پیام خوزستان

آخرين مطالب

کودک کشی در سینمای ایران به بهانه سریال وحشی! فرهنگی

کودک کشی در سینمای ایران به بهانه سریال وحشی!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - سلام سینما / مرگ کودکان به یکی از ترفندهای پرتکرار فیلم‌سازان ایرانی برای شوک دادن به مخاطب تبدیل شده است. این یادداشت به بررسی آسیب‌های این روند و خطر تبدیل شدن معصومیت به ابزاری کلیشه‌ای در روایت‌های سینمایی می‌پردازد.
سریال «وحشی» به‌عنوان آخرین کار هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است. اولین نکته‌ای که توجه مخاطبان را جلب کرده، ایده اولیه آن است که در آن دو کودک کشته می‌شوند.
این حادثه در ماشین شخصیت اصلی (جواد عزتی) رخ می‌دهد. عزتی فرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد خودش را بی‌خبر نشان دهد، چون می‌ترسد خون این کودکان به گردنش بیفتد. موقعیت مرگ کودکان در این سریال احساسات مخاطب را به شکلی بی‌رحمانه به تکاپو می‌اندازد.
در نتیجه «وحشی»، فارغ از اینکه سریال خوب یا بدی است، توانسته قلابی بر بیننده‌اش بیندازد و او را تا مسیری مشخص بکشاند. حالا اینکه این مسیر تا کجا ادامه پیدا کند، به سیدی و پرداختش بستگی دارد. باری. مسئله این یادداشت به کفایت کار سیدی مربوط نمی‌شود. بحث سر آن سوژه اولیه است. آن کودکانی که برای جذاب شدن یک فیلم‌نامه قربانی شدند!
در سال‌های اخیر، چه در فیلم کوتاه و چه بلند، از این سوژه برای به دام انداختن مخاطب زیاد استفاده شده است. فیلم‌سازان برای درگیر کردن احساسات مخاطب و ایجاد تعلیق در روایت از این موضوع بهره می‌برند. «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایراج‌زاد یکی از این آثار بود. یکی دیگر «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی بود که در چهل‌ویکمین جشنواره فجر به نمایش درآمد. در این میان، شاید به فیلم «رها» حسام فرهمند فکر کرده باشید که این روزها در سینماها اکران می‌شود. تفاوت «رها» با این دو فیلم در همراه کردن مخاطب است. فیلم فرهمند فقط احساسات مخاطب را جریحه‌دار می‌کند. در فیلم کوتاه هم به همین منوال آثاری قابل ذکرند. 
بازار
زیرپا گذاشتن قراردادها!
نکته اصلی اینجاست که از لحاظ روایی، مرگ کودکان چگونه مخاطب را به سمت فیلم می‌کشاند. کودکان به جهان یک اثر رنگ معصومیت می‌زنند. آن‌ها طبق قراردادهای نانوشته، ردپای پاکی و عطوفت‌اند. نقشی که در ساحت معصومیت ایفا می‌کنند، بسیار اساسی است.
فیلم‌ساز با خدشه‌دار کردن این نقش، قراردادها را زیر پا می‌گذارد. به این ترتیب، بیننده دچار آشنازدایی می‌شود. او که تا پیش از این مطمئن بود از جهان معصومانه بچه‌ها حفاظت می‌شود، با دیدن مرگشان برانگیخته می‌شود و می‌خواهد از سرنوشت این آشنازدایی باخبر شود. در نتیجه، تماشاگر هم از لحاظ احساسی درگیر است و هم از لحاظ ذهنی کنجکاو.
شوک یا بن‌بست؟
این ترفند روایی، هرچند تأثیرگذار است، اما وقتی بیش از حد تکرار شود، خطر کلیشه شدن دارد. فیلم‌سازان ایرانی این روزها انگار شیفته این سوژه شده‌اند. مرگ کودکان به ابزاری برای شوک دادن به مخاطب بدل شده، اما این شوک همیشه کارساز نیست.
مثلاً در «تابستان داغ»، این سوژه به عمق روایت گره خورده بود، اما در آثاری مثل «رها»، فقط حس ترحم مخاطب را قلقلک می‌دهد. این تکرار ممکن است کم‌کم مخاطب را بی‌حس کند. وقتی معصومیت کودکان مدام قربانی تعلیق روایت شود، دیگر آن تأثیر اولیه را نخواهد داشت. 
پشت دیوارهای خلاقیت!
از طرف دیگر این روند نشان می‌دهد فیلم‌سازان ایرانی دنبال راه‌های سریع برای جلب توجه‌اند. اما این مسیر می‌تواند به بن‌بست برسد. چرا به‌جای تکیه بر مرگ کودکان، سراغ سوژه‌های تازه‌تر و خلاقانه‌تر نمی‌روند؟ آیا معصومیت کودکان فقط باید بهانه‌ای برای پیش‌برد روایت باشد؟
این سوژه اگر با دقت و مسئولیت به کار نرود، نه‌تنها در روایت، بلکه در ذهن مخاطب هم به رخدادی عادی بدل می‌شود. به بیانی دیگر در این میان قراردادی دیگر وضع می‌شود. قراردادی که چندان ارزش دراماتیک ندارد! آن وقت دیگر نه معصومیتی می‌ماند و نه روایتی که ارزش تماشا داشته باشد.
این تکرار بی‌امان سوژه مرگ کودکان، پرسشی تلخ پیش می‌کشد: آیا سینمای ما راه دیگری برای جلب مخاطب بلد نیست؟ وقتی معصومیت بچه‌ها مدام قربانی روایت می‌شود، مخاطب کم‌کم به این شوک‌ها عادت می‌کند. آن‌وقت چه؟ فیلم‌سازان، به‌جای تکیه بر این ترفند، چرا سراغ قصه‌های تازه نمی‌روند؟ روایت‌هایی که معصومیت را نه قربانی، بلکه ستایش کنند. این مسیر شاید سخت‌تر باشد، اما دست‌کم مخاطب را با خودش همراه می‌کند، نه اینکه فقط دلش را بلرزاند.
اگر این روند ادامه پیدا کند، معصومیت در سینمای ایران فقط یک ابزار می‌شود؛ ابزاری که روزی تمام خواهد شد. نکته مهمی که در خلال تمام این مباحث وجود دارد و باید به عنوان یک تبصره در نظر گرفته شود، بحث پرداخت است. 
تبصره!
کودک‌کشی در یک فیلم برای جلب احساسات و ذهن مخاطب گناه کبیره نیست! اگر فیلم‌سازی بتواند با به کار گرفتن حس مخاطب، اثری ارزنده ارائه کند، نه تنها مورد شماتت قرار نمی‌گیرد بلکه تشویق هم خواهد شد! اما وقتی کارگردان و نویسنده بعد از نمایش چنین حادثه‌ای دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد، باید بگوییم که غائله را باخته است! 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1090364/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعری از امان‌الله میرزایی، شرکت‌کنندۀ فصل چهارم سرزمین شعر

