پیام
خوزستان - ایسنا / مدیرکل تامین و رسانه بینالملل سیما توضیحاتی را به لحاظ آماری و محتوایی از نحوه انتخاب فیلمهای خارجی تلویزیون بیان کرد.
محمدعلی غلامرضایی ـ مدیرکل تامین و رسانه بینالملل سیما ـ درباره تعداد فیلمهای خارجی که از سیما پخش میشوند، به ایسنا توضیح داد: ما به صورت سالانه تعداد مشخصی فیلم خارجی برای نمایش تخصیص میدهیم. تا سال 1401 نزدیک به 300 فیلم سینمایی برای هر شبکه تامین میشد که این رقم در سال 1402 به بالغ بر 400 فیلم سینمایی رسید.
وی با اشاره به اینکه پخش فیلمهای سینمایی خارجی ممکن است با آمار تامین فیلم متفاوت باشد، توضیح داد: همه فیلمهایی که این اداره کل به تمام شبکهها تخصیص میدهد، آمادهسازی لازم دارند؛ یعنی باید زبانگردانی شوند و روتوسکوپی، ویرایش و اصلاحات روی آنها اعمال شود که این فرآیندِ زمانبر، ممکن است پخش یک فیلم سینمایی را به سال بعد موکول کند؛ البته ما بهشدت تاکید داریم که هیچکدام از فیلمهای تخصیصدادهشده به شبکهها خاک نخورد و قبل از آنکه قدیمی بشوند، روی آنتن برود.
برای نوروز فیلمهای خارجی تولیدشده در یک یا دو سال قبل را نمایش میدهیم
مدیر شبکههای نمایش و تماشا، ادامه داد: در نوروز سال 1403 که با ماه مبارک رمضان نیز همزمان بود، حدود 170 فیلم سینمایی از شبکههای سیما پخش کردیم. چنین ایامی برای اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما مانند جشنوارهای برای نمایش آثار منتخب است.
غلامرضایی در ادامه تصریح کرد: در بازههای زمانی که رسانه ملی بیشترین مخاطب را دارد، مانند تعطیلات نوروز، تلاش میکنیم جدیدترین آثار سینمای دنیا را گلچین کنیم و تولیدات همان سال یا نهایتاً فیلمهای خارجی تولیدشده در یک یا دو سال قبل را نمایش دهیم.
وی تاکید کرد: پساز عید نوروز نیز تا پایان هر سال، حدود 150 تا 200 فیلم سینمایی به مجموع آثار نمایشدادهشده اضافه میشود و سبدی از جدیدترین فیلمهای سینمای جهان در رسانه ملی شکل میگیرد.
مدیرکل تامین و رسانه بینالملل سیما ضمن بیان این نکته که مهمترین اولویت در انتخاب آثار سینمایی، پیامِ هدف در فیلمهای سینمایی است، گفت: اگر فیلم خارجی، پیام مناسبی داشته باشد، یکی از گزینههای تامین خواهد بود. در مرتبه بعد، جذابیت و کیفیت فیلمها هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما در اداره تامین اصولاً دنبال آثاری هستیم که تواݦݧٔمان حامل پیامهای درست و شاخصههای جالبتوجه برای تماشاگران باشند.
غلامرضایی در ادامه اضافه کرد: سعی کردیم بهواسطه انتقال محتوای پاک و جلوگیری از پخش محتواهایی که در سایر بسترها منتشر میشوند، خودمان را از آن سکوهای نمایش فیلم و سریال و دیگر رسانهها متمایز کنیم. بر همین اساس، در چند سال اخیر تلاش کردهایم بیشتر به تولیدات کشورهایی بپردازیم که کمتر موردتوجه سایر بسترهای نمایش فیلم قرار گرفتهاند.
بهگفته غلامرضایی، محصولات سینمایی و مجموعههای نمایشی کشورهایی با اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و سیاسیِ بیشتر با ایرانِ اسلامی، میتوانند برای نمایش در قاب رسانه ملی گزینههای مناسبتری باشند.
