پیام خوزستان

آخرين مطالب

«مفت‌بر» با بازی حامد و سحر را ببینیم یا نه؟ فرهنگی

«مفت‌بر» با بازی حامد و سحر را ببینیم یا نه؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - صبا / عادل تبریزی سازنده‌ فیلم «مفت‌بر»، پیش‌تر فیلم «گیج‌گاه» را کارگردانی کرده که در آن، رگه‌هایی از اعتنا به ساختار روایت در گونه‌ی کمدی و مهم‌تر از آن، «توجه» و حتی «احترام» به زبان و ادب و هویت فارسی به چشم می‌خورد...
شهاب شهرزاد منتقد فیلم، کارشناس سینما و برنامه‌ساز در یادداشتی درباره فیلم «مفت‌بر» نوشت:
سینمای شبه‌کمدی در این‌سال‌ها، به اقناع سلیقه‌ متفنن مخاطب خود سرگرم است. مخاطبی که ناگزیر از مصائب و دغدغه‌های روزانه، در پیِ تفریح، سرگرمی و صرفا وقت‌گذرانی‌ست و از این‌رو نگاه سختگیرانه به پرده ندارد. این نوع از مخاطبان را می‌توان با مخاطب تئاتر آزاد و نمایش‌های به اصطلاح «کمدی شبانه» در یک دسته‌‌ کلی قرار داد، همین‌طور با مخاطب شوهای خنده‌دار و به اصطلاح استندآپ کمدی یا همان برپاخَند! همان برنامه‌های تقلید صدا که لطیفه‌گو، در میانه‌ی دو شوخی پیش‌پاافتاده و گاه رکیک و جنسی، صدای فلان خانم خواننده را تقلید می‌کند!
سازندگان این قبیل فیلم‌ها، چه «قیف» و چه «تگزاس»، چه «فسیل» و «هتل» و «مفت‌بر»، پسندِ نازل مخاطب را نشانه می‌گیرند و با سرهم کردن صحنه‌ها و گفت‌وگوهای پیش‌پاافتاده و شوخی‌های جنسی، شبه کمدی‌هایی می‌سازند که به دلیل عناصر تکرارشونده، معمولا مخاطبِ غیرجدی را برای خرید بلیت متقاعد می‌کند. صحنه‌های بزن و برقص، تعقیب و گریز و یا تنوع ساختگی در فصل‌های فیلم – به نوعی که کنار هم گذاشتن آن‌ها عجیب و حتی دور از ذهن به نظر برسد، از این تمهیدات گیشه‌پسند است. فرض کنید در تبلیغ یکی از همین شبه‌فیلم‌ها، می‌بینید که هنرپیشه با شمشیر سامورایی ظاهر می‌شود و در صحنه‌ی دیگر، لباس فضانوردی به تن کرده یا در جای دیگر، وسط جنگل، به هیئت آدمخواران درآمده! کافی‌ست به این معجونِ سمّی، موسیقی بشکن‌و بالا‌بنداز لس‌آنجلسی – یعنی معمولا نازل‌ترین نوع از موسیقی موسوم به لس‌آنجلسی-، و برخی عناصر ممنوعه‌ی دیگر را هم بیافزایید. این‌گونه، آن نوع از موسیقی که سال‌هاست مثلا در رادیو و تلویزیون ممنوع بوده، ناگهان به تم موسیقایی اصلی پس‌زمینه‌ فیلم تبدیل می‌شود. اتفاقی که در «شهر هرت» هم افتاده!
«مفت‌بر» مثلِ نمایش‌های شبه‌کمدی و به اصطلاح موزیکالِ شبانه، جاهای جالیِ قصه‌ای را که نیست، با رقص‌ها و اداها و آوازهای بی‌مورد و غیردراماتیک پر می‌کند. به این سرهم‌بندی، لودگی‌ها و شکلک‌ها و مسخرگی‌های حامد بهداد را بیفزایید که از فرطِ جلف بودن، حال‌به‌هم زن است.
«مفت‌بر»، خواسته یک کمدی اجتماعی موزیکال باشد، اما نه کمدی درآمده، نه به موضوعات نصفه‌نیمه‌ی اجتماعی پرداخته، نه به مختصات اثری موزیکال رسیده! حاصلِ دست‌کم‌گرفتنِ شعورِ مخاطبان، یک فیلم‌فَرسایی‌ست؛ که هم شبه‌کمدی ست هم شبه‌موزیکال!

بازی‌ها کارگردانی‌نشده و سهل‌انگارانه است. علاوه بر بهداد، سحر دولتشاهی هم در نقش همسرش، نتوانسته لحنی باورپذیر بگیرد.
رقص‌ها و آهنگ‌ها، به فیلم آویخته شده‌، بی‌دلیل و وقت‌گیر و اضافه‌اند. دخلی به همان روایت دم‌دستی هم ندارند. در واقع با کیسه خنده‌ای مواجهیم که جا به جا با رقص و مسخرگی و لمپنیسمِ نمایشی، کِش پیدا کرده. این، همان سینمایی‌ست که فرنشینانِ فرهنگی در چند ساله‌ی اخیر به آن می‌نازند! سینمایی که نه سینما، که هجویه‌ای بر سینماست!
 فیلم «مفت‌بر» از همان آغاز و در تیتراژ، شیفتگی سازندگانش به فیلمفارسی را نشان می‌دهد. اما، در نهایت، به مختصاتی مادونِ فیلمفارسی سقوط می‌کند. حاصل کار، چیزی‌ست که نمی‌توان اسم سینما روی آن گذاشت. یک فیلمفارسی نوچهره که نه سینماست نه هویتی دارد. نه داستان دارد نه اصلا فیلمنامه‌ای شکل گرفته. یک آتراکسیون سخیف با یک طرح چند خطی و با تکیه بر ادا و اطوار مبالغه‌آمیز بازیگر اصلی و عناصر وام‌گرفته از فیلم‌باطله‌های پیش از انقلاب است. از این‌جهت، «مفت‌بر» بیش‌تر فیلمِ تهیه‌کنندگانش (عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش) است تا کارگردان (عادل تبریزی). مخصوصا این‌که سازنده‌ فیلم، پیش‌تر، «گیج‌گاه» را کارگردانی کرده که در آن، رگه‌هایی از اعتنا به ساختار روایت در گونه‌ی کمدی و مهم‌تر از آن، «توجه» و حتی «احترام» به زبان و ادب و هویت فارسی به چشم می‌خورد. تا حدی که فیلم، در داوری کارشناسانِ رادیو در جشنواره‌ی سی‌و نهم فیلم فجر، برای پاسداشت زبان و ادب فارسی در سینما، با تحسین روبه‌رو شده بود.
«مفت‌بر» را می‌توان تداوم منطقی سلیقه‌ی نازلِ تهیه‌کنندگانش در احیای فیلمفارسی و در عین‌حال، سقوطِ آزاد کارگردان در تجربه‌ دوم دانست

