پیام خوزستان

آخرين مطالب

اسرائیل چگونه دست به ترور سیدحسن نصرالله زد؟ شهرستان ها

اسرائیل چگونه دست به ترور سیدحسن نصرالله زد؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - «مهدی جوکار» کارشناس مسائل خاورمیانه ضمن اشاره به زمینه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نیز اقتصادی اقدام رژیم صهیونیستی در ترور فرماندهان حزب الله لبنان می‌گوید این گروه مقاومت به زودی از شوک خارج شده و حملات جبهه مقاومت به اشغالگران شدت خواهد یافت.
چند و چون عملیات رژیم صهیونیستی علیه رهبران و مواضع حزب الله لبنان و شهادت «سیدحسن نصرالله» در کنار سمت‌وسوی تحولات منطقه طی روز‌های آینده، از جمله موضوعاتی بود که پژوهشگر ایرنا در گفتگو با «مهدی جوکار» پژوهشگر و کارشناس مسائل خاورمیانه آن را جویا شد و در ادامه شرح آن را می‌خوانید:
شهدای حزب الله مدت‌ها است در لیست ترور جای دارند
دلیل اصلی این وقایع چیست؟
سیدحسن نصرالله و بقیه فرماندهانی که اخیرا شهید شدند از مدت‌ها پیش در لیست ترور رژیم صهیونیستی بودند، منتهی به دلیل اینکه نمی‌توانستند مکان آنها را پیدا کنند موفق به ترور نمی‌شدند. به این ترتیب در نخستین فرصتی که اسرائیلی‌ها به دست آوردند این اقدام را با شدیدترین شکل ممکن انجام دادند تا مطمئن شوند اهداف از پیش تعیین‌شده را از میان برداشته‌اند.
حزب الله درگیر طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود شد تا شمال قلمرو صهیونیستی را ناامن کند - چه اتفاقاتی افتاد که زمینه و امکان این ترور‌های هدفمند برای صهیونیست‌ها مهیا شد؟
نخستین دلیل، درگیر شدن حزب‌الله در یک جنگ ناخواسته بود که بعد از 7 اکتبر رخ داد. این طولانی‌ترین مدتی است که حزب‌الله خود را درگیر یک جنگ فرسایشی با رژیم صهیونیستی کرده است. حزب‌الله برای اینکه جبهه شمال را باز کند و فشار‌ها را از غزه کاهش دهد سعی می‌کرد بعضا با پرتاب موشک و راکت، مرز‌های شمالی را برای صهیونیست‌ها ناامن کند تا بخشی از نیروی نظامی و تمرکز اسرائیل به منطقه شمال معطوف شود.
درگیر نشدن حزب‌الله به صورت گسترده با رژیم صهیونیستی به خوبی نشان می‌دهد این گروه مقاومت به دنبال جنگ گسترده نبود و سعی می‌کرد این فضا را مدیریت کند. حزب الله مجبور شد به برخی از اقدامات و حملات رژیم صهیونیستی پاسخ دهد. این واکنش باعث شد برخی از مکان‌هایی که موشک‌ها از آنجا پرتاب می‌شوند از سوی اسرائیل شناسایی شوند.
رژیم صهیونیستی به دلیل پایش اطلاعاتی که از آسمان دارد و کمک‌های آمریکا توانست این مراکز را شناسایی کند تا در هفته‌های اخیر این مراکز بزند. این اقدامات با هدف ضربه‌زدن به توان رزمی حزب الله انجام می‌شود. عوامل صهیونیستی کوشیدند تا آنجا که می‌توانند نیرو‌های نظامی حزب‌الله را شناسایی کنند و هدف عملیات ترور قرار دهند.
