پیام خوزستان

آخرين مطالب

جزئیات مهم درباره واردات خودرو توسط مردم اقتصادي

جزئیات مهم درباره واردات خودرو توسط مردم
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - خبرآنلاین / سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارز واردات خودرو باید منشا خارجی داشته باشد، گفت: هر فرد دارای کدملی می‌تواند خودروی موردنظر خود را وارد منطقه گمرکی کرده و پس از پرداخت حقوق گمرکی آن را ترخیص کند.
 احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره آزاد شدن واردات خودروهای مدل 2019 میلادی به بعد گفت: پس از ابلاغ این قانون به وزارت صمت، آیین‌نامه ابلاغی را در بازه زمانی یک ماهه به دولت فرستادیم؛ بررسی این آیین‌نامه در کمیسیون‌های مختلف، تا پایان سال گذشته انجام و ملاحظاتی در خصوص تخصیص ارز وجود داشت که آنها نیز اعمال شد.
وی به بیان شرایطی که بر بازار خودرو در پنج سال گذشته حاکم شده بود، پرداخت و گفت: بازار خودرو بعد از سال 96 و در حالی که تولید بیش از یک و نیم میلیون خودرو در سال را داشت، وارد فرایند اعمال محدودیت در واردات خودرو شد.
آقایی علت اعمال محدودیت در واردات خودرو را مدیریت منابع ارزی و تحریم‌ها دانست که ارتباط صنعت خودروی کشور را با دنیا محدود کرده بود.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: در آن زمان و در پی شرایط پیش آمده، تولید خودرو 50 درصد کاهش یافت و از تیراژ تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سال به 800 هزار خودرو رسید.
وی این شرایط را به معنای انباشت تقاضا به دلیل عدم واردات خودرو دانست که سبب ایجاد التهاب در بازار خودرو و کاذب شدن قیمت آن شد.
آقایی با اشاره به تاثیر شرایط تورمی اقتصاد کشور بر بازار خودرو نیز اشاره کرد و افزود: در شرایط تورمی، گروهی از مردم برای حفظ سرمایه خود، خودرو را به مثابه یک کالای سرمایه‌ای خریداری کردند و آن را نگه داشتند.
وی ادامه داد: مجموع این دلایل مجلس شورای اسلامی را به این سمت سوق داد که حدود سه سال پیش طرح ساماندهی بازار خودور را با نام قانون ساماندهی بازار صنعت خودرو به تنظیم کرده و به تصویب برساند.
این مسئول در وزارت صمت خاطر نشان کرد: این وزارتخانه اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو در کشور که حدود سه سال پیش تصویب شد را با هدف رقابت پذیر کردن تولید در کشور پیگیری می کند.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره چگونگی واردات خودروهای مدل بالای 2019 گفت: در بندهای آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، به فرایند ثبت سفارش برای شرکت‌های واردکننده و ثبت آماری مختص به عموم مردم، پرداخته شده است.
آقایی افزود: هر فرد دارای کدملی می‌تواند خودروی موردنظر خود را وارد منطقه گمرکی کرده و پس از پرداخت حقوق گمرکی آن را ترخیص نماید.
اعمال محدودیت برای واردات خودروهای آمریکایی
وی تاکید کرد: بر اساس آیین‌نامه، سن خودروهای وارداتی کارکرده باید بین 3 تا 5 سال بوده و استانداردهای روز اروپا و گواهی انطباق داشته باشد. تنها محدودیت این است که حجم موتور خودروهای وارداتی باید کمتر از 2500 سی سی باشد.
این مسئول در وزارت صمت ادامه داد: خودروهای وارداتی می‌توانند از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی خریداری و وارد کشور شوند و تنها محدودیت مربوط به خودروهای آمریکایی است.
آقایی درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو و چالش‌هایی که در این بخش وجود دارد، گفت: در این‌ خصوص باید ضوابط بانک مرکزی در نظر گرفته شود؛ ما نمی‌خواهیم شرایط طوری پیش برود که بازار ارز در کشور مختل شود. محل ارز واردات خودرو می‌تواند حاصل از صادرات کالا و خدمات یا ارز سرمایه‌گذاری خارجی باشد و به تأیید بانک مرکزی برسد.
وی با یادآوری اینکه علاوه بر واردات خودروی شخصی، اکنون آیین‌نامه‌ای برای واردات اتوبوس‌ بویژه برای ایام اربعین توسط شرکت های حمل و نقل را داریم، گفت: با این مصوبه دولت که با هدف رفاه حال زائران اربعین حسینی (ع) به تصویب رسید، شرکت‌های حمل‌ونقل اجازه واردات دریافت کردند.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: برای واردات خودرو توسط جانبازان بالای 50 درصد نیز آیین‌نامه‌ای داریم که این افراد بتوانند خودرو وارد کنند.
وی خاطر نشان کرد که خودروهایی که به هر شکل وارد کشور می شوند باید ضوابط استاندارد و محیط زیست را رعایت کنند.
ارز واردات خودرو باید منشاء خارجی داشته باشد
سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارز مخصوص واردات خودرو می تواند از محل ارز در اختیار افراد، سرمایه‌گذاری خارجی و یا ارز حاصل از صادرات تامین شود و به همین دلیل بانک مرکزی تنها باید تایید کند که این ارز منشاء خارجی دارد و در خارج از کشور است.