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/945931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سازمان بهزیستی یاریگر 8 میلیون نفر در مسیر به‌زیستن است

شکست های سریالی آمریکا – آفتاب نو

فعالان صنایع دستی خرمشهر از فرصت جشنواره بین‌المللی فجر استفاده کنند

نمایشگاه صنعت نفت خوزستان جایی برای تعامل تخصصی و فنی میان سازندگان و صنعت است

حمایت از سازندگان داخلی در راستای ارتقاء کیفیت تجهیزات و خدمات مورد نیاز صنعت نفت

پیروزی ارزشمند مقاومت شهرداری تبریز در آخرین بازی بیرون از خانه

هت‌تریک مقاومت شهرداری مقابل میزبان

فارست 1-1 لیورپول؛ اشلوت به روزهای سخت رسید

برنتفورد 2-2 سیتی؛ بریس فودن هدر رفت!

خلاصه بازی برنتفورد 2 - منچسترسیتی 2

آتالانتا 1-1 یووه؛ مساوی دست از سر موتا برنمی‌دارد

عامل: با هیچ پولی گزارشگری کشتی را کنار نمی‌گذارم

عامل: عاشق زندگی در ایران و مشهد هستم

جزییات تعطیلی مراکز آموزشی و اداری 22 شهرستان خوزستان طی روز چهارشنبه 26 دی ماه

اقتصاد ایران؛ از اهداف بلندپروازانه تا واقعیت‌های تلخ!

گل اول آتالانتا توسط متئو رتگی در دقیقه 78

گل اول لیورپول توسط دیوگو ژوتا در دقیقه 66

موقعیت‌ عالی ژوتا؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

متس سلس دروازه را نجات داد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

گل دوم چلسی به بورنموث روی ضربه آزاد دیدنی ریس جیمز

صحبت‌های گواردیولا با گواردیول بعد از پایان بازی برنتفورد و منچسترسیتی

توپ را از روی خط دفع کرد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

کادو و یادگاری جالب محسن کیایی برای هادی چوپان

سی‌بی‌اس نیوز مدعی شد: اسرائیل و حماس به توافق رسیده‌اند

حماس و اسرائیل بر سر پیش‌نویس توافق آتش‌بس در غزه موافقت کردند

اعتکاف انسان را به سوی کمال هدایت می‌کند

4 کشته و 11 مصدوم در سوانح رانندگی متعدد در محورهای خوزستان

4 کشته و 11 مصدوم در سوانح رانندگی متعدد در خوزستان

گل دوم بورنموث به چلسی توسط سمنیو؛ چلسی 1 - بورنموث 2

گل اول یوونتوس به آتلانتا توسط پیر کالولو؛ آتلانتا 0 - 1 یوونتوس

گل دوم منچسترسیتی به برنتفورد توسط فیل فودن

لوکاس ژوائو و رقیبی که از پرسپولیس دور شد!

گل اول برنتفورد به منچسترسیتی توسط یوان ویسا

کادوی جالب جناب‌خان برای هادی چوپان

صحبت‌های احساسی هادی چوپان درباره همسرش

شعرخوانی جناب‌خان برای هادی چوپان، قهرمان بدنسازی دنیا

عامل از علاقه‌اش به ماشین می‌گوید

ماجرای دلخوری جناب‌خان از آرنولد شوارتزنگر

عراقچی: فرمول برجام همچنان معتبر است/ مذاکرات با اروپایی‌ها مثبت بود

زخم کاری در باتلاق فیلمنامه + نقد و بررسی

تقویم نجومی 26 دی ماه/ روز مناسب برای شروع پروژه‌ها و امور مهم

جبهه مقاومت روزبه‌روز به پیروزی نزدیک‌تر می‌شود

واکنش آلمان به آزادی شهروند ایرانی- آلمانی

تصادف رخ‌به‌رخ دو خودرو در جاده اندیمشک-دهلران؛ 3 نفر کشته شدند

شوخی هادی چوپان با محسن کیایی؛ 130 را نمی‌توانی بلند کنی؟ پس چرا زنده‌ای؟

هادی چوپان: انسان عاقل دعوا نمی‌کند، هیچ وقت در زندگی دعوا نکردم

برای گلزنی پالمر دروازه‌بان حریف را گول زد!

چالش بازی پانتومیم با هادی عامل

هادی چوپان: سعی می‌کنم به دنیا نشان بدهم که ایران چیزی که در فضای مجازی می‌گویند نیست

هادی چوپان: بدنسازی دارای فلسفه است