پیام خوزستان

آخرين مطالب

چالش‌های توسعه گردشگری در پایتخت مقاومت جهان اسلام شهرستان ها

چالش‌های توسعه گردشگری در پایتخت مقاومت جهان اسلام
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - کرمان؛ پایتخت مقاومت جهان اسلام که جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوانی را در خود جای داده است، در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی با چالش‌های جدی مواجه بوده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، گردشگری شهری عبارت نام آشنایی است که در سال‌های اخیر بر سر زبان ها افتاده است و مدیران شهری را به سمت توسعه شهرها برای جذب گردشگران داخلی و خارجی سوق داده است تا ضمن رونق اقتصادی در شهرها، برای ارائه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود تلاش کنند.
مدیریت شهری بر آن است تا با فراهم کردن زیرساخت‌های شهری و امکانات محلی، فرصت کسب تجربه را برای مسافران و گردشگران ایجاد کند و از این رو با افزایش حمل‌ونقل عمومی و گسترش فضاهای تفریحی و سرگرمی، خاطره خوشی را برای آن‌ها از سفر به شهرها رقم بزند.
احداث گذرهای شهری و کافه‌های خیابانی با الهام از سنت‌های بومی در کنار معرفی غذاها و آیین‌های محلی مجموعه ای از فعالیت‌هایی است که شهرداری‌ها در جای جای دنیا برای جذب گردشگر به آن رو آورده‌اند تا ضمن رونق صنعت پویای گردشگری، تجربه فراموش‌ناپذیری را برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورند.

پیام خوزستان

اقتصاد گردش محور در نتیجه گردشگری پسامدرن محقق می‌شود محمد علیزاده، کارشناس حوزه گردشگری نیز زیرساخت های حوزه گردشگری را به دو دسته نرم و سخت تقسیم می کند و با اشاره به اینکه در کرمان به واسطه مهمان‌نوازی مردم، در حوزه زیرساخت نرم مشکلی وجود ندارد و نحوه تعامل جامعه محلی با گردشگران مطلوب ارزیابی می‌شود، می‌گوید: در بخش زیرساخت‌های سخت و فیزیکی دچار چالش‌های جدی هستیم.
وی با تأکید بر اینکه ضعف در زیرساخت‌ها در تمام کشور مشهود است و فقط منحصر به شهر و استان کرمان نیست، بیان می‌کند: لزوماً وجود هتل‌های چندستاره و رستوران‌های خوب نمی‌تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری باشد.
گردشگر می‌خواهد با یک تیر چند نشان بزند و صرفاً جاذبه‌های طبیعی او را متقاعد نمی‌کند و باید با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، برای او جاذبه‌های مکمل و انسان‌ساز ایجاد کنیم تا گردش پول و درآمدزایی نیز به دنبال آن محقق شود و اقتصاد گردش‌محور اتفاق بیفتد
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به لزوم توجه مدیران شهرها به گردشگری پسامدرن ادامه می‌دهد: تجربه در دنیا نشان می دهد که در کنار دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، باید جاذبه‌های تفریحی و رفاهی نیز داشته باشیم و نمی توان به صرف داشتن ظرفیت‌های گردشگری مثل موزه‌ها و ابنیه تاریخی، به جذب گردشگر امید داشت.
وی با اشاره به قابلیت‌های تاریخی و فرهنگی استان‌های جنوبی، آن را یکی از فاکتورهای مهم برای ورود گردشگر به کشور و استان می‌داند که کافی نیست و اظهار می‌کند: در گردشگری پسامدرن فرد به دنبال تجربه حداکثری است، یعنی در کنار جاذبه های تاریخی، به دنبال مراکز تفریحی نیز هست و باید او را با انواع گردشگری نیز مشغول کرد.
علیزاده با اشاره به لزوم جذب گردشگر برای افزایش ضریب تکاثری در اقتصاد شهرها و روستاها و ایجاد پویایی و شکوفایی، ادامه می‌دهد: گردشگر می‌خواهد با یک تیر چند نشان بزند و صرفاً جاذبه‌های طبیعی او را متقاعد نمی‌کند و باید با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، برای او جاذبه‌های مکمل و انسان‌ساز ایجاد کنیم تا گردش پول و درآمدزایی نیز به دنبال آن محقق شود و اقتصاد گردش‌محور اتفاق بیفتد.

