پیام خوزستان

آخرين مطالب

چالش طراحی صحنه فیزیکی و مجازی؛ فضاسازی موسی کلیم‌الله چطور شکل گرفت؟ گفتگو

چالش طراحی صحنه فیزیکی و مجازی؛ فضاسازی موسی کلیم‌الله چطور شکل گرفت؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مهر / کیوان مقدم طراح صحنه فیلم «موسی کلیم الله (ع)» گفت که یکی از مهم‌ترین مشکلات در این پروژه، هماهنگی میان طراحی‌های فیزیکی و بخش‌های ویرچوال بود.
کیوان مقدم طراح صحنه فیلم «موسی کلیم الله (ع)» ساخته ابراهیم حاتمی کیا که در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد، درباره چالش‌های طراحی صحنه این فیلم گفت: طراحی صحنه این پروژه یکی از پیچیده‌ترین و پرچالش‌ترین تجربه‌های سینمایی من بود. وقتی با یک فیلم تاریخی مواجه هستیم، صرفاً بازسازی یک دوره زمانی در مقیاس بزرگ مطرح نیست، بلکه باید به‌گونه‌ای این بازسازی انجام شود که با ذهنیت مخاطب از آن دوران و همچنین واقعیت‌های تاریخی همخوانی داشته باشد. در «موسی کلیم‌الله»، چالش‌های متعددی پیش رو داشتم، از جمله طراحی محیط‌های عظیم با جزییات دقیق، ترکیب بخش‌های واقعی و مجازی و ایجاد صحنه‌هایی که بتواند هم مقیاس و ابهت دنیای آن دوران را نشان دهد و هم به لحاظ بصری برای تماشاگر قابل‌باور باشد.
وی درباره چالش هماهنگی میان طراحی فیزیکی و ویرچوال این پروژه توضیح داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این پروژه، هماهنگی میان طراحی‌های فیزیکی و بخش‌های ویرچوال بود. طراحی صحنه‌ای که قرار است نیمی از آن به‌صورت دیجیتال اجرا شود، نیاز به دقتی فراتر از یک فیلم معمولی دارد زیرا هر المان فیزیکی باید با بخش‌های دیجیتال هماهنگ باشد تا ناهماهنگی‌های بصری ایجاد نشود. برای مثال، ما نمی‌توانستیم به‌سادگی یک دکور محدود بسازیم و باقی فضا را به جلوه‌های ویژه بسپاریم، بلکه باید در طراحی‌هایمان، نور، سایه، پرسپکتیو و حتی جنس سطوح را طوری در نظر می‌گرفتیم که بعداً بتوان آنها را گسترش داد.

پیام خوزستان


این طراح صحنه تاکید کرد: یکی دیگر از چالش‌های مهم این بود که در چنین فیلمی، طراحی صحنه نه فقط برای خلق فضا، بلکه برای ایجاد احساسات و فضاسازی معنوی هم اهمیت دارد. دنیای فیلم حضرت موسی (ع) باید حس الهی، تقدس و در عین حال عظمت را منتقل می‌کرد. استفاده از متریال‌ها، ترکیب بافت‌های قدیمی و رنگ‌بندی صحنه‌ها، همگی در جهت القای این حس بودند. در بخش‌های زیادی از فیلم، باید دکورهای فیزیکی را طوری طراحی می‌کردیم که کاملاً با بخش‌های جلوه‌های ویژه ترکیب شوند و این کار نیاز به دقت بسیار بالایی داشت.
پروسه طراحی صحنه مجازی
مقدم درباره طراحی بخش‌های مجازی و هماهنگی آن با بخش فیزیکی گفت: طراحی صحنه‌های مجازی یک فرآیند چندمرحله‌ای است که از طراحی کانسپت تا مدل‌سازی سه‌بعدی و اجرای نهایی ادامه دارد. در این فیلم، ابتدا تمام محیط‌های دیجیتال را به‌صورت دستی و با طراحی‌های اولیه اسکیس می‌زدیم تا تیم ویژوال افکت دید واضحی از استایل و فضا داشته باشد. سپس با استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی، این طراحی‌ها را به مدل‌های دقیق‌تری تبدیل می‌کردیم که بتوانند به‌عنوان مرجع برای بخش مجازی مورد استفاده قرار بگیرند.
وی افزود: هماهنگی بین دکورهای واقعی و جلوه‌های ویژه یکی از حساس‌ترین مراحل بود. باید اندازه‌گیری‌ها به‌دقت انجام می‌شد تا هیچ‌گونه تناقضی بین اجزای واقعی و دیجیتال وجود نداشته باشد. برای مثال، اگر یک ستون در صحنه واقعی قرار داشت اما در طراحی‌های دیجیتالی قرار بود بلندتر و عظیم‌تر دیده شود، باید زاویه‌های دوربین و نورپردازی از ابتدا در نظر گرفته می‌شد تا نتیجه نهایی واقعی و بی‌نقص باشد.

