پیام خوزستان

آخرين مطالب

سبک شعری علیرضا طبایی بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود مقالات

سبک شعری علیرضا طبایی بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا / کامیار عابدی با بیان اینکه علیرضا طبایی با شعر سپید میانه‌ای نداشت، می‌گوید: سبک شعری‌ طبایی بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود و تأثیر لحن حماسی ثالث و کسرایی در شعرش زیاد بود. 
این منتقد و پژوهشگر ادبی در پی درگذشت علیرضا طبایی، در گفت‌وگو با اشاره به سابقه روزنامه‌نگاری ادبی این شاعر و ترانه‌سرا در دو دهه‌های 1340 و 1350 اظهار کرد: آقای طبایی مسئول بخش شعر چند روزنامه و مجله بود که مهم‌ترین آن در اواخر دهه 1340 تا مدتی بعد از انقلاب، در مجله جوانان بود. مجله جوانان، مجله عمومی با شمارگان بالا بود. شمارگان این مجله در آن دروه جزء تیراژهای برتر ایران بود زیرا سردبیر بسیار مشهوری داشت به نام ر.اعتمادی که عامه‌نویس و روزنامه‌نگار توانایی بود.
وی خاطرنشان کرد : مجله جوانان در اواخر 1350 به تیراژ 600 هزارتایی رسیده بود. این نکته باعث می‌شد بخش شعر و شاعران این مجله هم بسیار دیده شود. آقای علیرضا طبایی با شاعران سراسر کشور و نه فقط تهران ارتباط داشت و نمونه شعرهایش را در مجله چاپ و شاعر را معرفی می‌کرد و چون تیراژ مجله خیلی بالا بود این شاعران در سطح وسیعی معرفی شده و به شهرت می‌رسیدند.
او در ادامه توضیح داد: صفحه شعر مجله جوانان، بیشتر شاعران نوگرای اعتدالی یا غزلسرایان نوسنت‌گرا را مطرح می‌کرد. شاعرانی که معمولا شعرهایشان نیمایی و یا شعر آزاد و یا غزل بود. البته قالب‌های سنتی دیگر هم در این مجله مطرح می‌شد. در حدود 12 سالی که آقای طبایی در آنجا مسئولیت داشت، شعر سبک نوگرایی اعتدالی و نوسنت‌گرایی شاعران جوان که اغلب متولد دهه 1330 (آن زمان جوانان 20 تا 30 ساله بودند) بودند، منتشر می‌کرد و با این کار، بخشی از شعر ایران به سمت شعر نوسنت‌گرا و شعر نوگرایی اعتدالی رفت.
این پژوهشگر ادبی خاطرنشان کرد: شعرهای آقای طبایی‌ نیز در سبک نوگرایی اعتدالی و نوسنت‌گرایی بود؛ در واقع در شعرهای نیمایی‌اش یک نوگرایی اعتدالی دیده می‌شود و در غزل‌هایش هم به غزل‌های نو نزدیک بود که در دهه 1350 خیلی رایج شده بود. مشهورترین غزلسرای نو، هم در آن دوره حسین منزوی بود و بزرگان شعر آن زمان اخوان ثالث، نادر نادرپور و منوچهر آتشی غزل نو حسین منزوی را تأیید کرده بودند. 
او با بیان اینکه در دهه 1350 نوعی دوره بازگشت خویشتن پیشنهاد می‌شد، گفت: آن زمان شعر نو سنتی، در حال رشد بود و طبعا انتشار آن نوع شعر در صفحات شعر مجله‌ای مانند جوانان که برای عموم منتشر می‌شد، انعکاس وسیع‌تری پیدا می‌کرد. البته به لحاظ محتوا، بخش اعظمی از این شعرها، محتوای رمانتیک داشتند؛ گاه رمانتیسیسم شخصی و گاه رمانتیسیسم اجتماعی. شعرهای آقای علیرضا طبایی در داخل این دو مجموع قرار می‌گیرد.
عابدی با اشاره به اینکه دو سه سال بعد از 57، عذر طبایی را از روزنامه اطلاعات خواستند و او مجبور شد فعالیت روزنامه‌نگاری ادبی را کنار بگذارد، بیان کرد: حدود 25 سال بعد و در نیمه دهه 1380، برخی از دوستان قدیمی‌اش چون عمران صلاحی و روزنامه‌نگاران جوان آن دوره مانند محمد ولیزاده و علیرضا بهرامی در انتشار کتاب‌های طبایی با او همکاری کردند، برایش بزرگداشت و نشست معرفی و بررسی کتاب گذاشتند و دور جدید فعالیت‌های طبایی از نیمه دهه 1380 شروع شد. سال‌های 1360 تا 1385 فعالیت زیادی نداشت و بعد از این سال‌ها دفترهای شعرش که معمولا غزل نو و شعر نیمایی بود، چاپ شد.
او تأکید کرد: در دور جدید فعالیت‌های طبایی، محتوای شعر ملی_میهنی به شعرهای طبایی افزوده شد مثلاً منظومه بلندی برای تاریخ ایران به نام «مادرم ایران» و شعرهای «خلیج فارس» و شیراز را گفت. در کل مضامین ملی_میهنی در شعرش زیاد شد که اتفاقا بیشتر دیده می‌شد.
این پژوهشگر افزود: بخشی از شعرهای طبایی جنبه توصیفی و بخشی هم جنبه روایی داشت. هم در غزل هم شعر نیمایی. قسمتی از شعرهایش که جنبه روایی داشت بیشتر با خوانندگان ارتباط برقرار می‌کرد تا شعرهای توصیفی‌اش.
عابدی درباره ترانه‌سرایی طبایی نیز گفت: بیشتر ترانه‌های تأثیرگذارش برای دهه قبل از انقلاب بود. در آن دوره شاعران غزلسرا در ترانه‌سرایی هم فعالیت می‌کردند. در دهه 1340 و 1350 موسیقی پاپ رشد کرد و باعث شد غزل‌سرایان به‌طرف ترانه‌سرایی بروند. محمدعلی بهمنی و حسین منزوی هم به آن سمت رفتند. ما دو دسته ترانه‌سرا داریم، گروهی که صرفا ترانه‌سرا هستند و گروهی شاعران ترانه‌سرا هستند و طبایی در این مجموعه بود.
کامیار عابدی در پایان خاطرنشان کرد:‌ آقای طبایی با شعر سپید میانه‌ای نداشت و این موضوع باعث شده بود چندان به تحولات شعر فارسی در چهار دهه اخیر علاقه‌ای نداشته باشد و در گفت‌وگوهایش بیشتر علاقه داشت درباره شاعران دهه 1340 و 1350 صحبت کند. سبک شعری‌اش بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود، تأثیر لحن حماسی ثالث و کسرایی در شعرش زیاد بود. 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/940836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنایه مهدی رحمتی به داود رفعتی