پیام خوزستان

رویدادهای فرهنگی راه را برای ورود سرمایه‌گذاران و گردشگران باز می‌کند محمدامین شمسی، رئیس کمیسون گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان، یکی از سیاست‌های شهرداری و شورای شهر در دوره ششم را معرفی کرمان در عرصه ملی و بین‌المللی قلمداد می‌کند و می‌گوید: با وجود ضعف هایی که در زیرساخت‌های شهری داریم، برای تحقق این امر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وی وجود مزار حاج‌قاسم در کرمان را یکی از ظرفیت‌های کرمان در فضای بین‌المللی مطرح می کند و با اشاره به اقدام شهرداری برای زیباسازی محوطه جنگل قائم ادامه می‌دهد: یکی از مسائل پیش روی گردشگران در بدو ورود به هر شهر، زیرساخت حمل‌ونقل عمومی است که به همین منظور تعدادی اتوبوس و ون خریداری شده است و خودروهای برقی نیز در فرودگاه کرمان مستقر شده‌اند.
رئیس کمیسون گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر کرمان با بیان اینکه کرمان عنوان شهر ملی صنایع دستی و شهر دوستدار کودک را یدک می کشد، از تلاش برای ارتقای نام کرمان در سطح جهانی خبر می دهد و می گوید: برای تعامل با سیار شهرها و کشورها برنامه داریم که سفر شهردار کرمان به کازان روسیه از جمله آن بود تا کرمان را بیش از پیش معرفی کنیم.
وی برگزاری رویدادهای مختلف برگرفته از سنت‌ها، آیین‌ها و سوغات محلی را از دیگر آیتم‌های پیش‌بینی شده برای جذب گردشگر در کرمان بیان می‌کند و با اشاره به برگزاری جشنواره‌های نان و کلمپه، تداوم آن‌ها را خواستار می‌شود و ادامه می‌دهد: شور گردشگری در کرمان باعث ورود سرمایه‌گذاران شده است و مجموعه‌های مختلف را برای ارائه خدمات به گردشگران ترغیب می‌کند و اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.
تلاش مدیریت شهری برای تبدیل کرمان به پایگاه گردشگری سلامت شمسی از تبدیل کرمان به پایگاه گردشگری سلامت خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: در همین راستا، مدیریت شهری در تازه‌ترین اقدام مقدمات ساخت بیمارستان جامع چشم پزشکی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی را در کرمان فراهم کرده است تا ضمن ارائه خدمات درمانی، میزبان گردشگرانی از کشورهای حوزه خلیج فارس باشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید در کنار مراکز تاریخی و فرهنگی مثل موزه‌ها، امکانات رفاهی و خدماتی نیز برای گردشگران مهیا شود، می‌گوید: با توسعه مجتمع‌های تفریحی و با توجه به راه‌اندازی و افزایش پروازهای خارجی می‌توان به رونق شهر کرمان و توسعه اقتصادی آن در بخش‌های مختلف امیدوار شد.

پیام خوزستان

به گزارش ایمنا، کرمان با دارا بودن صدها جاذبه تاریخی و طبیعی، عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام را با خود به همراه دارد و در سال‌های اخیر موضوع گردشگری مقاومت محور محافل و جلسات بوده است اما مدیران اذعان دارند آنچه در کرمان مشاهده می شود در خور این عنوان نیست و باید برای آن تدبیری اندیشید.
شاید وقت آن رسیده است که مدیران استان به طور جدی مسئله گردشگری مقاومت را پیگیری و بسترهای امن برای حضور گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کنند تا در کنار تلاش‌های صورت گرفته در حوزه گردشگری شهری، انتظارات همگان در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی و جهان اسلام نیز برآورده شود.
گزارش از بهناز شریفی، خبرنگار ایمنا در کرمان
کد خبر 793663

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/951684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گر مرد رهی میان خون باید رفت

عارف: دشمن پرونده سرنگون کردن نظام اسلامی را برای همیشه بسته است

پیشنهادات وزیر خارجه در نشست وزرای جنبش عدم تعهد درخصوص مسئله فلسطین

گزارش یک جنگ؛ روایتی از دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس با رهبر انقلاب