آقایی با یادآوری اینکه خرید خودروی کارکرده مثل خودروهای نو نیست و باید فرد برای خرید به بازار و نمایشگاه مراجعه کند، افزود: اگر کسی ارز داخل کشور داشته باشد، باید طبق ضوابط بانک مرکزی آن را خارج کند تا بتواند خرید خود را انجام دهد.
تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی کارکرده و نو به یک اندازه است
این مسئول در وزارت صمت درباره خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده نیز توضیح داد: در آیین‌نامه مربوط به واردات خودروهای نو، شرکت‌های واردکننده باید به میز خدمات پس از فروش وزارت صمت مراجعه کنند و برای ارائه خدمات پس از فروش و لوازم‌یدکی تعهد دهند.
آقایی ادامه داد: برای خودروهای کارکرده با سه دسته واردکننده مواجه هستیم؛ نخست شرکت‌های واردکننده خودرو که دارای تأییدیه خدمات پس از فروش از سوی وزارت صمت هستند؛ دوم شرکت‌های حمل‌ونقل هستند که قوانین خود را دارند و گروه سوم اشخاص حقیقی هستند که می‌توانند با کد ملی خود ثبت آماری انجام دهند.
وی گفت: به‌منظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، وزارت صمت نسبت به اعلام فهرست نام‌های تجاری خودروهایی که اکنون خدمات پس از فروش آن‌ها در کشور در دسترس است، اقدام می کند تا مردم خودروی خود را از آن نشان های تجاری انتخاب و خدمات مورد نظر خود را در داخل کشور دریافت کنند.
آقایی با یادآوری اینکه سیاست وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی متمرکز است، اظهار داشت: تعرفه واردات خودروهای برقی 4 درصد و هیبریدی 15 درصد است.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: خودروهای بنزینی باید بر اساس حجم موتور و قیمت آن، تعرفه گمرکی پرداخت کنند که البته باید گفت در این بخش میزان تعرفه گمرکی برای خودرهای کارکرده و نو به یک اندازه است.
تلاش شرکت‌های واردکننده خودروی برقی برای مهیا کردن زیرساخت‌ها
وی درباره مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم برای استفاده مردم از خودروهای برقی گفت: دستگاه‌های دیگر باید برای پیشبرد استفاده از ناوگان برقی مشارکت کنند.
آقایی اظهار داشت: اکنون مذاکراتی برای تأمین برق این گروه از خودروها انجام شده است و شرکت‌های واردکننده خودروهای برقی، برای تأمین ایستگاه‌های شارژ و برق‌دار کردن خطوط اصلی اقدامات زیادی انجام داده‌اند.
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ابراز امیدواری کرد که بخش قابل توجهی از زیرساخت های مورد نیاز توسعه خودروهای برقی امسال مهیا ‌شود و تا آن زمان با تحویل هر خودروی برقی یک شارژر خانگی نیز ارائه می‌شود که می‌توان از آن نیز استفاده کرد.
ثبت نام 130 هزار نفر برای دریافت خودروی وارداتی
آقایی در ادامه به ثبت نام دور جدید متقاضیان خودروهای وارداتی نو اشاره کردو گفت: در این مرحله 130 هزار نفر برای دریافت خودروی وارداتی ثبت نام کرده‌اند و تا هفته بعد قرعه کشی آن انجام خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه در دور نخست 131 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند، اظهار داشت: میزان واردات خودرو در خرداد ماه چهار هزار دستگاه بود که اکنون این میزان 2 برابر شده که این نشان از تسهیل فرایندها دارد.
سهم خودروهای مونتاژی به 23 درصد رسید
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمعت درباره خودروهای مونتاژی نیز توضیح داد: 2 خودروساز بزرگ کشور بیش از 80 درصد تولیدات را در قالب تولید خودروی اقتصادی انجام می‌دهند و بیشتر متقاضیان جامعه هم تمایل به تهیه این دسته از خودروها دارند.
آقایی با یادآوری اینکه از سال 97 واردات خودرو متوقف شد و خودروهای جدید و با کیفیت نداشتیم، افزود: ماجرای خودروهای مونتاژی از همان زمان شدت گرفت به طوری که قبل از آن سبد خودروهای مونتاژی در کشور 5 درصد بود که در سال گذشته این عدد به 23 درصد هم رسید.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته چهارشنبه 27 تیرماه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: مصوبه مهم جلسات اخیر هیات دولت آخرین گام در مقابله با انحصار خودروسازی بود و آخرین گام در امتداد برنامه‌ای است که از پیش در دولت تدوین شده بود و مرحله به مرحله پیش می‌رفت.
وی با بیان اینکه واردات خودرو در دولت سیزدهم به‌تدریج آزاد شد، اعلام کرد: امروز آخرین گام برای واردات خودروی دست دوم برداشته شد و به شرط مدل 2019 به بالا برای همه ایرانیان آزاد شد که آیین‌نامه آن در دولت تصویب شد. لزوم رعایت استانداردهای روز اروپا در واردات خودروهای دست دوم حتمی است.
به گفته سخنگوی دولت، واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آیین‌نامه مورد تاکید است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/904507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوش‌خبری اقتصادی؛ تورم کم شد!

