مقاومت در اندیشه آیت الله مصباح یزدی
شهرستان ها
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی مشکی باف استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مطالعات سیاسی، در کارگروه سیاسی اجتماعی چهارمین سالگرد علامه مصباح یزدی با تبیین جایگاه اندیشه مقاومت در اندیشه علامه مصباح، گفت: علامه مصباح در بحث مقاومت معنایی از مقاومت تبیین میکنند که ثابت ماندن بر مدار حق است.
در اندیشه علامه مصباح هدف از آمدن دین تربیت انسان تزار به معنای انسان دارای ارزش اخلاقی است و موضوع ارزش اخلاقی فعل اختیاری انسان است که در اندیشه ایشان بر 3 رکن اصلی میل، علم و قدرت استوار است. وی افزود: هدف دین اصلاح این سه دسته است. در مساله اولویت بین این سه علامه مصباح به درستی بینش را مقدم بر گرایش و کنش میدانند. ایشان معتقدند مقاومت ابتدا باید در لایه بینشی باشد و این نقطه تفاوت علامه با دیگرانی است که خواستگاه مقاومت را در لایه گرایش یا کنش میدانند. حجت الاسلام مشکی باف ضمن بیان تحلیل مشکلات مقاومت توسط علامه مصباح در ساحت بینش، تصریح کرد: علامه مصباح تز مقاومت را در زیرین ترین لایه که ساحت بینش و اندیشه است می بینند و بر این مساله تاکید دارند. اگر این مساله در ساحت بینش حل نشود بروز و ظهور آن در کنش نیز کمتر خواهد بود. استاد حوزه و دانشگاه به آثار این دیدگاه علامه مصباح اشاره کرد و گفت: در اندیشه علامه مصباح چنانچه تفکر مقاومت فراگیر شود، جلوی تفکرات اسلام انحرافی گرفته خواهد شد. ایشان با تاکید بر گستره نگاه توحیدی معتقدند که اگر لایه های نگاه توحیدی امتداد پبدا کند، باعث تربیت مومن مجاهد خواهد شد و الا اگر این امتداد محقق نشود، شخص در برابر آیاتی مانند «لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه» متوقف خواهد شد و همین باعث شکل گیری دوگانه مومن مجاهد و مومن غیر مجاهد در تاریخ می شود. وی افزود: علامه مصباح می فرمایند تفاوت مومن مجاهد و مومن غیر مجاهد در ساحت بینشی در آیات قرآنی قابل واکاوی است. لذا ایشان تاکید دارند که خواسنگاه مقاومت در لایه بینشی است و توسعه و امتداد بینشی مقاومت است که باعث توسعه و امتداد گرایشی و کنشی در مساله مقاومت خواهد شد. حجت الاسلام مشکی باف اندیشه علامه مصباح را نسبت به مسائل حال حاضر راهگشا دانست و گفت: الگوی نوین جنگ در ادبیات جنگی غرب، جنگ شناختی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید کرده اند. نظریه پردازان جنگ شناختی مانند یووال نوح هراری در موفقیت در جنگ شناختی را در تغییر استعارههای ذهنی و استحاله مخاطب دانسته اند که منجر به تغییر در هویت او خواهد شد. این راهبرد تنها در فضای بینش رخ می دهد و مقابله با آن در لایه انگیزش و کنش فاقد اثرگذاری لازم است. وی در پایان بر کارآمدی اندیشه علامه مصباح در مقابله با اقدامات شناختی دشمن تصریح کرد و گفت: علامه مصباح در باب خاستگاه مقاومت از باب فلسفه اخلاق و بینش ورود می کنند و با این نگاه راه برون رفت از جنگ شناختی نیز بهره گیری از ادبیات مقاومت است. رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار سال 1401 با کارکنان نیروی انتظامی زمانی که برای اولین بار از عبارت جنگ شناختی استفاده کردند، راه مقابله با آن را تربیت نیروی مقاوم در لایه های بینشی دانستند.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1020967/