پیام خوزستان

آخرين مطالب

چوگان المپیکی شد؛ برنامه ورزش ایران چیست؟ ورزشي

چوگان المپیکی شد؛ برنامه ورزش ایران چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا /با توجه به انفعال و در سایه بودن چوگان طی سالیان گذشته، با حضور این رشته ورزشی در المپیک 2028 لس‌آنجلس، حالا ورق‌ برگشته و باید دید متولیان ورزش ایران اعم از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک چه سیاستی در خصوص چوگان اتخاذ خواهند کرد.
چوگان کهن‌ترین بازی ورزشی جهان به شمار می‌آید و 600 سال پیش از میلاد مسیح این بازی‌ها بین ایرانیان و تورانیان انجام شده است؛ براساس اسناد و مدارک تاریخی در ایران، این ورزش قدمتی بیش از 3000 سال دارد و جزئی از هویت ایرانیان به شمار می‌رود. چوگان یادآور خاطرات شیرین مردم بوده و به همین سبب نقش و نگارهای این بازی پرشور در بسیاری از آثار فرهنگی، هنری و صنایع دستی ایرانیان دیده شده است.
با این وجود اما طی چند سال گذشته و قبل از برگزاری دور جدید انتخابات فدراسیون چوگان، وضعیت این رشته ورزشی در کشور بسیار مبهم بود و مشخص نبود که چه نگاهی به این رشته ورزشی وجود دارد؛ ورزش ایران به این مسئله عادت کرده که در گفتار از ورزش چوگان حمایت شود اما در عمل شاهد موضع‌گیری انفعالی نسبت به این رشته ورزشی از سوی مسئولان ارشد ورزش کشور باشیم.
به طور مثال یکی از بزرگترین مشکلاتی که فدراسیون چوگان طی یکسال اخیر با آن روبرو شد، ‌پرونده مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) بود که این پرونده به دادسرای کارکنان دولت رفت تا اختلاف به وجود آمده بین شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و فدراسیون چوگان از طریق دادگاه حل شود؛ آن زمان حتی کار به جایی کشید که پلمب مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در دستور کار قرار گرفت و با نصب بنر اعلام شد فدراسیون چوگان مسئولیتی در این مجموعه ندارد و از انعقاد قرارداد با آن خودداری شود. در عین حال طبق ادعای رییس وقت فدراسیون چوگان اعلام کردند که فدراسیون چوگان باید تخلیه شود و این مجموعه متعلق به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است، هم‌چنین از ورود مدیریت و اعضای باشگاه و نیز کارمندان فدراسیون چوگان نیز به مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) ممانعت به عمل آمده بود.
حال جالب است بدانید تمامی این اتفاقات درحالی رخ داد که حمید سجادی، ‌وزیر سابق ورزش و جوانان در جشن واگذاری سهام سرخابی‌ها به مردم اعلام کرد: " امیدوارم زمینه تشکیل تیم‌های بانوان استقلال و پرسپولیس مهیا شود. همچنین اگر این دو باشگاه تصمیم گرفتند در چوگان هم تیم‌های آبی و قرمز داشته باشیم. وقتی به تاریخ برمی‌گردیم ما چند هزار سال پیش هم ورزش داشتیم. یکی از این رشته‌ها چوگان است که به عنوان خادم ورزش خواسته‌ام را می گویم و این به مسئولان دو باشگاه برمی‌گردد، وقتی چوگان با 3500 سال سبقه را داریم، در مسابقات باشگاهی آن در کشور 4 یا 5 تیم باشگاهی بیشتر نداریم. امیدوارم اگر این دو باشگاه تصمیم گرفتند، در چوگان هم تیم‌های آبی و قرمز داشته باشیم."
اما رفتارها در مورد رشته چوگان کماکان نشان می‌دهد هر چند مسئولان در شعار، حامی توسعه چوگان به عنوان یک ورزش کهن در کشور هستند اما در عمل، عزمی برای توسعه این رشته ورزشی وجود ندارد و صرفا تمایل بر این است که چوگان در سایه، فعالیت خود را پیش ببرد.

چوگان بدون بودجه مستقل
19 خرداد ماه سال جاری، سرپرست ریاست جمهوری بخش دوم قانون بودجه کل کشور سال 1403 را به همراه جداول آن به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد و بر اساس جدول (12) موضوع بند (ب) تبصره (13) قانون بودجه 1403، ‌معادل 1000 میلیارد تومان برای بخش ورزش شامل 48 فدراسیون ورزشی، بسیج ورزشکاران و صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان در نظر گرفته شد؛ در این بین اما برای چند فدراسیون بودجه مجزایی همانند 48 فدراسیون مربوطه دیده نشده است که شامل فدراسیون‌های سوارکاری، پزشکی ورزشی، چوگان، گلف و بولینگ است و شاید اگر بتوان به دلیل ماهیت درآمدزا بودن فدراسیون پزشکی ورزشی این فدراسیون را از سایر فدراسیون‌های ورزشی جدا کرد، مشخص نیست به چه علت برای چند فدراسیون دیگر بودجه مستقلی در نظر گرفته نشده است!؟
حال اما اضافه شدن برخی رشته های جدید به المپیک لس آنجلس 2028 ورق را برای چوگان برگردانده و با توجه به اینکه flag football(زیرمجموعه راگبی)، کریکت، بیسبال، اسکواش و چوگان قرار است در المپیک آتی حضور داشته باشند باید منتظر ماند و دید در دوره جدید وزارت ورزش و جوانان چه نگاهی نسبت به این رشته‌های ورزشی وجود دارد.
عصر جدید فدراسیون چوگان
مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان شنبه 19 اسفند ماه سال گذشته به ریاست معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و اصغر ناظری با کسب 26 رای به مدت چهار سال به عنوان رئیس جدید فدراسیون چوگان انتخاب شد و یاشار بی‌غم به عنوان نایب رییس، مهدی بیاتی به عنوان خزانه دار و محمدرضا بهبدی به عنوان کارشناس خبره، انتخاب شدند.
با توجه به اینکه قرار است چوگان در المپیک 2024 پاریس حضور داشته باشد به طور حتم نگاه به این رشته ورزشی همانند گذشته نخواهد بود و بار مسئولیتی سنگینی طی چهار سال آینده بر دوش رییس و سایر اعضای هیات رییسه این فدراسیون وجود دارد که باید با تلاش مضاعف در این راستا گام بردارند.
در این بین وزارت ورزش و کمیته المپیک نیز باید نسبت به این رشته ورزشی سیاست‌گذاری خود را مشخص کرده و از سیاست یک بام و دو هوا در مورد چوگان دست بردارند و تکلیف این ورزش کشور با این رشته را مشخص کنند و اگر قرار است در المپیک پر قدرت ظاهر شود از همین امروز اقدامات لازم را انجام دهند، در غیر این صورت دست از حمایت‌های شعاری بر دارند و حداقل علاقه‌مندان بدانند که اتفاق خاصی در انتظار ورزش چوگان نیست.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/952486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ شب خوان که با دلم می خواند

