پیام خوزستان

آخرين مطالب

معیار‌های همتایی و تناسب برای انتخاب درست در ازدواج/ از تعهد و وفاداری تا شرافت خانوادگی شهرستان ها

معیار‌های همتایی و تناسب برای انتخاب درست در ازدواج/ از تعهد و وفاداری تا شرافت خانوادگی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مرضیه مینایی پور کارشناس سبک زندگی پیرامون انتخاب درست در ازدواج گفت: ازدواج بزرگ‌ترین و مهمترین فصل کتاب زندگی انسان است. در آن دو فرد با پیوند مشترک ضمن حفظ استقلال خود، در به تکامل رسیدن یکدیگر کمک می‌کنند. شناخت کافی در انتخاب درست، ریسک یک ازدواج ناموفق را کاهش می‌دهد.
وی افزود: ازدواج موفق، زمینه تکامل مادی و معنوی افراد خانواده را فراهم می‌سازد.
شکست در ازدواج موجب نا امیدی، سرخوردگی و دلسردی، اضطراب و پریشانی در زندگی و موجب بسیاری از مشکلات روحی و روانی خواهد شد؛ بنابراین بر هر دختر و پسری لازم است قبل از ازدواج خودشناسی داشته باشند. همچنین در مورد ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی، استعدادها، توانمندی‌ها، سلایق، علایق، ضعف‌ها و کاستی‌های خودآگاهی و شناخت کسب کنند. همچنین آمادگی خود را برای ازدواج بسنجند، اهداف و انتظارات خودرا از طرف مقابل بدانند و با شناخت کامل انتخاب درست تری داشته باشند.
در ادامه به مینایی پور پیرامون ملاک های مختلف برای یک انتخاب درست در ازدواج پرداخت.
تفاهم در عقیده
تفاهم در افراد به معنی اعتقاد به مسائل مهم زندگی می‌باشد. اعتقادات دینی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی متفاوت ممکن است در زمان باعث ایجاد مشکلات جدی شود. زمان و همچنین بیان این موارد می‌تواند شما را در این زمینه آماده ازدواج نماید.
تعهد و وفاداری
یکی از نشانه‌های مهم آمادگی برای ازدواج داشتن تعهد به یک فرد است. تحسین ارزش‌های افراد موفق امری ست طبیعی، ولی اگر دیدن این افراد باعث بشود شما به انتخاب خود شک کنید؛ شما هنوز آماده تعهد نیستید. این احساس بعد از ازدواج نه تنها کمتر نخواهد شد بلکه تبدیل به حسرت خواهد شد.
امید به تغییر در آینده
گاهی فردی برخی از ویژگی‌ها و معیار‌های مورد نظر ما را دارد، اما در یکی دو مورد، بر عکس کاملاً متضاد با معیار‌های ماست. درست است که انسان در معاشرت و پیوند طولانی مدت با یکدیگر ممکن است تغییر کنند، اما برخی از ویژگی‌های شخصیتی انسان ممکن هست هرگز تغییر نکند. یادتان باشد تا زمانی که فردی نخواهد و خود انگیزه به تغییر نداشته باشد، شما نمی‌توانید او را مجبور به تغییر کنید. در چنین حالتی نه تنها زندگی شما جذاب نخواهد شد بلکه بدتر از حد تصور هم می‌شود. پس در صورت برخورد با تفاوت‌های اساسی، هرگز بی گدار به آب نزنید و قبل از هر تصمیمی خوب شرایط را بسنجید.
مراحل انتخاب درست به شرح زیر می‌باشد:
شخصیت شناسی برای ازدواج
1. خودشناسی
خودشناسی برای انتخاب درست و بررسی هدف شما بسیار حائز اهمیت می‌باشد. شما با استفاده از خود شناسی میتوانید شناخت درستی از خواسته‌های خود در زندگی مشترک پیدا کرده، و تصمیم درست تری را اتخاذ نمایید.
2. موقعیت شناسی
افراد در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مواردی از این دست هستند و این موقعیت ها، از فرد به فردی دیگر متفاوت است. تشابه موقعیت افراد موجب درک بهتر آنها می‌شود، همچنین دو فرد با موقعیت مشابه در زندگی می‌توانند الهام بخش یکدیگر باشند.
