پیام خوزستان

آخرين مطالب

هنرمندانی که مصرف می‌شوند! گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - هنرمند انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان معتقد است: جامعه هنری امروز ما بیش از هر چیز دیگری نیازمند منتقد است و منتقد هنر کسی است که سبک، تکنیک و فرم‌های هنری را خوب می‌شناسد و براساس معیارهای مشخصی نوعی تعادل زیباشناسی را میان آثار هنری برقرار کرده و سعی می‌کند به وسیله دانش خود، آن را ارتقاء دهد.
کریم قیطانی‌فرد خاطرنشان کرد: این تمام ماجرا نیست. حقیقت امر این است که هنر امروز ما در فضای بسته‌ای قرار گرفته است. امروز نه هنرمند مخاطبان خودش را خوب می‌شناسد و نه مخاطبان هنر، هنر هنرمندان را.
وی ادامه داد: البته اگر بخواهیم دقیق‌تر به این مساله بپردازیم ابتدا باید ببینیم مخاطبان هنر چه کسانی هستند؟ اصلا برای روشن‌تر شدن موضوع بگذارید آخرین تجربه‌ام از ایجاد رابطه با مخاطبان آثارم را برایتان بگویم.
عضو کارگروه مجسمه‌سازی انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان اظهار کرد: مسؤولان برگزاری نمایشگاه ما تقریبا 10 روز پیش از افتتاح نمایشگاه، مکان و نوع آثار هنری را جهت اطلاع عموم شهروندان و علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی کرده بودند و از این طریق افراد زیادی به نمایشگاه مجسمه و آثار حجمی ما هدایت شدند. طی 10 روزی که آثارم مهمان آن نمایشگاه بودند روزانه تقریبا 400 تا 450 نفر از نمایشگاه دیدن می‌کردند. یعنی طی 10 روز تقریبا 4000 تا4500 نفر علاقه‌مند به مجسمه و هنرهای حجمی از نمایشگاه دیدن کردند.
قیطانی‌فرد افزود: این نمایشگاه می‌تواند نمایشگاه بسیاری موفق باشد اما جالب است بدانید از میان این حجم قابل توجه از بازدید کننده در تمام 10 روز نمایشگاه، آثار هنری ما چیزی بیشتر از 50 مخاطب به خود اختصاص نداده بودند و بقیه افرادی که از نمایشگاه دیدن کرده بودند همه مخاطب ما بودند و نه مخاطبان آثار ما.
وی تصریح کرد: پرسش از چیستی هنر حجم، پرسش از چگونگی خلق آثار حجمی و اقرار افراد به عدم توانایی برقراری ارتباط با آثار هنری سه دلیلی بودند که آثار هنری افراد را به سمت ما سوق می‌دادند. این امر مخاطبان ما و مخاطبان آثار ما را از یکدیگر متمایز می‌کرد.
هنرمند انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان عنوان کرد: حالا با توجه به آمار فوق می‌توان این پرسش را طرح کرد که چرا اکثریت افراد جامعه با آثار هنری بیگانه‌اند و چرا امروز اکثر مخاطبان هنر و آثار هنری را کسانی تشکیل می‌دهند که به نحوی سر و کارشان با هنر است؟ چه چیزی میان هنر و افراد جامعه شکاف ایجاد کرده است؟
قیطانی‌فرد تاکید کرد: امروز به جای آن که آثار هنری مصرف شوند هنرمندان یا همان تولیدکنند‌گان هنر به نوعی کالا بدل شده‌اند که توسط افراد جامعه مصرف می‌شوند. البته در این جا منظور من از مصرف شدن هنرمند، مصرف شدن فیزیکی نیست بلکه مصرف غیرمادی هنرمند است.
او گفت: هنرمند هنگامی که یک اثر هنری مثل یک مجسمه را خلق می‌کند جدای از خلق یک فرم، معنا هم خلق می‌کند. معنایی که گاهی در قالب زبان و کلمات نمی‌گنجد. هنرمند به وسیله ترکیب فرم‌ها و ایجاد ساختارهای هنری و نمادین، معنا و پیامی را در دل اثر خود تولید می‌کند. افراد هنگامی به مخاطبان یک اثر هنری تبدیل می‌شوند که در آن اثر بتوانند نشانه‌های هنری را تشخیص بدهند یا به عبارتی زبان اثر را بفهمند و به وسیله فهم و درک نشانه‌های ارتباطی اثر گیرنده پیام آن باشد و با ارتباط برقرار کنند.
این مجسمه‌ساز توضیح داد: یعنی همان چیزی که امروز از واقعیت روابط اثر هنری و مخاطب بسیار فاصله دارد. لب کلام من این است که امروز اگر بخواهیم براساس نظریه مرگ مولف از رولان بارت، دخالتی در متن آثارمان نداشته باشیم، آثار هنری که تازه خلق شده‌اند و حالا باید از هنرمند جدا شده و پا به عرصه طبقات جامعه بگذارند تا با پویایی خود بر جامعه اثر بگذارند، به سرنوشت خاموش شدن دچار می‌شوند؛ آثار خاموشی که هر چه خالقان آنها تلاش می‌کنند نمی‌تواند آنها را روشن نگهدارند.
قیطانی‌فرد با بیان این که در جامعه امروز ما منتقدان هنر جایگاه بسیار ویژه دارند یادآوری کرد: منتقدان هنر موظفند با دانش خود میان هنر و افراد جامعه رابطه ایجاد کنند تا آثار خاموش، بهتر دیده شوند. منتقدان هنر با نقدها و تحلیل‌های موشکافانه بینش‌های خود را به جامعه انتقال می‌دهند و افراد جامعه به جای مصرف هنرمندان به مصرف نگاه منتقدان به هنر می‌پردازند.
وی ادامه داد: مصرف دیدگاه‌های منتقدان هنر باعث می‌شود سواد افراد عادی جامعه تا سطح هنر بالا برود و افراد به وسیله آن بتوانند با آثار هنری ارتباط برقرار کنند. اما متاسفانه باید بگویم در جامعه امروز ما خبری از منتقد هنر نیست و منتقد سوزنی است که در انباری از هنرهای آکادمیک گمشده است و دریغ از روزنه‌ای نور که بخواهد آن را برایمان پیدا کند.
هنرمند انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان معتقد است: تولید بی‌رویه هنرمند توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها باعث شده است که امروز بخش عظیمی از مخاطبان جدی آثار هنری یعنی کسانی که هنر را می‌شناسند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند را هنرمندان تشکیل بدهند و بقیه افراد از آن جایی که قادر به برقراری ارتباط با آثار هنری نیستند به مصرف هنرمندان بپردازند که وضعیت بحران مخاطب ناشی از بحران نقد هنری را به ما نشان می‌دهد. البته در این میان هنرمندانی نیز هستند که سعی می‌کنند هنر را تا سطح عوام جامعه تنزل دهند تا افراد بیشتری را به عنوان مخاطب جذب کنند. این دسته از افراد قطعا ضربه محکمی به پیکره هنر خواهند زد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/86911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

