پیام
خوزستان - محمد امیر، نماینده مردم
اهواز، باوی،
حمیدیه و کارون، در مجلس شورای اسلامی، در حضور وزیر آموزش و پرورش و در جمع فرهنگیان استان خوزستان، به بیان مشکلات و چالشهای آموزش و پرورش این استان پرداخت. وی با اشاره به جمعیت حدود یک میلیون و 150 هزار نفری دانشآموزان خوزستان، آموزش و پرورش را به عنوان یکی از شاخصهای اصلی توسعه کشور معرفی کرد و تأکید نمود که پیشرفت این نهاد، منجر به پیشرفت کل کشور خواهد شد.
امیر با بیان اینکه صحبتهایش ناظر به عملکرد یک دهه اخیر آموزش و پرورش
خوزستان است، به سه ضلع اصلی آموزش و پرورش شامل فضای فیزیکی، نیروی انسانی و محتوا اشاره کرد. وی وضعیت فضای فیزیکی مدارس
خوزستان را بحرانی توصیف کرد و گفت: در سرما دانشآموزان سردشان است و در گرما گرمشان. برخی مدارس اصلاً قابل سکونت نیستند و نباید در آنها دانشآموزی حضور داشته باشد، اما متأسفانه دانشآموزان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
نماینده مردم
اهواز، باوی،
حمیدیه و کارون، همچنین به مشکل ترک تحصیل برخی دانشآموزان به دلیل شرایط نامناسب فیزیکی مدارس اشاره کرد و هشدار داد که این موضوع میتواند در آینده خطراتی برای کل کشور به همراه داشته باشد.
در بخش دیگری از سخنانش، نماینده اهواز به چالشهای نیروی انسانی در آموزش و پرورش
خوزستان پرداخت و گفت: ما کلاس بدون معلم نداریم، اما بسیاری از کلاسها با سرباز معلم، دانشمعلم و معلمان غیرتخصصی پر شدهاند. معلمان ابتدایی در متوسطه دوم تدریس میکنند و دبیران شیمی، فیزیک و ریاضی غیرتخصصی هستند. این موضوع کیفیت آموزش را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
امیر با اشاره به اینکه
خوزستان در یک دهه اخیر همواره در رتبههای پایین جدول عملکرد آموزشی کشور قرار داشته، مهاجرت معلمان به دلیل شرایط سخت کاری و زندگی در استان را یکی از عوامل اصلی این مشکل دانست. وی از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد تا برای نگهداشت معلمان در استانهای با شرایط سخت، تمهیدات ویژهای از جمله پرداختهای متفاوت و بهبود شرایط معیشتی در نظر بگیرد.
وی همچنین به وضعیت معلمان حقالتدریس و نهضتی اشاره کرد و گفت: با وجود مصوبه مجلس برای حقالتدریسی کردن این نیروها، نگرانیهایی وجود دارد که شرایط قانونی متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شود و نتوانند به مدارس دولتی منتقل شوند. این موضوع به ویژه در استانهایی مانند
خوزستان که بیشترین آمار معلمان نهضتی را دارند، نیازمند توجه ویژه است.
در پایان، محمد امیر با بیان اینکه حضور وزیر آموزش و پرورش در
خوزستان میتواند خیر و برکت برای استان به همراه داشته باشد، از وزیر درخواست کرد تا برنامههای ویژهای برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش در این استان اجرا کند. وی همچنین از دکتر ابراهیم پورآبادی، نماینده
اهواز، به دلیل تلاشهایش در طرح فدک و آبرسانی به شهرستانهای استان تقدیر کرد./پایان پیام
http://www.khozestan-online.ir/fa/News/1036248/مدارس-خوزستان-در-وضعیت-بحرانی-هستند