پیام خوزستان
موزه هنر، کودکان را در برابر مسئولیت موزه ها تقویت می کند
جمعه 2 فروردين 1398 - 10:38:58
پیام خوزستان - اهواز - کارشناس ارشد هنری کودک با اشاره به اینکه کودکان باید در یاد گیری تعامل داشته باشد گفت : فعالیت هایی نظیر مشارکت دادن کودکان در مدیریت موزه های هنری و دادن می تواند حس مسئولیت کودکان را در قبال موزه ها تقویت کند.
ارمغان کاظمی جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه موزه ها مکانی برای یاد گیری کودکان و نوجوانان است اظهار داشت : ذهن کودکان در حال تغییر و یاد گیری است و اگر مسائل و موضوعات هنری و فرهنگی از دوران کودکی به درستی در ذهن آنان حک شود در آینده نیز بهره بهتری برای جامعه خود خواهند داشت.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف می توان امکانات و ابزارهای آموزشی دیگری نظیر سینما ، کتاب و آرشیو رایانه ای کمک گرفت تا در آموزش و رشد کودکان موثر واقع شود.
کاظمی ادامه داد : کودکان مانند نهال های تازه و آسیب پذیری هستند که روح لطیفی دارند و اگر راهنمای کودک و نوجوان بتواند با مهربانی و محبت بر روی کودکان تاثیر بگذارد آنان نیز جذب موزه ها شده و به یک مخاطب همیشگی تبدیل می شوند.
وی که برگزیده اولین مسابقه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشد نقش فعالیت ها وبرنامه های هنری و فرهنگی درتربیت کودک را مهم عنوان کرد و گفت : یکی از اتفاقات هدفمند در برگزاری فعالیت های موزه، انتخاب فعالیت توسط مخاطب می باشد که بر اساس نظرات روانشناسان شیوه آزادمنشی انتخاب فعالیت ها در تربیت ،کودکان را مسلط برخود ،کنجکاو و راضی پرورش می دهد .
این عضو انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران با تحقیق و تجسس در حوزه هنرهای کودک و نوجوان نقش مکان مناسب در تربیت کودک را از مهمترین بخش های آموزشی عنوان کرد و افزود : سالن ها وکلاس هایی با ابعاد بزرگ ومتوسط ، ساخت ویترین و فضاسازی جهت حفظ و یا اکران نمایشگاه دائمی و دوره ای ، به نمایش گذاشتن آثار هنری و دست ساخته های ارزشمند کودکان با نور پردازی مناسب ، طراحی خلاق و جذاب و... با فضاسازی هدفمند که جهت تسهیل ارتباط وانتقال پیام های تربیتی به مخاطبانش باشد باید طراحی شود .
کاظمی که نویسندگی وتصویرگری کتاب کودکThe Kind Desert Traveler( صحرانورد مهربان ) را در کارنامه کاری خود دارد اظهار داشت : مربی باید معلومات کافی درباره کودکان داشته باشد تا بتواند در تربیت کودک نقش آفرین باشد زیرا بدون شناخت کودک این امر ممکن نیست و مربی باید متخصص باشد که ستایش واحترام کودکان راجلب کند.
استفاده از فضاهای غیر عادی و هنری خلاقانه
این عضو موسسه توسعه هنرهای معاصر استفاده از خلاقیت را کلید حل بسیاری از مشکلات عنوان کرد و گفت : استفاده از فضاهای غیر عادی همچون آسانسور، پله ها، کتابخانه، باغ ، فضای سبز و حتی سرویس بهداشتی ویژه کودکان می تواند در جذب مخاطب کمک کند.
کاظمی افزود : اختصاص بخش کوچکی از کتابخانه به کتاب های دست ساخته کودکان که توسط آنها نوشته و تصویرگری شده ، چسباندن عکس هایی که توسط کودکان عکاسی شده و یابوجود آوردن عکس جدید با جداکردن عناصر عکس های دیگر و چسباندن آنها به هم در قالب عکس جدید با پیام های دوستدار کودک در راه پله و یا آسانسور، قرار دادن وسایل بازی و ایستگاه های نقاشی و کاردستی ، سفالگری .... در فضای باز و یا حتی قرار دادن چند چهار پایه کوچک در سرویس بهداشتی ، این پیام را از سوی شما به کودک منتقل می کند که شما دوستدار کودکان هستید و به کودکان فکر می کنید و نیازهای آنان را می شناسید.
مشاورهنری و عضو فعال واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان خوزستان برپایی موزه سیار را اقدامی بشر دوستانه و کمک آموزشی به کودکان و نوجوانانی که در روستاها و مناطق محروم هستند عنوان کرد و گفت : موزه هنر سیار به صورت وسیله نقلیه ایی مانند مینی بوس و یا اتوبوس، با طراحی شاد و خلاق با فضاسازی و چیدمان آثار و ابزارهای کمک آموزشی هنری و فرهنگی است که برای آموزش و شاد کردن کودکان و نوجوانان با به کارگیری مربیان هنری و فرهنگی درمکان هایی مستقر می شود و به اجرای برنامه های هنری ، فرهنگی و سرگرمی کودکان می پردازد.
کاظمی اظهار داشت : گاهی لازم نیست کودکان به موزه هنر بیایند و مراجعه موزه سیار به مدارس با عنوان زنگ موزه هنر و اجرای برنامه های آموزشی هنر در قالب برنامه های خلاق ، غیرمستقیم و جذاب می تواند برای کودکان جذاب و موثر باشد.
این کارشناس ارشد گرافیست ، موزه مجازی بین المللی هنر کودک را فرصتی برای دیدار کودکان از نمونه فعالیت های هنری یکدیگر در سرتاسر دنیا عنوان کرد و ادامه داد :موزه مجازی بین المللی هنر کودک به دلیل مجازی بدون آن می تواند گستردگی بیشتری داشته باشد و ارتباط کودکان جهان با زبان مشترک هنر، برای گسترش صلح در جهان ، ارتباط مربیان هنری و والدین کودکان و نوجوانان ،ایجاد فرصت برای پژوهشگران هنر کودکان و نوجوانان و ثبت آثار و تجربه های کودکان از سنین پایین را به همراه داشته باشد .
نویسنده کتاب "بررسی تصاویر و شمایل درخت نخل در فرهنگ و هنر مناطق جنوبی ایران" خاطر نشان کرد : فعالیت های مختلفی همچون باستان شناسی برای کودکان، صحافی سنتی، درمانگاه کتاب، مرمت سفال و آثار هنری دیگر، موزه بازی، مدیریت موزه ها با کودکان، جورچین معماری و برگزاری کارگاههای آموزشی انواع هنر و خلق آثار هنری و ثبت و نگهداری آنها در موزه و برنامه های دیگری از این دست می تواند به جذب مخاطب کودک و خانواده کمک کند.
7165/6064

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/112878/موزه-هنر،-کودکان-را-در-برابر-مسئولیت-موزه-ها-تقویت-می-کند
بستن   چاپ