چراغ سبز دبیر شورایعالی امنیت ملی به مذاکرات
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - علیاکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با حضور در بیستوسومین دوره آموزشی-تشکیلاتی «جهاد اکبر» اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور در مشهد مقدس ضمن یادآوری فضایل زیارت امام معصوم، به تبیین مفهوم مقاومت از منظر مبانی فکری جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
احمدیان ضرورت برخورداری نخبگان از ادراک و تشخیص درست شرایط فعلی را یادآور شد و گفت: امروز ما درگیر بحث داغی درباره مقاومت هستیم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
با این پرسشها مواجه شدهایم که فلسفه مقاومت چیست؟ از کجا شروع شده است؟ آیا مقاومت در این سی چهل سال اخیر و با حزب ا... لبنان و مقاومت فلسطین ایجاد شده یا یک جریان ریشهدار تاریخی است؟ رسالت مقاومت چیست و چگونه باقی میماند؟
اوگفت: قرآن مقاومت را معرفی کرده است. در مورد انبیا در سوره نحل میفرماید «و لقد بعثنا فی کلّ أَمهٍ رسولاً»؛ در هر امتی ما رسولی را بر انگیختیم، استثنا ندارد؛ و پس از آن جمعبندی میکند رسولان ما چه میگفتند: «أَنِ اعبدوا الله و اجتنبوا الطّاغوت»؛ خدا را بندگی کنید و از طاغوت دوری کنید. یعنی نمیشود دستور اول را خوب انجام داد، به دومی توجه نداشت. به تعبیر امام راحل میفرمودند اگر حضرت ابراهیم ده برابر عبادت میکرد و سختیها را متحمل میشد، اما کاری با جباران آن روز خودش نداشت، کسی به کار او کار نداشت. پس مقاومت، رسالت جوامع الهی و انسانی و هر فرد انسان است. فکر نکنید این گوشهای از دین است؛ همه دین حول این موضوع منظم شده است
احمدیان افزود: در قرآن کریم میخوانید «و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» یکدیگر را به حق و صبر توصیه میکنند. بسیاری قبل از انقلاب «ان اعبدوا الله» را زیادیِ عبادت میدانستند، بله امیرالمؤمنین هزار رکعت نماز در شبانهروز میخواندند، اما در زیارتها درباره ایشان میخوانید «و بذل نفسه فی مرضات رسولک» نفسش را بذل کرد برای رضایت پیامبر تو. به زیارتنامهها دقت کنید اگر نماز و زکات مطرح میشود، اقامه آن مطرح است: «قد أقمت الصلاه». نه این که عبادت شخصی مد نظر نباشد، اما به هیچ وجه اصل نیست. عبادت عبودیت است و معنای عبودیت این است که امام معصوم میفرماید: «من اصغی الی ناطق فقد عبد» هر کس به حرف ناطقی گوش کند؛ او را بندگی کرده است.
بیشتر بخوانید:نامه بسیار مهم ایران به شورای امنیت چه بود؟
باز خداوند در قرآن میفرماید «ألم أعهد إلیکم یا بنی آدم اَن لّا تعبدوا الشیطان» «و أن اعبدونی هذا صراط مستقیم». اصل صراط مستقیم که ما از خدا میخواهیم و در سوره حمد هم میخوانیم، این است که خداوند میگوید گوش به حرف من کن، گوش به حرف طاغوت نکن. از گوش به حرف خدا دادن و گوش به حرف غیر خدا ندادن زندگی بشر و زندگی اجتماعی بشر آغاز میشود، که دو لازمه دارد: صبر و تقوا. تقوا چیزی است که شما را در این مسیر حفظ میکند. بر این اساس خداوند فرمود «فاستقم کما امرت»، راه دومی جز این نیست.
او در ادامه افزود: برخی افراد گفتوگو و مذاکره را در تقابل با استقامت قرار میدهند. این برداشت اشتباه است. با کفار هم میشود مذاکره کرد، اما با رعایت چه اصلی؟ بر مبنای اصل مقاومت میشود، مذاکره کرد. براساس مقاومت است که جهاد اصغر و جهاد اکبر معنا پیدا میکند، جهاد کبیر هم معنا پیدا میکند. «لا تطع الکافرین ... و کفی بالله وکیلا». جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن.