تامین نقدینگی واحدهای تولیدی با استفاده از اوراق گواهی اعتبار مولد

بارش موشکهای یمنی، لبنانی و عراقی بر سر اسرائیل

نجات مادر باردار در دزفول باتلاش نیرو‌های فوریت‌های پزشکی

لیگ برتر کشتی فرنگی | پیروزی قاطع حریف المپیکی امین کاویانی نژاد در گام نخست؛ نفت مسجد سلیمان حریف خود را ده‌تایی کرد

راهپیمایی جمعه‌های خشم و انزجار، در سراسر کشور برگزار می‌شود

بازگشت پلیکان‌های آغشته به نفت خام به طبیعت در خوزستان

هدف شوم صهیونیست‌ها از کشاندن دامنه جنگ به لبنان | دست برتر مقاومت

ماجرای عصبانیت آیت الله خامنه ای در روزهای سخت جنگ به روایت محسن رضایی /خبری از هواپیمای فالکون نبود، با هواپیمای ملخی راهی اهواز شدیم

قیمت طلا و قیمت سکه بهار آزادی امروز جمعه 6 مهر ماه 1403

رونمایی از 120 کتاب دفاع مقدس در اهواز

فوری/ صدور بیانیه مهم مقاومت لبنان درباره حملات موشکی به شهرک «کریات آتا»

بزرگ‌ترین فتح مسلمانان، آزادی سرزمین‌های اشغالی است

ساعت پخش زنده بازی ملوان و استقلال خوزستان‌ +پخش آنلاین

اسرائیل دشمن مشترک جهان اسلام است

بررسی یک الگوی موفق برای همه ملت‌های مسلمان / دفاع مقدّس ملّت ایران سرمشق مقاومت امّت اسلامی

وزیر دفاع :کشورهای مسلمان باید سفرای اسرائیل را اخراج کنند

(ویدئو) اجرای موفق مانور‌های پیش‌بینی شده ماهواره «چمران 1»

قطع آب در برخی مناطق اهواز

برگزاری جشنواره انار در اندیمشک

ببینید / نماهنگ «اسمع یا صهیون» با نوای ابوذر روحی منتشر شد

نماهنگ  «اسمع یا صهیون» با نوای ابوذر روحی منتشر شد

لشکر 88 زرهی زاهدان سابقه درخشانی در دوران دفاع مقدس دارد

نمایش «رفتن»؛ روایتی از ایستادگی

«غریزه» به زودی روی پرده می‌رود

هر کاری بلد بودی کردی که این دختر ازت دور بشه

لحظه پرتاب دیدنی چهارمین فضاپیمای اسپیس ایکس

وضعیت نابسامان هوای خوزستان؛ شوش در وضعیت بنفش!

فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران از بحران بدهی ارزی خارج شد

حذف زودهنگام ندا شهسواری از رقابت‌های گرند اسمش پکن

شورای فیفا رأی به تعلیق رژیم صهیونیستی می‌دهد؟

ترکیب تیم ملی جوانان ایران مقابل هند مشخص شد

آیین مهمانی لاله‌ها همزمان در سراسر کشور در بهشت زهرا تهران برگزار شد

پیکر شهیدان تازه تفحص شده دفاع مقدس البرزی در کرج تشییع شد

توسعه ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی از طریق گردشگری فرهنگی

شعری از ابوشکور بلخی

گروسی: باید به نسخه‌ای به روز شده از برجام یا چیزی متفاوت از آن دست یابیم

ترامپ: آماده گفت‌وگو با ایران برای یک توافق جدید هستم

اژه‌ای: مساله آب مساله بسیاری از استان‌ها است

پزشکیان: هیچ رسانه‌ای در آمریکا جنایت صهیونیست‌ها را نشان نمی‌دهد

حماسه 8 سال «دفاع مقدس» الگوی جبهه مقاومت است

لحظه حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب سرزمین‌های اشغالی

هدف شوم صهیونیست‌ها از کشاندن دامنه جنگ به لبنان/ دست برتر مقاومت

دفاع مقدس الگوی غزه است

بیانیه شورای هیئت مذهبی استان مازندران

خوزستان؛ 44 سال پس از جنگ/ رتبه دوم تولید ناخالص داخلی، رتبه سوم بیکاری

حزب الله لبنان: شهرک «کریات آتا» را هدف قرار دادیم