پیام خوزستان

آخرين مطالب

دستاوردهای معجزه‌آسای طوفان‌الاقصی شهرستان ها

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/ایلام قائم‌مقام پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی یادشتی در خصوص دستاوردهای معجزه‌آسای این عملیات نگاشت و در اختیار ایسنا قرار داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین «عباس حیدرپور» نوشت: اگر قبل از یک‌سال پیش، سخن از ضربه به کیان رژیم صهیونیستی می‌رفت حداکثر آن را در حد ترور یکی از مقامات بلندپایه‌اش شاید تصور می‌کردند یا نهایتاً انفجار یک مخزن سوخت و مانند آن‌ اما اکنون در آستانه یک‌سالگی از آغاز این طوفان این‌چنین ضرباتی نه تنها عادی می‌نماید بلکه اصلاً به چشم نمی‌آید.
این همه تفاوت ادراکی از ابعاد بزرگی و کوچکی ضربه به این رژیم در واقع ناشی از بزرگی و اهمیت کاری است که حماس در هفتم اکتبر انجام داد و بعد در بستر مردمی و به وسعتی جهانی امتدادی عینی یافت.
نکته مهم اما این است که گذر زمان و ضعف حافظه تاریخی عده‌ای درباره دستاوردهای اقدام حماس جویا شوند و بلکه بیش از همه در میان برخی متدینان و مؤمنان و اهل غیرت آنچه باعث این سؤال و تردید می‌شود دیدن جنایات هولناک ارتش رژیم هار صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم غزه و فلسطین به ویژه زنان و کودکان بی‌دفاع و حس انفعال شخصی ناشی از آن است و گاه در لحن ایشان و گاه در تصریحات‌شان به خاطر آماده‌نبودن دستگاه محاسباتی جامع مبتنی بر بنیادهای حکمی و الهیاتی، حتی حماس مورد طعن قرار می‌گیرد، آن‌چنان‌که برخی گلایه‌وار می‌گویند حماس با هیچ‌کسی و ازجمله ایران هماهنگی نکرده بود و دست همه را در پوست گردو گذاشت.
برخی دیگر بعد از جریان ترور کادر رهبری حزب‌الله و به‌ویژه دبیرکل آن، بدون هیچ مدرکی نوشتند، اصل این حمله طراحی بخشی از یهودیان اسرائیلی بوده است تا به فلان منافع دست بیابند!
برخی همان سخن غربی‌ها و بلکه برخی سران کشورهای عربی را تکرار می‌کنند که حماس یک گروه خشن است و اقداماتش کور و فاقد عقلانیت است و حمله هفتم اکتبر هم چنین بود. (گرچه درباره اطلاق عنوان تروریستی حیا! می‌کنند و این‌جا قدری از قرائت غربی از حماس فاصله می‌گیرند) 
عمده‌ترین تردید درخصوص ارزش‌گذاری محاسبه‌محور درباره اقدام حماس است که می‌پرسند: آیا واقعاً این اقدام، ارزش ریخته‌شدن این همه خون بی‌گناه را داشت؟ 
این‌ها و تعابیر دیگر که در فضای متدینان با نوعی احتیاط واگویه می‌شود یا بی‌مهابا به اتکا نوشته‌های حی‌وحاضر در شبکه‌های اجتماعی بازارسال می‌شود، نشان می‌دهد جغرافیای کلان مسئله و به‌ویژه دستاوردهای طوفان‌الاقصی در ذهن و ضمیر دست‌کم اهل تدین چندان جاگیر نشده است و این هم کم‌کاری دستگاه‌های تبلیغی و جاری‌نشدن جهاد تبیین را فریاد می‌زند و حال آن‌که داشته‌های الهیاتی، تاریخی، سیره‌ای و حتی متن آشکار آیات قرآن و روایات اسلامی، به خوبی از عهده بسیاری از این اشکالات برمی‌آید و دست‌کم با مرور برخی از این آیات و روایات، نگاه صلب و سخت به مسئله تغییر کرده، در قبال احتمالات دیگر گشوده می‌شود. 
