تلویزیونهای نسل جدید حاوی نقاط کوانتومی در آستانه رونمایی
علمي
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - ایرنا /سامسونگ الکترونیکس (Samsung Electronics) در تلاش است تا از جایگاه خود بهعنوان پرفروشترین برند تلویزیون در جهان، که به مدت 19 سال حفظ کرده، دفاع کند و با افزایش تهدید برندهای چینی، این غول فناوری کرهای به فناوری جدیدی روی آورده که میتواند آینده صنعت تلویزیون را دگرگون کند: تلویزیونهای QLED واقعی.
به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بر اساس گزارشی از بیزینسکُریا (BusinessKorea)، سامسونگ توسعه تلویزیونهای QD-LED خود را سرعت بخشیده تا ضمن مقابله با رقبا، بار دیگر سلطه خود را در بازار جهانی تلویزیون تثبیت کند.
این پروژه یک همکاری مشترک میان چندین واحد تجاری سامسونگ، از جمله بخش نمایشگرهای بصری (Visual Display) که مسئول فروش تلویزیونهای این شرکت است و سامسونگ دیسپلی (Samsung Display) که نمایشگرهای داخلی تلویزیونها را توسعه میدهد، محسوب میشود. همچنین، مؤسسه تحقیقاتی پیشرفته سامسونگ، که پیشتر با نام سامسونگ اِدوَنسد اینستیتوت آو تکنولوژی (Samsung Advanced Institute of Technology – SAIT) شناخته میشد، در این پروژه نقش مهمی ایفا میکند.
بازار ![]()
طبق این گزارش، سامسونگ هدف داخلی خود را تولید انبوه نمایشگرهای EL-QD طی چند سال آینده قرار داده و بهطور کامل در مسیر توسعه این فناوری متعهد است.
فناوری QD-LED که با نامهایی مانند EL-QD، QDEL، QD-EL و NanoLED نیز شناخته میشود، گامی بزرگ در دنیای نمایشگرها بهشمار میآید. این فناوری از الکتریسیته برای تحریک نقاط کوانتومی استفاده میکند و نور رنگی تولید میکند، بدون آنکه نیازی به دیودهای نوری جداگانه باشد.
این نقاط کوانتومی مشابه نمونههای مورد استفاده در تلویزیونهای QLED و Mini-LED امروزی هستند، اما ابعادی بهمراتب کوچکتر داشته و شامل سابپیکسلهای میکروسکوپی در سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز هستند.
فناوری QD-LED قادر است دقت رنگی مشابه تلویزیونهای OLED را ارائه دهد، در کنار کنتراست بالا و سیاهی عمیق که کیفیت تصویر زندهتری را به نمایش میگذارد. اما این فناوری نسبت به OLED برتریهایی دارد؛ از جمله اینکه برخلاف OLED که به دلیل ماهیت ارگانیک خود در طول زمان دچار افت کیفیت میشود، QD-LED این مشکل را ندارد. همچنین، انتظار میرود این فناوری در مصرف انرژی کارآمدتر از OLED عمل کند.
با وجود نمایش چندین نمونه اولیه از این فناوری طی سالهای اخیر توسط سامسونگ و رقبایی همچون تیسیال (TCL)، نانوسیس (Nanosys) و شارپ (Sharp)، هنوز مشکلاتی بر سر راه تولید انبوه این نمایشگرها وجود دارد. سامسونگ اکنون جدیت بیشتری در رقابت برای تبدیل شدن به اولین شرکتی که QD-LED را تجاریسازی میکند، دارد. این شرکت امیدوار است که بتواند به کمک این فناوری، برتری خود را در بازار جهانی تلویزیون تا 10 تا 20 سال آینده حفظ کند.
یکی از بزرگترین چالشهایی که سامسونگ باید بر آن غلبه کند، پایدارسازی نقاط کوانتومی مورد استفاده در این نمایشگرها است. همچنین، با اینکه گفته میشود QD-LED در مصرف انرژی بهینهتر از OLED خواهد بود، هنوز برخی مشکلات در حوزه بهرهوری انرژی باقی مانده است.
شرکت نانوسیس (Nanosys) که نقاط کوانتومی مورد استفاده در تلویزیونهای سامسونگ را طراحی و تولید میکند، در حال کار بر روی نسخهای از QD-LED مخصوص خود است. این شرکت در سال 2023 توسط گروه شویئی کمیکال (Shoei Chemical) ژاپن خریداری شد و بلافاصله برنامههای مشابهی را برای تسریع توسعه این فناوری اعلام کرد.
به این ترتیب، رقابت در زمینه QD-LED بسیار داغ شده و سامسونگ برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی تلویزیون باید تمام تلاش خود را به کار گیرد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1071010/