پیام خوزستان

آخرين مطالب

آشا محرابی از انتخاب در تئاتر فجر گفت گفتگو

آشا محرابی از انتخاب در تئاتر فجر گفت
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا / یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید که معیار انتخاب آثار، همواره توانایی انتقال پیام، اصالت هنری و نوآوری بوده و موقعیت جغرافیایی در گزینش آثار تاثیری نداشته است. 
 به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، آشا محرابی یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران در بخش صحنه‌ای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. این هنرمند در این بخش مسئولیت انتخاب و بررسی آثاری که در فاصله زمانی آذر 1402 تا آذر 1403 در تالارهای نمایشی سراسر کشور اجرای عمومی داشته‌اند را به عهده دارد. 
محرابی با اشاره به چالش‌های انتخاب آثار این بخش عنوان کرد: قضاوت درباره آثار تئاتری از روی فیلم، یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های این فرآیند بود. تئاتر، هنری زنده است که بخش بزرگی از جذابیت و تأثیرگذاری آن از گرما، حرارت و ارتباط مستقیم بازیگران با مخاطب نشأت می‌گیرد. زمانی که این آثار به فیلم تبدیل می‌شوند، بخشی از این انرژی و اصالت از دست می‌رود. در نتیجه، انتخاب و داوری بر اساس فیلم‌ها، به‌ویژه برای آثاری که اجرای زنده‌شان تأثیر بیشتری داشته، دشوار و همراه با محدودیت است. 
او با اشاره به نحوه انتخاب آثار عنوان کرد: با در نظر گرفتن این نقصان، تلاش کردم آثار را بر اساس معیارهایی چون نوآوری در محتوا، کیفیت بازیگری، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی و هنری، و توانایی در انتقال پیام و ایجاد تأثیر فکری ارزیابی کنم. برای من، تئاتر صرفاً یک سرگرمی نیست؛ بلکه بستری برای طرح اندیشه‌های نو و ایجاد تأمل در ذهن مخاطب است. 
آثاری که انتخاب کردم، به‌طور نسبی تلاشی برای انتقال مفاهیم عمیق و اجتناب از کلیشه‌ها داشتند. این آثار توانسته بودند تا حدودی با ترکیبی از خلاقیت، تکنیک‌های حرفه‌ای و دیدگاه‌های تازه، تجربه‌ای متفاوت و ارزشمند خلق کنند. 
این هنرمند با اشاره به آثاری که از استان‌ها برای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارسال شده، گفت: یکی از مشکلات موجود در سامانه انتخاب آثار این بود که شهر اجرای اثر به‌طور مشخص درج نمی‌شد، مگر آنکه اطلاعات شخصی درباره آن داشتم. با این حال، در فرآیند انتخاب، توجه ویژه‌ای به آثار شهرستانی داشتم و به برخی از این آثار، به دلیل درخشش چشمگیرشان، امتیازات قابل‌توجهی دادم. با این وجود، فرآیند انتخاب به‌طور جمعی در هیات انتخاب صورت گرفت و من تنها یکی از اعضای آن بودم. 

شخصاً معتقدم که ارزش هنری و خلاقیت آثار هیچ ارتباطی با محل جغرافیایی آن‌ها ندارد. در دنیای هنر، خلاقیت، توانمندی و پیام اثر از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. معیار انتخاب من، همواره توانایی انتقال پیام، اصالت هنری و نوآوری بوده است، نه موقعیت جغرافیایی. 
محرابی با اشاره به افول عمیق در سلیقه مخاطبان تئاتر، بیان کرد: امروز شاهد یک چرخه معیوب در فرآیند تولید و مصرف آثار نمایشی هستیم. این چرخه به این شکل عمل می‌کند که از یک سو، نمایش‌های سطحی و کم‌عمق که صرفاً برای خنداندن و سرگرم کردن طراحی شده‌اند، سلیقه مخاطب را به مرور زمان پایین آورده‌اند. از سوی دیگر، همین سلیقه تغییر یافته، تولیدکنندگان آثار هنری را به سمت ساخت نمایش‌هایی سوق داده که با این ذائقه هماهنگ باشند و مخاطبان بیشتری جذب کنند. 
عضو هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران افزود: در این میان، آثار ارزشمند و تفکربرانگیز به دلیل فروش پایین یا عدم استقبال کافی، به حاشیه رانده می‌شوند. این وضعیت، در نهایت منجر به ایجاد یک دور باطل می‌شود: تولید آثار سطحی باعث تضعیف ذائقه مخاطب می‌شود و این ذائقه ضعیف، تقاضا برای آثار سطحی را افزایش می‌دهد. این دور باطل نه‌تنها کیفیت هنری تئاتر را کاهش می‌دهد، بلکه مخاطب را از مواجهه با آثار عمیق و اندیشمندانه محروم می‌کند و در بلندمدت، پایه‌های فرهنگی و فکری تئاتر را تضعیف می‌کند. 
 علاوه بر این، شرایط اقتصادی و کاهش حمایت‌های مالی از گروه‌های تئاتری نیز به این چرخه منفی دامن می‌زند. تولید یک اثر هنری ارزشمند و عمیق، اغلب نیازمند منابع مالی، زمانی و انسانی قابل‌توجهی است. در حالی که حمایت‌های دولتی و خصوصی از تئاتر به شدت کاهش یافته، گروه‌های تئاتری اغلب به ناچار به سمت تولید آثاری می‌روند که بازگشت سرمایه را تضمین کند. نتیجه این وضعیت، کاهش تنوع و کیفیت آثار نمایشی است. 
این هنرمند با تأکید بر ضرورت حمایت از آثار شهرستانی گفت: باید حمایت بیشتری از کارهای شهرستانی صورت گیرد، زیرا استعدادهای درخشانی در میان هنرمندان شهرستان‌ها وجود دارد که شایسته دیده شدن هستند. جشنواره می‌تواند گامی در این مسیر باشد، اما کافی نیست و باید ساختارهای حمایتی گسترده‌تری ایجاد شود.
 یکی از راهکارها این است که سالن یا سالن‌هایی در تهران به‌طور ویژه به اجرای آثار استانها اختصاص داده شود. این امکان نه‌تنها به هنرمندان شهرستانی فرصت می‌دهد تا آثار خود را به مخاطبان گسترده‌تری معرفی کنند، بلکه شهروندان تهرانی نیز این فرصت را خواهند داشت تا با کیفیت و خلاقیت آثار تولید شده در نقاط مختلف کشور آشنا شوند. این اقدام می‌تواند به تبادل فرهنگی و هنری مؤثری منجر شود و فضای تئاتر کشور را غنی‌تر کند.
چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سوم تا 13 بهمن 1403 به دبیری خیرالله تقیانی پور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1027866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید نمایندگان AFC و مدیران سرخ آبی‌ها از ورزشگاه‌ آزادی