حل این اشکالات نیازمند شکل‌دهی یک مثلث تبیینی است؛ از یک طرف باید یک دستگاه معارفی فعال (شامل اهمیت خود مسجدالاقصی در قرآن، نسبت یهود و اسلام، جایگاه جهاد و معنای زندگی، بازخوانی مفهوم عزت و ننگ در فرهنگ اسلامی و...) به میدان آید و در اذهان حاضر شود، از طرف دیگر محیط جامعه فلسطینی و غزه و حتی چگونگی مناسبات حماس و مردم غزه و فلسطین و بلکه روند تاریخی تعاملات رژیم اشغالگر با این مردم و این مردم با آن رژیم توضیح داده شود (این‌که حماس برآمده از بستر طبیعی حیات روزمره فلسطینی‌ها و متکی بر تجارب تلخ و عقب‌نشینی‌های مکرر و ذلت‌آفرین پیشین است. حماس برون‌داد فهم تاریخی فلسطینی‌ها است و به لحاظ بافت اجتماعی از درون خانه‌های فلسطینی‌ها جوشیده است و ...) و در ضلع آخر دستاوردها فهرست شوند تا مخاطب هم به اقناع برسد و هم نگاه منتقدانه و اشکال‌بینش به نگاهی همراه و ایجابی تغییر یابد. 
این نوشتار بیش از آن‌که درصدد تأمین دو ضلع نخست باشد، درصدد شمردن سریع دستاوردها و تغییراتی است که با طوفان‌الاقصی شکل گرفت بدون آن‌که حتی بخواهد توضیح چندانی دربارۀ این عناوین بدهد. 
این شمارش هم می‌تواند در دو دسته شکل بگیرد. دسته اول، دستاوردهای سلبی و ناظر به وضع دشمن و این‌که او دچار چه صدماتی شده است و دسته دوم، ناظر به دوستان و این‌که مقاومت به چه مواقف ایجابی رسیده است. 
فهرستی برای دستاوردهای سلبی طوفان‌الاقصی
1- اثبات ضربه‌پذیری رژیم اشغالگر توسط گروهی به مراتب کوچک‌تر از حزب‌الله و جمهوری اسلامی؛ سستی تارعنکبوتی آن. 
2- مفتضح‌شدن رژیم صهیونسیتی در انظار عمومی و حتی در ایالات متحده امریکا در درصد قابل توجهی از مردم
3- کور شدن برخی راه‌های تجاری رژیم 
4- ضررهای بزرگ اقتصادی اعم از اعداد واقعی و نیز کاهش اعتبار اقتصادی 
5- تشدید تنش‌های داخلی رژیم
6- مهاجرت قطعی و نیز مردد برخی یهودیان (یک جمعیت قابل اعتنا) از سرزمین‌های اشغالی برای رژیمی که عمده ساکنانش واراداتی است.
7- ایجاد تلفات قطعی نظامی مشتمل بر ادوات و از دست دادن بیشترین تعداد نظامیان از زمان تأسیس
8- از همه مهم‌تر و در عرض بند دوم (بی‌حیثیت شدن)، توقف پیمان ابراهیم و بلکه بی‌آبرو شدن التطبیع در اذهان
9- فرو ریختن اقتدار ناتو و نیروهای ائتلاف در مقابل حوثی‌های یمنی در پشتیبانی فعال از نگه‌داشت عبورومرور دریایی رژیم صهیونیستی و بلکه نگه‌داشت و حفاظت از عبورومرور هم‌پیمانان این رژیم. 
10- بی‌آبرو شدن سران کشورهای عربی ساکت یا حامی رژیم صهیونیستی به‌ویژه به‌واسطه برقراری مسیر پشتیبانی زمینی از این رژیم و اجتناب از هرگونه مداخله برای رفع محاصره مردم مظلوم غزه یا دست‌کم تخفیف آلام ایشان.
11- ایجاد مرزبندی در میان صفوف حاکمان غربی و مردم غرب و به ویژه نخبگان و دانشگاهیان با تفکیک میان مدافعان فلسطین و ظالمان بدان.
فهرستی برای دستاوردهای ایجابی: 
1- ریشه‌دارتر شدن مقاومت در جان اهالی غزه و تأثر جدی‌تر اهالی کرانه باختری از این تشدید مقاومت(تبیین چرایی این مطلب نیازمند برخی توضیحات است)
2- ایجاد اتصال فعال و ترکیبی به شکل عملیاتی میان محورهای مختلف مقاومت اعم از فلسطین، لبنان، یمن، عراق و ایران. گرچه یک پیوند جدی به لحاظ نیروی کنشگر در مسائل سوریه شکل گرفت و عملاً یک نیروی چندملیتی در مقابل داعش در عراق و سوریه این غده سرطانی را برچید اما در طوفان الاقصی این پیوند از شکل عملیاتی به صورت راهبردی ارتقاء یافت. 
3- ظهور یمن در قامت یک قدرت نظامی منطقه‌ای که عملاً عبورومرور چند تنگنه و دریا و اقیانوس را به کنترل خود درآورد. 
