پیام خوزستان
بلومبرگ: اسکله‌های خصوصی، مسیر تازه‌ای که برای عبور از تحریم بنادر چین به خاطر نفت ایران پیدا شد
سه شنبه 30 بهمن 1403 - 20:28:43
پیام خوزستان - انتخاب / ترمینال‌های خصوصی در چین محموله‌هایی از نفتکش‌های تحت تحریم آمریکا دریافت کرده‌اند، که نشان می‌دهد منطقه‌ای که بزرگ‌ترین خریداران نفت خام ایران و روسیه را در خود جای داده است، راه‌هایی برای دور زدن عدم تمایل اپراتور‌های بزرگ بندری پیدا کرده است.
بلومبرگ نوشت: پس از آنکه شرکت دولتی Shandong Port Group حداقل یک ترمینال را به یک نهاد خصوصی فروخت، دونگ‌یینگ، در استان شرقی شاندونگ، به یک بندر کلیدی برای دریافت این محموله‌ها تبدیل شد. این خبر را معامله‌گرانی که با این موضوع آشنا هستند، فاش کردند.
به گفته این منابع، نفتکش Si He، که در 10 ژانویه تحریم شد، هفته گذشته بیش از 744 هزار بشکه نفت خام ESPO روسیه را در بندر دونگ‌یینگ تخلیه کرد. این موضوع توسط معامله‌گران و پلتفرم ردیابی کالا Kpler تأیید شده است.

مراکز دیگر نیز برای این نوع محموله‌ها پدید آمده‌اند، از جمله یک اسکله مستقل در یانگ‌شان، واقع در جنوب شانگهای، و یک ترمینال در بندر جنوبی هویژو که ماه گذشته یک محموله نفتی ایران را دریافت کرد.
از زمانی که Shandong Port Group ماه گذشته از اپراتور‌های خود خواست تا از پذیرش نفتکش‌های تحت تحریم خودداری کنند، ترمینال‌ها و اسکله‌های خصوصی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این تصمیم در واکنش به افزایش نظارت واشنگتن اتخاذ شد. 
تشدید تحریم‌های دولت بایدن در روز‌های پایانی آن، این روند را تقویت کرد. با تکیه بر این اسکله‌های کوچک‌تر، پالایشگاه‌های مستقل چین می‌توانند به خرید نفت خام ارزان ادامه دهند و همزمان از شرکت‌های بزرگ لجستیکی و پالایشگاه‌های دولتی که محموله‌های باری و کانتینری را مدیریت می‌کنند، محافظت کنند.
بر اساس محاسبات بلومبرگ از داده‌های گمرکی رسمی، خرید نفت خام روسیه و ایران در سال 2024 یک‌چهارم کل واردات چین را تشکیل داد. با این حال، محدودیت‌های سختگیرانه‌تر واشنگتن از اواخر سال گذشته، این تجارت را پیچیده کرده و خریداران را مجبور به خلاقیت در دور زدن تحریم‌ها کرده است. 
ادامه پذیرش نفتکش‌های تحت تحریم، نشان‌دهنده فشاری است که پالایشگاه‌های خصوصی چین تحت آن هستند و همچنین تمایل پکن به نادیده گرفتن تحریم‌ها است.
دونگ‌یینگ، شاندونگ
ترمینال دونگ‌یینگ که به بخش خصوصی واگذار شده، اکنون در اختیار شرکت Baogang International است. به گفته معامله‌گران، این ترمینال تحت مالکیت خصوصی می‌تواند نفتکش‌های تحریم‌شده را بپذیرد و هزینه انتقال نفت خام از یک کشتی به کشتی دیگر را کاهش دهد، که اغلب برای پنهان کردن منبع اصلی محموله انجام می‌شود. با این حال، این ترمینال تنها می‌تواند نفتکش‌های Aframax را مدیریت کند و برای پذیرش نفتکش‌های غول‌پیکر (VLCCs) که برای حمل نفت ایران استفاده می‌شوند، تجهیز نشده است. خبرگزاری رویترز اولین بار گزارش داد که ترمینال‌های خصوصی دونگ‌یینگ نفتکش‌های تحت تحریم را می‌پذیرند.
یک نماینده رسانه‌ای از Shandong Port Group گفت که از واگذاری ترمینال‌های دونگ‌یینگ اطلاعی ندارد. شرکت Baogang International نیز به درخواست‌های اظهار نظر از طریق تماس تلفنی و ایمیل پاسخی نداد.
یانگ‌شان، شانگهای
بندر یانگ‌شان شانگهای بیش از دو سال است که نفت خام روسیه دریافت نکرده بود. اما از 10 ژانویه، حداقل دو نفتکش تحت تحریم که بیش از 1.2 میلیون بشکه نفت Sokol را از خاور دور روسیه حمل می‌کردند، در این بندر پهلو گرفتند. داده‌های Kpler نشان می‌دهد که یک نفتکش تحریم‌شده دیگر نیز این هفته به این اسکله خواهد رسید.
نفتکش Yuri Senkevich، متعلق به شرکت Sovcomflot که تحت تحریم قرار دارد، اولین کشتی بود که در 20 ژانویه بندر Sakhalin 1 را با نزدیک به 700 هزار بشکه نفت Sokol ترک کرد و سپس در 28 ژانویه این محموله را در یانگ‌شان تخلیه کرد. یانگ‌شان مستقیماً به هیچ پالایشگاهی متصل نیست، بنابراین محموله‌ها در مخازن ذخیره نگهداری می‌شوند تا بعداً به مکان دیگری ارسال شوند. ذخایر نفتی یانگ‌شان توسط شرکت خصوصی Yangshan Shengang International Oil Logistics Co. Ltd. مدیریت می‌شود. این شرکت به درخواست‌های اظهار نظر از طریق تلفن و ایمیل پاسخ نداد.
هویژو، گوانگ‌دونگ
یکی دیگر از مراکز جدید این تجارت، بندر هویژو در استان جنوبی گوانگ‌دونگ است. یکی از ترمینال‌های این بندر توسط شرکت خصوصی Huaying Petrochemical اداره می‌شود که تحت کنترل شرکت Wintime Energy Group Co. یک شرکت بورسی شانگهای، قرار دارد.
اواخر ماه گذشته، این ترمینال نزدیک به 1 میلیون بشکه نفت خام ایران را از نفتکش Suezmax Nichola دریافت کرد. این کشتی، محموله را از نفتکش Salina، متعلق به ایران، انتقال داده بود.
با این حال، سخنگوی Wintime در پاسخ ایمیلی گفت که ترمینال هویژو نفت خام از مالزی و سنگاپور دریافت کرده است – نه از ایران – و تأکید کرد که این شرکت و زیرمجموعه آن، Huaying، مطابق با قوانین چین فعالیت می‌کنند.

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/1055747/بلومبرگ--اسکله‌های-خصوصی،-مسیر-تازه‌ای-که-برای-عبور-از-تحریم-بنادر-چین-به-خاطر-نفت-ایران-پیدا-شد
بستن   چاپ