پیام خوزستان

آخرين مطالب

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان فرهنگی

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - الف / رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره افزایش شمار بینندگان تلویزیون در نوروز و رمضان 1404 نسبت به سال گذشته توضیح داد.
محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» آمار بینندگان برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز و رمضان که در برخی بخش‌های خبری آمده است، می‌گوید: مخاطب کلی ما در نوروز و رمضان سال گذشته 66 درصد بود و امسال با 6 درصد افزایش، به 72.2 درصد رسید. 22 درصد افزایش، مربوط به میانگین درصد بیننده سریال‌های نوروز 1404 نسبت به همین رقم در نوروز 1403 است. مثلا پارسال سریال «نون خ 5» با حول‌وحوش 45 درصد پرمخاطب‌ترین بوده و الان «پایتخت 7» با 60 و خرده‌ای درصد پربیننده‌ترین است، ولی میانگین این آثار با بقیه سریال‌های روی آنتن، این افزایش 22 درصدی را نشان می‌دهد؛ البته چون پخش «پایتخت 7» ادامه دارد، در نظرسنجی‌های بعدی طبیعتا مخاطب افزایش پیدا می‌کند.
او درباره همخوانی 72.2 درصد با شمار 49 میلیون نفر بیننده برنامه‌های سیما در رمضان و نوروز 1403 ادامه می‌دهد: ما نظرسنجی را از افراد بالای 12 سال انجام می‌دهیم که حدود 67 میلیون نفرند و محاسبه 49 میلیون نفر بر اساس این عدد انجام شده است.
این مدیر رسانه ملی درباره جزییات نظرسنجی توضیح می‌دهد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی، می‌پرسیم شما فلان سریال یا برنامه را دیدید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، می‌شوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آن‌هایی که جواب «بله» داده‌اند، می‌پرسیم چقدر دیده‌اید؟ همه قسمت‌ها، بیشتر قسمت‌ها، برخی قسمت‌ها یا اتفاقی.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال می‌افزاید: معمولا این‌طور نیست، چون بیننده سریال معمولا گذری نمی‌بیند؛ فرد یا سریال را دنبال می‌کند یا به آن علاقمند نیست.
در شبکه نمایش خانگی هم همین‌طور است. مثلا وقتی می‌گویند «جوکر» 30 درصد بیننده دارد، آیا همه این افراد همه قسمت‌ها را دیده‌اند؟ نه. ممکن است بخشی از آن را در اینستاگرام دیده باشند. در مورد «پایتخت 7» آمارهای ما نشان می‌دهد که عددی قابل توجه تا حول‌وحوش یک میلیون کاربر یکتا، از طریق تلوبیون «پایتخت 7» را تماشا می‌کنند و از طریق تلویزیون نمی‌بینند.
بازار
معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامه‌ساز و سیاست‌گذار احصا می‌کنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.
مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی می‌داند و تصریح می‌کند: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلا آفکام می‌گوید اگر کسی در هفته 15 دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن می‌شود. می‌گویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو می‌شود. این‌ها تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را می‌سنجیم.
 وقتی می‌خواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی می‌پرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجی‌ها این امر وجود دارد. پرسشگر می‌پرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ می‌دهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامه‌ها و محتواها می‌آید، می‌گوید بله و مشخص می‌شود که می‌بیند.
 متاثر از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی در دنیا، در رقابت بین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با رادیو تلویزیون، شاهد کاهش مخاطبان تلویزیون‌های خطی و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم و این یک روند جهانی است. در داخل کشور ما علاوه بر این روندهای جهانی، تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی هم بر مخاطب صداوسیما تاثیر می‌گذارد. ما در نظرسنجی‌ها شاهد این هستیم که عده‌ای با وجودی که بعضی از برنامه‌های صداوسیما مثل فوتبال یا مستند یا موسیقی و ... را می‌بینند و می‌شنوند، اما از همان ابتدا اعلام می‌کنند که ما اصلا برنامه‌های صداوسیما را دنبال نمی‌کنیم. گویی عدم تماشای برنامه‌های صداوسیما برای عده‌ای به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است. ما برای برآورد دقیق میزان مخاطب برنامه‌های صداوسیما ناچاریم این ملاحظات را در نظر بگیریم.
این مدیر سازمان صداوسیما درباره تغییرات شیوه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات این سازمان نسبت به دوره گذشته می‌گوید: تفاوتی که به وجود آمده، این است که با توجه به وجود بسترهای مختلف انتشار، سعی کردیم بدانیم مخاطب محتوا را از چه بستری دیده؛ تلویزیون، تلوبیون، شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و... . البته این بخش زیاد نیست، ولی دارد بیشتر می‌شود.
شاکری‌نژاد در پایان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر شایعات درباره محرمانه شدن نتایج نظرسنجی‌ها توضیح می‌دهد: این‌طور نیست. به طور معمول نتایج همه نظرسنجی‌ها درباره برنامه‌ها، برای شبکه‌ها، برنامه‌سازها و حوزه معاونت سیما می‌رود، اما در مناسبت‌های خاص مثل نوروز، رمضان و یلدا، اداره‌کل روابط عمومی، آن را به صورت عمومی منتشر می‌کند. طبیعی هم است، بالاخره ما بیننده صدها برنامه را می‌سنجیم و برای مردم اهمیت زیادی ندارد که فلان برنامه مثلا عصرگاهی فلان شبکه، چه میزان بیننده دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1080237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

