پیام خوزستان
هنرمندی که هر طرحش یک درس مقاومت بود
سه شنبه 26 فروردين 1404 - 09:12:39
پیام خوزستان - «آوای بی پایان» نمایشگاه آثار طراحی و نقاشی حبیب‌الله صادقی است که در در اولین روزهای آغاز هفته هنر انقلاب در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، هنر متعهد و آرمان‌گرا، به‌ویژه در بستر انقلاب اسلامی، همواره نیازمند چهره‌هایی بوده که بتوانند مفاهیم عمیق دینی و اجتماعی را با زبان تصویر به شکلی تأثیرگذار بیان کنند؛ در این میان، حبیب‌الله صادقی به‌عنوان یکی از پیشگامان هنر انقلابی، نه‌تنها با تکنیک‌های استادانه و تسلط بر مکاتب مختلف هنری، بلکه با نگاهی ژرف به مضامین معنوی و انقلابی، آثاری خلق کرد که فراتر از زیبایی‌شناسی صرف، به بیانیه‌ای بصری از ارزش‌های اسلامی و ملی تبدیل شدند.
آنچه آثار صادقی را متمایز می‌کند، تنها مهارت فنی او در ترکیب‌بندی، رنگ‌آمیزی و الهام از نگارگری ایرانی نیست، بلکه وفاداری بی‌چون‌وچرا به آرمان‌هایی است که هنرش را جهت داد. او هنر را ابزاری برای بیان حقایق می‌دانست، نه بازاری برای خودنمایی. این نگاه، باعث شد تا آثارش—از نقاشی‌های نمادین دوران دفاع مقدس تا طرح‌های مفهومی متأخر—همواره دارای لایه‌های معنایی چندگانه باشند؛ آثاری که هم روایتگر تاریخ معاصرند و هم پرسش‌گر مسائل اساسی انسان معتقد.
بر این اساس «آوای بی پایان» نمایشگاه آثار طراحی و نقاشی حبیب‌الله صادقی است که در در اولین روزهای آغاز هفته هنر انقلاب در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد. در این نمایشگاه 12 اثر از استاد فقید حبیب‌الله صادقی به نمایش گذاشته شد که 11 عدد از آثار تا به حال دیده نشده بودند.

پیام خوزستان

صادقی از نسل اول هنرمندان انقلاب اسلامی بودند که تحصیلات‌شان را از هنرستان هنرهای زیبا شروع کردند و هم‌دوره حسین خسروجردی و کاظم چلیپا بودند. وی که از شاگردان استاد محمود فرشچیان و به اذعان ایشان بهترین شاگرد بوده، از پایه‌گذاران اولیه‎ی حوزه هنری انقلاب اسلامی بودند که از سال 1356 با برپایی نمایشگاه نقاشی در حسینیه ارشاد یک جریان هنری را در کشور ایجاد کردند.
آثار حبیب‌الله صادقی حیرت درس می‌دهند محمدعلی رجبی دوانی پژوهشگر و استاد شناخته شده عرصه هنرهای تجسمی دراین خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آثار حبیب صادقی اولاً همیشه به مخاطب حیرت می‌دهند، چراکه همواره احساس می‌کنیم برای اولین‌باری است که آن‌ها را می‌بینیم کمااینکه شاید بارها این آثار را دیده باشیم اما همچنان تازگی دارند. همه این ویژگی‌ها بخاطر آن است که این هنرمند از خودش گذشته بود و خودش را محور قرار نمی‌داد بلکه آرمان‌هایش را محور قرار داده بود و البته این آرمان‌ها دائماً در تجلی بود.
وی آثار حبیب‌الله صادقی را جاودانه دانست و تاکید می‌کند: حبیب‌الله صادقی با این آثار نام خودش را عجین کرد و از نظر هنری و معرفت هنری ایشان انسانِ قابل مطالعه‌ی است که باید سال‌ها درباره آثارشان بحث کنیم و کلاس درسی باشد برای تمام کسانی که می‌خواهند تجربه کنند و بدانند تجربه صرفاً به قلم دست گرفتن و به سراغ تابلو رفتن نیست بلکه هر تجربه‌ی مقدمات نظری و آمادگی وجودی می‌خواهد تا معلوم کند نهایتاً قصد به کجا رفتن داریم.

پیام خوزستان

این هنرمند عنوان می‌کند: من شخصاً هیچ هنرمندی را به این اندازه به وسعت نظر، وسعت سینه ندیده‌ام، آن‌چیزی که حضرت موسی به خداوند گفت، «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِ»؛ به نظرم تمام هنرمندان انقلاب جلوه‌ای از این را دارند اما حبیب‌الله صادقی دراین خصوص بسیار ویژه است و خصوصاً در آخرین اثرشان سیمرغ تجلی که برای شهید حاج قاسم سلیمانی کار کرد و جا دارد خیلی درباره جز به جز آن بحث و گفت‌وگو شود.
رجبی دوانی تصریح می‌کند: مرحوم صادقی انسانی بود که همه چیز را فدای موضوع می‌کرد؛ به همین خاطر با تکنیک متفاوت نقاشی می‌کند. ایشان با هر وسیله‌ای که پیدا می‌کرد، او را هم به شهادت می‌طلبید و همه چیز را ابزار برای رسیدن به هدف می‌دانست.
بهره‌گیری از نگارگری در نقاشی‌های صادقی کامیار صادقی هنرمند نقاش درباره مرحوم حبیب‌الله صادقی به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: مرحوم حبیب صادقی در کارهایشان به لحاظ عقیدتی و نگاه اجتماعی، دینی و سیاسی که داشتند، مسیر و سیر مشخصی داشتند و خیلی به آرمان‌های انقلاب و اهداف انقلاب اسلامی اهمیت می‌دادند و از هنرمندانی بود و قدرت و توان تکنیکی‌شان به کمک‌شان می‌آمد و از هنرمندان بسیار مسلط به لحاظ تکنیکی بودند. ایشان خیلی باورمند بودند و ریشه‌های فرهنگی و دینی با پوست و خون و مولکول‌های بدن‌شان عجین بود.

پیام خوزستان

وی مرحوم صادقی را یک هنرمند پرتوان می‌داند و تصریح می‌کند: حبیب توانایی زیادی در بحث نگارگری داشتند چون ایشان از شاگردان ممتاز استاد فرشچیان بودند. او خیلی تحت تاثیرنگارگری بودند و تسلط زیادی هم به نگارگری داشتند و این تسلط را مصادره کرده بودند و در هنرشان به کار می‌گرفت. از ترکیب‌بندی، فرم و رنگ‌هایی که استفاده می‌کرد، تأثیر زیادی نگارگری در کارهایشان قابل مشاهده است. قدرت تکنیکی و طراحی و فضاهای ذهنی و باورمند ایشان همگی باعث می‌شد، کارهای خاص و ماندگاری برجا بگذارند.
صادقی وفادارترین و متعهدترین هنرمند به آرمان‌ها مصطفی گودرزی از هنرمندان نسل اول انقلاب نیز درخصوص «حبیب‌الله صادقی» و آثاری که به جا گذاشته است به ایمنا، می‌گوید: استاد حبیب‌الله صادقی یکی از پیش‌قراولان و بلکه (پیش قراول) هنر انقلاب است. در هنرمتعهد انقلاب اسلامی تعداد محدودی هنرمند بودند که آغازگر این مسیر بودند و پیشکسوت این حوزه محسوب می‌شوند و در روزهایی که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می‌شد، سپس در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس و حوادث دیگری که بود، دکتر صادقی یکی از صادق‌ترین و وفادارترین هنرمندان به بطن و متن انقلاب بود که هنرش را برای انقلاب و مفتاهیم دینی، اجتماعی و سیاسی و برای مردم می‌خواست؛ البته خداوند این توفیق را به ایشان داد.
این هنرمند تصریح می‌کند: اگر از سال 1358 آثار حبیب‌الله صادقی را بررسی کنیم، ایشان بیش از 45 سال کار کرده است و این نشان می‌دهد خداوند یک نیروی مضاعف در وجود ایشان قرار داده است. تمام موضوعاتی که توسط این هنرمند کار شده است، موضوعاتی مرتبط با انقلاب اسلامی و تفکر شیعی و حکمت دینی و موضوعات روز انقلابی بوده است که شاید بسیاری از هنرمندان به آن تن نمی‌دادند ولی ایشان تمام این موضوعات را کار کرد. این هنرمند در حوزه‌های مختلف نقاشی، کاریکاتور، طراحی و در مسیر آموزش کارهای ویژه‌ای داشته‌اند.

پیام خوزستان

وی ادامه می‌دهد: افراد و هنرمندان مختلفی که همگام با مرحوم حبیب‌الله صادقی درباره انقلاب اسلامی کار کرده‌اند واقعاً آن گونه‌ای که شایسته و باسته است، کارشان دیده نشده است. البته بسیاری از آن‌ها کار در گمنامی را ترجیه می‌دهند و به وظیفه اصلی‌شان می‌پردازند ولی این‌ها برای آرمان‌های یک ملت و اهداف معنوی و ملی و بین‌المللی انقلاب کار کردند و باید با روش دیگری آثارشان معرفی و دیده می‌شد.
به گزارش ایمنا، مرحوم حبیب‌الله صادقی نماد ایستادگی، مقاومت، صداقت و خلاقیت است که در حوزه هنر متعهد اجتماعی، دینی، سیاسی و شیعی طی پنج دهه فعالیت همواره پیشتاز بود و کارهای فاخری را به یادگار گذاشت و توانست در بسیاری از اقدامات الگوسازی کند.
علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «آوای بی پایان» می‌توانند از 24 فروردین تا سوم اردیبهشت 1404، روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت 9 تا 18 به نشانی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.
کد خبر 857597

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/1080926/هنرمندی-که-هر-طرحش-یک-درس-مقاومت-بود
بستن   چاپ