پیام خوزستان
حجت‌الاسلام نوایی: تحقق گفتمان مقاومت، نیازمند بازخوانی عمیق مفهوم عدالت است
دوشنبه 25 فروردين 1404 - 15:18:27
پیام خوزستان - به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام «علی‌اکبر نوایی» استاد حوزه علمیه خراسان در پیش‌نشست حوزوی همایش بین‌المللی الهیات مقاومت با موضوع گفتمان الهی عدالت‌خواهی که در مؤسسه و مرکز تخصصی حوزوی جبل‌الصبر برگزار شد، به تبیین جایگاه بنیادین عدالت در اندیشه اسلامی پرداخت و با تأکید بر اینکه بحث عدالت از مهم‌ترین مفاهیم دینی و مبنای اساسی مقاومت به شمار می‌رود، اظهار داشت: در ترم گذشته، این موضوع را در قالب حدود بیست جلسه با عنوان حکمرانی عدالت مورد بررسی قرار دادم که خروجی آن، در قالب کتابی با عنوان فقه حکمرانی عدالت در دست آماده‌سازی برای چاپ است.
استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به پیوند مفهومی عدالت و مقاومت از منظر فکری و دینی افزود: عدالت در تمامی ابواب فقهی، آموزه‌های دینی، فلسفه‌های اجتماعی و سیاسی به‌ویژه فلسفه‌های سیاسی مبتنی بر دین، یک اصل، رکن، قاعده، مبنا، معیار و شاخص کلیدی است. اگر بخواهیم جوهره و اساس احکام اسلامی و رسالت انبیاء را در یک واژه خلاصه کنیم، آن واژه عدالت خواهد بود.
وی با بیان اینکه اخلاق، حقوق و حتی فقر، همگی در تحلیل نهایی خود به عدالت بازمی‌گردند، تصریح کرد: فقه اسلامی نیز جهت‌گیری خود را در مسیر عدالت تنظیم کرده و احکام خود را با محوریت آن تشریع و قانون گذاری کرده است.
حجت‌الاسلام‌ نوایی خاطرنشان کرد: عدالت نه‌تنها در نظام اسلامی، بلکه در تفکر دینی ما، به‌ویژه در مبانی تفکر اسلامی، اصل‌الاصول و قاعده‌القواعد است؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت قاعده اخلاق، قاعده حقوق و حتی قاعده تفکر سیاسی در اسلام، همه بر مدار عدالت می‌چرخند.
وی با استناد به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) در جلد دوم کتاب البیع، صفحات 458 و 459، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرموده‌اند: «اسلام، حکومت است و احکام و قوانین اسلامی، ابزاری در خدمت حکومت و اجرای عدالت هستند» در این نگاه، فلسفه تشکیل حکومت در اسلام، بازگشت به عدالت است و اجرای احکام دینی نیز برای تحقق همین اصل است.
استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه عدالت مفهومی بنیادین در منظومه معارف اسلامی است، گفت: در تحلیل مفاهیم اسلامی، می‌توان گفت مفاهیم پایه‌ای، چون توحید و عدالت در رأس هستند و سایر مفاهیم دینی تابعی از این دو مفهوم محسوب می‌شوند؛ همان‌طور که فلسفه رسالت، امامت و دیگر آموزه‌های دینی در امتداد این دو اصل معنا پیدا می‌کند، نهایت آنها نیز در معاد متجلی می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر عدالت نباشد، هیچ‌یک از احکام اسلامی معنا و فلسفه نخواهند داشت؛ بنابراین شناخت، تحلیل و تبیین عدالت باید در کانون توجه حوزویان، پژوهشگران و اندیشمندان دینی قرار گیرد، زیرا بدون آن، امکان تحقق گفتمان مقاومت و حاکمیت اسلامی فراهم نخواهد شد.
حجت‌الاسلام نوایی با تأکید بر جایگاه بنیادین عدالت در ساختار فکری اسلام، اظهار داشت: مفهوم عدالت از ابعاد مختلف هستی‌شناختی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حقوقی برخوردار است و به‌عنوان یک حقیقت تعیین‌کننده، در مرکز منظومه معرفتی دینی قرار دارد.
وی با بیان اینکه عدالت یک بحث مبنایی و ریشه‌ای در تمدن اسلامی است، تصریح کرد: عدالت اساس حرکت انبیای الهی و استمرار همان راه در سیر حرکت اسلامی ماست. اگر امروز از مقاومت سخن می‌گوییم، این مقاومت نیز در بستر عدالت معنا پیدا می‌کند و از دل آن برمی‌خیزد.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط وظیفه اصلی حوزویان جهاد تبیین است حجت‌الاسلام زرندی: حوزه‌های علمیه در پاسخگویی به شبهات نقش برجسته‌ای دارند

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/1080499/حجت‌الاسلام-نوایی--تحقق-گفتمان-مقاومت،-نیازمند-بازخوانی-عمیق-مفهوم-عدالت-است
بستن   چاپ