پیام خوزستان

آخرين مطالب

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان فرهنگی

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - الف / رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره افزایش شمار بینندگان تلویزیون در نوروز و رمضان 1404 نسبت به سال گذشته توضیح داد.
محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» آمار بینندگان برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز و رمضان که در برخی بخش‌های خبری آمده است، می‌گوید: مخاطب کلی ما در نوروز و رمضان سال گذشته 66 درصد بود و امسال با 6 درصد افزایش، به 72.2 درصد رسید. 22 درصد افزایش، مربوط به میانگین درصد بیننده سریال‌های نوروز 1404 نسبت به همین رقم در نوروز 1403 است. مثلا پارسال سریال «نون خ 5» با حول‌وحوش 45 درصد پرمخاطب‌ترین بوده و الان «پایتخت 7» با 60 و خرده‌ای درصد پربیننده‌ترین است، ولی میانگین این آثار با بقیه سریال‌های روی آنتن، این افزایش 22 درصدی را نشان می‌دهد؛ البته چون پخش «پایتخت 7» ادامه دارد، در نظرسنجی‌های بعدی طبیعتا مخاطب افزایش پیدا می‌کند.
او درباره همخوانی 72.2 درصد با شمار 49 میلیون نفر بیننده برنامه‌های سیما در رمضان و نوروز 1403 ادامه می‌دهد: ما نظرسنجی را از افراد بالای 12 سال انجام می‌دهیم که حدود 67 میلیون نفرند و محاسبه 49 میلیون نفر بر اساس این عدد انجام شده است.
این مدیر رسانه ملی درباره جزییات نظرسنجی توضیح می‌دهد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی، می‌پرسیم شما فلان سریال یا برنامه را دیدید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، می‌شوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آن‌هایی که جواب «بله» داده‌اند، می‌پرسیم چقدر دیده‌اید؟ همه قسمت‌ها، بیشتر قسمت‌ها، برخی قسمت‌ها یا اتفاقی.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال می‌افزاید: معمولا این‌طور نیست، چون بیننده سریال معمولا گذری نمی‌بیند؛ فرد یا سریال را دنبال می‌کند یا به آن علاقمند نیست.
در شبکه نمایش خانگی هم همین‌طور است. مثلا وقتی می‌گویند «جوکر» 30 درصد بیننده دارد، آیا همه این افراد همه قسمت‌ها را دیده‌اند؟ نه. ممکن است بخشی از آن را در اینستاگرام دیده باشند. در مورد «پایتخت 7» آمارهای ما نشان می‌دهد که عددی قابل توجه تا حول‌وحوش یک میلیون کاربر یکتا، از طریق تلوبیون «پایتخت 7» را تماشا می‌کنند و از طریق تلویزیون نمی‌بینند.
بازار
معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامه‌ساز و سیاست‌گذار احصا می‌کنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.
مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی می‌داند و تصریح می‌کند: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلا آفکام می‌گوید اگر کسی در هفته 15 دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن می‌شود. می‌گویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو می‌شود. این‌ها تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را می‌سنجیم.
 وقتی می‌خواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی می‌پرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجی‌ها این امر وجود دارد. پرسشگر می‌پرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ می‌دهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامه‌ها و محتواها می‌آید، می‌گوید بله و مشخص می‌شود که می‌بیند.
 متاثر از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی در دنیا، در رقابت بین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با رادیو تلویزیون، شاهد کاهش مخاطبان تلویزیون‌های خطی و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم و این یک روند جهانی است. در داخل کشور ما علاوه بر این روندهای جهانی، تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی هم بر مخاطب صداوسیما تاثیر می‌گذارد. ما در نظرسنجی‌ها شاهد این هستیم که عده‌ای با وجودی که بعضی از برنامه‌های صداوسیما مثل فوتبال یا مستند یا موسیقی و ... را می‌بینند و می‌شنوند، اما از همان ابتدا اعلام می‌کنند که ما اصلا برنامه‌های صداوسیما را دنبال نمی‌کنیم. گویی عدم تماشای برنامه‌های صداوسیما برای عده‌ای به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است. ما برای برآورد دقیق میزان مخاطب برنامه‌های صداوسیما ناچاریم این ملاحظات را در نظر بگیریم.
این مدیر سازمان صداوسیما درباره تغییرات شیوه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات این سازمان نسبت به دوره گذشته می‌گوید: تفاوتی که به وجود آمده، این است که با توجه به وجود بسترهای مختلف انتشار، سعی کردیم بدانیم مخاطب محتوا را از چه بستری دیده؛ تلویزیون، تلوبیون، شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و... . البته این بخش زیاد نیست، ولی دارد بیشتر می‌شود.
شاکری‌نژاد در پایان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر شایعات درباره محرمانه شدن نتایج نظرسنجی‌ها توضیح می‌دهد: این‌طور نیست. به طور معمول نتایج همه نظرسنجی‌ها درباره برنامه‌ها، برای شبکه‌ها، برنامه‌سازها و حوزه معاونت سیما می‌رود، اما در مناسبت‌های خاص مثل نوروز، رمضان و یلدا، اداره‌کل روابط عمومی، آن را به صورت عمومی منتشر می‌کند. طبیعی هم است، بالاخره ما بیننده صدها برنامه را می‌سنجیم و برای مردم اهمیت زیادی ندارد که فلان برنامه مثلا عصرگاهی فلان شبکه، چه میزان بیننده دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1080237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ای دل غم این جهان فرسوده مخور

شکوری راد: اسرائیل قبل از مذاکرات عمان به آمریکا احضار شد و گوشش پیچانده شد

دیدار ترامپ و پزشکیان در عربستان؟!

