پیام خوزستان

آخرين مطالب

بازگشت دانشجونماها؛ تهدیدی برای آزادی اندیشه و حیات علمی دانشگاه / تناقض بین دستور وزیر با صحبت رئیس جمهور قابل توجیه است؟ شهرستان ها

بازگشت دانشجونماها؛ تهدیدی برای آزادی اندیشه و حیات علمی دانشگاه / تناقض بین دستور وزیر با صحبت رئیس جمهور قابل توجیه است؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - با روی کار آمدن دولت چهاردهم و دادنِ وعده بازگشت تمامی دانشجویان تعلیقی و اخراجی در حوادث سال 1401 به دانشگاه، موجی از انتقادات متوجه مسعود پزشکیان و دولت او شد. انتقاداتی که ناظر به تهدیداتی احتمالی این تصمیم است. از طرفی کیفیت و امکان اجرای آن محل ابهام است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ با روی کار آمدن دولت چهاردهم و دادن وعده بازگشت تمامی دانشجویان تعلیقی و اخراجی در حوادث سال 1401 به دانشگاه، موجی از انتقادات متوجه مسعود پزشکیان و دولت او شد.
بسیاری از اساتید و دانشجویان در اعتراض به این موضع دولت چهاردهم یادآور شدند که تعلیق و بخشودگی احکام اساتید و دانشجویان متخلف، باعث بازگشت افرادی به دانشگاه می‌شود که در سال 1401، نظم و قانون دانشگاه را زیرپا گذاشتند و با ابتذال چهره علمی دانشگاه را خدشه‌دار کردند. از این رو در این مطلب به بررسی پروژه بازگشت اساتید و دانشجویان متخلف به دانشگاه پرداختیم.
دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد!
مسعود پزشکیان پیش از این و در جریان مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم، خطاب به سیمایی صراف دستور داد تا تمامی اساتید و دانشجویان متخلف در سال 1401 را به دانشگاه برگرداند. پزشکیان در ادامه بر حق حرف زدن و اعتراض دانشجو تاکید کرد و گفت: دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد!
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی پزشکیان همچنین اظهار داشت که دانشجو فردای مملکت است و باید بتواند سئوال کند. رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث برگزاری کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه در کلام مقام معظم رهبری، بیان کرد که کرسی آزاداندیشی یعنی اینکه بتوان آزادانه حرف زد، اگر حق با دانشجوست حرفش را بپذیریم نه آنکه او را بزنیم!
دانشجونمایانی که عرصه علم را به بی‌راهه کشیدند
چندی بعد، اظهارات یکی از دانشجویان در برنامه زنده تلویزیونی در واکنش به سخنان رییس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم نیز دوباره به آتش بحث‌های پیرامون بازگشت اساتید و دانشجویان متخلف به دانشگاه دمید. در این برنامه زنده تلویزونی، آرش فرجی از فعالان دانشجویی با اشاره به مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین و فعالیت دانشجویی وی در دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: فعالیت تروریستی، آدم کشی و... یکسری اصول و ضدارزش‌‌های تعریف شده است که اکثریت جامعه به آن معتقدند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
این دانشجو در ادامه گفت: وقتی می‌گوییم این – فعالیت مجرمانه برخی دانشجویان - در فضای دانشگاه وجود دارد یعنی شخصی مانند خانم شبنم مددزاده که این برای قبل از انقلاب نیست و تاریخش به ما خیلی نزدیک‌تر از مریم رجوی است. یعنی آقای امیرحسین مرادی و علی یونسی که دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بودند و حین بمب گذاری دستگیری شدند!