ردیابی از طریق گوشی تلفن همراه اعضای حزب الله؛ کمک آمریکا و شرکت‌هایی که این دستگاه‌ها را می‌سازند - آیا این تحولات را تنها باید از منظر امنیتی و اطلاعاتی تحلیل کرد؟
خیر. دیگر دلیل موفق بودن ترور‌های اخیر از جانب رژیم صهیونیستی مشکلات اقتصادی لبنان است که باعث شده نفوذ اسرائیل به لبنان بیشتر شود. ارزش پول ملی لبنان در وضعیت کنونی به شدت کاهش یافته و لبنان در سال‌های اخیر با بحران‌های اقتصادی متعددی روبه رو بوده است. در یک سال اخیر هم که جنگ غزه در جریان بوده این بحران‌ها به دلایل مختلف تشدید شده است.
در فضایی که بحران اقتصادی باشد معمولاً جذب نیروی جاسوس برای سازمان‌های جاسوسی مانند موساد راحت‌تر است؛ بنابراین بخشی از دلایل ترور فرماندهان حزب الله جذب آسان‌تر جاسوس در لبنان به دلیل مشکلات اقتصادی بوده است.
این را باید در نظر داشت که حزب الله یک نیروی مردمی است و بخش زیادی از نیرو‌های این تشکل از مردم عادی هستند که ارتباطات عمومی روزانه دارند. به همین خاطر، جاسوس‌ها راحت‌تر می‌توانند در قالب رفت و آمد‌ها آنان را شناسایی کنند. حداقل در این سالی که گذشت این اتفاقات افتاده و ترور‌های هدف‌دار به انجام رسیده است.
استفاده رژیم صهیونیستی از انواع فناوری و عملیات پیچیده جاسوسی برای هک شبکه ارتباطی حزب‌الله از دیگر دلایل این ترور‌ها از جانب اسرائیل بود شهید سیدحسن نصرالله در هفته‌ها و ماه‌ها اخیر چندین بار تاکید کرد که یکی از دلایلی که فرماندهان رده بالا حزب‌الله ترور می‌شوند به دلیل گوشی‌های تلفن همراه آنها است که هم شنود هم ردیابی می‌شوند و هم مشخص می‌شود این گوشی‌ها در دست کدام یک از افراد است.
شروع رسوخ از سال 2011 - چه برآوردی از پروژه نفوذ صهیونیستی در جبهه مقاومت دارید؟
نکته مهمی که این روز‌ها مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته این است که ریشه و منشاء این نفوذ در یکی از منسجم‌ترین گروه‌های مقاومت کجاست؟ در این زمینه باید به مقطع شروع جنگ سوریه در سال 2011 برگردیم که حزب الله به درگیری با تکفیری‌ها در سوریه کشیده شد.
پس از آن مقطع به دلیل نیاز حزب الله به نیروی انسانی بیشتر، دایره جذب نیروی این گروه مقاومت فراتر از لبنان رفت و به دلیل نفوذ بیشتر اسرائیل در سوریه‌ِ پس از جنگ و ارتباط با نیرو‌های دیگر بازیگران خارجی حاضر در جبهه درگیری‌های سوریه، صهیونیست‌ها دریچه‌هایی تازه و سهل‌تر برای رسوخ یافتند.
شناسایی با پیجر‌ها و هک وسایل ارتباطاتی - در حال حاضر برخی ادعا‌ها و شایعات درباره استفاده از هوش مصنوعی در طرح‌ریزی و انجام این ترور‌ها مطرح شده است.
رژیم صهیونیستی به طور کلی امکان زیادی برای رسوخ به دستگاه‌های ارتباطی دارد و از سوی دیگر به دلیل تحولات اخیر جهان مدرن، زندگی عادی بدون استفاده از این وسایل ارتباطی سخت خواهد بود. این وضعیت فرصتی مهم در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. آنان به راحتی می‌توانند به کمک آمریکا و شرکت‌هایی که این دستگاه را می‌سازند این وسایل را هک کنند. برای نمونه باید به بحث انفجار پیجر‌ها اشاره کنیم. با انفجار پیجر‌ها چند هزار تن از نیرو‌های حزب‌الله یا طرفداران این گروه حداقل در کوتاه‌مدت از کار افتادند به بیانی دیگر بخشی از نیرو‌های عملیاتی را در کوتاه مدت ناکارآمد کرد و آنان را در شوک برد.
