پیام خوزستان

آخرين مطالب

چه کسی «کمدی» را «بی‌آبرو» کرد؟ فرهنگی

چه کسی «کمدی» را «بی‌آبرو» کرد؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - سوره سینما / سهم بالای فیلم‌های منصوب به «کمدی» در گیشه سینمای ایران طی سال‌های اخیر، جریانی از موضع‌گیری‌های انتقادی علیه کیفیت این‌ آثار به همراه داشته که به تازگی پرچم‌داران کمدی‌سازی هم به آن پیوسته‌اند.
به گزارش سوره سینما، در میانه برگزاری چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر بود که با معرفی 15 فیلم پرمخاطب در روزهای ابتدایی این رویداد و غیبت فیلم‌های کمدی در میان آن‌ها، این سوال مطرح شد که آیا این آثار نتوانستند نظر مخاطبان را جلب کنند؟ هرچند که میزان شفافیت در انتخاب آرای مردمی همواره محل بحث بوده اما مسئله مهم‌تر، کیفیت پایین این آثار بود که حتی صدای اعتراض منتقدان و اصحاب رسانه را هم به همراه داشت.
در همین راستا، کمال تبریزی که خود از چهره‌های شاخص سینمای کمدی ایران محسوب می‌شود و در این دوره از جشنواره در مقام داور همه آثار را رصد کرده بود، به انتقاد از وضعیت کنونی این ژانر پرداخت. اگرچه فیلم‌های اخیر تبریزی در یک دهه اخیر نیز نتوانسته‌اند موفقیت‌هایی فیلم‌های کمدی شاخص کارنامه‌اش را تکرار کنند، اما نقدهای او درباره افول کمدی در سینمای ایران قابل تأمل است.
چهل‌و سومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید اما حواشی آن همچنان ادامه دارد و آنچه در این بین جلب توجه کرد، سخنان کمال تبریزی، یکی از اعضای هیات داوران و یکی از شاخص‌ترین کارگردانان کمدی‌ساز در سینمای ایران بود؛ فیلم‌سازی که با آثاری چون «مارمولک»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «لیلی با من است» و حتی فیلم در توقیف مانده «خیابان‌های آرام» سهم مهمی در ارتقای کمدی‌های اجتماعی داشته است.
کارگردان‌هایی همچون کمال تبریزی توانایی این را داشتند که کمدی را به ابزاری برای بررسی مسائل اجتماعی تبدیل کنند. تبریزی به پشتوانه همکاری با فیلمنامه‌نویسان طنزشناسی همچون رضا مقصودی و پیمان قاسم‌خانی در آثارش موفق شد طنز را به‌عنوان یک وسیله برای نقد و تحلیل جامعه معرفی کند و شخصیت‌ها و داستان‌ها را به شکلی غیرمستقیم درگیر دغدغه‌های روز جامعه کند.
بحران کمدی از نگاه کارگردان «مارمولک»