فرجی همچنین تصریح کرد: شما بحث را منتفی می‌کنید، وقتی بحث را در مقتل قرار می‌دهید ابتذال واژه‌ها و عبارت‌ها را می‌بینیم.
شورش زاپاتا در شیراز؛ آشوب‌گری در لباس دانشجو
در آذرماه 1401 دستگیری یکی از دانشجویان شیرازی سوژه رسانه‌ها شد. زاپاتا نام مستعار دانشجوی پزشکی شیراز است که در جریان ناآرامی‌های پاییز 1401 با خط گرفتن از عناصر ضد انقلاب خارج از کشور به نام زال، با اقدام به تشکیل کانال‌های متعدد تلگرام، اینستاگرام و عضوگیری در ایجاد اغتشاش، تحریک دنبال کنندگان و خرابکاری نقش مهمی ایفا کرد که سرانجام به همراه 8 نفر از دستیارانش دستگیر شد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
عفو پدرانه، بازگشت معترضین و مجازات مجرمین
قابل توجه است که رهبر معظم انقلاب در 11 بهمن 1401 بنا به درخواست رییس قوه قضائیه با عفو و تخفیف مجازات گسترده جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث 1401 موافق کردند. البته در بخش اول این نامه تصریح شده که عفوشدگان باید شرایطی اعم از موارد ذیل را شامل باشند تا مورد عفو قرار گیرند.
در اعلام شرایط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان حوادث 1401 آمده است: عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق تاسیسات دولتی و نظامی و عمومی، و نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی.
آنچه که در این نامه مشخص و قابل توجه است، عدم بخشودگی مجازات مرتکبین جرائم امنیتی است.
عقب‌نشینی پزشکیان؛ نگفیتم که خائن به دانشگاه برگردد!
اما طولی نکشید که مسعود پزشکیان در جریان اولین نشست خبری خود در جایگاه ریاست جمهوری و در واکنش به صحبت‌های دانشجویان در برنامه زنده تلویزیون، مواضع پیشین خود را اصلاح و تکمیل کرد. رییس جمهور در سخنانی بیان کرد که در جلسه قبل هم یکبار گفتم که این دانشجویانی که بیرون کردند، بررسی کنید تا به دانشگاه برگردند، اما صداوسیما در جلسه‌ای یک عده‌ای را جمع کرد که گفتند برخی از این دانشجویان توطئه‌گرند وفلان‌اند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
پزشکیان در ادامه اذعان داشت: مفهوم این قضیه این نیست که توطئه‌گر به دانشگاه برگردد؛ توطئه گر را بدهید قوه قضائیه محاکمه کند اما اگر -دانشجو- حرفی گفته و نظری داشته چرا بخاطر نظرش ردش می‌کنید؟ جوابش را بدهید. وگرنه ما نگفتیم که آدم خائن و جاسوس را به دانشگاه بیاریم.
ظفرقندی در تناقض با موضع پزشکیان؛ همه دانشجویان برگردند!
برخلاف ادعای رییس جمهور، در روز‌های گذشته ظفرقندی وزیر بهداشت دولت چهاردهم در نامه‌ای خطاب به معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نسبت به تعلیق کلیه احکام صادره برای دانشجویانی که در بازه زمانی 1401 تا 1402 حکم گرفته‌اند، دستور داد.
این درحالیست که پیش از آن مسعود پزشکیان در آخرین موضع خود، بین دانشجویان معترض و دانشجویان متخلف تفاوت قائل شد و صراحتا اذعان داشت که "نگفتیم خائن به دانشگاه برگردد، توطئه‌گر را بدهید قوه‌قضائیه محاکمه کند." اما ظفرقندی وزیر بهداشت بدون در نظر گرفتن موضع رییس جمهور، دستور تعلیق کلیه احکام دانشجویان اعم از معترضین و متخلفین را صادر کرد که این خود محل ابهام است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/952534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ شب خوان که با دلم می خواند