گفتم که سوخت جانم!

گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با کاردار ایران در بیروت

گزارش عراقچی از دیدارهای دو روز گذشته‌اش در نیویورک

دلیل تاخیر پاسخ ایران به ترور هنیه چیست؟

ناگفته‌هایی از قساوت‌های مسعود رجوی نسبت به منافقین

معاون اول رئیس جمهور به نخست وزیر لبنان پیام داد

رئیس جمهور مواضع ایران در حمایت از مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی را قاطعانه بیان کرد

فرجام فرماندهان اولین عملیات نظامی جبهه‌های جنوب

سعید جلیلی به حملات تروریستی اسرائیل به ضاحیه واکنش نشان داد

فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص وحدت باید نصب العین امت اسلامی باشد

جنایت های رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین از سر ضعف است

«کودک‌کشی» نشانه ضعف رژیم صهیونیستی است/ همدلی مسلمانان، راه‌حل نابودی اسراییل

صدرنشینی معین رامهرمز در هفته دوم لیگ برتر فوتبال خوزستان

یک فوتی و 11 مصدوم در دو سانحه رانندگی در خوزستان

بازی‌خوانی حزب‌ا... از بازیگردانی مثلث شوم

یکهزار میلیارد ریال برای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دزفول جذب شد

2 فقره تصادف زنجیره ای در خوزستان یک کشته و 11 مجروح به جا گذاشت

واکنش سعید جلیلی به حملات تروریستی رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله و غافلگیرکننده‌هایش

ضبط انواع داروی قاچاق در یزد

آلودگی هوا در خرمشهر

تبلیغ کالای غیربهداشتی در فضای مجازی تهدید علیه سلامت عمومی

شهادت‌ها و ترورها جبهه مقاومت را شکست نمی دهد

نخستین جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق بستان

گردهمایی رزمندگان بخش مرکزی دزفول

بازگشت 98 شهید دفاع مقدس از مرز شلمچه به کشور

شلیک به مغز پسر 5 ساله تهرانی در درگیری اتوبان چمران | نجات معجزه‌آسای آریا کوچولو از مرگ

واکنش نمایندگان مجلس به حملات رژیم صهیونیستی به بیروت

روح‌الامین برای سیدحسن نصرالله قلم زد/ «لبنان سخن بگو» در پایتخت

جای خالی تفریحات سالم در زیست شبانه اهواز حس می‌شود

رژیم صهیونیستی چون توان شکست مقاومت را ندارد مرتکب جنایت علیه غیرنظامیان می‌شود

وضعیت «قرمز» هوا در دو شهر خوزستان

فراهم شدن تمهیدات لازم برای تامین علوفه دام عشایر خوزستان

واکنش علی لاریجانی به احتمال ترور سیدحسن نصرالله

پیکر مطهر 98 شهید دفاع مقدس از شلمچه به کشور بازگشت

حمله موشکی مقاومت لبنان به شهرک صهیونیست‌نشین «کاپری»/ شنیده شدن صدای آژیر در بیش از 100 شهرک

کشته و زخمی شدن نظامیان اشغالگر در عملیات القسام در خان‌یونس

زمین‌های راکد سرمایه‌گذاری در خوزستان هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند

رژیم‌صهیونیستی در جنگ هوایی به‌دنبال چیست؟

فیلم/ لحظه شلیک پهپاد توسط مقاومت عراق به سرزمین‌های اشغالی

دفاع مقدس تجسمِ مدل حکمرانی و سبک زندگی به شیوه دینی است

دست پُر پزشکیان از سفر نیویورک

جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان نشانگر اوج توحش اسرائیل است

هوای 10 شهر خوزستان آلوده است/ حمیدیه در وضعیت خطرناک!

امروز جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت قدرتمندترین وضعیت را دارد

تصاویر/ پل ساسانی دزفول، قدیمی ترین پل استوار جهان

عارف: جنایت صهیونیست‌ها را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کنیم/همواره پشتیبان مقاومت هستیم

عارف: ایران پشتیبان لبنان و مقاومت اسلامی است

ماندگاری دفاع مقدس وابسته به ثبت در کتاب‌ها و ترویج آن است