به نظرم این‌ها دستاوردهای اصلا کمی نیست و گیریم که حماس هیچ هماهنگی نکرده باشد اما همین دستاوردها در مدتی کمتر از یکسال عمق تأثیرات مطلوب مقاومت حماس را نشان می‌دهد که از منظری تحقق انگاره‌های جمهوری اسلامی و بسیاری از آرمان‌های مصرح در قانون اساسی است. 
4- گرویدن بسیاری به قرآن و اسلام رویکرد مثبت بدان حتی از سوی برخی خداناباوران با دیدن صبر و استقامت و توکل مردم عزیز و مظلوم غزه.(اگر در ارزش‌گذاری، همین بند ما منطق دینی را به میان آوریم، همین یک بند برای حق بودن و تأثیر مثبت اقدام حماس کافی است؛ حضرت امیر ع می‌فرمایند که حضرت رسول ص مرا به سمت یمن فرستاد و فرمود ای علی به خدا سوگند اگر یک نفر به دست تو هدایت شود برای تو بهتر است از هرآنچه که خورشید بر آن تابیده است!)
5- آشکارشدن جای‌گاه راهبردی و اساسی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای که مستقیم و رودروی نماینده تمدن غرب در منطقه ایستاده است. با این‌که اصل عملیات حماس به اطلاع ایران رسانده نشده بود اما سیر تحولات پس از آن و به‌ویژه دو مواجهه مستقیم ایران با رژیم اشغالگر قدس در عملیات‌های وعده صادق 1 و 2 نشان داد که وضعیت قدرت ایران از چه قرار است؛ قدرتی که فقط گوشه‌ای از آن در این دو عملیات آشکار شد و خویشتنداری اخلاق‌مدار ایران نوعی از عظمت و اقتدار روحی-فرهنگی و بلکه تمدنی را آشکار کرد. پس از انجام هردوی این عملیات‌ها که در یک سلسله کنش‌ و واکنش و برخی عقب‌نشینی‌های مقطعی ناشی از ضربات دشمن یا کید و فریب پشتیبانان غدّار رخ داد، اکنون ایران ضمن شکستن زنجیره ذهنی تداوم پیروزی ناشی از تکرار ترورها، عملاً جای‌گاهی کاملاً مهم به لحاظ بازیگری منطقه و بلکه جهانی یافته است. 
6- برکشیده‌شدن فرهنگ مقاومت در میان امت اسلامی البته در برون‌دادی جبهه‌ای متکی بر مبارازان و حامیان و سمپات‌های کشورهای مختلف منطقه.
7- ایجاد اعتماد به نفس نسبی در میان مظلومان جهان به ویژه مظلومان غیرمسلمان حتی نسبت به جریان استکبار امریکایی و مستعمرات اروپایی‌اش.
8- شکل‌گیری کنش‌گری‌های فعال اجتماعی در قامت انواع راه‌پیمایی‌ها و اعتراضات و فعالیت‌های فردی و گروهی در مقام مقابله عملی (و نه اعلام صرف مواضع فرهنگی) در قبال سیاست‌های استکباری مانند تلاش فعالان مدنی برای جلوگیری از انتقال محموله‌های معمولی یا نظامی به رژیم صهیونیستی مانند محاصره کشتی حامل کالا در آب‌های ساحلی استرالیا. 
9 - بروز فعال شعار ضرورت محو اسرائیل به ویژه در فضای عمومی ایران همزمان با ارتقاء حس هویت ملی و عزت‌مندی ایران در خلال حوادث و ضدوخوردهای ذیل شکل‌گیری طوفان‌الاقصی. 
10- ایجاد همگرایی فوق‌العاده میان گروه‌های مختلف شیعی به ویژه در عراق در اندکی پیش و بلافاصله پس از شهادت سیدحسن نصرالله در قبال تفرقه‌افکنی‌های جدی جریان سلطله و امریکا در فضای افکار عمومی عراق نسبت به سیاست‌های ایران؛ خلوص مجاهدانه شهید پرچمدار مقاومت حد واسط احساس تقارب بیشتر به ایران و نیز پیوند جدی‌تر اهالی عراق به مسئله فلسطین و غزه شد.
11- اثبات امکان شکل‌دهی امت اسلامی ذیل پروژه مقاومت علیه نظام سلطه.
انتهای پیام 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/960173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای سه جوان یهودی که به اجبار به خدمت رژیم صهیونیستی در می‌آیند