همزمان اتفاق دیگری که افتاد بخشی از نیرو‌های حزب‌الله شناسایی شدند، چون بالاخره بخشی از این نیرو‌ها باید به بیمارستان می‌رفتند و در این فضا فرصتی برای شناسایی این نیرو‌ها که جذب حزب‌الله شده بودند فراهم شد. چون بخش زیادی از این پیجر‌ها در اختیار نیرو‌های حزب‌الله بود.
مجموع این چندعامل امکان نفوذی به رژیم صهیونیستی و موساد داد که توانستند به اطلاعات حساس اعضای رده بالای حزب‌الله دسترسی داشته باشند از جمله به مکان‌ها و جلساتی که برگزار می‌کنند.
صهیونیست‌ها می‌خواهند نیرو‌های حزب الله را از مرز رودخانه لیتانی به عقب بکشانند - پس از این حوادث، سمت‌وسوی تحولات خاورمیانه چگونه خواهد بود؟
در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت در این باره صحبت کرد، اما می‌توان گفت فضای منطقه متشنج‌تر از پیش خواهد شد و رژیم صهیونیستی به احتمال زیاد تلاش می‌کند با نیرو‌های زمینی وارد لبنان شود. تل‌آویو می‌خواهد یک کمربند امنیتی ایجاد کند تا شهرک‌نشین‌های شمالی بتوانند مستقر شوند و نیرو‌های حزب‌الله را از مرز رودخانه لیتانی به عقب بکشاند.
بخش مهمی از تحولات به به نوع واکنش جامعه جهانی و بازیگرانی مانند آمریکا و فرانسه به این اقدام رژیم صهیونیستی دارد. باید دید که آنان چقدر می‌توانند نتانیاهو را به عقب بکشانند یا اینکه نتانیاهو سیاست خود را دنبال می‌کند و فضا را به سمت جنگ گسترده‌تر می‌کشاند. از سوی دیگر بستگی به واکنش ایران و دیگر بخش‌های جبهه‌های محور مقاومت دارد.
اگر نیرو‌های مقاومت در یمن، سوریه، عراق و لبنان حملات هماهنگ، هدفمند و موثری را شروع کنند می‌توانند فشار نتانیاهو را کاهش دهند. اما اگر ایران مستقیما وارد درگیری شود ممکن است تنش‌ها شکل انفجاری به خود بگیرند و منطقه را به سمت سناریو نتانیاهو یعنی توسیع جنگ بکشاند.
تنش‌های داخلی در اسرائیل افزایش خواهد یافت - چه پیش‌بینی از واکنش محور مقاومت به اقدامات صهیونیست‌ها دارید؟
نیرو‌های مقاومت از همه جبهه‌ها حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی افزایش خواهند داد و تنش‌های داخلی در اسرائیل افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر در روز‌های آینده حزب‌الله از فضای شوک عبور می‌کند و حملات را به اسرائیل گسترش می‌دهند و هماهنگی بیشتری با باقی گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه یمن و دیگر اجزاء محور‌های مقاومت خواهند داشت.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/954812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیر باران باید رفت