پیام خوزستان


مقدم درباره تاثیر طراحی صحنه بر پیشبرد داستان و درام فیلم تصریح کرد: طراحی صحنه فراتر از ساختن یک مکان برای فیلمبرداری است؛ این طراحی، زبان بصری داستان است و می‌تواند به‌طور مستقیم بر احساسات و درک مخاطب از فیلم تأثیر بگذارد. یک طراحی صحنه خوب می‌تواند به شخصیت‌پردازی کمک کند، فضای روانی داستان را بسازد و حتی گاهی روایت داستان را جلو ببرد.
وی ادامه داد: در «موسی کلیم‌الله»، طراحی صحنه نقش کلیدی در القای مفاهیم دینی و تاریخی داشت. برای مثال، شهرهای باستانی باید هم از لحاظ واقع‌گرایانه تاریخی درست باشند و هم حس شکوه و قدرت تمدن‌های آن زمان را نشان دهند. در مقابل، صحنه‌های مربوط به زندگی بنی اسرائیل در دوران سختی، باید احساس انزوا، سرگشتگی و در نهایت رستگاری را منتقل می‌کردند. این تضاد در طراحی محیط‌ها و فضاها باعث می‌شود که بیننده به‌صورت ناخودآگاه درگیر فضای احساسی داستان شود.
بازخورد مخاطبان نسبت به فیلم مهم است نه حجم پروژه
مقدم در پاسخ به اینکه آیا داوری فیلم‌های بیگ‌پروداکشن در جشنواره ظلم در حق دیگر آثار نیست، گفت: این یک بحث همیشگی است که آیا فیلم‌های تاریخی باید در کنار آثار کم‌هزینه داوری شوند یا خیر. از یک طرف، پروژه‌هایی مانند «موسی کلیم‌الله (ع)» نیازمند تکنیک‌های پیشرفته، تیم‌های بزرگ و بودجه‌های بالا هستند، اما از طرف دیگر، این به‌معنای برتری مطلق آنها نسبت به فیلم‌های دیگر نیست. هر فیلم، چه هزینه‌اش بالا باشد و چه یک فیلم مستقل با بودجه محدود، باید بر اساس استانداردهای خودش سنجیده شود. البته داوران حرفه‌ای سینما معمولاً در نظر می‌گیرند که یک فیلم بزرگ باید در چه زمینه‌هایی عملکرد بهتری داشته باشد و آیا از امکاناتش به درستی استفاده کرده است یا خیر. در نهایت ، مهم‌ترین عامل، میزان تأثیری است که فیلم بر مخاطب می‌گذارد، نه فقط حجم تولید آن.

پیام خوزستان


کارهای سریال در حال انجام است
این طراح صحنه درباره وضعیت تولید سریال «موسی کلیم الله (ع)» بیان کرد: پروژه جدید فعلاً به‌خوبی پیش می‌رود و طراحی‌های سریال در حال اجرا هستند. طراحی صحنه سریال با سینما تفاوت‌های خودش را دارد، به دلیل مدت استفاده زیاد در طول چند سال دکور سریال باید طوری ساخته شود که هم دائمی‌تر باشد و هم در طول قسمت‌های مختلف قابلیت انعطاف داشته باشد. در حال حاضر، روی چند طرح ساخت دکور مختلف همزمان کار می‌کنم که هرکدام چالش‌های خاص خودشان را دارند. جلسات فنی فیلمنامه با کارگردان در حال برگزاری است که پس از آن به سرعت جلسات هنری را شروع می‌کنیم.
مقدم در پایان درباره نظر شخصی‌اش نسبت به دریافت سیمرغ فجر و تأثیر آن بر آینده کاری خود گفت: سیمرغ فجر همیشه برای من جایگاه خاصی دارد. گرفتن این جایزه یک تجربه جدید و یک انگیزه قوی‌تر برای ادامه مسیر است. مهم‌ترین تأثیر جوایز این است که مسیر کاری را هموارتر می‌کنند، باعث جلب اعتماد بیشتر در پروژه‌های بعدی می‌شوند و البته مسئولیت‌های بیشتری هم به همراه دارند. برای من، جوایز فقط یک اعتبار حرفه‌ای نیستند، بلکه نوعی مهر تأیید برای تلاش‌های یک گروه هستند. در نهایت ، تأثیر یک جایزه بستگی به این دارد که بعد از آن چطور کار می‌کنیم. سیمرغ می‌تواند یک سکوی پرتاب باشد، اما مهم‌تر از آن این است که همچنان با کیفیت بالا و نوآوری در پروژه‌های آینده ظاهر شویم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1059904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارسلونا قید بازگشت به نیوکمپ در این فصل را زد