3. تعیین معیارها
یکی از مهمترین کار‌ها برای انتخاب درست بررسی معیار‌های اولیه است. البته این معیار‌ها به طور کامل ممکن است در هیچ فردی یافت نشود ولی منعطف بودن و داشتن بیشترین نزدیکی به این معیار‌ها می‌تواند شما را با ریسک کمتری وارد زندگی مشترک کند. در انتخاب همسر دو دسته معیار را باید مد نظر قرار گیرد:
معیار‌های اصلی و کلیدی
معیار‌های اصلی، آن دسته از ملاک‌هایی هستند که وجودشان برای یک زندگی موفق و رسیدن به کمال حتما لازم است:
اعتقادی
مهمترین معیار انتخاب همسر تناسب اعتقادی می‌باشد و یا حداقل احترام به عقاید یکدیگر ضروری است. کسی که خدا را قبول ندارد نمی‌تواند با فردی خدا شناس ازدواج کند، زیرا در زندگی مشترک دچار مشکلات بسیاری در روابط شخصی و تربیتی فرزند پیدا خواهند کرد. راه تشخیص دینداری افراد، معاشرت و معامله با آنهاست. انسان با نزدیک شدن به افراد و معاشرت با آنها احیانا پایبند بودن در معاملاتی که صورت می‌گیرد و تقید افراد را به مسائل دینی متوجه خواهد شد.
اخلاق
ویژگی‌های اخلاقی از مهم‌ترین معیار‌ها برای انتخاب همسر مناسب است. ریشه بسیاری از اختلافات در ازدواج عدم تفاهم در خلق وخو زوجین می‌باشد. ویژگی‌های اخلاق نیکو مانند صداقت، لجباز نبودن و حق پذیری، خوش خلقی و پرخاشگر نبودن، تواضع، وقار و متانت، مهربانی و گذشت، وفاداری، ادب، سخاوت و … می‌باشد.
قبل از ازدواج رفتار‌های شخص مورد نظر را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. فردی که دارای صفات خوب اخلاقی است در خود شما اثر می‌گذارد؛ صبور است و با مشکلات زندگی کنار می‌آید و در آینده فرزندان خوبی تربیت می‌کند.
شرافت خانوادگی
خانواده را اگر به درختی تشبیه کنیم، فرزندان آن خانواده هر کدام شاخ و برگ‌های آن درخت را تشکیل می‌دهند. از ریشه‌ها، ساقه و تنه همان درخت تغذیه و رشد و نمو کرده‌اند، شکی نیست که بسیاری از ویژگی‌های اجداد و پدر و مادر از طریق وراثت به فرد منتقل می‌شود. محیط تربیتی و رشد هر فرد نیز از مهمترین عوامل تاثیر گذار در شکل‌گیری شخصیت هر فرد است. ملاک انتخاب همسر اصالت خانوادگی است، منظورشهرت و ثروت و موقعیت اجتماعی نیست.
سلامتی جسمانی و روانی
قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. اگر او دارای مشکل جسمانی یا روانی خاصی هست، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می‌کنید، تحقیق کنید. تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید. بعضی از مشکلات جسمی و روانی اهمیت چندانی ندارند و لطمه‌ای به زندگی نمی‌زنند و شدید نیستند. اما بعضی از بیماری‌ها، نقص‌ها و معلولیت‌های جسمی و روانی، عمیق و غیرقابل درمان هستند که در طول عمر همراه انسان است. همچنین مانع انجام وظایف همسری شده و به زندگی لطمه می‌زنند، لذا از ازدواج با این گونه افراد خودداری شود.
سلامتی جسمانی برای افراد قابل تشخیص هستند. ولی برای تشخیص سلامت روانی نیازمند گذر زمان و بودن در موقعیت‌های مختلف هستید. به همین خاطر، روانشناسان بالینی با دانشی خود به شما برای داشتن یک انتخاب درست کمک خواهند کرد.
معیار‌های فرعی و ترجیحی (همتایی و تناسب)