حال و هوای زنانه ورزشگاه آزادی پیش از آغاز بازی پرسپولیس - سپاهان

عجیب اما واقعی، حضور هواداران آقا در آزادی!

فیلم/ حضور آقایان در ورزشگاه آزادی با وجود محرومیت انضباطی

ادعای عجیب قائم مقام معاون سیما: وحید جلیلی جزو حامیان اصلی سریال پایتخت است!

چهره ها/ مهسا حجازی در پشت صحنه «تاسیان»

چهره ها/ سلفی خاص رضا گلزار

بغض آریا عظیمی‌نژاد و سیروس مقدم با دیدن سکانس‌ پایانی سریال پایتخت

نقشه مخفی ویروس زیکا برای عبور از جفت جنین لو رفت!

پرداخت حقوق بازنشستگان کارگری آغاز شد/ بازنشستگان حساب خود را چک کنند

غیرمنتظره؛ شاید پایان آلومینیوم در لیگ برتر!

گل دوم تراکتور به ملوان توسط دروژدک

امیری این بار رهبر پرسپولیس برای پایان طلسم

گل سوم تراکتور به ملوان توسط دروژدک

خبر کوتاه بود و تکراری؛ اوستون اورونوف به دلیل مصدومیت تعویض شد!

سعید حجاریان: در مذاکره با آمریکا باید فعالانه برخورد کرد

تصاویری جدید از محل اختفای سرتیم عملیاتی گروهک تروریستی جیش‌الظلم

روز های خوشی در کشتی استان رقم خورد

آذرباد: اگر VAR بود بازیکن خارجی استقلال خوزستان اخراج می‌شد

برگ برنده «فخوز» در آستانه فصل گرم سال/ نیروگاه سبزوار، گام استراتژیک فولاد خوزستان در مسیر تامین پایدار برق

اینفوگرافی آخرین خبر/ نگاه توسعه محور در فولاد اکسین خوزستان

روحیه جهادی و مقاومت، سرمایه ملی برای حفظ اقتدار کشور است

ورود هواداران زن سپاهان به ورزشگاه آزادی

شروین حاجی‌پور خواننده «وحشی» شد

استقلال و پرسپولیس آماده برای جابه‌جایی قلی‌زاده

دو بازیکن مازنی نسخه نساجی را پیچیدند

گل تراکتور به ملوان توسط حسین زاده که داور بعد از بازبینی آفساید اعلام کرد

بیرانوند فاز اونانا گرفت!

توضیحات استاندار در خصوص منشاء اصلی ریزگردها در خوزستان

«آیت‌الله» با موضوع زندگی آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی منتشر شد

نشست خبری عراقچی و لاوروف؛ ازآخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا تا لغو روادید بین ایران و روسیه

پزشکیان: زیر بار هیچ ذلتی نمی‌رویم؛ دنبال جنگ نیستیم

ویتکاف: هدف ما، حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران است

هشدار فلاحت‌پیشه درباره روسیه و مذاکرات ایران و آمریکا

ارتش جمهوری اسلامی ایران قدرت اول نظامی در منطقه است

رژیم صهیونیستی با جنایات آشکار خود در برابر چشمان جهانیان ایستاده است

چمنیان: بازیکن پولی در تیم ملی؟ تهمت بی شرافت هاست!

آقای گل کافا را داشتم اما بازهم از آقای گل تهران عذرخواهی می کنم، باید به او فرصت می دادم

پذیرش حداکثری در جامعه الزهرا (س) قم

باز هم منتظر یک شهداب قوی باشید، مهدوی می‌ماند

سه تصادف هولناک در خوزستان ؛ 19 نفر مصدوم شدند

دفاعیه چمنیان: تهمت زدندو شرافت را زیر سوال بردند

تذکر جالب حجاب سنا حسینی به خواهرش سونیا دو قلوهای پایتخت

ماجرای انتخاب حمید حامی برای «سام و نرگس»

محسن تنابنده به همراه خانواده اش

باخت پینگ‌پنگ جوانان ایران از ازبکستان در آسیای میانه

آغاز عملیات اجرایی اولین جایگاه سوخت 3 منظوره در جنوب پایتخت

وضعیت بازار سکه و طلا پس از دور دوم مذاکرات چگونه خواهد بود؟