پیام
خوزستان - به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، «فریبا یوسفی» شاعر و پژوهشگر ادبی در گفتوگویی با اشاره به اشعاری که در موضوع فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت سروده میشوند، اظهار داشت: شعرهایی که در موضوع فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت تولید میشوند، از نظر کمیت کم نیستند، اما اثرگذاری آنها در جامعه بهعنوان مصرفکننده عمومی اثر هنری آنچنان که باید، نیست.
وی با اشاره به اینکه معمولاً هنگام برگزاری کنگرههای ادبی صرفاً هنرمندانی که اثر تولیدی در آن موضوع دارند با کنگره در ارتباط هستند، گفت: این اتفاق باعث شده است که محصول نهایی کنگرهها به دست عموم مردم نرسد و صرفاً برگزیدگان کنگره اعتباری کسب کنند و کارگزاران و عوامل اجرایی یا خانوادههای ایثارگران در جریان قرار بگیرند، اما عموم جامعه از برگزاری این کنگرهها حتی بیخبر باشند.
این شاعر و پژوهشگر اثرگذاری برگزاری رویدادهای ادبی را منوط به رویکرد عمومیتر برگزارکنندگان در برگزاری و محصولات این کنگرهها دانست و افزود: مثلاً تبدیل شدن اشعار به سرود که مقبولیت عام بیشتری دارد، میتواند در انتقال این فرهنگ مؤثرتر باشد و یا توجه بیشتر به امور خلافه میتواند پیشبرنده باشد.
یوسفی ادامه داد: معمولاً برگزاری کنگرهها شکلهای تکراری و مانند هم دارند، ولی با رویکردهای تازهتر برای نسل جوان که امکانات بیشتری برای تولید محتوا دارند، میتوان کاری کرد که تأثیر این کنگرهها بیشتر شود و محصولات آن به متن جامعه راه یابند. البته برگزاری این کنگرهها از برگزار نشدنشان خیلی بهتر است؛ البته همین که توجه داده میشود و فضای تولید اثر ایجاد میشود، خوب است، اما اگر برگزاری آنها با خلاقیت همراه باشد، این خلاقیت به آثار هم تسری مییابد.
وی با اشاره به شعرهایی که در ماههای اخیر با موضوع شرایط منطقه و جبهه مقاومت تولید شده است، اظهار داشت: شاعرانی که در این موضوع اثر ادبی خلق میکنند ذهنشان معطوف به وضعیت منطقه است، اما باید در این نکته بیشتر تأمل کرد که رسالت و ارزش کار هنری بیش از هر چیز به میزان بهرهمندی آن از مؤلفههای هنری بستگی دارد.
یوسفی گفت: باید توجه کرد آثاری که در چنین شرایطی تولید میشوند، تا چه میزان اعتبار هنری دارند و چه میزان حاصل شرایط خاصی هستند که شاعر را به واکنش سریع وادار کردهاند؛ چراکه در چنین شرایطی شاعر بهدنبال آن است که اثرش بهسرعت انتشار یابد.
وی تأثیرگذاری شعرهای سروده شده برای جریان مقاومت در اجتماع و مخاطبان را به میزان برخورداری از مؤلفههای هنری منوط دانست و افزود: هرچه این میزان بیشتر شود، اثرگذاری این آثار در زمان خود بیشتر است و برای آینده نیز به یادگار میماند و هرچه این برخورداری کمتر باشد، رتبه هنری و اثرگذاری آن در نسل امروز و آینده کمتر خوهد بود.
وی تصریح کرد: معمولاً آثاری که در این حوزه تولید میشود، بهدلیل تغذیه مشترک از منابع محدود و تأثیر گرفتن از یکدیگر خیلی شبیه به هم هستند و تا حد زیادی از وجه هنری فاصله دارند.
یوسفی افزود: گاهی هم به دلیل اینکه برخی از این شعرها سفارش جامعه هستند و نه منِ شخصی افراد؛ به یک کار موظفی برای شاعران شبیه شدهاند، در نتیجه از شکل هنری فاصله گرفته و تأثیرگذاریاش کمتر شده است.
وی با اشاره به اشعار شاعران زن که در حوزه شعر مقاومت فعالانه وارد شدهاند، گفت: برخورداری و مطالعه منابع محدود، باعث شده شعر این بانوان شاعر هم یکدست و یکنواخت باشد و حرفها و زاویههای دید محدودی داشته باشد و از جنبههای مختلف به موضوعات نگریسته نشود؛ ضمن اینکه سرعت تولید اثر بر کیفیت خلق آثار ادبی تأثیر نامطلوبی دارد. آسیبهایی که در مجموع بر شعر مقاومت وارد است، بر شعر خانمها هم وارد است و معمولاً آثار خلاق کمتر دیده میشود.
گفتنی است؛ مراسم اختتامیه نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار ماه دی سال جاری در شیراز برگزار میشود و شاعران و داستاننویسان سراسر کشور میتوانند با ارسال آثار خود تا 15 آذر در این رویداد ادبی مشارکت کنند. علاقهمندان به شرکت در کنگره برای مشاهده و مطالعه متن فراخوان میتوانند به سایتهای www.isaar.ir یا www.navideshahed.com مراجعه کنند.
انتهای پیام/ 118
http://www.khozestan-online.ir/fa/News/980033/یوسفی--محصول-کنگرههای-ادبی-به-دست-عموم-مردم-نمیرسد