پیام خوزستان
در نشست بررسی نمایش «تاکسیدرمی» مطرح شد؛
کسانی خرخره تئاتر خوزستان را می‌جوند
شنبه 17 فروردين 1398 - 14:38:05
پیام خوزستان - نشست بررسی نمایش «تاکسیدرمی» با شرکت اعضای گروه تئاتر آماتور برگزار شد.
به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، مجتبی رستمی‌فر، کارگردان نمایش «تاکسیدرمی»، در این نشست اظهار کرد: بعد از ماه‌ها کشمکش و دوندگی‌های بسیار با گذر از موانع پیش رو نمایش «تاکسیدرمی» که در سال 96 تولید شده بود با حضور در جشنواره فتح خرمشهر، این نمایش توانست پروانه نمایش خود را کسب کند. متاسفانه در کمال ناباوری تنها راه پیش روی ما برای کسب پروانه نمایش شرکت در جشنواره بود. به همین خاطر از آن جا که تا پروانه نمایش تاکسیدرمی صادر نمی‌شد نمی‌توانستیم در سطح شهر به اجرای عموم برویم، مجبور شدیم تا نمایش تاکسیدرمی را برای شرکت در جشنواره آماده کنیم.
وی با بیان این که گروه تئاتر آماتور بعد از سال 93 که با نمایش «پرسه در لابه‌لای فریم‌های به هم چسبیده روی تایم‌لاین» برگزیده بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره بین المللی تئاتر فجر شد سال‌ها بود که از جشنواره فاصله گرفته بود، اضافه کرد: از آن جا که اجرای عموم سطح شهر برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت و آشنا کردن مردم شهر اهواز با تئاتر از دغدغه‌های اصلی ما بود، تصمیم گرفتیم که نمایشی را برای به اجرای عموم گذاشتن روی صحنه ببریم. از این رو نمایش تاکسیدرمی به نویسندگی رسول حق‌جو نمایشی بود که برای اجرای عمومی دست به تولید آن زدیم که متاسفانه با مانع تراشی‌های فراوانی که برای گرفتن پروانه نمایش برای ما به وجود آمد توفیق اجباری شد که نمایش تاکسیدرمی را به جشنواره فتح خرمشهر معرفی کنیم.
کارگردان نمایش هملت همچنین با اشاره به این که جشنواره فتح خرمشهر پل ورود نمایش تاکسیدرمی برای اجرای عمومی بود بیان کرد: بعد از به اجرای عموم درآمدن نمایش تاکسیدرمی ما به جشنواره تئاتر استانی رفتیم که خدا حق نمایش تاکسیدرمی را داد و ما به عنوان نمایش دوم به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدیم که با همین رتبه و پس از مرحله بازبینی هیات انتخاب جشنواره، ما به عنوان تنها نماینده تئاتر استان خوزستان در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر کشور راه پیدا کردیم که با یاری خدا به شکل بسیار وسیعی این نمایش سر و صدا کرد و اکنون ما سر خود را بالا می‌گیریم.
رستمی‌فر با اشاره به یادداشتی که احسان عبدی‌پور، کارگردان فیلم سینمایی تیک‌آف، و همچنین تعدادی از اعضای انجمن منتقدان تئاتر ایران در خصوص نمایش تاکسیدرمی نوشته بودند خاطرنشان کرد: نظر مثبت و قاطع بسیاری از منتقدان که همگی در بخش‌های مختلف به برتری نمایش تاکسیدرمی اتفاق نظر داشتند، همچنین استقبال بی‌نظیر هنرمندان مطرح کشور از این نمایش، همه و همه نشان دهنده این است که نمایش تاکسیدرمی مسیر خود را به درستی طی کرده است.