سفارت ایران در فرانسه از پیگیری قضایی فرد حمله‌کننده چشم‌پوشی کرد

لیست 16 نفره انتخاباتی «شانا» منتشر می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با دبیر کمیته سیاسی و حقوقی دفتر مرکزی حزب کمونیست چین

تصویری جدید از موشک‌های ایرانی بر فراز دیوار ندبه در قدس اشغالی

جمیله علم‌الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی 8 میلیون دلاری در بندر امام خمینی

مدیرعامل استقلال ملاثانی: شورای تأمین تکلیف دیدارهای خانگی ما را مشخص کرد

پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه

سرپرست استقلال خوزستان:فقط تمرکز و دیگر هیچ!

بررسی 15 پرونده در کمیسیون ماده 5 آذربایجان غربی

مرکز متخلف خدمات زیبایی در خرمشهر مهروموم شد

راه اندازی پویش هشتگ معلم عزیزم

سپاهانی‌ها در انتظار نامه خوزستانی‌ها به سازمان لیگ

پیش بینی روند افزایش دما در آبادان و خرمشهر

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است

گزارش تمرین سپاهان؛ محمد دانشگر پا به توپ شد

حمله موشکی گردان‌های المجاهدین به سرزمین‌های اشغالی

بخاطر دوتا کلیه چقدر خودشو برای ما میگیره!

فروش کمدی‌ها چهار برابر بقیه فیلم‌ها!

زنده شدن خاطرات یاسمن برای حامد

چندرغاز که دیگه چانه زدن نداره!

هجوم هواداران محمدرضا گلزار برای سلفی گرفتن با او!

سکانسی خنده دار از سریال «سه در چهار»

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

شمارش معکوس؛ بهترین فوتبالیست جهان کیست

گل اول ویتنام به ازبکستان در جام ملت‌های 2024 فوتسال آسیا

عبادی‌پور: تیم ملی جای بچه‌بازی نیست!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها

حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

ما دو جور بخشنده داریم!

متقی: تخم‌ مرغ‌های حماس در یک سبد نیست

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای دسته جمعی در خان‌یونس

بازتاب گسترده سفر رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا در رسانه‌های جهان

ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله

بهبود سرعت و کیفیت اینترنت با اجرای فیبرنوری در خوزستان

آزادی بیان به سبک فرانسه

پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون

به سطح قالتاقی انسان‌ها احترام بزارید

شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟

وقتی رفتار بهمن هاشمی به بقیه هم سرایت میکنه!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

افزایش دما و رطوبت تا هفته آینده در خوزستان

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای