پیام خوزستان

آخرين مطالب

مازنی: مردم باید بین دو تفکر انتخاب کنند سياسي

مازنی: مردم باید بین دو تفکر انتخاب کنند
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - نامه نیوز / فعال سیاسی گفت: اگر پزشکیان رئیس‌جمهور شود امکان تنفس برای کشور و مردم فراهم می آید چون ریاست جمهوری او از یکدست شدن قدرت جلوگیری می کند.
دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب از آنچه تصور می کردند معادلات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیچیده تر می بینند. اصلاح طلبان با وجود شعارهای حداکثری در حوزه آزادی های اجتماعی نتوانستند مرددین را قانع به حضور در پای صندوق های رأی کنند؛ از طرف اصولگرایان برخلاف تصورشان نتوانستند 18 میلیون رأی رئیسی در انتخابات 1396 و 1400 را نقد کنند و امروز در حیرت ریزش 5 میلیون و 200 هزار رأیی از سبد اجتماعی شان به سر می برند.
روی کاغذ اصولگرایان پتانسیل 12 میلیون و 800 هزار رأیی دارند که اگر نیروی آن پشت سر جلیلی قرار گیرد بی درنگ باید او را در پاستور تصور کرد اما معادلات دور دوم انتخابات به همین سادگی تجزیه و تحلیل نمی شود. نظرسنجی ها نشان می دهد که پزشکیان از 3.5 میلیون رأی قالیباف و پورمحمدی سهم می برد، ضمن آنکه در دو قطبی جلیلی-پزشکیان امکان دارد مرددین بر تردید خود غلبه کنند و 15 تیرماه پای صندوق های رأی حاضر شوند. با این وجود واقعیت آن است که زیاد نمی توان به نتایج نظرسنجی ها دلخوش کرد چون در دور اول انتخابات نیز پیش بینی ها با آنچه در عالم واقع رخ داد فاصله معناداری داشت.

حجت الاسلام احمد مازنی در گفتگو با نامه‌نیوز درباره میزان مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: معمولا دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چون رقابت ها و دایره انتخاب محدودتر می شود کسانی که نامزد مطلوب شان در صحنه نیست، حضورشان در پای صندوق رأی کاهش می یابد اما این روال می تواند برای انتخابات ریاست جمهوری اتفاق نیفتد.
وی افزود: وقتی کار انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 به دور دوم کشید رقابت خیلی فشرده تر شد. پیش بینی می کنم در 15 تیرماه مشارکت مردم بیشتر شود چون بخشی از مرددین در مرحله نخست انتخابات که در نهایت رأی ندادند، به دلیل ترکیب نامزدهای راه یافته به مرحله دوم تردید را کنار می گذارند و پای صندوق های رأی حاضر می شوند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: آرای آقای قالیباف بین آقایان پزشکیان و جلیلی تقسیم می شود. امروز می بینیم روسا و مسئولان ستادهای استانی آقای دکتر قالیباف و نمایندگان ادوار و فعالان سیاسی حامی او به کمپین انتخاباتی آقای دکتر پزشکیان پیوستند بنابراین این صحبت که بخش بیشتری از آرای آقای قالیباف به سبد رأی آقای جلیلی ریخت می شود، دقیق نیست. معتقدم کسر قابل توجهی از رأی دهندگان به آقای قالیباف در دور دوم به آقای دکتر پزشکیان رأی خواهند داد.
وی با بیان اینکه میزان مشارکت در دور دوم بالاتر خواهد رفت، ادامه داد: کسانی که در هشتم تیرماه رأی ندادند دو گروه هستند. طبق نظرسنجی ها حدود 28 درصد حائزین شرایط رأی دهی علت عدم مشارکت را مخالفت با جمهوری اسلامی اعلام کردند اما قریب به 32 درصد دیگر بدون دلایل خاص تحریمی در انتخابات شرکت نمی کنند که این در کل کشورهای جهان مرسوم است.
عضو مجمع روحانیون مبارز یادآور شد: می توان با این گروه دوم گفتگو و ضرورت های مشارکت در انتخابات را برای شان تشریح کرد. بسیاری از این افراد از مجموعه رفتارها و خلف وعده های پیروز انتخابات در ادوار گذشته ناراحت و دلخور هستند. بخشی از مرددین حالا از نظر قبلی خود برگشتند و می خواهند در انتخابات 15 تیرماه مشارکت کنند.
وی با اشاره به دلایل تجدیدنظر برخی مرددین درباره صندوق رأی افزود: نخست آنکه به گذشته نگاه می کنند و عملکرد نامزدها و تفکر حاکم بر ستادهای آنها را مورد ارزیابی قرار می دهند. مرددین می بینند تفکر آقای جلیلی هزینه ها، محدودیت ها و مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورده است. زمانی آقای جلیلی مسئول مذاکرات هسته ای بود و نتیجه مذاکراتش کشور را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل برد. این اتفاق زحمت زیادی را برای دولت یازدهم ایجاد کرد تا ایران را از ذیل آن فصل خارج و از خطر وقوع جنگ جلوگیری کند.
این نماینده ادوار بیان کرد: در زمینه اقتصادی نیز تفکر آقای جلیلی آن است که احتیاجی به رفع تحریم نیست چون با تهاتر می شود نیازهای کشور را مرتفع کرد؛ مثال روشن این رویکرد آن است که پوست گوسفند بدهیم تخم مرغ بگیریم. تهاتر در حوزه اقتصادی مکانیزمی برای مبادلات قبل از اختراع پول بود و قطعا امروز جوابگو نیست.
وی افزود: در حوزه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز نوعی تمامیت خواهی در تفکر آقای جلیلی و ستاد او وجود دارد. آنها مسیر خالص سازی را در چارچوب و مختصات یک باند محدود پیش می برند که داعیه انقلابی گری دارند و سلایق سیاسی خارج از دایره هفکران خود را مخالف دین، اسلام، شهدا، انقلاب و نظام می پندارند. در واقع همکاری آقای جلیلی با یک جمع محدود و متهم کردن سایر سلایق و رقبا به کفر و الحاد و مخالفت با اساس کشور و نظام باعث شده مرددین احساس خطر کنند.
عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به سال های فعالیت دولت سایه سعید جلیلی گفت: آقای جلیلی می گوید در این سال ها به سفرهای استانی زیادی رفته است و جلسات زیادی با مردم داشت اما سئوال این است که «آقای جلیلی از چه جایگاه و مسئولیتی این سفرها را می رفت؟»، او عضو شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است آیا بودجه ای برای اعضای این دو نهاد پیش بینی شده است که در قالب دولت سایه به سفرهای استانی بروند، با نیروهای سیاسی استان ها جلسه بگذارند و از کارخانه ها بازدید کنند. اگر هم از این دو نهاد بودجه ای نگرفته است روشن بگوید از کجا این هزینه را تأمین کرده است؟
وی با اشاره به خصوصیات تفکر سعید جلیلی و ستاد او ادامه داد: آقای جلیلی می خواهد کشور را فقط با اعضای ستاد خودش که مثل او فکر می کنند اداره کند. کسانی که مدعی اند برای دفاع از دین، دفاع از اسلام، دفاع از ارزش ها، دفاع از انقلاب اسلامی، دفاع از نظام وارد میدان شدند این سئوال را پاسخ دهد که چه طور این همه امکانات بیت المال را صرف نامزد مطلوب شان می کنند؟ این کجای اسلام، اندیشه امام و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است؟ آیا این رویکرد دوگانه نیست؟
این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه وقت آن رسیده مردم بین دو تفکر انتخاب کنند، اظهار کرد: مردم اگر انتخاب کنند باید مسئولیت انتخاب شان را بپذیرند و اگر انتخاب نکنند باید عواقب این نوع کنش شان را بپذیرند چون هر کنش سیاسی باید مسئولانه باشد. نمی توان گفت «رأی نمی دهم و هر بلایی هم سر کشور بیاید به من ارتباطی ندارد» بلکه باید گفت «رأی می دهم و در ادامه مشارکت می کنم و نقد می کنم».
وی با بیان اینکه از رئیس جمهور آینده نباید انتظار معجزه داشت، ادامه داد: در چارچوب نظام یک فضای رقابت به وجود آمده است که باید از این فرصت برای عبور کشور از گردنه سختی ها و مشکلات استفاده کرد. آقای دکتر پزشکیان معتقد است باید براساس شایسته سالاری و توان کارشناسی و تخصصی به افراد مسئولیت داد حتی اگر این فرد از اردوگاه رقیب باشد.
مازنی با بیان اینکه همه سلایق و اندیشه ها باید برای حفظ و سربلندی ایران تلاش کنند، یادآور شد: آقای پزشکیان معتقد به استفاده از ظرفیت نیروهای همه جناح های سیاسی است. او می گوید «باید به دعواها خاتمه دهیم، همه با هم گفتگو و مسائل کشور را از طریق تعامل حل کنیم». به همین دلیل نمایندگان و نمادهای گروه ها و سلایق حاضر در جامعه را می توان در ستاد آقای دکتر پزشکیان مشاهده کرد. آقای دکتر پزشکیان ستاد اصولگرایان، ستاد مردمی، ستاد احزاب، ستاد اصلاحات و ستاد اقوام دارد.
وی ادامه داد: آقای پزشکیان خود برادر شهید است و بسیاری از خانواده های شهدا و جانبازان در انتخابات ریاست جمهوری از او حمایت کردند. او زمان دفاع مقدس همرزم شهید باکری بود. آقای پزشکیان با اصول و ارزش ها و آموزه های دینی مأنوس است.
وی با بیان اینکه منافقین و براندازان با کمک آمریکا، اسرائیل و بدخواهان ایران قصد دارند کشور را با تحریم و جنگ دچار فروپاشی کنند، افزود: مرددین یک زندگی آسان، عادی و بی دغدغه می خواهند و می دانند این زندگی قطعا با جنگ و مداخله خارجی حاصل نمی شود بنابراین به این جمع بندی رسیدند که جز شرکت در انتخابات و اصلاح تدریجی از طریق صندوق رأی گزینه دیگری وجود ندارد.
فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: اگر پزشکیان رئیس‌جمهور شود امکان تنفس برای کشور و مردم فراهم می آید چون ریاست جمهوری او از یکدست شدن قدرت جلوگیری می کند. ضمن آنکه تجربه نشان می دهد چون تصمیم گیر، مجری و ناظر همه از یک تفکر هستند یکدست‌شدن قدرت زمینه ساز بدترین فسادها است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/895378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان جالب «شاه می بخشه شیخ علی خان نمی بخشه»

جزئیات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در عراق

نظر ولایتی، پورمحمدی و طیف قالیباف درباره کارنامه جلیلی از زبان رضا نصری

پاسخ رهبر انقلاب به پیام پوتین: روابط عمیق ایران و روسیه با تغییر دولتها تغییر نخواهند

باز پخش شب دهم در محرم

2 کارگردان مهم فرانسه به اتهام تجاوز بازداشت شدند

سیسیلی‌ها از کوین اسپیسی تجلیل می‌کنند

درد و دل زنده یاد "گرجستانی" و "پسرش"

«حبس مجرد» به نقد رسید

متا از هوش مصنوعی جدیدی برای تبدیل متن به مدل‌های گرافیکی سه‌بعدی پرده برداشت

پرداخت 15هزار دلار به دوست برای کشتن پدر!

نقشه هولناک قاتل برای فریب پلیس!

تشکیل پرونده قضایی برای اخلالگران انتخاباتی خارج از کشور

شناسه‌ های انتخاباتی نامزدها تغییری نکرده است

اظهارنظر سینر درباره صعود دشوارش در ویمبلدون

«کتاب الحسین الشهید و القرآن المجید» منتشر شد

پیش‌بینی میزان مشارکت در دور دوم انتخابات به روایت بروجردی

اطلاعیه شماره 6 ستاد انتخابات: نمایندگان نامزدها می‌توانند تا پایان اخذ رای و شمارش در محل رای‌گیری حضور داشته باشند

واکنش آذری جهرمی به پیشتازی پزشکیان در نظرسنجی‌ها: به این آمارها نباید دل بست

مخبر در دیدار با پوتین: مسائل بین ایران و روسیه با تغییر دولت‌ها، تغییر نخواهند کرد

سردیس شهید امیرعبداللهیان رونمایی شد

حضور حمید نوری سر مزار شهید امیرعبداللهیان

هاشمی‌طبا: جلیلی میلیاردها دلار به ایران خسارت زده است

مردم خوزستان در عرصه‌های مختلف همپای نظام گام برداشته‌اند

روحانیون اهمیت حضور گسترده مردم در انتخابات را تبیین کنند

دعوت چمران از مردم برای مشارکت در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

فیلم| آزادی گروگان و دستگیری آدم ربایان در زاهدان

دمای هوای خوزستان جمعه از 49 درجه عبور می‌کند

از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی

خداحافظی ژاپن با فلاپی دیسک

کشف اولین مورد سندرم داون در نئاندرتال ها که خلاف تصور ما از این گونه منقرض‌ شده است

برتری ایران مقابل استرالیا و تلاش برای عنوان نهمی

مجوز گاریدو صادر شد

خداداد افشاریان و سهیل مهدی با قید وثیقه آزاد شدند

گناه هشت میلیون ایرانی بی‌گناه چه بود؟

مرندی: دکتر باقری توانست بسیاری از ضعف‌های برجام را برطرف کند

فرمانده کل ارتش: هر کدام از این دو نفر که رای بیاورند ما آماده همکاری و کمک به او هستیم

سفیر ایران: مستندات تعرض به رای‌دهندگان تحویل مقامات ایتالیایی شد

ببینید ا پاسخ کوبنده مقاومت لبنان به ترور فرمانده حزب‌الله با 100 موشک

نماینده ولی فقیه در خوزستان: بازسازی و توسعه عتبات مقدسه از شعائر دین است

هوای هندیجان در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس»

حضور حداکثری در انتخابات باعث سست شدن اراده دشمن می‌شود

شهید رئیسی از نزدیک‌ مسائل‌ خوزستان را پیگیری می‌کرد

انتخاب رئیس‌ جمهور به حضور پرشور همه مردم نیاز دارد

یک هزار نیروی عملیاتی برق خوزستان روز انتخابات در آماده باش هستند

اعلام آمادگی عشایر آبادان برای شرکت در انتخابات

حملات پهپادی حزب‌الله لبنان به الجلیل در انتقام شهادت فرمانده مقاومت

شهید رئیسی به فکر حل مشکلات مردم خوزستان بود

رئیس جمهور آینده باید برآمده از رای همه مردم انتخاب شود

کشف 18 قبضه اسلحه جنگی در دزفول