پیام خوزستان
ماجرای «شوخی شوخی» در تلویزیون/ عروسک‌ها برگشتند!
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1404 - 11:52:38
پیام خوزستان - تسنیم / صداپیشه «شوخی‌شوخی» تأکید کرد که جناب‌خان به همراه رامبد جوان، نگاه دیگری را احیا کردند که نشان داد کار عروسکی می‌تواند مختص بزرگسالان نیز باشد و البته خود این شخصیت هم مدتی طول کشید تا برای مخاطب جا بیفتد و باید به شخصیت‌های عروسکی زمان داد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیمان قریب‌پناه، از صداپیشه‌های برنامه تلویزیونی «شوخی‌ شوخی»، در مورد شخصیت عروسکی «نمونه» در این مجموعهٔ طنز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «نمونه» شخصیتی است که در داستان به عنوان یکی از اهالی نون‌آباد معرفی می‌شود و دارای تیکه‌کلام‌های مخصوص به خود است.
قریب‌پناه افزود: این شخصیت در این فصل از «شوخی شوخی» نسبت به فصل‌های قبل، مجموعه‌ای از تیکه‌کلام‌ها دارد که شاید بیشتر به لهجه قزوینی نزدیک باشد. از لحاظ شخصیت‌پردازی، نمونه در این فصل ابعاد چندوجهی و گسترده‌تری پیدا کرده است. او شخصیتی است که تمایل دارد مدیریت را در دست بگیرد و همه‌چیز باید تحت نظارت او باشد یا دوست دارد از تمام فعالیت‌ها آگاه باشد.
این صداپیشه و گوینده رادیو توضیح داد: در واقع، تلاش ما این بوده که ابعاد شخصیتی او را شیرین‌تر و دوست‌داشتنی‌تر نشان دهیم تا بینندگان از دیدن آن لذت ببرند. خصوصیاتی که برای نمونه در نظر گرفته‌ایم، شامل دلسوزی، مهربانی و رفاقت است. گاهی از این رفاقت برای زیرکی و رندی استفاده می‌کند. همچنین گاهی به گذشته‌اش بازمی‌گردد و انگار کمی خاطره‌باز شده است.
قریب‌پناه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جایگاه برنامه‌های عروسکی در تلویزیون پرداخت و بیان کرد: در دهه‌های 70 و حتی 80 و پیش از آن، برنامه‌های عروسکی فراوانی تولید می‌شد. اما در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد تنها چند برنامه معدود دغدغهٔ حفظ این گونه برنامه‌ها را در تلویزیون دارند.تلویزیون شاید در یک دوره کمتر به این قالب از برنامه‌ها توجه نشان داد. چند سالی این برنامه‌ها غایب بودند و اکنون دوباره احیا شده‌اند.
وی درباره بهره‌گیری از این برنامه ها به عنوان یکی از قالب های مهم در برنامه سازی دنیا تأکید کرد: حضور برنامه‌های عروسکی در تلویزیون از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی تصور می‌کنند که با توجه به استفاده از عروسک، مخاطب این برنامه‌ها صرفاً کودکان هستند. این نگرش تا پیش از آقای طهماسب و مجموعه‌ای مانند «کلاه‌قرمزی» و برنامه‌هایی نظیر «مهمونی» رواج داشت. اما با ادامه برنامه‌سازی توسط طهماسب این دیدگاه تا حدی تغییر کرد. در واقع، برنامه‌های عروسکی که امروز در تلویزیون تولید می‌شوند، صرفاً برای تداوم این جریان هستند. درحالیکه در جهان هنوز هم این مدل برنامه سازی با جدیت ادامه دارد.
بازار
احیای نگاه جدید به برنامه‌های عروسکی
این صداپیشه به اقبال مخاطب از این برنامه ها اشاره و بیان کرد: خود شخصیت جناب خان به همراه رامبد جوان، نگاه دیگری را احیا کردند که نشان داد کار عروسکی می‌تواند مختص بزرگسالان نیز باشد و البته خود این شخصیت هم مدتی طول کشید تا برای مخاطب جا بیفتد و باید به شخصیت های عروسکی زمان داد. امروز هم کودکان و هم بزرگسالان از این برنامه‌ها استقبال می‌کنند. این برنامه‌ها حتی قادرند موضوعاتی را مطرح کنند که جریان‌ساز شوند.
وی در پایان به تجربهٔ همکاری با محمد لقمانیان در برنامهٔ های تلویزیون اشاره کرد و گفت: ما در این برنامه بیشتر بر محاوره و دیالوگ‌نویسی تمرکز داشتیم و خود لقمانیان تلاش می‌کند تا تمام ابعاد عروسک را در تلویزیون به نمایش بگذارد؛ از فانتزی عروسک گرفته تا قابلیت‌های منحصر به فرد کارهای عروسکی را دوست دارد در این برنامه ارائه کند.

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/1091604/ماجرای-«شوخی-شوخی»-در-تلویزیون--عروسک‌ها-برگشتند!
بستن   چاپ