مدیر شبکههای نمایش و تماشا در ادامه اضافه کرد: طبیعتاً استفاده از آثار هالیوودی و اروپایی آسانتر و دسترسی به آن نیز راحتتر است؛ ولی ما تلاش کردهایم فیلمهایی از نقاط گوناگون دنیا برای مخاطبان عرضه کنیم. همت همکاران در ادارهکل تامین بر این است که وجوه مفغولمانده در این عرصه را پوشش دهند و سبد فیلمهای سینمایی خارجی مخاطبان را کاملتر کنند.
رویکرد تحولی در پخش فیلمهای شبکه نمایش و تماشا
مدیرکل تامین و رسانه بینالملل سیما و مدیر شبکههای نمایش و تماشا با بیان اینکه از یک سال گذشته جداول پخش شبکههای نمایش و تماشا، موضوعمحور شده است، گفت: محصولات کشورهایی با اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و سیاسیِ بیشتر با ایرانِ اسلامی، میتوانند برای نمایش در رسانه ملی گزینههای مناسبتری باشند.
در ادامه، غلامرضایی درخصوص رویکرد تحولی در شبکههای نمایش و تماشا نیز اظهار کرد: یک سال است که در شبکه نمایش جدولهای پخش را موضوعی کردهایم؛ بهاینشکل که هرشب ساعت 21 آثار سینمای بینالملل در گونههای تاریخی، درام و زندگینامهها را پخش میکنیم. از شنبه تا سهشنبه نیز گلچینی از سینمای ایران روی آنتن میرود. ساعات پایانی شب نیز برنامه هفتگی خاص خود را دارد؛ به این ترتیب که برای نمونه، شنبهشبها آثار طنز و یکشنبهها آثار ورزشی پخش میکنیم و به همین ترتیب، تا پایان هفته دستهبندی موضوعی داریم. پنجشنبه شبهای هر هفته ساعت 23 هم فیلم جدید پخش میشود؛ یعنی مخاطب میتواند آخر هفتهها تماشاگر آثار سینمایی جدید باشد. این فیلمها برای نخستینبار توسط ما از رسانه ملی روی آنتن میرود. این بخش هم طرفداران خاص خودش را دارد.
به مخاطب حق انتخاب میدهیم
وی افزود: رویکرد موضوعمحور چیده شدن جداول پخش در شبکه تماشا نیز وجود دارد. در شبکه تماشا آثار شرقی را ساعت 20:30 روی آنتن میبریم که پرمخاطب است. ما چهار گزینه به مخاطب میدهیم و آنها این امکان را دارند که خودشان مجموعه نمایشیای را که قرار است در آینده روی آنتن شبکه تماشا برود، انتخاب کنند. فکر میکنم همین رویکرد تعاملی موجب استقبال مخاطب شده است؛ تاحدیکه در هر ماه حدود 50هزار پیامک دریافت میکنیم.
وی درخصوص تامین برنامههایی از سایر قالب و گونههای آثار تلویزیونی که ضمن سرگرمکنندگی امکان پخش در شبکههای سیما را داشته باشند، بیان کرد: ادارهکل تامین برنامه تنها فیلم و سریالهای خارجی را ارزیابی و توزیع نمیکند، بلکه ما همه قالبهای تلویزیونی را بررسی میکنیم. آثار مستند، پویانمایی، مسابقات، انواع برنامههای سرگرمکننده و… این قابلیت را دارند که پساز ارزیابی کیفی در شبکههای رسانه ملی پخش شوند.
تامین برنامههای سرگرمیمحور خارجی برای تلویزیون
غلامرضایی در پایان یادآوری کرد: بنابر درخواست شبکه نسیم قرار است تعدادی از برنامههای سرگرمیمحور خارجی برای این شبکه تامین شود. جنگ رباتها، مسابقات اتومبیلرانی و… از جمله این آثارند. در گذشته نیز چنین رویکردی بوده و اکنون منظم و هدفمندتر شده است.
http://www.khozestan-online.ir/fa/News/1029132/فیلمهای-سینمایی-تلویزیون-چگونه-انتخاب-میشوند؟