پیام
خوزستان - به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته در نشست «دغدغههای حقوق بشری حوزه در یکصد سال اخیر» از سلسله نشستهای یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم که به همت دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم و با همکاری معاونت پژوهش حوزههای علمیه برگزار شد، عنوان کرد: این موضوع در دو بازه زمانی فعالیتهای حقوق بشری قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: حوزه علمیه قم بعد از گذشت یک قرن از باز تأسیس آن، در سایه تحولات چشمگیری که به ویژه بعد از انقلاب اسلامی داشته است به عنوان مرکزیت نخست علمی جهان تشیع مطرح است و انتظارات از آن روز به روز در حال افزایش است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: آیت الله حائری(ره) به عنوان مؤسس حوزه علمیه قم ستون و پایه در این مسأله است و گام اول را برداشت و در ادامه علمای بزرگی از جمله آیت الله خوانساری، آیت الله صدر، آیات ثلاث، آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی (ره) استوانه های اصلی و اساسی و قوام بخش حوزه علمیه قم هستند که هر یک به نحوی ایفای نقش کردند.
وی ادامه داد: علم فقه در میان علوم حوزوی جایگاه ویژهای دارد و از طرفی رابطه بین فقه و حقوق بسیار در هم تنیده و پیوسته است، به طوری که بخش های گستردهای از حقوق خصوصی، حقوق جزای و حقوق بشر از این میراث گران سنگ فقهی ما در حوزههای علمیه گرفته شده است، به همین خاطر موضع گیری و نقش آفرینی حوزویان و ورود حوزویان به عرصه های حقوقی قابل توجه بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته بیان کرد: آنچه امروزه به عنوان "حقوق بشر" از آن نام میبریم در ادبیات رایج حقوقی و دینی ما "حق الناس" است که طیف گستردهای از حقوق اخلاقی و قانونی را شامل می شود یعنی دامنه و گستره حق الناس وسیعتر از قلمروی حقوق بشر امروز است.
وی با بیان اینکه آنچه قبل از انقلاب صورت گرفته تحت عنوان موضع گیری های عالمان و متفکران حوزوی است که در رابطه با موضوعات حقوق بشری ایفای نقش کردند، افزود: حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم با الهام از تعالیم اسلامی همواره مهم ترین خاستگاه آزادی، قیام برای آزادگی ملت ها و مبارزه با استعمار بودند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در جهان معاصر شاهد سه انقلاب بزرگ بودیم، اظهار کرد: انقلاب کبیر فرانسه (1789-1799) بخش عظیمی از اروپای زمان خودش را تحت تاثیر قرار داد و متفکران و نظریه پردازان این انقلاب کسانی مثل روسو، ولتر و مونتسکیو بودند که به نوعی رهبران ایدئولوژیک آن محسوب میشدند. انقلاب فرانسه با شعارهای مرگ بر اشرافیت، زنده باد آزادی و برابری و برادری بود که به سلطنت مطلقه لویی شانزدهم پایان داد. اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه در 1789 زمینه ساز اعلامیه جهانی حقوق بشر در 1948 شد.
وی دومین انقلاب تاثیرگذار را انقلاب روسیه (1917) دانست و گفت: این انقلاب بر ضد امپراطوری روسیه صورت گرفت به سرنگونی حکومت تزارها انجامید. در این انقلاب راهبران ایدئولوژیک با رهبران سیاسی متفاوت بودند و افرادی مانند مارکس که آلمانی است ایده پرداز انقلاب هستند و رهبری سیاسی بر عهده لنین است. این انقلاب وقتی به پیروزی رسید یک پهنه گسترده از شرق جهان را تحت سیطره خودش قرار داد و به یک جغرافیای خاص محدود نشد و جهان را به دو قطب شرق و غرب تقسیم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته با بیان اینکه سومین انقلاب مهم قرن معاصران انقلاب اسلامی ایران بود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران داعیه جهانی داشت و تاثیر جهانی نیز گذاشت و یک زلزله بزرگی بود که در اواخر قرن بیستم (1979) به وقوع پیوست. در این انقلاب نظریه پرداز و رهبری سیاسی و میدانی امام خمینی (ره) بود که در حوزه علمیه قم رشد کرده بود و نتیجه حوزه علمیه قبل از انقلاب بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: موضع گیری های امام خمینی (ره) به عنوان یک رهبر آزادی بخش حق بنیادین تعیین سرنوشت و شعار انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را سمت و سو داد.
حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته با بیان اینکه آزادی یکی از حق های بنیادین بشری است، اضافه کرد: وقتی در حوزه آزادیها در حقوق مدنی و سیاسی وارد می شوید آزادی یکی از مهم ترین حقوق است و در طول تاریخ خونهای زیادی برای ریخته شده است.
وی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) آزادی بخش یک ملت بود، یادآور شد: وقتی کارنامه حوزه علمیه و دغدغه های حقوق بشری حوزه علمیه را بررسی میکنیم نمیتوانیم گامی که امام خمینی ره) به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی، انقلابی که آزادی را نه برای ایران و جامعه اسلامی بلکه برای جامعه بشریت عرضه کرد را نادیده بگیریم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: موضع گیری ها اختصاص به موضع گیری امام راحل نداشت بلکه قبل از انقلاب عالمان دیگری مانند آیت الله مرتضی مطهری هم بودند که با زمان شناسی پای در میدان مبارزه و تبیین آزادی های بنیادین بشری گذاشتند.
وی ادامه داد: شهید مطهری در سال های 1345 و 1346 مقالات متعددی در مجله زن روز دارد که در رابطه با حقوق زن است. حقوق زن یکی از مباحث چالش برانگیز و مهمی است که عالمان دین باید ورود پیدا می کردند. آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بازه زمانی 1340 تا 1355 در مناطق مختلف کشور موضوعات حقوق بشری را مطرح کردند.
حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته با اشاره به مبارزات سیاسی عالمان و فضلای حوزوی بیان کرد: حوزویان پیشگامان مبارزه با رژیم منحط استبدادی، استعمار شده و اختناق کننده پهلوی بودند.
وی اظهار کرد: مجله مکتب اسلام به عنوان اولین نشریه حوزوی بود که دیدگاه های اسلامی را مطرح میکرد و پاسخ گوی مسائل مورد انتظار جامعه بود. کسانی مثل آیت الله طباطبایی، آیت الله مطهری، زین العابدین قربانی، محمدجواد باهنر، علی حجتی، مجتهد شبستری، سید هادی خسروشاهی و... در این مجله قلم می زدند و بسیاری از مباحث حقوق بشری را مطرح میکردند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: به خاطر محدودیت هایی که قبل از انقلاب وجود داشت نمیتوان انتظار آثار بعد از انقلاب را به لحاظ کمی و کیفی داشت، اما باز هم شاهد آثار متعددی در رابطه با اعلامیه جهانی حقوق بشر، اصول اجتماعی در اسلام، آزادی در اسلام، زن و چالش های جامعه، حقوق زن، عدالت اجتماعی در اسلام، جهاد، انتخابات، اخلاق جنسیتی، حقوق بشر و حوزه های مختلف هستیم.
انتهای پیام
http://www.khozestan-online.ir/fa/News/979840/دغدغههای-حقوق-بشری-حوزه-در-یکصد-سال-اخیر-بررسی-شد---جوان-آراسته--رابطه-بین-فقه-و-حقوق-بسیار-در-هم-تنیده-و-پیوسته-است