مفهوم این اطاعت نکردن این نیست که حتما زد و خورد داشته باشید، مفهوم این است که گوش به حرفشان ندهید. جایی که حرفشان را منطقی و قابل جمع با اصول خودتان میبینید، اشکالی ندارد گوش کنید. اما جایی که تناقض و تضاد باشد، آنجا نمیشود گوش کرد. زندگی ائمه ما پر از تشخیص مواردی است که کجا میشود کوتاه آمد و کجا نمیشود. اگر جایی که باید کوتاه بیاییم، سرسختی کنیم، آسیب میبینیم. آنجایی هم که باید بایستیم، اگر کوتاه بیاییم، باز اشتباه است. قدرت مومن و قدرت عقل بر همین مبناست. عقل آن چیزی است که بین دو ضرر، اقل الضررین را تشخیص دهد و بین دو نفع اکثر النفعین را تشخیص بدهد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: پس منظور از مقاومت، اطاعت نکردن از طاغوت است. مقاومت از حضرت آدم (ع) آغاز شد و ادامه دارد، مقاومت بر اطاعت خدا و مقاومت بر اجتناب از طاغوت. شاید اگر بخواهیم جنس و ماهیت مقاومت را مطرح کنیم، در بُعد اول صبر بر طاعت است، در بعد دوم صبر بر برائت است. مقاومت چیزی است که امروز باید بیشتر بشناسیم، اگرنه دچار افراط و تفریط میشویم.
تاکتیکهای دشمن برای القای شکست در جبهه مقاومت احمدیان یک پرسش مهم را مطرح کرد و افزود: برخورد طاغوت با مقاومت چیست؟ شکست دادن، هدف نهایی دشمن نیست. جنگ روانی دشمن را ببینید، هدف دشمن این است که به مقاومت پایان دهد. اگر به دنبال شکست دادن است، برای این است که اثبات کند ادامه ندهید، فایده ندارد. تاکتیکهای دشمن؛ دروغ، شایعهپراکنی، اختلاف و تفرقهافکنی است. تلاش میکنند بین ما اختلاف ایجاد کنند و متأسفانه گاهی برخی از ما در این پازل گرفتار میشوند. مثلاً دشمن میگوید، چون مسئولین ایران دیروز و امروز ما را نزدند، پس ترسیدهاند. عدهای هم در داخل میگویند چرا میترسید بزنید؟ خلق دوگانههای کاذب و درگیر ساختن جبهه مقاومت در این دوگانهها از ترفندهای دشمن است. راهکار ائمه اطهار این است که تن به این دوگانهها ندادهاند. فرار از دوگانهها هنر مؤمنین است و گیر افتادن در آنها اشتباه است. میگویند «به مذاکره بگویید بله یا بگویید خیر». ما گفتیم «نه میگوییم بله و نه میگوییم خیر».
این دوگانهها مانند مذاکره یا عدم مذاکره، موافقت با FATF یا مخالفت با آن را دشمن میسازد و بعضی به آنها دامن میزنند. هدف همه این موارد اختلاف در جبهه مقاومت و جامعه ایران است. دوگانهسازی، ایجاد اختلاف، چندگانهسازی، تحقیر، مسخرهکردن و متهم کردن به ترس، از ابزارهای دشمن است. حالا یک بار غریبه این کارها را میکند اشکالی ندارد، اما یک وقت خود ما این کار را نسبت به هم انجام میدهیم. مراقب این باید بود.
احمدیان اظهار کرد: خیلی تلاش میکنند، مسئله مقاومت را پاک کنند و بگویند چهل سال است که بین ایران و اسرائیل جنگ بوده است. جنگ و مقاومت تفاوت دارد. اولاً مواجهه ما با رژیم صهیونیستی جنگ نبوده است، همین الان هم جنگ به آن معنا نداشتهایم. او اقدامی کرد ما هم اقدامی کردیم. مفهوم جنگ این نیست، کسی که جنگ را بشناسد میفهمد که این جنگ نیست. این چهل سال هم خود آنها هم میگفتند جنگ نداریم. حدود پنج یا شش سال است که میگویند جنگ در فضای خاکستری، یعنی جنگ در آنجایی که جنگ نمیشود. اما الان در چارچوب یک جنگ روانی دارند میگویند 45 سال است که در جنگ هستیم.
این در حالی است که از ابتدا قرار شد که انقلاب اسلامی یک جبهه مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی ایجاد کند و توسعه دهد. این کار در این 40 سال انجام شده است. مطالبی در فضای مجازی میبینیم که بعضی غصه میخورند چرا جنگ غزه تمام شد، اما اسرائیل از بین نرفت؟ دقت کنید که ایجاد این گونه هدفهای بزرگ کاذب، یکی از ترفندهای دشمن است تا شما احساس شکست بکنید. بله مقام معظم رهبری زمانی فرمودند اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید.