کسانی که خرخره تئاتر خوزستان را می‌جوند

وی با طاقت‌فرسا خواندن تماس‌های مکرر از جانب افراد ذی‌نفوذ تصریح کرد: متاسفانه شاهد این بودیم که از همان ابتدا در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر با دبیرخانه جشنواره تماس حاصل می‌شود و پالس‌های منفی و بعضاً تهمت برانگیزی در خصوص نمایش تاکسیدرمی به دبیرخانه جشنواره فرستاده می‌شود. بعد از آن ما به شدت پیگیر این ماجرا شدیم که متاسفانه به ما گفتند با پیگیری‌های انجام شده این فرد و یا افراد شناسایی شده‌اند اما نمی‌توانیم نام آن را به شما بدهیم، که از دید بنده این گونه افراد و گروه‌های فشار در حال جویدن خرخره تئاتر خوزستان هستند.
کارگردان نمایش کیست ادامه داد: متاسفانه بعد از جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و اجرای عموم که به جشنواره تئاتر فجر رفتیم، یک گزارش ده صفحه ای مکتوب از شرح حال نمایش تاکسیدرمی برای ما ارسال کردند که مضامینی مغرضانه و برداشت‌هایی شبهه برانگیزی را علیه نمایش تاکسیدرمی عنوان کرده بود، لذا از مسئولین استان خوزستان تقاضا دارم که این افراد و گروه های فشار را شناسایی و از فعالیت مخرب آن‌ها جلوگیری کنند.
رستمی‌فر با اشاره به بعضی راهکارها برای تبلیغ نمایش‌ها گفت: مطمئناً تبلیغات در فروش یک اثر نمایشی تاثیر زیادی دارد‌ و امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نقش موثری را در تبلیغات نمایش‌ها ایفا می‌کنند، ‌اتفاقی که برای نمایش «تاکسیدرمی» کاملا ملموس بود و از طریق فضای مجازی تبلیغات خوبی برای آن صورت گرفت.
او ادامه داد: البته در بسیاری از شهرهای دنیا، شهرداری بیلبوردهایی را برای تبلیغات تئاتر در نظر می‌گیرند و این حداقل‌ کاری است که شهرداری می‌تواند برای تئاتر انجام دهد که متاسفانه در این جا چنین چیزی را نمی‌بینیم. در چنین شرایطی که برای تبلیغات تئاتر مشکلات زیادی وجود دارد، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی دارند‌.
این کارگردان تئاتر با اشاره به این که مشکل تبلیغات نمایش‌ها باید در سطح مدیریتی حل شود بیان کرد: نهادهای مربوطه تعامل لازم را با انجمن هنرهای نمایشی اهواز ندارد. انجمن هنرهای نمایشی و شهرداری باید به یک تفاهمی برسند و بخشی از تبلیغات را برای کالاهای فرهنگی انجام بدهند. مردم هر روز درگیر با تبلیغات کالاهای مصرفی هستند، امروز سطح شهر فاقد چشم‌انداز فرهنگی ـ هنری است و ضرورت تبلیغ برای کالاهای فرهنگی احساس نشده است مطمئنا تبلیغ کالاهای فرهنگی باعث ایجاد امنیت روانی در جامعه می‌شود.
چرا «تاکسیدرمی» دیده شد؟

در ادامه رسول حق‌جو، نویسنده نمایش تاکسیدرمی، با طرح یک پرسش در خصوص مشکلات پیش روی تئاتر عنوان کرد: به نظر شما علت این که تمام حواس‌ها به نمایش تاکسیدرمی جمع شد چه بود؟ نمی‌گویم بی‌نظیر اما تاکسیدرمی کار کم مانندی بود از این بابت که روایت کریه و داستان‌های زشت جنگ را از دید حیواناتی که درگیر جنگ بودند بیان می‌کند. ما شاهد این هستیم که کاراکترهایی مانند قاطر، گربه، سگ، کبوتر، پروانه، قورباغه، ماهی و مگس در این نمایش حضور دارند که حضور و شکل‌گیری تک‌تک آن‌ها بر اساس مستندات واقعی بوده است، همانند قاطری که بر اساس روایتی از گردان قاطریزه اصفهان طرح‌ریزی شده است. از این رو وقتی برای مثال دو قاطر در خلال جنگ تحمیلی و در موقعیتی نمایشی شروع می‌کنند به حرف زدن، چون همانند آن دیده نشده است، یک تابوشکنی به حساب می آیدو یا در صحنه دیگر که در آن دو قورباغه یکی در مرز ایران و دیگری در مرز عراق شروع می‌کنند به حرف زدن باز چنین رخدادی را شاهد هستیم.
