پیام خوزستان

آخرين مطالب

«عقاب‌ها» جمشید آریا را قهرمان مردم کرد فرهنگی

«عقاب‌ها» جمشید آریا را قهرمان مردم کرد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - خبرآنلاین / با آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق، سینمای ایران در دهه 60 نقش بسزایی در تبیین دفاع مقدس در جامعه‌ای که تازه انقلاب شده بود داشتند. سینمایی که جدا از نگاه ایدئولوژیک، برخاسته از سینمای بدنه بود. سینمایی که کارگردان‌های نام آشنا چون ساموئل خاچیکیان با فیلم «عقاب‌ها»، زنده‌یاد سیف الله‌داد با فیلم«کانی‌مانگا»،محسن محسنی نسب با فیلم«یورش» و سینماگران کمتر شناخته شده ای چون ناصر مهدی‌پور با فیلم «گلها و گلوله‌ها»، اکبرصادقی با فیلم «پایگاه جهنمی» و غیره را داشت.
پریسا ساسانی: با آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق و زمانی که هنوز این سینما نگاه ایدئولوژیک به خود ندیده بود فیلمسازان انگشت شماری با ساخت فیلم های جنگی، معروف به «جنگی-کماندویی» تولید کردند که در سینمای ایران و نزد مخاطبان محبوب شد و جزء سینمای بنده و البته ضد جنگ در تاریخ سینمای ایران باقی ماند و بازیگران نام آشنایی چون جمشید هاشم‌پور، فرامرز قریبیان، سعید راد به قهرمان‌های مردمی دهه 60 تبدیل شدند. دهه‌ای که مردم تازه انقلاب را به خود دیده بودند و خیلی زود به جنگ تحمیلی رسیدند و با دیدن این آثار قهرمان‌های پیروز میدان جنگ را روی پرده می دیدند که جمشید هاشم‌پور معروف به جمشید آریا جزء همین قهرمان‌های مردمی بود.
«عقاب‌ها» نخستین فیلم درباره جنگ تحمیلی
جمشید هاشم‌پورفیلم «عقاب‌ها» را در همکاری با ساموئل خاچیکیان بازی کرد. این فیلم نخستین و اثر درباره جنگ تحمیلی است که فیلمبردای آن در تابستان 1363 آغاز شد و در سال 1364 اکران شد. عشق دیدن قهرمان‌ها روی پرده سینما به گونه‌ای بود که «عقاب‌ها» رکورد طولانی‌ترین اکران تاریخ سینما را از سال 1364 تا 1385 بیش از دو دهه را به خود اختصاص داد و مخاطبان سینمای ایران در آن دوران به عشق دیدن جمشید آریا که نقش سروان تکاور جمشید پوررا بازی می کرد به سینما آمدند و به رونق سینما کمک کردند.
اما حکایت سعید راد با جمشید هاشم‌پور متفاوت بود چون فیلم «عقاب‌ها» هر اندازه که برای هاشم‌پور خوب بود و موجب کسب موقعیت‌های برتر در سینما شد برای سعید راد به قولی آمد نداشت. چراکه او بعد از بازی در این فیلم ممنوع التصویر شد و برای مدت طولانی ایران را ترک کرد تا اینکه با فیلم «دوئل» ساخته احمدرضا درویش که آن هم در حوزه سینمای جنگ بود به پرده نقره‌ای برگشت.