معیار‌های فردی از اهمیت کمتری نسبت به معیار‌های اصلی برخوردارند، اما برای زندگی بهترو کامل‌تر میتوان آنها را درنظر گرفت. این معیار‌ها احتمال اختلافات جزئی را کمتر کرده، موجب رابطه‌ای ناگسستنی خواهد شد. البته که هماهنگی و تناسب 100% امکان پذیر نیست، اما با این موارد میتوان فاصله‌ها را کمتر کرد. موارد همتایی و تناسب عبارتند از:
تناسب در ظاهر
اولین مرحله برای انتخاب یک فرد تایید وضعیت چهره و ویژگی‌های ظاهری می‌باشد. هر چند ظاهر معیار ضروری نیست، ولی شما برای مدت طولانی با این فرد زندگی کنید؛ پس برای جلوگیری از مشکلات احتمالی باید ظاهر فرد مورد پسند شما باشد.
تناسب سنی
تفاوت سن بلوغ جنسی دختر و پسر حدود 4 سال است. بهتر است که تفاوت سن آنها در ازدواج نیز در این محدوده یعنی 2-6 سال باشد. اما تفاوت سنی نکته‌ای حائز اهمیت نیست، می‌توان با تایید همه معیار‌های دیگر این مورد را رعایت نکرد. ممکن است زوج‌ها هم سن و یا خارج از این بازه سنی باهم ازدواج کنند، و زندگی ایده آلی را تجربه کنند.
تناسب جنسی
رضایت جنسی مسئله بسیار مهمی است. اگر یکی از آنها گرم مزاج و دیگری سرد مزاج باشد، به بهانه‌گیری و نزاع منجر می‌شود. گاهی در ظاهر هم علت بهانه‌گیری‌ها چیز دیگری به نظر می‌رسد، اما وقتی ریشه‌یابی می‌شود ریشه این اختلاف‌ها نارضایتی جنسی است.
تناسب اقتصادی
پول و وضعیت مالی افراد در ازدواج حائز اهمیت است و بسیاری از افراد به اشتباه در آرزوی ازدواج با پول دارترین افراد هستند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می‌تواند مشکل آفرین باشد و در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر شود. بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف در حد نزدیک به هم باشد.
تناسب تحصیلی
اگر چه این جمله کلیشه‌ای و صحیح است، هیچ تحصیلاتی شعور نمی‌آورد. از دید روانشناسان اگر طرفین دارای تحصیلات یکسانی باشند، موجب ازدواج ایمن تری خواهدشد. تحصیلات در بسیاری موارد شغل افراد را تعیین می‌کند. در امر ازدواج توجه بر شغل یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب همسر به حساب می‌آید. بینش و منش افراد با تحصیلات برابر در تفاهم و درک متقابل، همچنین تربیت فرزندان بسیار موثر خواهدبود.
تناسب فرهنگی – اجتماعی
توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، یک ویژگی قابل اهمیت برای یک ازدواج موفق است. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده‌ها منجر به بروز مشکلات زیادی می‌شود. از طرفی فرهنگ به صورت تعیین باید‌ها و نباید‌ها در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد، و موجب بروز شکاف‌های عظیمی در رابطه دو فرد می‌شود.
هماهنگی روانشناختی
افراد دارای خلق و خو و روحیات متفاوتی هستند. گروهی درونگرا و گروهی دیگر برونگرا هستند، بهتر است همسر آینده تان ازنظر خلق وخو و روحیات مشابه شما باشد. برای اطلاع از روحیات یکدیگر و سازگاریتان، میتوانید علایق و سرگرمی‌های هم را بپرسید. البته مراجعه به روانشناس و انجام تست‌های شخصیت نیز بسیار کمک کننده است.
خبرنگار : الهام قبادی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/947121/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگاهی به زندگی محمود حکیمی؛ مسافر قصه و تاریخ

