه‌ای از سخت گیری های فرهنگی بکاهیم
همچنین یکی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این جلسه گفت: جنگ تحمیلی بیشترین آسیب را به کشور و به ویژه به خوزستان وارد کرد و سیل اخیر نیز خسارت‌های زیادی را به دنبال داشت و همین امر تا اندازه‌ای شرایط ما را برای جذب نخبگان دشوار کرده است.
پروفسور امیدعلی شهنی کرم زاده افزود: در خوزستان برای جذب جوانان باید شیوه‌های سخت گیری فرهنگی را کاهش دهیم تا آنها با محدودیت‌های فراوان مواجه نشوند.
این چهره ماندگار کشور گفت: اگر سخت گیری ها کمتر نشود بسیاری از نخبگان خروج از استان را به ماندن ترجیح می‌دهند و باید برای نگهداری این افراد امتیازات ویژه ای ارائه دهیم.
وی بیان کرد: در سالهای اخیر و با وجود مشکلاتی که در خوزستان ایجاد شد، بسیاری از نخبگان از استان خارج شدند واکنون در زمینه بازسازی با کمبود شدید نیروی متخصص مواجه هستیم.
*نگاه سنتی به بخش تولید باید تغییر کند
اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: امسال توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده و نیاز است که بیش از سالهای پیش به سمت حمایت از تولیدات داخلی برویم و نخبگان و دانشجویان متخصص می‌توانند در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشند.
وی با بیان اینکه حمایت از رونق تولید باید از مراکز دانشگاهی آغاز شود گفت: سالانه حدود یک میلیون نفر به جمع بیکاران و متقاضیان کار در کشور اضافه می‌شود که 68 درصد آنها نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی هستند اما تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: در جلسات مختلف بخصوص در بخش اقتصادی می‌توانیم از ظرفیت نخبگان بیشتر استفاده کنیم و پیشنهادات آنها را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
وی افزود: باید از نخبگان و فعالان اقتصادی تقدیر کنیم تا انگیزه‌های لازم را برای مشارکت هر چه بیشتر در آنها ایجاد کنیم.
6002/9594

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/120485/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آدمی حسرت سرگردونه

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

ظریفیان: مهم‌ترین مشکل رئیسی این بود که درک درستی از شرایط نداشت

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

کمک 12 میلیارد ریالی خیران گرمسار برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان

گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است

935 میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان وصول شد

نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است

جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف | علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟

صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و 2 رودخانه خوزستان

آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی

آماده‌سازی شبکه برق خوزستان برای عبور از پیک مصرف تابستان

هشدار زرد وقوع گرد و خاک در خوزستان

جزییات جدید از پرونده مرگ مشکوک زهره فکورصبور

نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان

13 فیلم به جشنواره کن اضافه شد

انتشار جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

با تعطیلی پنجشنبه دستمزد کارگران کم می شود؟

وصول بیش از 8 هزار میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان

هشدار زرد وزش باد شدید و وقوع گردوخاک در خوزستان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

اتفاق ویژه در رختکن تیم ملی به افتخار کاپیتان

کدام آزادکار سهمیه ایران را برای المپیک کامل می‌کند؟

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم

از 300‌داور آسیایی کاراته ایران فقط 30 نفر فعال هستند!

بدون مربی به مسابقات بدمینتون آسیا اعزام شدیم

اعتراف سری آ به قدرت مهاجم تیم ملی ایران

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

رئیسی: اولویت ما توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی، همسو و مستقل است

سلیمی نمین: حرف‌های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد

8 هزار و 300 میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان وصول شد

آخرین خبر از پرونده مرگ زهره فکور صبور

سپاهان قافیه قهرمانی را باخته است/ دل کندن از مورایس راحت نیست

جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

آفتاب بر گستره آبادان و خرمشهر

وقتی مامانت می‌خواد دامادت کنه!

همیشه این بهترین کاره!

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

شوک بزرگ درباره حقوق 1403؛ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می یابد؟

تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان افزایش یافت

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

از پرسپولیس رفتند، هالند شدند!