بروجردی: پاسخ ایران به اسرائیل کوبنده‌تر از قبل خواهد بود؛ مواضع چین و روسیه در مورد جزایر سه‌گانه را زیاد جدی نگیرید

پخش سریالی با موضوع مقاومت مردم سوریه و لبنان از تلویزیون

رسیدن موج راستگرایی به اتریش

دورنمای مثبت میدان نفتی مسجدسلیمان پس از یک قرن/ میدان قدیمی همچنان در مدار تولید است

شهید سید حسن نصرالله پوسته کاغذی اسرائیل را به جهان نشان داد

دانشجویان همدرد با حزب الله

قالیباف: نصرالله زنده است چون مقاومت زنده است

دلنوشته قالیباف برای نصرالله؛ سید، برادر و پاره جگرم بود

سیدحسن نصرالله اسوه جهاد فی سبیل الله و مظهر اقتدار بود

عراقچی: ایران همچنان مدافع مقاومت است

شجره نامه سید حسن نصرالله به کدام امام می رسد؟

ایران همچنان مدافع مقاومت است

آتش‌سوزی بازار کنزالمال خرمشهر

سید پاره جگرم بود

تداوم عجیب محدودیت‌های برقی جلوی افزایش عرضه شمش را گرفت/ نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا

واکنش فعالان صفحات مجازی و هنرمندان گلستانی به ترور شهید راه مقاومت؛ سیدحسن نصر الله

یک عضو سپاه تکلیف انتقام ایران از اسرائل را مشخص کرد

گاز برخی مناطق اهواز قطع می‌شود

سرپرست فرمانداری «بام و صفی آباد» خراسان‌شمالی معرفی شد

خروش دانشگاهیان استان کرمانشاه علیه رژیم صهیونیستی

بیانیه 1200 نماینده فعلی و گذشته مجلس در پی شهادت سید حسن نصرالله

دلنوشته قالیباف برای شهید نصرالله؛سید، برادر و پاره جگرم بود

11 مهر ماه، اجتماع مردمی محکومیت جنایت به شهادت دبیر کل حزب الله لبنان در اهواز

برگزاری یادواره 41 بانوی شهیده بهبهان

برخورد راکت‌های مقاومت لبنان به نقاطی در‌شرق حیفا (فیلم)

شهر قم سوگوار پرچمدار مقاومت

رویداد ملی مادران و دختران مقاومت در بوشهر

سردار شاهوارپور: ماهیت رژیم صهیونیستی بر اساس ترور استوار است

شهردار اهواز: تا آخرین روز مسئولیت به وظایف خود عمل می‌کنیم

حریق در انبارهای بزرگ ترین بازار تجاری خرمشهر/ آتش سوزی مهار شد

حملات کوبنده حزب‌ الله و موشک‌باران سرزمین‌ های اشغالی ادامه دارد

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان درگذشت پدر شهیدان بایمانی‌نژاد را تسلیت گفت

عراقچی: صهیونیست‌ها از ضربه‌ای که زدند خوشحال نباشند نگران آینده باشند

دلنوشته قالی باف برای نصرالله؛ سید، برادر و پاره جگرم بود

تجمع بانوان پیشوایی مقابل میدان شهید چمران در محکومیت جنایات اخیر صهیونیست‌ها

صف آزادی قدس شریف از استان یزد شکل گرفت +فیلم

محافل انس با قرآن به یاد شهید حسن نصرالله در سراسر کشور برگزار شد

ملت شهادت‌طلب از هیچ تهدیدی نمی‌هراسد

شرکت فولاد اکسین،برترین فولادساز خوزستانی در سال 1402

رژیم صهیونیستی باضربه محکم جبهه مقاومت از صحنه روزگار حذف می شود

وزیر امور خارجه: صهیونیست ها نگران آینده خود باشند

آیا سیدحسن نصرالله نزد مردم غزه محبوب بود؟

به این 2 دلیل ایران به اسرائیل پاسخ نمی دهد | ماجرای اعتراف نتانیاهو درباره ایران

دلنوشته قالیباف برای سیدحسن نصرالله

جبهه‌ی حق هیچگاه متکی به شخص نبوده، نیست و نخواهد بود

(ویدئو) برخورد راکت‌های مقاومت لبنان به نقاطی در‌شرق حیفا

جزییات سخنرانی امروز معاون دبیرکل حزب‌الله درباره تحولات اخیر

جبهه مقاومت انتقام خون شهید «سید حسن نصرالله» را بگیرد

اسرائیل و توهم پیروزی/معادله شهید نصرالله ورق را برمی‌گرداند