«رؤیای نیمه شب» به چاپ صدوبیست‌وچهارم رسید

دیشب را بی تو در غربت گذرانده ام

میرسلیم: خودمان از FATF سخت‌گیرتریم

ترقی: اسرائیل حمله کند، ایران با هزار موشک حمله می‌کند

انتشار برای نخستین‌بار؛ اظهارات شهید امیرعبداللهیان در جلسه محرمانه با هسته‌های مقاومت

روایت حضور رهبر انقلاب در منزل سردار شهید همدانی

بیگدلی: جنگ تمام‌ عیار بعید است

پیام سردار جلالی به سردار حاجی زاده: «فتح» زیبنده فرزندان برومند مکتب روح الله است

ماجرای اجازه گرفتن رهبر انقلاب از امام راحل برای حضور در خط مقدم جبهه

معاون نیروی قدس سپاه: حال سردار قاآنی خوب است

رونمایی از سردیس ساختمان بین‌الملل مجلس به نام شهید امیرعبداللهیان

آیا مقاومت می‌تواند اسرائیل را متوقف کند؟

نقاشی دیجیتالی هنرمند بوشهری برای شهید سیدحسن نصرالله

«بال‌های کودکی» برای هفته ملی کودک فراخوان داد

قهرمانان حاضر، سینما غایب

خیال خام نتانیاهو برای تضعیف جایگاه مقاومت لبنان

تیم منتخب هفته هفتم لیگ برتر؛ 2 پرسپولیسی و 1 استقلالی

کشت سبزی و صیفی پاییزه در 12 هزار هکتار اراضی کشاورزی دزفول آغاز شد

اقدام بزرگ دانش‌آموزان ایرانی برای شهیدنصرالله؛ برپایی بیش از 23 هزار ‌محفل انس با قرآن در مدارس کشور

چتر آلودگی بر سر خوزستان/ وضعیت قرمز در 4 شهر اعلام شد

آئین نکوداشت جلال‌الدین رفیع فر برگزار می‌شود

عزم ایران برای دفاع از مقاومت/ آشفتگی صهیونیست‌ها مشهود است

نشست طلاب سئوکار در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا (س) آبادان برگزار شد+ عکس

در پیامی به مناسبت سالگرد هفتم اکتبر؛ حماس از مردم آزاده خواست در نبرد طوفان الاقصی شرکت کنند

امام جمعه شوش: نماز نصر موجب عزت ایران اسلامی شد

بانوان راویان «امید به آینده، پیشرفت و حقیقت»

دشمن پیامدهای راهبردی این نبرد را طی ماه‌ها وسال‌های آتی خواهددید

آرمان دفاع از فلسطین، بن‌مایه انقلاب اسلامی

الگوگیری از شهدا مهم‌ترین عوامل در تقویت روحیه مقاومت در جامعه است

استفاده از ظرفیت وقف در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

اتحاد گروه‌های مقاومت و ملت فلسطین از اوجب واجبات است

وعده صادق 2 ابهت جمهوری اسلامی را به دنیا نشان داد

مشعل: طوفان‌الاقصی «نقطه سیاهی» برای اسرائیل و نویدبخش زوال آن است + فیلم

نمازجمعه نصر یعنی میدان را خالی نمی‌کنیم

انتشار برای نخستین‌بار؛ حضور شهید امیرعبدللهیان در جلسه محرمانه با هسته‌های مقاومت

خالد مشعل: جنگ، وجهه اسرائیل در جهان را نابود کرد

جنبش طوفان الاقصی تداوم راه امامین انقلاب است

عشایر ما نماد مقاومت، سخت‌کوشی و مهربانی هستند

رفع کدورت آب خام تصفیه خانه آب شهر‌های سردشت و ربط

عارف: دهها «سیدحسن» از میان جوانان حزب‌الله برمی‌خیزند

امروز اسرائیل نزد عقلای منطقه و دنیا آبرویی ندارد

طوفان‌الاقصی عملیاتی که منطقه و جهان را تغییر داد

موج دستگیری‌ها در پتروشیمی آبادان ادامه دارد

طوفان الاقصی زمان نابودی اسرائیل را نزدیک‌تر کرد

عارف: نگران آینده مقاومت نیستیم، ده‌ها «سیدحسن» از میان جوانان حزب‌الله برمی‌خیزند

بیانیه 7 بندی حزب‌الله لبنان در سالگرد 7 اکتبر

هدیه ویژه‌ای که شهید نصرالله در تشرف به حرم مطهر رضوی دریافت کرد

گرامیداشت سالروز شهادت حبیب سپاه در همدان

مردم ولایتمدار ایران اسلامی معادلات دشمنان را به هم می‌ریزند