داستان فیلم «عقاب‌ها» بر اساس یک رویداد واقعی و درباره نجات خلبان نیروهی هوایی به نام یدالله شریفی راد به وسیله کردهای عراق و انتقال او به ایران است. در جنگ ایران و عراق یک هواپیمای نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از انجام ماموریتی در خاک عراق مورد حمله عراقی‌ها قرار می گیرد و در کردستان عراق سقوط می‌کند.نیروهای نظامی عراقی به دنبال دستگیری و اسارت او هستند. یک تکاور ارتش که برای ماموریتی در خاک عراق با لباس مبدل کردی حضور دارد، اقدام به نجات خلبان می کند. این دو ابتدا با کمک مبارزان کرد عراقی به روستای کرد نشینی پناه می‌برند و سرانجام نیروهای عراقی در پی آن به روستا می‌رسند. این دو در مرحله دوم سعی به فرار به مرز ایران می‌کنند که نیروهای عراقی این‌بار با همه امکانات در دسترسشان به دنبال آنها می‌باشند. سرانجام خود را به نیروهای ایرانی در خط می‌رسانند و هلیکوپتر عراقی که به دنبال آن‌هاست با آتش نیروهای ایرانی سرنگون می‌شوند.
ساموئل خاچیکیان و تجربه استفاده از تجهیزات جنگی در فیلم «خداحافظ تهران»
البته نا گفته نماند ساموئل خاچیکیان پیش از این فیلمی به نام «خداحافظ تهران» ساخته بود که فیلمی جنگی نبود بلکه اثری تخیلی بود اما در آن از تجهیزات جنگی بهره برده بود.
به گفته امید نجوان پژوهشگر و منتقد سینما که فیلم مستند او با عنوانِ «ساموئل خاچیکیان یک گفتگو» روز گذشته 28 شهریورماه در سالن چهارسو نمایش داده شد؛ گفت: این فیلم یک داستان خیالی است که ارتش حکومتِ وقت با گروه‌های مخالف رژیم درگیر می شوند و خاچیکیان با یک تولید بزرگ ادوات جنگی، چتربازی و تیراندازی‌های گسترده را به مخاطب نشان می دهد که بهروز وثوق و پوری بنایی در آن بازی می کنند.
همبازی شدن جمشید هاشم‌پور و فرامرز قریبیان در «پایگاه جمهنی»
فیلم سینمایی «پایگاه جمهنی» ساخته اکبر صادقی است و جمشید هاشم‌پور در نقش یک دریادار بازی می کند که با فرامرز قریبیان همبازی است. 
داستان فیلم درباره ساخت یک پایگاهی است که دشمن در خاک خود می سازد که این خبر به ستاد عملیات نیروی دریایی ارتش ایران می رسد و یک تیم چهار نفره به فرماندهی ستوان بای مامور می شوند تا این پایگاه را به جهنم و یا همان پایگاه جهنمی تبدیل کنند که با آغاز این ماموریت سرنوشت این تیم تغییر می کند و شرایط جنگی سختی را نشان می دهد. 
این فیلم بر اساس یک داستان واقعی از یکی از مهمترین عملیات‌های کماندویی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است؛ که علاوه بر صحنه‌های جنگی به نوعی پرتره‌ای درباره دریادار عیسی حسینی بای است. این تیم کماندویی طی چندین مرحله عملیات شناسایی، با نفود در چند کیلومتری خاک عراق، موفق به انهدام پایگاه رادار موشکی نظامیان عراقی می شوند. 
سقوط هواپیمای عراقی در منطقه «کانی‌مانگا» کردستان ایران است
سیف‌الله داد در سال 1366 فیلم« کانی‌مانگا» را به قلم احمدرضا درویش در ژانر سینمای جنگ کارگردانی کرد. فیلمی که پا به پای «عقاب‌ها» رقابت کرد و از سال 1367 تا سال 1385 در سینماهای کشور اکران بود و توانست رکورد 18 سال اکران را از آن خود کند.
داستان این فیلم درباره سقوط یک هواپیمای عراقی در منطقه «کانی‌مانگا» واقع در کردستان ایران است که خلبان آن هواپیما جان سالم به در می برد و فرار می کند و در ادامه گروهی تکاور زیرنظر سروان یاوری مامور می شود تا خلبان را به اسارت بگیرند. در این بین گروهک‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران وارد میدان می‌شود تا خلبان عراقی را نجات دهد و داستان با درگیری اعضای گروه مسلح و دستگیری خلبان عراقی به اوج خود می رسد و جنگ هوایی بین پرنده‌های ایرانی و عراقی برای اولین بار در این فیلم دیده می شود. در واقع فیلم «کانی‌مانگا» اثری است که هم جامعه جنگ زده و انقلابی و هم توانایی و غیرت نیروهای ارتش را در حفظ حریم هوایی و زمینی ایران نشان می دهد. 
تولد سینمای دفاع مقدس با نگاه ایدئولوژیک
در میانه دهه 60 و دهه 70 فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقلی‌پور، محسن مخملباف، احمدرضا درویش، کمال تبریزی، علی شاه‌حاتمی و غیره سینمای جنگ و دفاع مقدس را با نگاه ایدئولوژیک پایه‌گذاری کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/946072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گریزمان: این تازه اول راه ما در لیگ قهرمانان است!

