لزوم تسریع در اجرای طرح قطار شهری اهواز
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - ایرنا / معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بر لزوم تسریع در اجرای طرح قطار شهری اهواز قبل از پایان سال و رفع موانع اجرایی آن تاکید کرد.
سیدمهران علم الهدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: شامگاه یکشنبه طی نشست با اعضای هیات مدیره قطار شهری اهواز، موضوعاتی از جمله قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) برای تکمیل طرح، بررسی بودجه سال 1404، تفریغ بودجه سال 1402 و همکاری مهندسین مشاور در زمینه مسائل فنی و حقوقی طرح قطار شهری مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به زمانبندی تعیین شده برای اقدامات پیش رو اظهار کرد: بنا شد که قراردادهای مربوطه تا نیمه اسفند نهایی و به وزارت کشور ارسال شود همچنین تلاش خواهیم کرد که عملیات اجرایی این طرح مهم پیش از پایان سال آغاز شود.
معاون امور عمرانی استانداری خوزستان همچنین خواستار تسریع در روند نهایی شدن قراردادها و ورود هرچه سریعتر این طرح به فاز اجرایی تاکید کرد.
وی بیان کرد: قطار شهری اهواز یکی از طرحهای زیرساختی مهم در حوزه حمل و نقل عمومی به شمار میرود که اجرای سریعتر آن میتواند تأثیر به سزایی در کاهش ترافیک شهری و بهبود جا به جایی شهروندان داشته باشد.
علم الهدایی گفت: راه اندازی قطار شهری مزایای دیگری همچون کاهش مصرف سوختهای فسیلی، تسهیل دسترسی شهروندان به مناطق مختلف شهر و بهبود زیرساختهای حمل و نقل در اهواز را به همراه دارد.
وی افزود: یکی از مطالبات جدی شهروندان اهوازی، تعیین تکلیف موضوع مترو است و خوشبختانه نگاه ملی برای اجرای این طرح وجود دارد.
بر اساس این گزارش قرارداد متروی اهواز از سال 85 بین شرکت “کیسون” به عنوان اجرا کننده و شرکت “نورینکو” چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این طرح به طول 23 کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتداد یافته و 24 ایستگاه در طول مسیر احداث میشود و تاکنون حدود 28 درصد پیشرفت دارد.
این طرح به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال 96 در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال 99 شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد 1402، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.
تاکنون 11 ایستگاه مسیر خط یک متروی شهری اهواز انجام شده همچنین عملیات معماری چهار ایستگاه نیز انجام شده است.
بیشترین پیشرفت طرح قطار شهری اهواز در فاز یک (از فرودگاه تا مصلا)، به میزان 53 درصد است، فاز 2 این طرح حدود 27 درصد و فازهای دیگر نیز حدود 9 درصد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1057475/