غیبت مسی برای حریف اینترمیامی دردسرساز شد

رکوردشکنی مریم طوسی ثبت نمی‌شود

دنیامالی: ساختار سازمانی ورزش معلولین باید تغییر کند

سعود الصرامی: النصر با بودجه سنگین از پس ایرانی‌ها برنیامد

تفاهم‌نامه اداره تشکل‌های شاهد و ایثارگر با همکاری (موسسه شهید علیرضا افشار) و دانشگاه خوارزمی به امضا رسید

نماینده کارگران در شورای عالی کار: هزینه سبد معیشت کارگران را فصلی پوشش دهید

عضو کمیسیون انرژی مجلس: با انتقال سهمیه سوخت به حساب بانکی قیمت‌ تغییر نمی‌کند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

«مسافر و مهتاب» از چه می‌گوید؟

ادعای رویترز درباره سفر محرمانه 7 کارشناس موشکی روس به تهران

محمد فاضلی: ظریف راحت شد

کوچک‌زاده: دولت دست عوامل تحریم‌های داخلی را از سر مردم کوتاه کند

ظریف: برخی می‌خواهند آمریکا بیاید ما را نجات دهد!

استعفای ظریف و استیضاح همتی در جلسه مجمع روحانیون بررسی شد

فرزند آیت‌الله طالقانی درگذشت

نماینده مجلس: پزشکیان گزینه قوی و کارآمد معرفی کند، نوکرش هم هستیم

توصیه جعفرزاده به رئیس جمهور با هشتگ پزشکیان تنها نیست

طعنه زیباکلام به استعفای ظریف: حق با تندروهاست

کشمکش «مصدق» و «رزم آرا» بر سر ملی شدن صنعت نفت

نامزدهای بهترین بازیگر «فیلم فجر» دچار «شک» شدند

آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»

چهره ها/ عکس جدید نازنین بیاتی

چهره ها/ استوری شکیب شجره از مراحل گریم خود برای فیلم موسی کلیم الله

تبریکی دیگر برای اسکار «در سایه‌ سرو»

حضور هنرمندان در آیین رونمایی یک پلتفرم جدید

مجید قناد به تلویزیون برمی‌گردد

چهره ها/ سه بازیگر اصلی سریال آبان در یک قاب

رونمایی از اولین رایانه زیستی جهان

ناسا پرتاب 2 ماموریت را به تعویق انداخت

پیشران موشک اسپیس‌ایکس پس از فرود آتش‌ گرفت و واژگون شد

اصرار مجلس بر مصوبه کاهش ساعت کار اداری

دو مدیر آبفا در بندر ماهشهر به قتل رسیدند

نظرمحمدی: هواداران داماش ما را تنها نگذارند

دلایل جدایی مسعود شجاعی از مس رفسنجان از زبان منیعی

طارمی گزینه اصلی اینزاگی برای جانشینی تورام مقابل فاینورد

دو‌ تیم روس در والیبال جام رمضان دبی!

برادران صداقت بر بام کراسفیت ایران

فوق‌ ستاره والیبال دنیا؛ 87 امتیاز تا جاودانگی

سرمربی لوبه از اعتماد به ستاره ایرانی پشیمان نیست

بازیکنی که شاید ستاره طلسم‌شکنی ارومیه باشد

بازگشت صادقی به تمرینات؛ کارتال تمام بازیکنان را در اختیار دارد

انتصاب سرپرست اداره کل مطالعات و پژوهش‌ها

شیخ‌ زکراکی، شهیدان نصرالله و سلیمانی از پرورش یافتگان مکتب بسیج هستند

نشست وبیناری به مناسبت برنامه‌های بزرگداشت هفته شهید برگزار شد

تفاهم‌نامه اداره کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر(با همکاری موسسه شهید علیرضا افشار) و دانشگاه خوارزمی به امضا رسید

افزایش قیمت‌ طلا و سکه روی دور تند؛ دلار ثابت ماند

اجرای 14 پروژه بزرگ برای کاستن از ناترازی‌ها

به تو آورده‌ام پناه از خود؛ دیده‌ام بس که اشتباه از خود

آیا استیضاح همتی پایان گفتمان وفاق است؟