وی بیان کرد: در شکل‌گیری این کاراکترها این گونه برای شما شرح می‌دهم که ما به عنوان فرزندان خوزستان زندگی هورنشینی را می‌شناسیم. قبل از جنگ برای هورنشیان عراق و ایران چیزی به عنوان مرز معنا نداشت و آن‌ها همانند مردم یک روستا کنار یکدیگر زندگی می‌کردند به گونه‌ای که حتی فرزندان آن‌ها با یکدیگر ازدواج می‌کردند، با یکدیگر داد و ستد می‌کردند، به مهمانی و مراسم یکدیگر دعوت می‌شده و در آن شرکت می‌کردند. به هر نحو ما با طراحی دو کاراکتر قورباغه، سعی در نشان دادن ضربه مُهلک جنگ به شیوه زندگی روزمره این بخش از مردم داشتیم که این باز هم متأسفانه همانند دیگر صحنه‌ها ذهن بعضی‌ها را به سمت شکستن تابوها سوق می‌دهد.
نویسنده رب و جعفر تاکید کرد: ما باید نخست عینک بدبینی را از روی چشمان خود برداریم؛ عینکی که متاسفانه امروز بر چشم بسیاری از مسوولان و دست‌اندرکاران امر گذاشته شده و یکی از آفت‌های زیانبار و گریبانگیر هنر است. در جنگ ایران و عراق چندین نماد وجود دارد که همگی به عنوان المان‌های مقدس جنگ شناخته می‌شوند مانند گل لاله، چفیه، پیشانی بند و... نماد‌هایی که به تعداد انگشتان دست نمی‌رسند. از این رو وقتی ما از نگاه دیگر و با برداشتی متفاوت از کلیشه‌های قدیمی به جنگ نگاه می‌کنیم می‌گویند که این اثر ضد جنگ است. بله تاکسیدرمی اثری ضد جنگ است چراکه هر کس که می‌گوید جنگ خوب است، انسان ابلهی بیش نیست زیرا جنگ چیزی جز بدبختی، ویرانی، خانمانسوزی و مرگ در پی ندارد و ما به عنوان فرزندان خوزستان کسانی که تا عمق استخوانمان طعم گس جنگ را چشیده‌ایم در این نمایش فریاد می‌زنیم که ما جنگ طلب نیستیم.
وی در عین حال با ابلهانه خواندن ترکیب ضد جنگ اظهار کرد: مگر کسی در دنیا پیدا می‌شود که از جنگ خوشش بیاید؟ تنها یک ذهن مسموم و بیمار همانند هیتلر و موسیلینی می‌تواند به دنبال چنین تفکراتی باشد. اگر به آثار ارایه شده گروه تئاتر آماتور دقت کرده باشید درمی‌یابید که رسالت ما به گونه‌ای بوده که به هر شکل که بتوانیم از بدی جنگ بگوییم و من تا جایی که در توان دارم از بدی جنگ خواهم گفت و دیگران را در این خصوص آگاه‌تر خواهم ساخت تا روزی که این تفکر مسموم و خانمانسوز و جان‌گداز پاک شود.