گفت و گو با معتمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی درباره وضعیت ملی پوشان برای تقابل با امارات

کومان: نمی‌خواهم با مصاحبه‌ام کشور را به هم بریزم

کیمیش: موسیالا نشان داد باید نامزد توپ طلا باشد

موسیالا: می‌توانستیم کل شب بازی کنیم و گل بزنیم

گزارش عملکرد نمایندگان ایران در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2024

خاطره فن‌دایک در اولین دیدار با یورگن کلوپ

قسمت سی و هفتم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و نهم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت سی و هشتم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت چهل و یکم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و سوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و دوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

نیاز بهبهان به یک کوره لاشه سوز + فیلم

مصدومیت اولمو جدی نیست

تمرینات شاگردان یحیی در تهران از سر گرفته شد

سیو دیدنی مارک آندره تراشتگن در مقابل مجارستان

مقر فرماندهی لشکر 91 ارتش اسرائیل به آتش کشیده شد

بیفوما دروازه یک تیم تهرانی دیگر را هم باز کرد!

پیروزی آلمان و هلند با تحقیر رقبا!

رایس: شلوغ نکنید، چیز خاصی به هری کین نگفتم

خلاصه بازی هلند 5 - بوسنی 2

خلاصه بازی آلمان 5 - مجارستان 0

دستاوردهای پایگاه‌های مقاومت بسیج آمل درطرح «اسوه» به نمایش گذاشته شد

گل چهارم آلمان به مجارستان توسط پاولوویچ

گل پنجم آلمان به مجارستان توسط هاورتز

گل دوم بوسنی به هلند توسط ژکو

رئیس جدید شورای المپیک آسیا فردا انتخاب می‌شود

گل چهارم هلند به بوسنی توسط وخهورست

گل پنجم هلند به بوسنی توسط سیمونز

طلای بیت‌سیاح پس گرفته شد؛ اعتراض بی‌فایده ایران

اعتراض دوم ایران هم رد شد، طلای بیت سیاح برنگشت

تخلف 100 هزار میلیارد تومانی در شرکت فولاد اکسین «کذب محض» است

عملیات تونل آزادی؛ الهام‌بخش مقاومت فلسطین در طوفان الاقصی

ویدیو/ آغاز نصب صندلی‌های طبقه دوم ورزشگاه آزادی

انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک بین منطقه آزاد اروند خرمشهر با کشور عمان

حمله تند نبویان به رئیس جمهور: حرف پزشکیان کذب بود/ هر کسی راضی به فتنه زن زندگی آزادی بود در قتل هایی که انجام شد، شریک است؛ در اصل خود قاتل است

گسترده‌ترین تظاهرات در تل آویو از آغاز جنگ غزه

گریلیش: بدترین فصل زندگی من تمام شد

توضیحات مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران درباره دیسکالیفه‌شدن صادق بیت‌سیاح

گل دوم آلمان به مجارستان توسط موسیالا

گل سوم هلند به بوسنی توسط خاکپو

رد اعتراض اول ایران به دیسکالیفه شدن بیت سیاح

نالد به حال زار من!

رئیس سابق کمیسیون اصل 90: اگر عشقی آن موقع که تذکر دادم، برکنار شده بود نه مال مردم می‌رفت، نه آبروی خودش

پزشکیان: اگر توان دفاعی را نداشتیم، جنایتکاران علیه مردم ما جنایات می‌کردند

تعاون راه حل نجات اقتصاد کشور است

تجمع معترضان مقابل محل اقامت نتانیاهو

تیم فوتبال ساحلی مقاومت گلساپوش یزد بر دکتر تامین اصفهان غلبه کرد