پیام خوزستان

آخرين مطالب

زنان و مدیران بلوچ و عرب در صف نشستن بر صندلی استانداری‌ها؟ سياسي

زنان و مدیران بلوچ و عرب در صف نشستن بر صندلی استانداری‌ها؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - خبرآنلاین / گمانه زنی ها درباره سکانداران 31 استانداری کشور در دولت جدید شدت گرفته است، آنهم در شرایطی که دولت چهاردهم تکلیف دو استاندار را روشن کرده است.
چینش صندلی های مدیران میانی دولت طی روزهای اخیر آغاز شده است، وزرای دولت از یک سو و معاونان رئیس جمهور از سوی دیگر امضاها را پای حکم مدیران بخش های مختلف مجموعه تحت مدیریت خود می زنند.

در این میان اما «اسکندر مومنی» وزیر کشور بیش از دیگر دولتمردان زیر ذره بین اهالی سیاست و رسانه قرار دارد، چه آنکه استانداران به عنوان مدیر ارشد و نماینده دولت و حاکمیت در استان ها نقش پیشرو در پیشبرد اهداف و برنامه های دولت را عهده دار هستند. 
آقای زویر طی چند روز گذشته درباره انتخاب استانداران وعده داده بود: «اولویت ما انتخاب همکاران از داخل وزارت کشور است چه معاونت ها، چه استانداران، فرمانداران و بخشداران. تمرکز اصلی بر داخل وزارت کشور است ولی اگر نیاز بود از خارج از وزارت کشور هم افرادی انتخاب خواهند شد، دولت وفاق ملی صرفا در کابینه نیست بلکه در استان ها هم باید وفاق ملی خود را نشان دهد. ملاک ما در انتخاب، تعهد، شایستگی، کارآمدی، عدالت محوری و مردم داری است.»
استارت انتصاب استانداران زده شد/ حرکت به سمت شعار وفاق ملی صبح روز گذشته بالاخره وزارت کشور از اولین گزینه های استانداری خود رونمایی کرد. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، از انتخاب آرش زره لهونی از جوانان اهل تسنن به عنوان استاندار کردستان و یدالله رحمانی به عنوان استاندار کهکیلویه و بویر احمد خبر داد و البته هر دو گزینه در جلسه هیات دولت تایید و منصوب شدند.
انتخاب یک کُرد اهل سنت در استانداری کردستان به سرعت واکنش های مثبتی را به دنبال داشت و این اقدام دولت در راستای تحقق شعار وفاق ملی تفسیر شد.
آنچنان که رحیمی جهان آبادی از سیاسیون اهل سنت در گپ و گفت با خبرآنلاین تاکید کرده بود؛« خود من به شخصه برایم سخت بود که بپذیرم ممکن است چنین اتفاقی بیافتد و در کردستان استاندار اهل سنت بگذارند چراکه استان‌های مرزی حساسیت‌های خاص خودشان را دارند.»
وی تاکید می کند؛ «اما پیام واضح این انتخاب این است که نظام جمهوری اسلامی و دولت پزشکیان اراده و نیت واقعی برای به کارگیری شایستگان ملت ایران دارند و صرف نظر از ویژگی‌های مذهبی و گرایش‌های سیاسی می‌خواهند اعتماد به ملت و شایستگان ملت را در تمام ارکان حاکمیت داشته باشند. به نظر من این اقدام دولت نشان دهنده اعتماد نظام و دولت به همه مرزنشینان و مناطق تلفیقی و سنی‌نشین و به ویژه کردهای عزیز است، و این روش می‌تواند بسیاری از چالش‌ها، دلخوری‌ها و توقعات را برآورده کند و قدر مسلم گام تاریخی، ماندگار و ارزشمندی برای وحدت و همگرایی در جامعه ایران خواهد بود.»
انتخاب آرش زره تن لهونی، البته می تواند براساس شناخت شخص رئیس جمهور از او نیز بوده باشد چه آنکه او نماینده حوزه انتخابیه اورامانات، جوانرود و پاوه در مجلس یازدهم و از همکاران پزشکیان در آن دوره بوده است.
لهونی که دوره چهار ساله حضور خود در مجلس را در کمیسیون‌های اقتصادی نظیر برنامه و بودجه و تلفیق سپری کرده، مصداق گزینه جوانگرایی در دولت نیز محسوب می شود چه آنکه او متولد سال 1354 در پاوه است.
انتصاب یدالله رحمانی نیز واکنش مثبتی به دنبال داشت، او نیز اصالتا ترک قشقایی است و به مدت 30 سال در پست های مختلف مدیریتی مشغول به کار بوده است.