کمال تبریزی بعد از اتمام جشنواره چهل‌وسوم در گفت‌وگویی مشروح با خبرگزاری ایسنا، با صراحت اعلام کرد «فیلم‌های کمدی در سال‌های اخیر آن‌قدر بی‌اعتبار شده‌اند که حتی مخاطبان نیز دیگر رغبتی برای دیدن آن‌ها در جشنواره ندارند.» او تأکید کرد: «این فیلم‌ها چنان از ارزش‌های هنری تهی شده‌اند که بیشتر به ابزاری صرفاً برای سرگرمی سطحی تبدیل شده‌اند.» این انتقاد در شرایطی مطرح می‌شود که جشنواره امسال میزبان چندین فیلم کمدی بود؛ اما واکنش‌ها به این آثار به‌وضوح نشان داد که انتظارات از این ژانر برآورده نشده است.
نگاهی به کمدی‌های حاضر در جشنواره امسال این نگرانی‌ها را تأیید می‌کند. فیلم «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی که در ابتدا به‌عنوان یک کمدی نوستالژیک معرفی شد، به دلیل استفاده از شوخی‌های کلیشه‌ای و سطحی، نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. برخی نقدها حتی پا را فراتر گذاشتند و فیلم را به بازتولید خرافات به‌جای نقد آن متهم کردند. حضور زوج پژمان جمشیدی و بیژن بنفشه‌خواه هم نتوانست کمکی به جلب توجه مخاطبان به فیلم بکند. فیلم «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری با بازی رضا عطاران هم که با محوریت فضای جنگ ایران و عراق ساخته شده بود، در ابتدا نوید یک تجربه تازه را می‌داد اما در نهایت به دام تکرار و شوخی‌های لفظی پیش‌پا افتاده، افتاد و از پتانسیل‌های خود به‌درستی استفاده نکرد. کمدی دیگر جشنواره هم «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان بود که نیز با فیلمنامه‌ای پراکنده و وابستگی بیش از حد به عنصر اتفاق، به‌عنوان اثری ناامیدکننده در کارنامه کارگردانش ثبت شد. نکته قابل‌تأمل اینکه در میان کمدی‌های حاضر در جشنواره فیلم بی‌ادعای «سونسوز» علاوه‌بر کسب نمره قبولی از منتقدان و اصحاب رسانه توانست سیمرغ ویژه هیأت داوران را هم به دست بیاورد تا شاخصی برای ارزیابی کمدی مطلوب و نامطلوب در ویترین فجر باشد.
اما پرسش اصلی این است که چه شد که جریان غالب سینمای کمدی ایران، که زمانی با آثاری چون «آپارتمان شماره13» یداله صمدی، «اجاره‌نشین‌ها» و «مهمان مامان» داریوش مهرجویی، «لیلی با من است» و «مارمولک» کمال تبریزی، «سن‌پترزبورگ» بهروز افخمی و حتی «ورود آقایان ممنوع» رامبد جوان می‌توانست مفاهیم عمیق اجتماعی و نقدهای جدی را در قالب طنز ارائه دهد، امروز به تولید آثاری سطحی و کم‌مایه رسیده است؟
تغییر ذائقه مخاطب یا افت کیفیت؟
بخشی از این پاسخ شاید به تغییر ذائقه مخاطب بازگردد، اما عامل مهم‌تر، تکرار بیش‌ازحد فرمول‌های دم‌دستی، شوخی‌های تکراری و فاصله گرفتن از ریسک‌پذیری است. زمانی فیلم‌های کمدی ایرانی با نگاهی انتقادی و رویکردی هوشمندانه مسائل جدی جامعه را در قالب طنز به تصویر می‌کشیدند؛ اما امروز، بسیاری از آثار به‌جای نقد و طنز گزنده، به تولید لحظاتی زودگذر از خنده‌های سطحی بسنده می‌کنند.
تبدیل کمدی‌ها به یک سرگرمی صرف، بخشی از تحولاتی است که در الگوهای مصرف فرهنگی در جامعه ایران به‌ویژه در نسل‌های جدید اتفاق افتاده است. در گذشته، سینما به‌ویژه سینمای کمدی، یک ابزار برای انتقاد اجتماعی و بررسی بحران‌های جامعه بود، اما امروزه این ابزار بیشتر به ابزار سرگرمی و فرار از واقعیت تبدیل شده است. این تغییر، روی نوع کمدی‌هایی که در جشنواره‌ها و سینماها به نمایش درمی‌آید، تأثیر گذاشته و باعث شده است که آثاری که عمق و پیام دارند، در برابر فیلم‌های سطحی‌تر قرار گیرند.
باید توجه داشت یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این میان مطرح می‌شود، ضعف فیلمنامه در آثار کمدی است. فیلمنامه پاشنه‌آشیل فیلم‌های طنز محسوب می‌شود، اما متأسفانه این تصور غلط وجود دارد که صرف کنار هم قرار دادن چند بازیگر طنز، به خودی خود اثری خنده‌دار و موفق خلق می‌کند. این در حالی است که بسیاری از آثار ماندگار این ژانر، دقیقاً به دلیل داشتن فیلمنامه‌ای محکم، دیالوگ‌های هوشمندانه و پرداختی ظریف از طنز اجتماعی به موفقیت رسیده‌اند. بی‌توجهی به این عنصر کلیدی باعث شده است که بخش عمده‌ای از فیلم‌های کمدی امروز، فاقد انسجام و تأثیرگذاری باشند و صرفاً بر شوخی‌های سطحی و لحظه‌ای متکی شوند.
آینده کمدی در سینمای ایران
شاید انتقاد تبریزی هشداری برای بازگشت به همان مسیری باشد که زمانی کمدی‌های ایرانی را در جایگاهی متفاوت قرار داده بود؛ مسیری که نیازمند جسارت، نوآوری و احیای ارزش‌های هنری در بطن طنز است. شاید زمان آن رسیده باشد که سینمای ایران بار دیگر به این پرسش پاسخ دهد: آیا کمدی فقط برای خنداندن است یا می‌تواند همچنان آینه‌ای از واقعیت‌های تلخ و شیرین جامعه باشد؟ اظهارات تبریزی و نقدهای وارده به فیلم‌های جشنواره امسال نشان می‌دهد که سینمای کمدی ایران با بحران هویت مواجه شده است. از کمدی‌های درخشان و پرمفهوم دهه‌های گذشته، به آثاری رسیده‌ایم که بیشتر بر شوخی‌های سطحی و داستان‌های تکراری تکیه دارند.
آیا زمان آن نرسیده که سینمای کمدی ایران دوباره به ریشه‌های اصیل خود بازگردد و همانند «لیلی با من است»، بار دیگر ترکیبی از طنز، تفکر و نقد اجتماعی را ارائه دهد؟