فلورین تائووین بهترین بازیکن هفته 4 سری آ

اسرائیل و بحران استفاده از معدود برگ‌های برنده

تراشتگن: من و گارسیا مقصر باخت هستیم!

آرتتا: بهترین سیو پنالتی عمرم را دیدم!

تحلیل نظری از نتایج ایران در جام جهانی فوتسال 2024

ستاره خارجی استقلال از لیست خط خورد!

رونمایی از ترکیب پرسپولیس با سه تغییر مهم

بیانیه پایانی نشست بین‌المللی هم اندیشی بانوان مسلمان

اختصاص 7500 میلیارد ریال اعتبار به شهرستان اهواز

همبستگی بی سابقه ادیان و مذاهب در لبنان و فلسطین

خلاصه بازی موناکو 2 - بارسلونا 1

اولین شکست فصل بارسلونا، توقف آرسنال و پیروزی اتلتیکومادرید

خلاصه بازی اتلتیکو مادرید 2 - لایپزیش 1

سفال‌منش: با قدرت جلوی فرانسه قرار خواهیم گرفت

هواداران استقلال در سمسکنده زادگاه رامین رضاییان

اولین حضور علی خطیر در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر و دیدار او با ساکت الهامی

گاسپرینی: سیو رایا استثنایی بود، خیلی ناراحتم

اولین واکنش حماس درباره سخنرانی امروز سید حسن نصرالله

جهان شاهد واکنش بی سابقه مقاومت لبنان خواهد بود

ساخت مجسمه 10 میلیاردی رئیسی در اهواز خبرساز شد

گل دوم اتلتیکومادرید توسط خیمنز در دقیقه 90؛ اتلتیکومادرید 2 - لایپزیش 1

قسمت چهل و چهارم؛ چرا رونالدو از رئال مادرید رفت؟

قسمت چهل و پنجم؛ چرا رونالدو از رئال مادرید رفت؟

قسمت چهل و ششم؛ چرا رونالدو از رئال مادرید رفت؟

قسمت چهل و هفتم؛ چرا رونالدو از رئال مادرید رفت؟

خلاصه بازی آتالانتا 0 - آرسنال 0

ترکیب احتمالی استقلال پیش از دربی پایتخت

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر کرد؛ بیانیه گرامی‌داشت چهل و چهارمین سالگرد آغاز دفاع مقدس

حماس: موضع حزب الله مایه افتخار مقاومت است

اولین اجرای محسن لرستانی پس از آزادی از زندان

شیخ جعید: جنایت صهیونیست‌ها ماهیت آمریکایی و غربی دارد

دبیرکل عصائب اهل الحق: یمن در مقدمه جنگ با رژیم صهیونیستی قرار دارد

حزب الله بیش از 10 مقر صهیونیست­ها را هدف قرار داد

جنبش جهاد اسلامی نیز از دبیرکل حزب الله تشکر کرد

بیانیه سپاه پاسداران؛ معجزه طوفان الاقصی و عملیات حیرت انگیز وعده صادق امتداد دفاع مقدس است

دشمن صهیونیستی نمی تواند از پاسخ مقاومت فرار کند

دشمن صهیونیستی نمی تواند از پاسخ مقاومت بگریزد

اختصاص هفت هزار و پانصد میلیارد ریال اعتبار به شهرستان اهواز

بهترین مهار های هفته چهارم لیگ 1 فرانسه

دبل سیو تماشایی؛ مهار پنالتی رتگی توسط داوید رایا؛ آتالانتا 0-0 آرسنال

یک تولیدکننده پاستا اسپانسر یوونتوس شد!

مهار خوب ترشتگن در دقیقه 57؛ موناکو 1-1 بارسلونا

آخرین‌خبرها برای سهامداران عدالت

داستان زیبای شازده کوچولو

ای غم اگر مو شوی!

ریشه فارسی برخی از مناطق جمهوری آذربایجان!

جزئیات هلاکت فرمانده ارشد کومله تشریح شد

قوچانی: اصلاح طلبان، هم استراتژی ندارند هم قدرت طلب هستند

وزارت خارجه: اسرائیل تهدیدی عینی علیه صلح و امنیت بین‌الملل است