پیام خوزستان

آخرين مطالب

کارگردان «آواز باد»: مستندسازی یعنی عشق و رهایی گفتگو

کارگردان «آواز باد»: مستندسازی یعنی عشق و رهایی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مهر / نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «آواز باد» به کارگردانی سودابه بیضایی در گروه «هنروتجربه» برگزار شد.
نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «آواز باد» به کارگردانی سودابه بیضایی و تهیه کنندگی سودابه بیضایی و امیر سیدزاده شامگاه سه شنبه 14 اسفند با حضور کارگردان، محمدرضا لطفی منتقد سینما و هنگامه صفایی پور مجری طرح در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
بازار
در ابتدای این نشست، سودابه بیضایی کارگردان فیلم در رابطه با سوژه و دلیل انتخاب آن گفت: من دوستی داشتم که مرا به خانه استاد طاهر یارویسی که از نوازندگان مطرح تنبور آن منطقه هستند، دعوت کرد. ما برای دیدن ایشان و اینکه شاید بتوان از زندگیشان یک بیوگرافی ساخت، به آنجا رفتیم. اما وقتی به آنجا رفتم به این نتیجه رسیدم که ساخت یک بیوگرافی به این شکل که بخواهم دوربین به‌کار بگیرم و با ایشان سوال و جواب کنم، از نظر روند ساختاری برایم جالب و جذاب نخواهد بود. در این سفر متوجه شدم که دختر خانمی به نام پگاه از تهران می‌آید و نزد استاد تنبور آموزش می‌بیند و در انجام امور و کارها به استاد و همسرش کمک می‌کند. اینجا بود که مسئله برای من جالب شد. بنابراین به تهران بازگشتم، پگاه را دیدم و در واقع این فیلم به ارتباط پگاه و استاد طاهر یارویسی مربوط است و در کنارش به بیوگرافی استاد نیز پرداخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ساخت این مستند 2 سال طول کشیده است، افزود: لذت ساخت این مستند برای من در مسیری است که طی کردم و پروسه و مسیر ساخت برای من بسیار جالب‌تر از محصول نهایی است. من دوست داشتم که به وجه هنری کار استاد بپردازم.
بیضایی در مورد تفاوت جایگاه بازیگری و مستندسازی برای خودش عنوان کرد: در مستندسازی بیشتر به من خوش می‌گذرد، چون وقتی بازیگر هستیم، باید یک زندگی روتین و خیلی برنامه‌ریزی‌شده داشته باشیم. اما من دوست دارم دوربینم را بردارم، به سفر بروم و فیلم بسازم. این احساس رهایی که در مستندسازی دارم برایم بسیار جذاب است و اینکه می‌توانم از دریچه جهان خودم یک موضوع را نشان دهم. در واقع، بازیگر جزئی از خلق یک اثر است، اما وقتی پشت دوربین هستید، تمام جهان ذهنتان را می‌توانید به تصویر بکشید.
محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما نیز در این نشست با اشاره به اینکه فیلم مستند سه نقطه یا سه ضلع دارد که شامل فیلمساز، اتفاق و سوژه است، بیان کرد: بهترین شکل مستند سینمایی این است که این سه نقطه یا سه ضلع در یک راستا و در یک مسیر حرکت کنند و این اتفاقی است که به نظرم در «آواز باد» افتاده است. اما در این شکل از مستندسازی، فیلمساز نمی‌تواند به سوژه خیلی نزدیک شود و این مسئله عامدانه است، چرا که اگر شما ورود بیش از اندازه به سوژه پیدا کنید در واقع در اتفاق و سوژه دخالت کرده‌اید.
وی با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین گام در ساخت یک مستند، تولید یک فیلم خوب است، گفت: برای فیلمسازی که عاشق حرفه‌اش است و اثرش را با بودجه شخصی خودش می‌سازد، نه پول دولت و ارگان خاصی، اساسا فکر کردن به اینکه قرار است چه کنیم یا اثر کجا قرار است نمایش داده شود، بسیار بی‌معنی است. به همین دلیل است که برخلاف سینمای داستانی و حرفه‌ای امروز، در فیلم‌های مستند و کوتاه همچنان این وجه آرتیست بودن وجود دارد و دست فیلمساز برای خلاقیت نشان دادن و بروز آن وجه آرتیستی‌اش بازتر است.
هنگامه صفایی‌پور، مجری طرح فیلم، نیز در مورد تجربه همکاری با سودابه بیضایی عنوان کرد: «آواز باد» تجربه خوبی بود. مستندسازی پر از چالش است و مستندساز باید عاشق باشد، چون توجیه مالی و حمایت مالی به آن معنا وجود ندارد و زمانی که می‌گذارید فقط عشق می‌خواهد که خانم بیضایی داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1060407/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داغ دل کارگران؛ حقوق ها چقدر بالا می‌رود؟

