پیام خوزستان

آخرين مطالب

سجادی: ذهنیت استعمارگری اروپایی‌ها مانع احیای روابط با ایران است سياسي

سجادی: ذهنیت استعمارگری اروپایی‌ها مانع احیای روابط با ایران است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایکنا / سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام با تأکید بر ضرورت حرکت سیاست خارجی دولت چهاردهم بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، گفت: براساس این سه اصل روابط اروپا با ایران در دوره جدید تنها به شرطی قابل احیا است که طرف‌های اروپایی ذهنیت استعماری خود را در رابطه با کشورهای مستقلی چون ایران کنار بگذارند و از موضع برابر و بر مبنای احترام متقابل وارد گفت‌وگو شوند.
سیدکمال‌الدین سجادی، سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام در گفت‌وگو با ایکنا درباره مهم‌ترین اولویت‌های سیاست‌ خارجی دولت چهاردهم گفت: معمولاً در سخنان مقام معظم رهبری سرفصل‌های مهم درباره اولویت‌های سیاست خارجی نظام بیان می‌شود، بنابراین سیاست‌های راهبردی نظام تا حدودی مشخص است. 
وی با تأکید بر اینکه وزارت امورخارجه، مجری سیاست‌های راهبردی نظام است، ادامه داد: منافع ملی نظام جمهوری اسلامی و مردم همواره از لحاظ نوع رابطه با کشورها و اولویت‌بندی‌ها لحاظ می‌شود؛ به طور مثال موضوع فلسطین، غزه و نسل‌کشی که به وسیله باند جنایتکار صهیونیست در حال انجام است جزء اولویت‌های سیاست خارجی نظام است. 

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اینکه اولویت سیاست خارجی در فرمایش مقام معظم رهبری و حضرت امام راحل همیشه قابل احصا بوده و هست، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سه کلیدواژه «عزت، حکمت و مصلحت» را برای اصول سیاست خارجی نظام تبیین کرده‌اند؛ عزت یعنی نفی دیپلماسی التماسی چه در کلام و چه در محتوا، حکمت به معنای رفتار و گفتار اندیشیده‌شده و محاسبه‌شده و مصلحت به مفهوم داشتن انعطاف در موارد لازم برای دور زدن موانع است که جزء مأموریت‌ها و کارکردهای وزارت خارجه بوده و خواهد بود.
وی ادامه داد: این سه موضوع باید درباره تعامل و روابط با کشورها و مسائل جهانی و منطقه‌ای در نظر گرفته شود، البته روابط با کشورهای اسلامی و همسایگان، حرکت در مسیر منافع ملی، مصالح جهان اسلام و حفظ وحدت مسلمانان و همسایگان همواره در اولویت‌های سیاست خارجی ایران است به طور مثال ارتباط با چین و روسیه از جمله مواردی است که در رأس امور است.
درنظرگرفتن ملاحظات ایران در سیاست‌های اروپایی
سجادی با تأکید بر اینکه ارتباط با اروپا قطعاً در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: تنها اگر کشورهای اروپایی در سیاست‌های خود ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را در نظر بگیرند، این روابط قابل احیا خواهد بود اما تاکنون معمولاً در این زمینه موفق عمل نکرده‌اند و نمونه شفاف و واضح آن برجام است.
وی تصریح کرد: آمریکا‌یی‌ها و اروپایی‌ها و در رأس آن انگلیس و فرانسه در ارتباط با موضوع فلسطین، کارنامه خوبی را ارائه نکرده‌اند لذا وزارت خارجه این موارد را احصا کرده و می‌کند و همواره وزیر امورخارجه و مدیران سیاست خارجی به ویژه سفرای ما این ملاحظات و اولویت‌ها را باید در نظر داشته باشند و در نظر بگیرند. 
لازمه احیای روابط اروپا با ایران
سجادی به تحلیل ساز و کارهای احیای روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی پرداخت و افزود: ذهنیت اروپایی‌ها معمولاٌ استعماری است. انگلیسی‌ها هنوز ذهنیت استعماری درباره سایر کشورها دارند مگر اینکه این عادت زشت را ترک کنند و در موضع برابر مذاکره و رفتار کنند. آن هنگام می‌توان با این کشورها روابط تجاری، سیاسی، فرهنگی را گسترش داد اما اگر آن ذهنیت استعمارگری گذشته را داشته باشند به هیچ وجه روابط با آنها برقرار نخواهد شد. 
این فعال سیاسی اصولگرا درباره ضرورت اهتمام بیشتر به محور مقاومت در سیاست خارجی دولت چهاردهم، ابراز کرد: محور مقاومت حرکت اصیلی برای احقاق حقوق مسلمانان به ویژه مردم فلسطین است. بیش از 70 سال از مبارزه مردم فلسطین به منظور احقاق حق ضایع شده، می‌گذرد، حقی که فراموش شدنی نیست و باید استیفا شود و بدست آید. 
محور مقاومت؛ حرکت اصیل و واقعی
سجادی با تأکید بر اینکه نمی‌توان از آن‌ همه گذشت، فداکاری‌ و جانفشانی‌ برای بازگردان حقوق ضایع شده ملت فلسطین، چشم‌پوشی کرد، گفت: مجموعه اقدامات، رویکردها و فعالیت‌های محور مقاومت برای احقاق حق مسلم مردم فلسطین و مسلمانان است که باید همواره این محور تقویت شود. محور مقاومت حرکت اصیل، واقعی و عمیقی است که همواره زنده، پویا و مانا خواهد بود تا حقوق تضییع شده، بازگردانده و بازپس‌گیری شود. 
وی درباره الزامات فعال شدن دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، گفت: اگر رفتار سایر کشورها را رصد کنیم خواهیم دید که اقتصاد با سیاست همراه است و از هم قابل افتراق و جدایی نیست. اقتصاد با سیاست عجین شده است. در ژاپن، آمریکا و کشورهای اروپایی اقتصاد همراه با سیاست است و سیاست خارجی آنها با دیپلماسی اقتصادی، مخلوط و باهم آمیخته است لذا این موضوعی است که وزارت امورخارجه باید توجه بیشتری به آن داشته باشد و در این زمینه فعال‌تر عمل کند. 
سجادی در پایان با تأکید بر اینکه صرفا اکتفا بر انعقاد و امضای قراردادها با طرف‌های خارجی، کافی نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران، قراردادهای بسیاری را با سایر کشورها منعقد کرده که باید عملیاتی شود؛ بیشتر این قراردادها و موافقت‌نامه‌های اقتصادی با سایر کشورها، دو جانبه است ولذا فعال شدن دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه می‌تواند در تسیع اجرای این قراردادها و موافقت‌نامه‌ها کمک کند. 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/936679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاریخی‌ترین کامبک آسیایی پرسپولیس!