گفتم که سوخت جانم!

گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با کاردار ایران در بیروت

گزارش عراقچی از دیدارهای دو روز گذشته‌اش در نیویورک

دلیل تاخیر پاسخ ایران به ترور هنیه چیست؟

ناگفته‌هایی از قساوت‌های مسعود رجوی نسبت به منافقین

معاون اول رئیس جمهور به نخست وزیر لبنان پیام داد

رئیس جمهور مواضع ایران در حمایت از مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی را قاطعانه بیان کرد

فرجام فرماندهان اولین عملیات نظامی جبهه‌های جنوب

سعید جلیلی به حملات تروریستی اسرائیل به ضاحیه واکنش نشان داد

فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص وحدت باید نصب العین امت اسلامی باشد

جنایت های رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین از سر ضعف است

«کودک‌کشی» نشانه ضعف رژیم صهیونیستی است/ همدلی مسلمانان، راه‌حل نابودی اسراییل

صدرنشینی معین رامهرمز در هفته دوم لیگ برتر فوتبال خوزستان

یک فوتی و 11 مصدوم در دو سانحه رانندگی در خوزستان

بازی‌خوانی حزب‌ا... از بازیگردانی مثلث شوم

یکهزار میلیارد ریال برای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دزفول جذب شد

2 فقره تصادف زنجیره ای در خوزستان یک کشته و 11 مجروح به جا گذاشت

واکنش سعید جلیلی به حملات تروریستی رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله و غافلگیرکننده‌هایش

ضبط انواع داروی قاچاق در یزد

آلودگی هوا در خرمشهر

تبلیغ کالای غیربهداشتی در فضای مجازی تهدید علیه سلامت عمومی

شهادت‌ها و ترورها جبهه مقاومت را شکست نمی دهد

نخستین جشنواره بین‌المللی شاهنامه خوانی و نقالی تاق بستان

گردهمایی رزمندگان بخش مرکزی دزفول

بازگشت 98 شهید دفاع مقدس از مرز شلمچه به کشور

شلیک به مغز پسر 5 ساله تهرانی در درگیری اتوبان چمران | نجات معجزه‌آسای آریا کوچولو از مرگ

واکنش نمایندگان مجلس به حملات رژیم صهیونیستی به بیروت

روح‌الامین برای سیدحسن نصرالله قلم زد/ «لبنان سخن بگو» در پایتخت

جای خالی تفریحات سالم در زیست شبانه اهواز حس می‌شود

رژیم صهیونیستی چون توان شکست مقاومت را ندارد مرتکب جنایت علیه غیرنظامیان می‌شود

وضعیت «قرمز» هوا در دو شهر خوزستان

فراهم شدن تمهیدات لازم برای تامین علوفه دام عشایر خوزستان

واکنش علی لاریجانی به احتمال ترور سیدحسن نصرالله

پیکر مطهر 98 شهید دفاع مقدس از شلمچه به کشور بازگشت

حمله موشکی مقاومت لبنان به شهرک صهیونیست‌نشین «کاپری»/ شنیده شدن صدای آژیر در بیش از 100 شهرک

کشته و زخمی شدن نظامیان اشغالگر در عملیات القسام در خان‌یونس

زمین‌های راکد سرمایه‌گذاری در خوزستان هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند

رژیم‌صهیونیستی در جنگ هوایی به‌دنبال چیست؟

فیلم/ لحظه شلیک پهپاد توسط مقاومت عراق به سرزمین‌های اشغالی

دفاع مقدس تجسمِ مدل حکمرانی و سبک زندگی به شیوه دینی است

دست پُر پزشکیان از سفر نیویورک

جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان نشانگر اوج توحش اسرائیل است

هوای 10 شهر خوزستان آلوده است/ حمیدیه در وضعیت خطرناک!

امروز جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت قدرتمندترین وضعیت را دارد

تصاویر/ پل ساسانی دزفول، قدیمی ترین پل استوار جهان

عارف: جنایت صهیونیست‌ها را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کنیم/همواره پشتیبان مقاومت هستیم

عارف: ایران پشتیبان لبنان و مقاومت اسلامی است

ماندگاری دفاع مقدس وابسته به ثبت در کتاب‌ها و ترویج آن است