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - لیورپول 1

کور سوی امید آلونسو زنده ماند

10 حرکت برتر شب گذشته لیگ بسکتبال NBA

دو واکنش دیدنی آلیسون؛ پاری‌سن‌ژرمن 0-0 لیورپول

گل اول لیورپول به پاری سن ژرمن توسط هاروی الیوت

گل اول بارسلونا به بنفیکا توسط رافینیا

گل سوم بایرن مونیخ به بایر لورکوزن توسط هری کین

فرصت خوب سانه؛ بایرن مونیخ 3-0 لورکوزن

جزئیات سفر استقلالی‌ها به عربستان از زبان ایمان عالمی

آفساید، بارسا را نجات داد؛ بنفیکا 0-1 بارسلونا

آتش‌بازی زیبای هواداران بایرن مونیخ پیش از شروع بازی بایرلورکوزن

گل مردود پاری سن ژرمن به لیورپول توسط کوارتسخلیا

پاس سعید عزت زمین راشد را شکافت!

بکام هنوز دوآتشه پی‌اس‌جی است!

کین در چمپیونزلیگ درس هدزنی می‌دهد!

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

سخنان دلنشین امیر حسین ماحوزی

فراخوان چهارمین دوره جایزه ادبی شهید سید علی اندرزگو منتشر شد

ابوترابی‌فرد: بدون قدرت اقتصادی، امنیت معنایی ندارد

اولیانوف: آژانس نقش سازنده‌ای در قبال ایران ایفا کند

نهضت ملی درختکاری را جدی بگیرید

بازدید نخبگان دانشگاهی و رسانه‌ای از آخرین دسترنج مهندسان گمنام ایرانی در نیروی دریایی سپاه

بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران

متن کامل نظرات ایران در مورد گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام

مشاهده صورت برزخی عمل غیبت در تجربه مرگ موقت

سکانسی تلخ از فیلم سینمایی «درخت گردو»

پول خرید خونه شهید ستاری

آخرین تحقیقات درباره کبوترها

از تماشای این کامبک استثنایی لذت ببرید

سحرهای نوستالژیک به یاد خانواده آقا ماشالا

چهره ها/ رونمایی رابعه اسکویی از استایل عجیب جدیدش

انیس و طاهر در یک بیمارستان

ثبت انفجاری بی‌سابقه در کهکشان همسایه با امضای شیمیایی خاص!

نکاتی جالب در مورد ماه

اعتبار کالابرگ فردا برای دهک‌های 1 تا 3 شارژ می‌شود

تشییع پیکر یک مدافع حرم در شوش برگزار شد

برگزاری هفتاد و یکمین جلسه شورای سلامت کیش

مشارکت کیشوندان از طرح کاشت 10هزار گل کاغذی در جزیره کیش

یحیی در حال شکار استعدادهای جوان فولاد

کنسرت موسیقی بین دو نیمه فینال جام جهانی

روایت تجارت نیوز از اقتصاد ایران و منزوی‌تر شدن با تعطیلی پنجشنبه

آغاز تعمیرات پالایشگاه‌های پارس جنوبی از فروردین 1404

شاعرانه/ خوشتر از دوران عشق ایام نیست

دکلمه خوانی باران نیکراه

آیت‌الله جنتی: ماه رمضان فرصتی برای همدلی با محرومان است

معاون اجرایی رییس‌جمهور: پزشکیان قانون عفاف و حجاب را اجرا نمی‌کند چون در مقابل مردم نخواهد ایستاد

تروئیکای اروپا بیانیه ضدایرانی منتشر کردند

یادداشت عراقچی به مناسبت روز درختکاری

بقایی: طرح کوچاندن فلسطینیان همان تداوم نسل کشی است اما به شیوه‌ای دیگر