نمایش «پلاستیک» دغدغههای زیستمحیطی را به خیابان میبرد
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - بهنام کاوه نویسنده و کارگردان نمایش «پلاستیک» که از آبادان در بخش خیابانی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار برنا درباره ایده شکلگیری این اثر نمایشی گفت: ایده نمایش «پلاستیک» از یک اتفاق ساده و روزمره شروع شد. یک روز که برای خرید به یک فروشگاه بزرگ رفته بودم، بستهای پلاستیکی را جمع شده دیدم و ذهنم به سمتی رفت که چطور میشود از این موضوع برای نمایشی با مضمون محیطزیست الهام گرفت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
همان لحظه تصمیم گرفتم درباره تأثیرات مخرب مصرف پلاستیک اثری تولید کنم که ارتباط مستقیمی با دغدغههای زیستمحیطی و معضلاتی مثل انقراض گونههای حیوانی داشته باشد.
وی ادامه داد: این نمایش شکل اجرایی بسیار خاصی دارد و تلاش کردیم جنبههای نمایشی آن را به گونهای طراحی کنیم که در دل خیابان و با مخاطب درگیر شود. برای مثال اول ایده پاندا به ذهنم آمد، اما بعد دیدم که پلاستیکهای باد شده شبیه به وال هستند و همین شد که اقیانوس را در نظر گرفتم و سعی کردم با پلاستیکها آلودگی و تاثیرات مخرب آن بر محیطزیست را نشان دهم.
کاوه درباره بازیگران نمایش «پلاستیک» توضیح داد: این نمایش تک پرسوناژ و به شکل پانتومیم فیزیکال است. خوشبختانه در اولین اجرایی که در محوطه بیرونی تئاترشهر داشتیم وزیر فرهنگ و ارشاد هم کار ما را دید و این قضیه دلگرمکننده بود.
وی درباره کمکهزینه جشنواره و برخورد برگزارکنندگان بیان کرد: قسط اول را به ما پرداخت کردند و من شخصاً از نحوه مدیریت و حمایتی که از گروه ما صورت گرفته، بسیار راضی هستم.
این کارگردان درباره وضعیت تئاتر در آبادان گفت: نمیتوانم بگویم وضعیت تئاتر در آبادان خیلی ضعیف است، اما قطعاً مشکلات و کمبودهایی وجود دارد. مدیریت فرهنگی نیاز به تقویت بیشتری دارد و هنرمندان این شهر با وجود تمام سختیها تلاش میکنند تا آثار ارزشمندی خلق کنند. متاسفانه برخی از گروههای نمایشی در کافهها تمرین میکنند و امیدوارم در آینده توجه بیشتری به زیرساختهای تئاتری در شهرهای کوچک بهویژه آبادان شود.
وی درباره تفاوت تئاتر خیابانی و صحنهای توضیح داد: تئاتر خیابانی با تئاتر صحنهای بسیار متفاوت است. در خیابان، هر لحظه ممکن است اتفاقات پیشبینینشدهای رخ دهد؛ از بارش باران گرفته تا اضافه شدن مخاطبان جدید در وسط اجرا. این نوع تئاتر نیاز به انعطافپذیری بالایی دارد. بازیگران ما تجربه بسیاری دارند، زیرا از ابتدای سال تا اسفند در جادهها و جشنوارههای مختلف حضور داریم و با شرایط گوناگون آبوهوایی مثل گرما و سرما مواجه میشویم. همین تجربهها به ما کمک میکند که هر اتفاقی را به بهترین شکل مدیریت کنیم.
کاوه در پایان خاطر نشان کرد: تئاتر خیابانی نوعی کارگردانی پنهان در خود دارد که به هنرمند اجازه میدهد در لحظه تصمیمگیری کند. مخاطبان در هر زمانی که به نمایش بپیوندند باید بتوانند با داستان و پیام اثر ارتباط برقرار کنند و این مهمترین ویژگی تئاتر خیابانی است.
انتهای پیام/
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1037195/