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1057697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری باشکوه از قدرت زنان

پر می‌شود از عطر شگفتت همه عالم؛ چون بذر بکارند اگر پیرهنت را

سنایی: روابط تهران و ایروان رو به رشد است

جنجال ادامه دار بر سر علنی یا غیر علنی بودن مجلس

محمود واعظی: روابط بانکی کشور گروگان مسئله FATF شده است

بررسی سوال از وزیر نفت در سه‌شنبه آینده مجلس

عملیات مشترک موشکی نیروی دریایی ارتش و هوافضای سپاه

لاوروف وارد ایران شد

اژه ای: کودک که بودم در کنار خواهرانم قالیبافی می‌کردم

حامد عنقا: کف کفش آن دختری که بخاطر امام حسین لاک مشکی میزند را به چشام میمالم!

سریال «مرهم» چالش های زندگی روحانیون در ماه رمضان

نسیم ادبی: سریال «فریبا» اول برای شبکه نمایش خانگی آماده شده بود

چهره ها/ تینا آخوندتبار با این تصاویر دوباره ژست هنری گرفت

صحبت‌های جالب حامد عنقا تهیه کننده سریال پدر درباره حجاب

مدرسه که ناظم نداشته باشه اینجوری میشه

حامد عنقا: خوش شانسم، بخاطر داشتن زندگی عاشقانه و چهارقلوهایم

باید کفش آهنی بپوشیم و دنبال کار را بگیریم!

حامد عنقا : متاسفانه ما هرکس ثروتمند بود را آدم بد معرفی کردیم

تحقیقات درباره انفجار هفتمین ماموریت استارشیپ به پایان رسید

عیدی بازنشستگان برابر با قیمت یک جفت کفش

اتمام فاز پرتابگر سوخت جامد پایگاه چابهار تا نیمه سال 1404

ترخیص 35 هزار تن روغن پالم قبل از رمضان

یک محکوم به قصاص در شوشتر نجات یافت

نصب بیش از 4200 حلقه درب و رینگ منهول فاضلاب در اهواز

انتصاب رئیس کرمی و هاشمی به عنوان عضو هیئت امنای بیمارستان کیش

اعتراف سرپرست کمیته داوران درباره صحنه جنجالی

پنج گل برتر محمد صلاح به منچسترسیتی در لیگ برتر انگلیس

داوری: دبیر گفت زمین فدراسیون بسکتبال را 50 میلیارد میخرم!

6 تیم مرحله پلی‌آف انتخابی بسکتبال کاپ آسیا مشخص شدند

حذف 2 شمشیرباز ایران در روز نخست رقابت‌های جوانان آسیا

مراسم آیین کلنگ‌زنی احداث کمپ تیم‌های ملی بسکتبال سه نفره و پنج نفره

امضای تفاهم‌نامه همکاری کمیته پارالمپیک و بنیاد کرامت رضوی

جواد داوری: علیرضا دبیر گفت زمین فدراسیون بسکتبال را 50 میلیارد میخرم!

حامد حدادی: دوره جدیدی در بسکتبال ایران آغاز شد

تیم منتخب کشتی فرنگی ایران راهی آلبانی شد

شریعتی، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری‌ آذربایجان شد

خالی کردن زیر پای عابدینی و اتهام به تاج؛ نامزدی که استخوان در گلو شد!

پیشرفت‌های علمی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلبه‌های ایثارگر مورد توجه بنیاد شهید و امور ایثارگران است

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار؛ دلار به کانال 90 هزار تومان بازگشت

رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس

عراق طرحی تازه برای جبران مازاد عرضه نفت ارائه می‌کند

بخشی از کتاب/ جوری بگیر که جوان‌تر باشم

عارف: باید به جایگاه اول منطقه در حوزه علم و فناوری برسیم

جواد لاریجانی: نمی‌توانم پیغمبرانه پیش‌بینی کنم که جنگ می‌شود یا نمی‌شود

آذری جهرمی: احتمالا تلگرام و یوتیوب قبل از عید رفع فیلتر می‌شوند

سرلشکر باقری: وفاق و امنیت پایه استحکام کشور است

پزشکیان: خبر استیضاح وزیر اقتصاد به بی‌ثباتی بازار دامن زده است

تهرانی‌ها روزانه تا 70 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند

حمله تند یک نماینده به پایداری ها

روایت مسکو از دستور کار سفر لاوروف به تهران