پیام
خوزستان - شاهین راز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: هفته پژوهش را به همه پژوهشگران عرصه دانشگاه و صنعت تبریک میگویم.
وی افزود: مهمترین رسالت اتاقهای بازرگانی به عنوان نهادهای میانجی بین دولت و بخش خصوصی، تسهیل رشد اقتصادی و توسعه فعالیتهای تجاری است که مأموریتهای کلیدی همچون دفاع از منافع و حقوق اعضای خود (تجار، تولیدکنندگان و شرکتها) در تعامل با دولت برای توسعه تجارت داخلی و بینالمللی کمک میکنند اطلاعات بازار، شناسایی فرصتهای تجاری و ترویج صادرات فراهم شود.
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی
آبادان ادامه داد: خدمات آموزشی برای ارتقای مهارتهای مدیریتی، مالی و بازاریابی برای اعضاء ارائه میکنند. برای بهبود همکاریها و سرمایهگذاریها چه در سطح ملی و چه بینالمللی کمک میکنند پُل ارتباطی میان اعضا و شرکتها ایجاد شود و خدمات داوری و مشاوره حقوقی با هدف رفع اختلافات بین أعضاء ارائه میکنند.
راز توضیح داد: برای انجام این ماموریتهای مهم واحد پژوهش اتاق بازرگانی میتواند با ایجاد یک اتاق فکر مبتنی بر تحقیقات علمی و عملی با بهرهگیری از محققین دانشگاه و صنعت، مدیران اتاق را در راستای رسالت خود کمک کند.
وی عنوان کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور که تولیدکنندگان و تجار با چالشهای زیادی مانند ناترازی انرژی و تحریمها دست و پنجه نرم میکنند، واحد پژوهش میتواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. این واحد میتواند به شناسایی مشکلات خاص تولیدکنندگان و تجار پرداخته و راهحلهایی عملی و کاربردی برای آنها پیدا کند. به عنوان مثال، پژوهشگران میتوانند مشکلاتی مانند تأمین مواد اولیه، مسائل مالی و نقدینگی یا موانع صادرات را بررسی کنند و پیشنهاداتی برای کاهش هزینهها، بهبود روند تولید یا حتی ارتقای کیفیت محصولات ارائه دهند.
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی
آبادان خاطرنشان کرد: واحد پژوهش با پیگیری تغییرات قوانین و مقررات، میتواند به اعضا کمک کند تا سریعتر خود را با این تغییرات وفق دهند و از ضرر و زیانهای احتمالی جلوگیری کنند. علاوه بر این، واحد پژوهش با بررسی فرصتهای صادراتی و وارداتی جدید، میتواند مسیرهای جدیدی برای گسترش روابط تجاری بینالمللی پیدا کند و در نهایت جایگاه اتاق بازرگانی را در سطح جهانی تقویت کند؛ با توجه به این موارد، اتاق بازرگانی باید آماده باشد تا این نقش حیاتی را ایفا کند و تبدیل به یک مرجع پژوهشی معتبر برای بخش خصوصی شود.
راز تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچکدام از اتاقهای بازرگانی آبادان،
خرمشهر و اهواز وضعیت خوبی در رده بندی سراسری اتاق های بازرگانی کشور ندارند. ممکن است فعالیتهایی صورت گرفته باشه اما این فعالیتها باید در راستای ماموریت اتاقها و مورد تایید اتاق ایران باشد تا امتیاز و بودجهای برای آنها تخصیص یابد؛ با توجه به تغییرات مدیریتی انجام شده خوشبختانه اراده لازم برای راهاندازی و فعال کردن این حوزه وجود دارد.
وی با بیان اینکه فعال کردن واحد پژوهش در اتاق بازرگانی
آبادان نیازمند حمایت همه جانبه اعضا است، گفت: این واحد نه تنها میتواند به تقویت موقعیت اتاق بازرگانی کمک کند بلکه بستری را برای ارتقای خدمات به اعضا، شناسایی فرصتهای تجاری و کاهش چالشهای پیش روی کسب و کارها فراهم میکند.
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی
آبادان ابراز امیدواری کرد: سرمایهگذاری در زمینه پژوهش اتاق یک تصمیم استراتژیک برای تضمین رشد و پایداری و رفع مشکلات اقتصادی منطقه خواهد بود.
راز اظهار کرد: در گام اول ایجاد کمیتهای تحت عنوان شورای پژوهشی اتاق متشکل هیات رئیسه اتاق و 3 عضو هیات علمی برای مشارکت در طراحی و پیادهسازی این واحد و تدوین برنامههای پژوهشی اولویتدار در مقطع فعلی ضروری است. در مرحله بعد باید این اراده در بین هیات رئیسه و نمایندگان اتاق باشد تا برای تصمیمگیری در مورد مسائل اتاق بر روی اتاق فکر پژوهش برای تصمیمسازی نگاه ویژه داشته باشند و در واقع این مسئله باید نهادینه شود.
http://www.khozestan-online.ir/fa/News/1008261/نقش-پژوهش-در-تقویت-جایگاه-اتاق-بازرگانی-آبادان؛-از-برنامهریزی-تا-اقدام