گمانه‌زنی‌ها چه می‌گویند؟ با آغاز جابجایی ها در رأی استاندارهای کشور، گمانه زنی ها نیز شدت گرفته است، روز گذشته یک رسانه اصولگرا اسامی احتمالی برای 14 استانداری را منتشر کرد. 
آنچنان که برای مثال نام هادی حق‌شناس استاندار گلستان در دولت دوازدهم و جهانبخش خانجانی سخنگوی وزارت کشور در دولت اصلاحات برای استانداری گیلان مطرح شده است. یا در نمونه ای دیگر نام علی حسین حسین زاده و عبدالحسین مقتدایی برای استانداری خوزستان مطرح شده است، او در سال 1395 به سمت سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان منصوب شده بود. 
از دیگر چهره های مطرحی که نامشان در این گزارش مطرح شده بود، علیرضا رشیدیان برای استانداری تهران، رضا شیران خراسانی برای استانداری خراسان رضوی، مهدی جمالی نژاد برای استانداری اصفهان، رضا رحمانی برای استانداری آذربایجان شرقی، جواد جهانگیرزاده برای استانداری آذربایجان غربی، فرهاد تجری برای استانداری کرمانشاه و غلامرضا کاتب برای استانداری سمنان است.
جبهه اصلاحات البرز نیز گزینه های خود برای این استانداری را به وزارت کشور معرفی کرده است. براساس اخبار منتشر شده، بی بی عصمت سرفرازی، بهرام سرمست، مجید سریزدی، احمد حکیمی پور، سعید ناجی، حسین بی غم و سالار قاسمی به وزیر کشور و معاونت سیاسی وزارت کشور معرفی شده اند.
روزنامه اعتماد نیز از انتصاب چند استاندار زن و همچنین عرب برای استان خوزستان خبر داده و نوشته است؛ پیگیری‌ها نشان می‌دهد، سورپرایزهای دولت در خصوص استانداری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، انتصاب چند استاندار بانو (بین 1 تا 3 استاندار) در کنار برگزیدن استانداری عرب برای استان خوزستان و صدور حکم استانداری برای یکی از مدیران بلوچ و ...محتمل خواهد بود. این روش اما با مورد توجه قرار دادن حساسیت‌های منطقه‌ای اجرایی می‌شود.
کاتب: بی خبرم /خانجانی نه رد کرد نه تایید /تجری: اسمم مطرح است در همین راستا، پیگیری‌های خبرگزاری خبرآنلاین حکایت از آن دارد که این گمانه‌زنی‌ها رسانه‌ای در حد احتمالات بوده و به صورت قطعی تصمیم‌گیری نشده است.
آنچنان که غلامرضا کاتب، نماینده سابق مجلس ، که نام او برای استانداری سمنان شنیده می‌شود به خبرگزاری خبرآنلاین گفت که اطلاعی از این ماجرا ندارد و خبری درباره نشنیده است. 
جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران نیز اگر چه حاضر به گفت‌وگو در این زمینه نشد اما به صورت تلویحی تایید کرد که نامش برای استانداری مطرح شده است. 
فرهاد تجری، نماینده اسبق مجلس و از گزینه‌های احتمالی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین بیان کرد: «دوستان شورای راهبردی استان نام مرا مطرح کردند اما دوستان دیگر صحبتی با من نکردند، اعضای ستاد و مجموعه دکتر پزشکیان چند گزینه را مطرح کردند و نام من را نیز گفتند اما در تهران هیچ صحبتی با من نشده است.»
وی ادامه داد: «من خیلی پیگیری نکردم و نمی‌دانم نحوه برخوردشان با این موضوع چگونه است، نه تنها من، بلکه افراد دیگری را نیز دعوت نکردند. اسامی در رسانه‌ها مطرح شده است. مولفه‌های متعددی در این زمینه وجود دارد و دولت و مجمع نمایندگان استان در این زمینه تصمیم‌گیری خواهند کرد.» 
تجری درباره حضور در ستاد انتخاباتی پزشکیان گفت: «جز نمایندگانی بودم که در حمایت از آقای پزشکیان نامه‌ نوشتیم، با وجود نگاه متفاوتی که با ایشان داشتیم به نظرمان حضور ایشان برای کشور مفیدتر است.» 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/945910/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر کرد؛ بیانیه گرامی‌داشت چهل و چهارمین سالگرد آغاز دفاع مقدس