چاپ تازه «صد سال تنهایی» با ترجمه بهمن فرزانه

موضع تازه ویتکاف درمورد غنی سازی ایران

اکسیوس: ترامپ با سلطان عمان درباره ایران گفت‌وگوی تلفنی کرد

یدیعوت آحارونوت: حتی نتانیاهو هم از خطوط قرمز و نیات ترامپ در مذاکرات با ایران خبر ندارد

شایعه جنجالی درباره خودنویس طلایی در گفت‌وگوهای ایران و آمریکا

دعوت از ویتکاف برای حضور در تهران تکذیب شد

برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در اهواز

شناسایی و دستگیری باند سرقت نفت خام در ناحیه مارون

پرسپولیس در جست‌وجوی پایان طلسم برابر سپاهان

آغاز عملیات اجرایی پروژه 1100 واحدی در محدوده شهید چمران

آیت الله محمدی لائینی: نقش شهدا و سرداران شهید نکا در عملیات فاو بی‌نظیر بود

جانشین بوژوویچ انتخاب شد!

سکه‌های دوران اشکانیان از دو خودرو کشف شد

اعتراض شدید آبی‌ها: داوران خاطی دوباره هستند! – خبرگزاری ورزش ایران – ایپنا

پرسپولیس طلسم 7 ساله سپاهان را می شکند؟!

کسب 10 مدال توسط دانش آموزان خوزستانی در المپیک دانش‌آموزی صربستان

ولایت‌مداری رمز اقتدار نیروهای مسلح ایران است

گرد و خاک شدید در خوزستان | مراجعه 1000 نفر به مراکز درمانی و بستری شدن 112 نفر

باشگاه استقلال خوزستان: با خلیفه اصل ادامه می‌دهیم

به منظور همکاری استراتژیک برای تأمین نیازهای صنعت گاز؛ نشست مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان با مدیرعامل مهندسی و توسعه گاز ایران

باشگاه استقلال خوزستان: با خلیفه‌اصل ادامه خواهیم داد

جانشین بوژوویچ در استقلال انتخاب شد!

صعود و سقوط قیمت دلار و سکه؛ نوسان بازار طلا در مرز مقاومت/ نبض بازار ارز در دستان درهم و تتر

تحقق طرح محله اسلامی به‌عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها در اندیمشک

خلاصه اخبار نیم روزی سه شنبه 26 فروردین | خلاصه اخبار امروزی

وضعیت نامشخص دروازه‌بان استقلال

پیش‌ بینی وضعیت آب و هوا خوزستان فردا چهارشنبه 27 فروردین 1404 + پیش بینی هواشناسی خوزستان 24 ساعت آینده + آب و هوای اهواز + هواشناسی اهواز

سرمربی فصل بعد استقلالی ها مشخص شد

سرمربی فصل بعد استقلال خوزستان مشخص شد

سرمربی استقلال خوزستان برای لیگ بیست‌وپنجم معرفی شد

سرمربی فصل بعد استقلال مشخص شد

ادعای احتمال مقاومت ایران در برابر یک پیشنهاد آمریکا در مذاکرات

عملیات وعده صادق 1؛ تحکیم جبهه مقاومت

سرمربی فصل آینده استقلال خوزستان معرفی شد

هشدار عشایر غزه: سلاح مقاومت خط قرمز است

وقتی فرهاد آئیش همسرش را بخاطر «علی نصیریان» تنها گذاشت

راز ترسناک‌ترین اثر هیچکاک چیست؟

روایت شهاب حسینی از بازی در نقشی که بخاطر آن سکته قلبی کرد!

اولین حضور سینمایی «بهروز وثوقی» در یک فیلم بعد از انقلاب

چرا دو قسمت اخیر سریال پایتخت مورد توجه قرار گرفت؟

نظر شهاب حسینی درباره اینکه چرا غیرکمدی ها نمی فروشند؟

نظر نوید محمدزاده درباره ایران و زبان فارسی که وایرال شد

چرا سیارک‌های غنی از کربن به زمین نمی‌رسند؟

افت فشار و قطعی آب در برخی از مناطق شهر اهواز

بوژوویچ: باید جایگاه‌مان در جدول را اصلاح کنیم!

لیست محرومان هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر

سفر غیرمنتظره مدیرعامل استقلال به هلند

ساز مخالف سکه با کاهش قیمت طلا؛ دلار به کانال 88 هزارتومانی بازگشت

شعرخوانی زیبا از سوگل مشایخی