پیام
خوزستان - نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: جمهوری اسلامی ایران بهدنبال ایجاد یک تحول انسانی در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان بود. - اخبار سیاسی -
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در نشست «اندیشه مقاومت از دیدگاه رهبر معظم انقلاب با تطبیق بر شرایط منطقه» که در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) قم برگزار شد، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در آبان ماه 97 درباره جهاد تبیین به بیان «نظریه مقاومت» پرداخت و گفت: سه نکته در کلام رهبری وجود دارد نکته اول این است که وظیفه ماست تا نظریه مقاومت را تبلیغ کنیم اما متأسفانه این سخن رهبری نه توسط حوزویان نه دانشگاهیان جدی گرفته نشد؛ در 14 خرداد 98 رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی که درباره جاذبههای امام خمینی صحبت میکردند به این نکته را اشاره کردند که از جاذبههای امام برای جوانان داخل و خارج از کشور اندیشه مقاومت ایشان بود.
در این سخنرانی ایشان از کلمه «نظریه مقاومت» سال 97 عدول کردند و از تعبیر «اندیشه مقاومت» استفاده کردند. پس ایشان دستور تبلیغ اندیشه مقاومت را دادهاند.
وی در ادامه به بررسی مفهوم مقاومت در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: اندیشه مقاومت در بیان حضرت آقا مشابه تعریف صبریاست که ایشان از قرآن کریم بیان میکنند که امروز تحت عنوان کتاب «گفتار پیرامون صبر» به چاپ رسیده است. در آنجا میفرمایند صبر بهمعنای تحمل نیست و صبر کردن عمل و کاری انفعالی نیست؛ بلکه بهمعنای مقاومتکردن و استقامت ورزیدن است و مقاومت را هم اینگونه تعریف میکنند. وقتی شما یک هدف مهمی را در نظر میگیرید و در شناخت آن هدف درست عمل میکنید موانعی پیش روی شما قرار میگیرد مانع اول تنبلیها و عافیتطلبیها است، مانع دوم سختی راه و مسیر است، بعد از آن موانع شیطانی یا انسانی هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان اظهار داشت: مقاومت و صبر قرآنی به این معناست که وقتی هدف مهمی را مشخص کردید و بهسمت آن حرکت میکنید، هر مانعی سر راه شما قرار گرفت شما برنگردید اگرچه لازم باشد مسیر طولانیتری را انتخاب کنید. طبق این تعریف عرصههای مختلفی را میتوانیم برای مقاومت تعریف کنیم از مقاومت نظامی گرفته مثل دفاع مقدس، مقاومت اقتصادی، مقاومت فرهنگی و مقاومت در جنگ شناختی. پس مقاومت صرفاً در مبحث نظامی خلاصه نمیشود.
حجت الاسلام والمسلمین صلحمیرزایی در تبیین مفهوم مقاومت اضافه کرد: تعبیر دیگری که رهبر ما از مقاومت دارند این است که «مقاومت رفتار طبیعی هر موجود زنده است»، اگر گیاهی در مسیر رشدش مانعی باشد به طریقی از آن مانع عبور میکند پس هر موجودی زندهای تلاش میکند برای بقای خودش. پس مقاومت یک مبحث کاملاً عقلانی است. اگر فیلمهای موجود در شرق و غرب را ملاحظه کنیم، مهمترین ارکان این فیلمها مخصوصاً فیلمهایی که با هزینههای سنگین تولید میشوند - بهاستثنای موارد خاص - معمول فیلمهای پرفروش آنها یک بعدی از ابعاد اندیشه مقاومت را در حال تبلیغ کردن هستند. پس اندیشه مقاومت محدود به تفکر دینی نیست؛ اگرچه پایهها و مبانیای در اندیشه دینی دارد که آنها ندارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از پایههای اندیشه مقاومت این است که شما بدانید که خداوند کمککار انسانهای مقاوم است «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُون» پس این یک نکته اساسی است که بدانیم که اندیشه مقاومت یک امر عقلانی است که برخی مبانی دینی ما مؤید آن است مثل این آیه شریفه «کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِین»
وی در ادامه تبیین مبانی و مفهوم مقاومت تصریح کرد: مقاومت بین جبهه حق و باطل یک چالش همیشگی وجود دارد «وَ لَن تَرضی عَنکَ الیَهُودُ وَ لا النَّصاری حَتّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم »؛ صرف موجودیت حق برای جبهه باطل مضر است و با آن سر ناسازگاری دارد. مگر انبیا چه میگفتند که این میزان از دشمنی با آنها میشد؟ فقط میگفتند «أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوت».
حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی در پاسخ به شبهه چرایی کمک ایران به حزب الله هم گفت: یکی از سؤالاتی که مطرح است این است که چرا ما ایجاد تنش میکنیم و کاری انجام میدهیم که دشمن برای ما ایجاد مشکل کند؟ اگر ما اندیشه مقاومت را بهمعنای کاملش دریافت کنیم که حضرت آقا هم فرمودند که وظیفه ماست آن را ترویج بکنیم یک برشی از این اندیشه مقاومت منطبق میشود با همین جبهه مقاومتی که وجود دارد.
وی با اشاره به سابقه طولانی تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی و خیانتهای دولت های عربی به آرمان فلسطین گفت: جریان مقاومت مردم فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس با خیانتهای حکام عرب بسیار ضعیف شده بود؛ اما بعد از انقلاب اسلامی ایران راهبردهایی را برای جبهه مقاومت در نظر گرفت. راهبرد اول محوشدن غده سرطانی از صحنه روزگار بود که امام از سال 42 مطرح کردند؛ ویژگی غده سرطانی آن است که آرام آرام همه جا خود را منتشر میکند و رژیم اشغالگر قدس هم سودای از نیل تا فرات را دارد و به فلسطین قانع نیست. راهبرد بعدی این بود که مجموعههایی که در حال کار کردن هستند در عین حفظ استقلالشان با همدیگر هماهنگ باشند. راهبرد سوم رشد دادن مردم آنها بود و جمهوری اسلامی ایران بهدنبال ایجاد یک تحول انسانی در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان بود و بخشی از آنها که آرمان ما را فهمیدند و به ما دست یاری دادند ما بهدنبال تقویت بعد ایمانی آنها بودیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت جبهه مقاومت گفت: راهبرد چهارم جمهوری اسلامی ایران جمع بین منافع ملی و امت اسلام بود یعنی ما در عملکردن و عملیات کردن و پاسخ گفتن و طراحی هجوم باید حتماً هم مصالح ملی مردم خودمان را رعایت کنیم هم مصالح امت اسلامی را و این کار را سخت میکرد. راهبرد پنجم رعایت حتی الامکان اصول بین المللی بود وقتی ما میخواستیم وعده صادق 1 را اجرا بکنیم شهید عبداللهیان یک کار دیپلماسی خیلی بزرگ و عظیمی را انجام داد و به کشورهای مختلف رفت و آمدهای متعددی کرد تا مشروعیت بین المللی این عملیات را تبیین کند.
انتهای پیام/
http://www.khozestan-online.ir/fa/News/1004243/تحول-در-جوامع-اسلامی-راهبرد-مهم-جبهه-مقاومت-است