مراسم تشییع پیکر محمود حکیمی آغاز شد

دعای مالک شریعتی برای پزشکیان

حماسه تکاوران

فرزانه صادق: کشور ما به این بالندگی رسیده که یک بانو وزیر راه و شهرسازی است

آقاتهرانی: روند فعلی فیلترینگ را قبول ندارم

وزیر کشور: مشارکت زنان در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی در ایران سرآمد دنیا و منطقە است

گزارش عراقچی از روز اول رایزنی‌هایش در نیویورک

حسین انتظامی از وزیر ارشاد حکم گرفت

واکنش نمایندگان مجلس به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان

روایتی از تاکید رهبر انقلاب به حضور نام امام خمینی در سرود ملی

«ایمان شمسایی» رئیس مرکز ارتباطات و رسانه مجلس شد

شلیک صدها موشک به شمال فلسطین اشغالی/ افزایش برد موشکها به 60 کیلومتر/پایگاه های نظامی اسرائیل زیر پتک موشکهای مقاومت

برای تیم ملی جان می دهم/آرزو دارم مادرم من راروی سکوی جهانی ببیند

عملیات سوم حزب الله علیه تأسیسات نظامی رژیم اسرائیل

آغاز خدمات رسانی سرویس سریع السیر دانشگاه ها در اهواز از اول مهر

اهدای دستگاه شتاب دهنده به بیمارستان خیریه سرطانی دزفول

شهادت عشق حقیقی به معبود

نواختن زنگ مهر و مقاومت در گچساران با موسیقی سنتی

حمله پهپادی مقاومت عراق به هدف حیاتی در سرزمین‌های اشغالی

عدم توانایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در جذب اعتبارات عمرانی/ اعتباراتی که برگشت می خورند تا خوزستان رنگ توسعه به خود نبیند

زنگ مهر و مقاومت در مدارس سمنان نواخته شد

روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟

12 مدال رنگارنگ مسابقات کیک بوکسینگ کشور بر گردن بانوان چهارمحال و بختیاری

نواخته شدن زنگ سال تحصیلی در مدارس استثنایی خوزستان

سید مقاومت و طراحی معادله ابهام

شلیک صد‌ها موشک به شمال فلسطین اشغالی | پایگاه‌های نظامی اسرائیل زیر پتک موشک‌های مقاومت

زنگ مهر، مقاومت و نماز در مدارس کردستان طنین انداز شد

کیفیت هوای 2 شهر خوزستان برای گروه‌های حساس ناسالم است

درخشش بانوان ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات قهرمانی کشوری

دشمنان امروز با جنگ ترکیبی و جنگ نرم به میدان ‌آمد‌ه‌اند

زنگ مهر و مقاومت در بیش از 6000 مدرسه استان کرمان به صدا درآمد

مقاومت برانکو برابر فشارها: استعفا نمی‌دهم!

رئیس مجلس شورای اسلامی شهادت حاج ابراهیم عقیل و جمعی از همرزمان ایشان را تسلیت گفت

سفیر مقاومت و صدای مظلومان در سازمان ملل باشید

زنگ «مهر، مقاومت و پایداری» در قم نواخته شد

نمره باید سطحی‌ترین نگاه در آموزش و پرورش باشد/ باید به دانش‌آموز فرهنگ را یاد داد

مجلس وحدت مسلمین پاکستان حمله به ضاحیه بیروت را محکوم کرد

سردار نقدی: پاسخی فراتر از انتظار به اسرائیل می‌دهیم‌

تصاویر کمتر دیده‌شده از برج آزادی تهران؛ بیش از 50 سال قبل

تکرار بازی هوادار - فولاد خوزستان

وضعیت «ناسالم» هوا در دو شهر خوزستان

آیت الله حیدری: دانش‌آموزان خوزستان به فکر آبادانی استان خود باشند

زنگ مهر، مقاومت و ایثار در مدارس سرپل‌ذهاب نواخته شد

نواختن زنگ بازگشایی مدارس همزمان با سراسر کشور در کرمان

نواختن شدن زنگ مهر و مقاومت در مدارس شهرستان خاتم

رئیس‌جمهور سفیر مقاومت و صدای مظلومان باشد

تنها راه، اعلان جنگ آزادی‌بخش است/ جنگ زمینی نیروی هوایی اسرائیل را از کار می‌اندازد

به بازخوانی مداوم درس‌های دفاع مقدس نیازمندیم

نواخته شدن زنگ ایثار و مقاومت در دبیرستان 17 شهریور سوسنگرد