آمادگی ورزشگاه آزادی برای برگزاری دیدار استقلال – شمس آذر

اقتصاد مقاومتی استراتژی مخالف وابستگی است

سامانه فروش بلیت جشنواره موسیقی فجر خراسان رضوی معرفی می‌شود

سکوت بیفوما شکسته شد؛ جاه‌طلب هستم و می‌خواهم در آسیا بازی کنم!

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان منصوب شد

رفع موانع سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید تکلیف است

سکوت بیفوما شکسته شد؛ جاه‌طلب هستم و می‌خواهم در آسیا…

جایگاه سرباز بسیار رفیع است

آلودگی هوای خوزستان تمامی ندارد

اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه به‌منظور کنترل و کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی

هافبک استقلال؛ جاه طلب هستم و می خواهم در آسیا بازی کنم

امیدواریم بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم؛ نصیبی: تمام تلاش ما نیز برگزاری استقلال-شمس آذر در آزادی است.

مهاجم استقلال: جاه طلب هستم و می خواهم در آسیا بازی کنم

کم‌مصرفی دارو در بیماری‌های مزمن و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها؛ چالش‌های بزرگ حوزه بهداشت در ایران

آخرین فرصت استقلال برای راضی کردن باشگاه اماراتی

کرمان، مرکز موسیقی مقاومت جهان اسلام و دنیا باشد

معرفی الگو‌های موفق جوانان خوزستان

بیفوما:جاه طلب هستم و می خواهم در آسیا بازی کنم/تابع باشگاهم

تفاوت آلیاژ مونل و اینکونل در چیست؟

ساعات پایانی مهلت العر‌وبه به استقلال

حق میزبانی از ایران سلب می‌شود؟

بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا از آزادی جهت بازگشت میزبانی به ایران

بازی استقلال و شمس‌آذر در آزادی

خارجی‌های استقلال خوزستان در کیش آواره شدند

معاون عمرانی استانداری خوزستان معرفی شد

نمایشگاه «بشارت یحیی» فرصتی مناسب برای تبیین زیبایی‌های مقاومت است

یحیی و شاگردانش در پرواز دبی - اهواز

بازگشت اعتماد هنرمندان در دستور کار است

یوسف سلامی هم کفن دریافت کره بود!

نکوداشت زنده‌یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما

امان از این صداوسیمای مرگ‌اندیشِ مرگ‌ستایِ بی‌ذوق!

بهادر زمانی: کارگردان‌ها نقش منفی به من پیشنهاد نمی‌کنند!

ویدئویی از پیمان معادی و پریناز ایزدیار در سریال «ازازیل»

خالق «بازی مرکب»: فصل سوم پایان سریال نیست!

«بازی مافیا؛ دُن» از ساترا مجوز پخش گرفت

شبکه دو تبدیل به شبکه افق شده؟!

تست فنی فیلم های «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله»

اولین موتور توربین هیدروژن مایع جهان با موفقیت آزمایش شد

دستیابی آمریکا به اولین سیگنال اینترنت کوانتومی بدون اختلال

صرفه‌جویی در مصرف برق به کمک راهکارهای باستانی

آغاز پروژه انتقال یک خانه کوچک به کره ماه

آویشن، زنجبیل و نقره به کمک زخم‌های دیابتی می‌آیند

برخاستن بالگرد تنها با فشردن یک دکمه ممکن شد

نخستین قطار متروی فیبرکربنی جهان حرکت کرد

«دید در شب» چطور کار می‌کند؟

اشتباه بیل گیتس سرنوشت مایکروسافت را عوض کرد

فعالیت بدنی و سبک زندگی تاثیری متفاوت بر قند خون افراد دارد

رژه سگ‌های رباتیک در ارتش هند/ ویدئو

ارتقای ایمنی محور هندیجان - دیلم در برابر سیلاب‌های احتمالی