روزبه کیائیان درگذشت

روایت عضو کمیسیون امنیت ملی از گزارش هیات اعزامی مجلس به بندر شهید رجایی

پیام تسلیت دبیرکل سازمان همکاری شانگهای به وزیر امور خارجه

ادای احترام رییس جمهور به مزار حیدر علی اف پدر رییس جمهور آذربایجان

دیدار وزیر دفاع جمهوری زیمباوه با امیر نصیرزاده

عارف: با عوامل حادثه انفجار بندر شهید رجایی برخورد می‌کنیم

پزشکیان در همایش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان: دو کشور در گذشته باهم بوده اند و مرز نمیتواند آنها را از هم جدا کند

اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ برتر؛ تراکتور بدون سرمربی و مدیر!

هشدار حزب الله درباره تحرکات خطرناک برای شکاف میان ارتش و مقاومت لبنان

اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال ایران

پیام تسلیت چند صنف سینمایی با تاکید بر شفاف‌سازی علت انفجار بندر شهید رجایی

واقعیت مجازی و فریب بدن برای احساس گرما

طلا، سکه و دلار به عقب‌نشینی از میدان معاملات ادامه دادند

شاعرانه/از دوست به‌خیر آمد و از ما به سلامت

کتابخانه زیبای پدر محمدعلی ابطحی

روایت نتانیاهو از آستانه کشف عملیات پیجر توسط ایران

مثال فوتبالی ابراهیم اصغرزاده درباره مذاکرات اخیر

کسب رتبه پنجم دختر جوان گیلانی در مسابقات جهانی حفظ کل قرآن کریم

از زد و خرد در رختکن تا کتک خوردن شهردار؛ ماجرای درگیری آبادان چه بود؟

استقلال و پرسپولیس بدون محروم در هفته بیست و هشتم لیگ برتر

از زد و خورد در رختکن تا کتک خوردن شهردار؛ ماجرای درگیری آبادان چه بود؟

دو روز از فوت پدرشون نگذشته خواستگار اومده

سیروس به هیچ پس‌اندازی رحم نمیکنه!

اگه میخوای بری خواستگاری این نکات رو درنظر داشته باش!

دانشمندان ژنوم پسته کرمان را توالی‌یابی کردند

ماموریت ناسا برای مطالعه «الکتروجت‌های شفق قطبی» آغاز شد

برگومی: فکر می‌کردیم انتقال مهدی طارمی به اینتر جواب دهد، اما اینطور نشد

10 خرید برتر بارسلونا بعد از فروش نیمار؛ با حضور پدری و آرائوخو

برنامه ویژه رئال‌مادرید برای تقویت ترکیب تیم

سکوت در مادرید؛ برق رفت، مسابقات تنیس متوقف شد!

نگاهی به عملکرد لژیونرهای والیبال در هفته‌ای که گذشت

رقابت بسکتبال بانوان ایران با 7 تیم برای صعود به سطح یک آسیا

گزارشی کوتاه از گفتگوی بی واسطه استاندار خوزستان با مردم در بازار ایذه

سخنان دلنشین اردشیر رستمی

واکنش احمدی‌نژاد به انفجار بندر شهید رجایی

عضو ارشد حماس: تحرکات اشغالگران در کرانه باختری راه به جایی نمی برد

رگبارهای پراکنده و وزش باد شدید در خوزستان تا پایان هفته

نظارت بر مقاومت و استحکام سازه‌ها خط قرمز است

محدودیت جذب دانشجو به دلیل کمبود خوابگاه در دانشگاه فرهنگیان خوزستان

ظرفیت بسیار بالایی در فضای مجازی و رسانه‌ای بسیج استان زنجان دارد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 8 اردیبهشت

پوستر باشگاه خیبر؛ همدردی با خانواده‌های قربانیان حادثه تلخ بندر شهید رجایی

در صورت قهرمانی تراکتور جشن در اهواز برگزار می‌شود

بازگشت به زندگی بانوی 50 ساله دزفولی با اقدام به موقع اورژانس 115

مقام حزب‌الله: اولویت،‌ خروج دشمن اسرائیلی از لبنان است

اولین تجربه حضور بازیگران «جان سخت» در سینما ​

عزت الله ضرغامی: جیرانی را از «هفت» کنار نگذاشتیم

چقدر بهت پول بدم دست از سر پسرم برداری

سهم یک درصدی محصولات فولاد خوزستان در تولید ناخالص ملی