گفت و گوی مهر با مهمانان ویژه اجلاسیه شهدای زن رسانه محور مقاومت

(ویدئو) آزادی، امنیت و حال خوب در موصل پس از نابودی داعش

بیانیه حماس در واکنش به استخدام آوارگان آفریقایی توسط اشغالگران برای جنگ در غزه

یامال بهترین است، او مثل مسی می‌شود

خلاصه بازی اتلتیکومادرید 3 - والنسیا 0

لامین یامال، هر روز بیشتر محبوب می‌شوی!

راه‌حل مدافع اینتر برای دفاع مقابل هالند!

طارمی راه نجات اینتر را می‌دانست!

دیوید تیلور به عنوان نماینده وزن 92 کیلوگرم آمریکا در مسابقات جهانی 2024 آلبانی انتخاب شد

13 مصدوم در دو سانحه رانندگی در خوزستان

تصاویر اختصاصی مهر از نخستین اجلاسیه شهدای زن رسانه محور مقاومت

خوانش خبر آزادی فلسطین توسط فاطمه تسنیم در یادواره شهیده حدادنژاد

الکس تلس:کنار رونالدو می‌ترسیدیم دسر بخوریم!

نستا: از تساوی مقابل اینتر ناراحتم!

تراکتور با تم لیگ قهرمانان آسیا

عراق، خواهان دارو تولیدی کشورمان

پس از 4 سال بلاتکلیفی شرکت آب و فاضلاب اهواز مستقل شد

تاکید استاندار خوزستان بر نظارت مدیران بر هزینه‌کرد اعتبارات دستگاه‌ها

برگزاری جشن عاطفه‌ها در خوزستان

خلاصه بازی مونزا 1 - اینتر 1

خلاصه بازی الاتحاد 7 - الوحده 1

آدرین رابیو بالاخره تیم پیدا کرد

وضعیت عجیب گیت بانوان ورزشگاه قلعه حسن خان

دو گل عجیب و دیدنی در جام جهانی فوتسال

بی‌آبرویی برای فوتبال ایران؛ وضعیت عجیب مقابل چشمان بازیکن سابق رئال!

وزیر امور خارجه: سیاست خارجی دولت چهاردهم حمایت از جبهه مقاومت است

تمام مردم کشور مدیون رشادت‌ها و شجاعت‌های کاظم‌خان قوشچی هستند

دیدار فوری رئیس‌جمهور با دست‌اندرکاران پرتاب ماهواره چمران یک

برخورد 2 دستگاه پژو در شوش هفت مصدوم بر جا گذاشت

گل دوم و زیبای کریم بنزما در دیدار الاتحاد مقابل الوحده

گل سوم کریم بنزما مقابل الوحده؛ الاتحاد 7-1 الوحده

گل اول مونترا توسط دنی موتا؛ مونتزا 1-0 اینتر

گل اول اینتر توسط دنزل دومفریس؛ مونتزا 1-1 اینتر

فرش سبز زیر پای پرسپولیس پهن شد

برخورد با آمبولانس متخلف در ورزشگاه شهرقدس

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

اظهارات مهم عراقچی؛ از سفر پزشکیان به نیویورک تا آینده مذاکرات هسته‌ای

خاطره رهبر انقلاب از دوران تبعید در ایرانشهر

دو سال از فراخوان‌های ضدانقلاب‌ گذشت

ظریف: به دولت وفاق ملی امیدوار هستم

جایزان لرزید

درگیری و فوت سه نفر در یکی از روستا‌های سردشت

اجرای 475 برنامه در هفته دفاع مقدس شاهرود

درگیری و فوت 3 نفر در یکی از روستا‌های سردشت

جدول اجرایی سومین دوره جشنواره تئاتر برنا منتشر شد

چرا باید فرهنگ حقوق بشر را به کودکان آموزش دهیم؟

عراقچی: سیاست دولت چهاردهم حمایت بی‌حدوحصر از مقاومت است

پاداش قهرمانی به صادق بیت سیاح پرداخت می‌شود؛ 600 میلیون تومان + زمین مسکن

مشخص شدن فینالیست‌های مسابقات قهرمانی کبدی جوانان کشور