پیام خوزستان

آخرين مطالب

سرپرست شیلات خوزستان:

ماهیان خاویاری در دزفول پرورش داده می‌شوند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز ـ سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در شمال دزفول هفته دولت کلنگ زنی می‌شود و بیش از 60 درصد تولید ماهیان خاویاری کشور را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، غلامرضا افتخاری نسب پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ماهی جزو سبد غذایی مردم محسوب می‌شود، اظهار کرد: شاید شیلات از هر نظر مظلوم واقع شود و بعد از سیلاب خوزستان، ماهیان فرار کرده از مزارع پرورش ماهی، توسط دیگران صید می‌شدند.
وی با اشاره به اینکه پرورش‌دهنده‌های بدون مجوز ماهی بیش‌ترین خسارت را از سیلاب دیدند، افزود: این واحدها غیرمجاز نیستند بلکه بدون مجوز هستند؛ این پرورش‌دهندگان بچه ماهی را از شیلات می‌گیرند و تولیدات آنها جزو آمار عملکرد شیلات استان محسوب و تحت نظر دامپزشکی هستند.
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان تصریح کرد: خوزستان در تولید ماهیان گرمابی با مازندران و گلستان رقابت دارد و سال گذشته به دلیل خشکسالی رتبه دوم را کسب کرد اما سه سال ماقبل از آن در رتبه نخست قرار داشت.
افتخاری نسب با اشاره به اینکه اگر امسال بیماری پیش نیاید، یکی از سال‌های پررونق در پرورش ماهیان گرمابی داریم، گفت: شوشتر، شوش و سوسنگرد در بخش پرورش ماهی بیش‌ترین خسارت را از سیلاب دیدند.
وی با اشاره به اینکه سند توسعه شیلات خوزستان توسط یکی از قوی‌ترین مشاوران شیلات در کشور در حال تدوین است، بیان کرد: این سند توسعه طبق آخرین قرار شهریور امسال باید تحویل داده شود چون باید خواسته شیلات، محیط زیست و آب و برق استان را همزمان در نظر بگیرند؛ شهریور بُرش نهایی سند برای شیلات استان ارسال می‌شود و تاکنون 80 درصد اطلاعات در اختیار قرار گرفته است.
طرح‌های جدید شیلات
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان بیان کرد: یکی از سه طرحی که در هفته دولت کلنگ زده می‌شود، مجتمع پرورش ماهیان خاوری در شمال دزفول است که بیش از 60 درصد ماهیان خاویاری کشور را تأمین می‌کند و سردخانه، کارخانه یخ، تولید خوراک دام و ماهی دارد.
افتخاری نسب با اشاره به اینکه طرح فاز دوم برق شهید احمدیان با بیش از 11 میلیارد تومان اعتبار نیز جزو طرح‌های هفته دولت است، ادامه داد: اسکله بندر امام سومین طرح با اعتبار بیش از 20 میلیارد ریال است که هشت ماهه اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از هورمون در مرغداری‌ها برای پرورش مرغ استفاده و کاربرد آن در پرورش ماهی منتفی است، گفت: در بحث پرورش ماهی در قفس تلاش داریم تا با سازمان آب و برق به توافق برسیم ولی آنها به دلیل مباحث زیست‌محیطی درباره آب شرب دغدغه دارند؛ این در حالی است که سایر استان‌ها از منابع آب شرب برای پرورش ماهی در قفس استفاده می‌کنند.
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به طرح 395 هکتاری پرورش میگو هندیجان و اخذ مجوز برای پرورش میگو در چوئبده ادامه داد: سیاست شیلات کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و تولید است؛ پرورش ماهی و میگو در قفس نیز بخشی از سیاست‌های افزایش تولید و بهره‌وری است.
افتخاری نسب با تأکید بر اینکه در پرورش ماهیان گرمابی، شیلات از استخرهای خاکی به سمت استخرهای بتنی حرکت کرد، یادآور شد: در طرح‌های جدید پرورش آبزیان به دلیل بیماری لک سفید از روش‌های جدید استفاده می‌شود تا بتوانیم دو نوبت در سال پرورش میگو داشته باشیم.
بازسازی ذخایر آبزیان
وی خبر داد: در بازسازی ذخایر آبزیان در تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها بیش از 19 میلیون بچه ماهی (گونه‌های آبی) از فروردین امسال رهاسازی شده و با هماهنگی محیط زیست رهاسازی پشت سدها نیز به صورت میانگین سالانه بین 15 تا 20 میلیون بچه ماهی انجام می‌شود.
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان انتقاد کرد: 10 میلیون لارو بچه ماهی در تالاب هورالعظیم رها شده بود اما به دلیل باز کردن دایک مرزی از بین رفتند.
افتخاری نسب در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا با اعلام این خبر که سال گذشته 12 هزار تُن ماهی تیلاپیا وارد کشور شده اما ظرفیت تولید 20 هزار تُن است، گفت: چند گونه تیلاپیا داریم که در سیلاب امسال بسیاری از گونه‌های ماهی مهاجم وارد استخرهای پرورش ماهی شدند؛ گونه ماهی تیلاپیا نوع زیلایی و تیلاپیا پرورشی از گونه نیلی است.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های نابودی تیلاپیا زیلی پرورش رقیب است، ادامه داد: در خوزستان به دلیل تنوع بالای ماهی اگر تیلاپیا هم باشد صرف‌نظر از بحث اقتصادی شاید ذائقه افراد چندان تغییر نکند؛ تیلاپیا ضرر ندارد و پرورش آن رونق اقتصادی دارد و یکی از عوامل کاهش ماهی صبور وجود گونه ماهی تیلاپیا زیلی و خشکسالی است.
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه صید ماهی با شوک الکتریکی مجاز نیست و یکی از دغدغه‌های شیلات عدم ماهیگیری به این روش است، گفت: با محیط زیست در این خصوص جلساتی برگزار شده چون صیادان اعتراض دارند که استفاده از این روش موجب از بین رفتن ذخایر می‌شوند؛ در این راستا حتی دستورالعمل برای برخورد با افراد خاطی تهیه شده است.
افتخاری نسب در پایان با اشاره به فعالیت چهار کارخانه غذای ماهی در خوزستان و نبود مشکل در این زمینه عنوان کرد: 207 تعاونی داریم که تنها 30 آنها به تولید رسیده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/130344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند