پیام خوزستان
اقتصاد دریامحور، فولاد سبز و اقتصاد چرخشی، راه نجات شرکت‌های فولادی ایران
پنجشنبه 17 آبان 1403 - 00:17:26
پیام خوزستان - به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در این همایش اظهار داشت: فولاد خوزستان در یک دهه گذشته بالغ بر 16 میلیون تن صادرات معادل 7/5 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته است. صنعت فولاد ایران به واسطه منابع اولیه عظیم، نیروی انسانی متخصص و دسترسی به آب‌های آزاد رتبه 7 از نظر میزان ظرفیت و رتبه 10 در تولید را دارد.
سرانه مصرف فولاد در کشور 200 کیلوگرم به ازای هر نفر است و این میزان در کشور‌های مختلف دنیا 2 تا 5 برابر است. در کشور فاصله 2 برابری بین نیاز مصرفی و تولید تقاضا داریم.
وی افزود: بعد از پتروشیمی، فولاد سهم قابل توجه 8 میلیارد دلاری در صادرات غیرنفتی و از سویی سهم 5 درصدی در تولید ناخالص ملی دارد و پتانسیل رسیدن به 10 میلیارد دلار یعنی سهم 25 درصدی صادرات غیرنفتی وجود دارد. عمده صادرات فولاد از راه دریا و بنادر انجام می‌شود و این موضوع اهمیت جانمایی فولادی‌ها در کنار دریاها، دسترسی به منابع از جمله سنگ آهن و ... را آسان می‌کند. در آینده احساس نیاز به واردات مواد اولیه افزایش می‌یابد و این جانمایی در نزدیکی سواحل به هزینه کمتر تامین مواد اولیه، کمک خواهد کرد. 
ابراهیمی گفت: چین و آمریکا 2 تولیدکننده عمده فولادی محسوب می‌شوند که در دو کشور تمرکز احداث شرکت‌های فولادی نزدیک آب‌ها و مسیر‌های دریایی است، اما در ایران و برنامه‌های توسعه‌ای پراکندگی صنعت فولادی، کویر محور دیده می‌شود. 
امین ابراهیمی افزود: کاهش هزینه حمل‌ونقل یکی از موضوعاتی است که باید درنظر گرفته شود و باید به سوی مسیر‌های دریایی و کاهش و کم کردن هزینه حمل‌ونقل رفت. یکی از چالش‌های مهم در صنعت فولاد علاوه بر موضوع زیرساخت و حمل‌ونقل، انرژی است که 5 تا 6 میلیارد دلار محدودیت‌های انرژی سالانه به درآمد و ارزش درآمد‌های فولادی ضرر می‌رساند و باید برای رفع آن تلاش کنیم.
وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین چالش اقتصاد و فولاد دریا محور، عدم وجود زیرساخت‌های دریایی است که شرکت‌های فولادی برای تامین مواد و فروش با مشکل مواجه می‌شوند. اما این تنها چالش صنعت فولاد ایران نیست، از جمله چالش‌های دیگر؛ رقابت ناتراز و توسعه پرسرعت کشور‌های همسایه در مقایسه با ایران است که بازار‌های فروش را محدود می‌کند. چالش‌های انرژی، زیست‌محیطی و تحریم‌ها همگی برای صنعت فولاد تهدید محسوب می‌شوند.
ابراهیمی گفت: اگر بخواهیم به افق تولید 55 میلیون تن در صنعت فولاد برسیم باید زیرساخت‌ها و سایر چالش‌ها را اصلاح کنیم و یکی از چالش‌های پنهان و خاموش برای صنعت فولاد حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها و لجستیک است که اکنون نیاز به 25 هزار متر خطوط ریلی داریم و باید سهم 45 میلیون تن از 220 میلیون تن را از خطوط ریلی انجام دهیم، اما بستر آن وجود ندارد و با چالش‌ها روبه‌رو هستیم. در صنعت فولاد مهم‌ترین عامل حاشیه سود است که امروز به زیر 8 درصد رسیده و این امر تهدید برای تصمیم‌سازان و تصمیم گیران صنعت فولاد است، در حالی که فولاد سهم چشم گیر 16 درصدی در بازار سرمایه را دارد، اما تصمیم‌ها و چالش‌ها و قوانین و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه در حوزه کسب و کار، ناترازی نرخ ارز نیمایی، اجازه کارت‌های بازرگانی و فروش‌های غیرمستقیم برای این صنعت پیچیدگی ایجاد می‌کند.
ابراهیمی گفت: یکی از بحث‌های مطرح در فولاد حرکت به سوی فولاد سبز است که جاماندگی از این مولفه از دست دادن بازار‌های فولاد را خواهد داشت و اقتصاد چرخشی بحث مهم دیگر در فولاد است. استفاده از پسماند و زایده‌ها در صنعت فولاد کمک کننده و موجب بقا است.
وی در پایان سخنان خود افزود: برنامه توسعه تا سال 1410 در فولاد خوزستان انجام شده و ظرفیت از 4 میلیون تن به 6 میلیون تن می‌رسد و به سمت فولاد سبز حرکت خواهیم کرد و این برنامه ریزی نیازمند به‌حداقل رساندن چالش‌هاست. همچنین توسعه و همجواری بیشتر به دریا از دیگر برنامه‌های فولاد خوزستان است. همچنین احداث شهرک خصوصی_صنعتی با محوریت فولاد سبز و اقتصاد چرخشی برای فولاد خوزستان در منطقه تعریف شده است. حرکت به سمت اقتصاد چرخشی و فولاد سبز می‌تواند تولید فولاد را تا 25 درصد افزایش دهد و اختلاف عرضه و تقاضا را برطرف کند و صادرات را افزایش دهد.

پیام خوزستان


http://www.khozestan-online.ir/fa/News/977670/اقتصاد-دریامحور،-فولاد-سبز-و-اقتصاد-چرخشی،-راه-نجات-شرکت‌های-فولادی-ایران
بستن   چاپ