برس تحولات لبنان در گفت وگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با گالانت

فرمانده حزب‌الله در حمله رژیم صهیونیستی به بیروت به شهادت رسید

بررسی تحولات لبنان در گفت وگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با گالانت

کارشناسی داوری پرسپولیس - آلومینیوم

آنالیز فنی استقلال مقابل الغرافه

آینده ستاره‌های فوتبال از دید رونالدو

9 گل بایرن مونیخ در اولین بازی فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا مقابل دینامو زاگرب از زوایای متفاوت

هایلایت باشگاه اینتر از اولین بازی «مهدی طارمی» در لیگ قهرمانان اروپا با پیراهن نراتزوری

«توماس مولر» بمب خنده تمرینات بایرن مونیخ شد

شکار «گربه سیاه» در شهر قدس؛ گاریدو با سه امتیاز به استقبال دربی رفت

2 ساعت ابتدایی ادارات اهواز در نیمه اول مهر شناور است

شهادت فرمانده حزب‌الله در حمله رژیم صهیونیستی به بیروت

مردم لبنان عزت خود را از محور مقاومت بدست آورده اند

صحبتهای دکتر زرینه درباره مصدومیت اورونوف و العملود

واکنش مدیرعامل سپاهان به چمن نقش جهان

آذربایجانی: گزینه اول و آخر ما مورایس است

غلامپور، مربی دروازه‌بانان استقلال: خطای چشمی کارت قرمز نداشت

دقیقی: اگر پنالتی ما تبدیل به گل می‌شد فرم بازی عوض می‌شد

صحبت‌های بازیکنان گل‌گهر پس از تساوی در داربی کرمان

پیروانی : ما مثل بعضی‌ها اهمیتی به رنگ لباس نمی‌دهیم

مردم لبنان عزت خود را از محور مقاومت بدست آورده اند/ در پروژه وحدت به دنبال تبدیل مذاهب به یکدیگر نیستیم

نُجَباء: ترور «ابو حیدر» را بی‌رحمانه‌ تلافی می‌کنیم

حمله موشکی حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست

جدال مربیان پرسپولیسی و استقلالی و تلاش دو تیم برای برد دوم

پرچم بنفش از برج آزادی آویخته شد!

پسر زلاتان ابراهیموویچ راه پدر خود را دنبال می‌کند

زانو زدن تیم جرارد مقابل رونالدو

درگیری میان هواداران آلومینیوم در اواخر بازی این تیم مقابل پرسپولیس

نوری، مربی گل‌گهر: حق‌مان بود 3 امتیاز را کسب کنیم

ادای احترام ملوانی‌ها به هوادار فقید تیم‌شان

عالمی، سرپرست استقلال: داور پنالتی روی اسلامی را نگرفت

مدیرعامل سپاهان: اگر سقف بودجه را رعایت نکرده بودیم که اجازه نمی‌دادند بازیکنان ما بازی کنند

آنالیز فنی پرسپولیس مقابل الاهلی

توتونچی خطاب به هوادارا هتاک سپاهان: به ورزشگاه ها نیا!

رضا شکاری به پرسپولیس خواهد رفت؟

صحنه ای عجیب از اتوبوس پرسپولیس بعد از بازی با آلومینیوم

سلفی و عکس یادگاری محمدحسین کنعانی زادگان با هواداران پرسپولیس

دزدیده چون جان می‌روی اندر میانِ جانِ من

غزلی از استاد هوشنگ ابتهاج

فعال اصلاح‌طلب: یکی از دلایل نظارت استصوابی، گزینش بی‌اعتمادی حکومت به مردم است

ادعای تسنیم: سیدحسن نصرالله مانع سفر عراقچی به لبنان شد

واکنش لاوروف به اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه

پزشکیان پیام تسلیت صادر کرد

بیانات رهبر انقلاب درباره نمایش هویت ایرانی در آوردگاه‌های ورزشی جهان

تخت‌روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد

هواپیمایی ایران: مسافران پروازهای تهران - بیروت از حمل پیجر و بی‌سیم خودداری کنند

اعلام زمان پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه از سوی رئیس دفتر رهبری؛ به زودی

آغاز برداشت سماق از هزار هکتار از باغ‌های سردشت

جنایت بیروت عزم مقاومت لبنان را سست نمی‌کند