حماس: موضع حزب الله مایه افتخار مقاومت است

اولین اجرای محسن لرستانی پس از آزادی از زندان

شیخ جعید: جنایت صهیونیست‌ها ماهیت آمریکایی و غربی دارد

دبیرکل عصائب اهل الحق: یمن در مقدمه جنگ با رژیم صهیونیستی قرار دارد

حزب الله بیش از 10 مقر صهیونیست­ها را هدف قرار داد

جنبش جهاد اسلامی نیز از دبیرکل حزب الله تشکر کرد

بیانیه سپاه پاسداران؛ معجزه طوفان الاقصی و عملیات حیرت انگیز وعده صادق امتداد دفاع مقدس است

دشمن صهیونیستی نمی تواند از پاسخ مقاومت فرار کند

دشمن صهیونیستی نمی تواند از پاسخ مقاومت بگریزد

اختصاص هفت هزار و پانصد میلیارد ریال اعتبار به شهرستان اهواز

بهترین مهار های هفته چهارم لیگ 1 فرانسه

دبل سیو تماشایی؛ مهار پنالتی رتگی توسط داوید رایا؛ آتالانتا 0-0 آرسنال

یک تولیدکننده پاستا اسپانسر یوونتوس شد!

مهار خوب ترشتگن در دقیقه 57؛ موناکو 1-1 بارسلونا

آخرین‌خبرها برای سهامداران عدالت

داستان زیبای شازده کوچولو

ای غم اگر مو شوی!

ریشه فارسی برخی از مناطق جمهوری آذربایجان!

جزئیات هلاکت فرمانده ارشد کومله تشریح شد

قوچانی: اصلاح طلبان، هم استراتژی ندارند هم قدرت طلب هستند

وزارت خارجه: اسرائیل تهدیدی عینی علیه صلح و امنیت بین‌الملل است

اولین عکس از فائزه هاشمی بعد از آزادی از زندان در یک جلسه

تصویری از تیتر یک معنادار سایت مسعود پزشکیان

آیت‌الله موحدی کرمانی: مسلمانان در قبال جنایت در لبنان، کاری کنند

تصاویر کمتر دیده شده از آیت‌الله جنتی در جنگ بوسنی

دمای هوا در آبادان افزایش می یابد

فیلم| افتتاح نمایشگاه پایگاه اسوه در خمین

پیام فرمانده کل سپاه به سید‌حسن نصرالله: به‌زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت، شاهد نابودی این رژیم جنایتکار خواهیم بود

انهدام تیم تروریستی در حال ورود به خاک ایران

پیام سردار سلامی به سیدحسن نصرالله در پی وقوع اقدام تروریستی در لبنان

اطلاعیه قرارگاه حمزه نیروی زمینی سپاه؛ انهدام تیم تروریستی در حال ورود به خاک ایران از مرز مریوان کردستان

انهدام تیم تروریستی درحال ورود به خاک ایران از مرز مریوان کردستان

اعتبار تخصیص داده شده به شوش بسیار ناچیز است

انهدام تیم تروریستی در حال ورود به خاک ایران از مرز مریوان

تشکر و تقدیر حماس از سید حسن نصرالله

بیانیه گرامی‌داشت چهل و چهارمین سالگرد آغاز دفاع مقدس

سیمان الهام گرفته از استخوان انسان 5 برابر سخت‌تر و مقاوم‌تر از بتن است

یادمان شهدا برای نخستین بار در دماوند برگزار می‌شود

آپشن‌های مراسم عروسی حبیب آقا!

«عقاب‌ها» جمشید آریا را قهرمان مردم کرد

این هم یه دلیل واسه مهاجرته!

خوشحالی حبیب از شنیدن صدای احسان علیخانی

فاکتورنویسی تلویزیون برای مردم؛ بدهکاری به هنرمندان

فامیل دور شخصیت بچه رو نابود کرد

10 مینی سریال جذابی که کمتر از پنج قسمت دارد

وقتی جواد عزتی کاراکتر کمدی خودش رو فراموش نمیکنه!

وقتی «سلطان» هنرور بود!

ربات NEO تازه رونمایی شده را ببینید

سحابی زیبای N44