اولاً از آن زمان چند سالی بیشتر نگذشته است، ثانیاً نفرمودند این کار به دست مقاومت انجام میشود. دشمن گفت که تا 25 سال آینده چه کارهایی میکنم، ایشان فرمودند تا 25 سال آینده معلوم نیست شما باشید، شما نیستید. ثالثاً کی فرمودند با جنگ میرویم و میگیریم؟ کسی بخواهد این کار را بکند، برای کار نظامی برنامهریزی میکند. ما مشغول این نیستیم، مشغول تقویت مقاومت هستیم. ممکن است یک روز به درگیری نظامی هم منجر بشود، که دشمن با جنگ نظامی از بین برود؛ اما بنای ما این نیست که مقاومت با جنگ عمل کند. مقاومت فی نفسه دشمن را از پای درمیآورد. این مفهومی است که بنده از فرمایش رهبر معظم انقلاب برداشت میکنم.
ماهیت حقیقی صدور انقلاب از منظر امام خمینی (ره) اول انقلاب، امام خمینی (ره) فرمودند صدور انقلاب؛ یک عده راه افتادند برای این کار نیروی مسلح درست کنند. امام جلوی آنها را گرفتند که یعنی چه در دیگر کشورها از این کارها بکنید. پس صدور انقلاب یعنی چه؟ رهبر معظم انقلاب تعبیر قشنگی به کار بردند؛ فرمودند انقلاب شبیه عطر است، هیچ کس نمیتواند جلوی بوی آن را بگیرد، این بوی عطر در همه جا منتشر میشود. انقلاب حق است، درست است و منطبق با فطرت انسانها است. انقلاب کار خودش را میکند. این که ما از داخل کشور یک گروه راه بیندازیم، میشود مدل کمونیستی.
بیشتر بخوانید: آمریکا پیشنویس قطعنامه آتشبس غزه را وتو کرد
پس در تفکر انقلاب اسلامی، حذف اسرائیل یعنی پوچی اسرائیل را بر همگان آشکار کردن، تا کارکرد خود را از دست بدهد و خود به خود ساقط شود. مانند این را امام (ره) در نامه به گورباچوف انجام دادند، چنین تعبیری به کار بردند و هیچ اقدام عملی هم نکردند. فرمودند کمونیست به موزه تاریخ میرود. پس همه باید بسیج میشدیم تا کمونیسم را از بین ببریم تا فرمان امام اجرا بشود؟ نه، امام (ره) اصلاً انتظار نداشتند کسی چنین کند. بعد از آن نامه، کمونیسم به موزه تاریخ رفت؛ چون از یک جنس و ذاتی صحبت میکرد که پوک بود و فرو پاشید.
احمدیان با اشاره به مخالف بودن بعضی یهودیان با رژیم اسرائیل افزود: این جریان پوچ را میشود از بین برد، نه این که ما از یک طرف، حزب ا... از یک طرف، یمن از یک طرف جمع شویم. عرض کردم روزی ممکن است جنگ شود، اما این طراحی و برنامه ما نیست.
غایت مقاومت «فرج» است دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمعبندی مباحث خود گفت: بر این اساس در راهی که پیش رو داریم، مقاومت شرط است نه جنگ. پس نکته اول این که مقاومت با جنگ تفاوت عمدهای دارد، جنگ یکی از اَشکال مقاومت آن هم در مدت کوتاهی است. نکته دوم این که هدف جنگ در طول تاریخ اعمال اراده و پیروزی بوده است. اما هدف مقاومت، تداوم مقاومت است. سوم این که جنگ پایان دارد، اما مقاومت تمام نمیشود. چهارم این که خداوند با نتیجه جنگ که پیروزی است کاری ندارد، چون رسالت انسان پیروزی نیست، تداوم مقاومت است. خداوند با تداوم مقاومت کار دارد و یکی از چیزهایی که در مسیر مقاومت عطا میکند، پیروزی است. بر این اساس، غایت مقاومت «فرج» است. فرج فقط ظهور نیست؛ اما ظهور فقط با مقاومت به وجود میآید. جنگ محک و میزان نیست، اما مقاومت محک و میزان است. ابتلا هم با مقاومت معنا پیدا میکند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: من سعی کردم وضعیت واقعی را از منظر انقلاب اسلامی، نه از منظر بعضی برادران عجول و البته پردغدغه و علاقهمند به انقلاب عرض کنم؛ لذا تا زمانی که انقلاب مقاومت میکند، استمرار دارد و پیروز است و تمام افرادی که در دالان مقاومت حضور دارند اجر مجاهد فی سبیل الله را میبرند.
لازم به ذکر است پس از پرسش و پاسخ دانشجویی در انتهای این نشست، تندیس یادبود بیست وسومین دوره «جهاد اکبر» به احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، اهدا گردید.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1045750/