حق‌جو گفت: در زمینه کمبود سخت‌افزار و تالار برای اجرای تئاتر، بسیاری از نهادها و ارگان‌ها هستند که سالن‌های مجلل و بزرگی را در مجموعه‌ها تحت امر خودشان دارند که سال تا سال خاک می‌خورند اما متاسفانه هیچ کدام از این نهادها حاضر به همکاری با هنرمندان نیستند و حتی از تخصیص قسمتی از بودجه‌های فرهنگی خود برای اشاعه و رونق هنر در این شهر و استان دریغ می‌کنند. برای مثال در این زمینه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بسیج هنرمندان و بنیاد جانبازان به طور کامل خودشان را کنار کشیده‌اند. این در حالی است که چنین نهادهایی با بودجه‌های کلان و امکاناتی که در اختیار دارند به راحتی می‌توانند بسیاری از تولیدات هنری سطح استان را مورد حمایت ویژه خود قرار دهند. پیشنهاد من این است که از بودجه فرهنگی خود، کمی هم خرج هنر این استان کنند. استانی که نامش با نام جنگ و خون آمیخته است. این نهادها باید پای کار بیایند و با هنرمندان تمام عرصه‌های هنری این خطه قرارداد تولید ببندند و امکانات سخت‌افزاری خودشان را بی‌درنگ در اختیار جامعه هنری استان قرار بدهند. اگر چنین امری جامه عمل به خود بپوشاند یقین داشته باشید که در مدت زمان کوتاهی شاهد جهشی بی‌سابقه در تولید آثار هنری در این حوزه خواهیم بود. اما این که بنشینند گوشه‌ای و خود را از این میدان کاروزار خارج کنند و منتظر بمانند تا هنرمندان خوزی از جیب خود هزینه کنند و عمر و جوانی و جان خود را برای پیشبرد اهدافی که خودشان متولی آن هستند بگذارند و خرج کنند بی‌انصافی است.
ناصر آل‌خمیس، یکی دیگر از عوامل نمایش تاکسیدرمی، هم اظهار کرد: ما قبل از این که به جشنواره تئاتر فجر برویم دو هفته بسیار بحرانی را پشت سر گذاشتیم. جشنواره تئاتر فجر به عنوان معتبرترین رویداد تئاتری کشور فرصتی است تا گروه‌های تئاتری برگزیده کشور در سطح بسیار ویژه‌ای با یکدیگر به رقابت بپردازند. به همین خاطر تک‌تک اعضای گروه از کارگردان تا بازیگر و دیگر عوامل نمایش به تمرکز کامل نیاز دارند. این در حالی بود که از دو هفته قبل از حضور در جشنواره که گزارش 10 صفحه‌ای و تندی علیه نمایش تاکسیدرمی به دست ما رسیده بود، فضایی پر از التهاب و استرس برای یکایک ما به وجود آمده بود. در کمال ناباوری ریشه تمام این فشارها در خانه خود ما یعنی خوزستان است، معلوم نیست که چرا عده ای از آن‌جا برای این که جلوی اجرای ما گرفته شود دست به هر کاری می‌زدند، متاسفانه این مرتبه اول نیست و دفعات قبل نیز این گونه فشارها وارد می‌شد. باید دید که تصمیم مسوولان و متولیان امر هنر در برخورد با این مسایل و خشکاندن آفت حضور این گونه افراد چیست.
وقتی آفتاب کفاف نمی‌دهد
در ادامه میلاد هارونی با اشاره به این که پلاتو 60 نفره تالار آفتاب اهواز جوابگوی استقبال بی‌نظیر مردم اهواز از نمایش تاکسیدرمی نبود اظهار کرد: از آن جا که نمایش تاکسیدرمی خیلی بیشتر از آن چه بازدید شد ظرفیت داشت تا مورد استقبال و بازدید هنردوستان قرار بگیرد، تقاضا داریم تا هرچه زودتر به موضوع ساخت پلاتوهای جدید در سطح اهواز رسیدگی شود تا حداقل در مدت زمانی کوتاه همزمان با تولید آثار فاخر نمایشی، به تعداد صندلی‌های تئاتر این شهر چندصد نفر افزوده شود. نمایش‌هایی که در اهواز تولید می‌شوند و مورد استقبال نیز قرار می‌گیرند متاسفانه به علت عدم وجود ظرفیت‌ها و سخت‌افزارهای مناسب از جمله تعداد معقول صندلی برای تماشای تئاتر، امتیاز و فرصت بهره‌برداری مادی و به ویژه معنوی از اثر تولیدی خود را از دست می‌دهند.
انتهای پیام

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/115332/کسانی-خرخره-تئاتر-خوزستان-را-می‌جوند
بستن   چاپ