پیام خوزستان

آخرين مطالب

آزادی قبل و بعد از بیان در حکومت پیامبر / صلح یا جنگ، کدامیک نزد پیامبر(ص) اصل است؟ /آیا تندروها به اسلام و مکتب پیامبر (ص) عمل می کنند؟ شهرستان ها

آزادی قبل و بعد از بیان در حکومت پیامبر / صلح یا جنگ، کدامیک نزد پیامبر(ص) اصل است؟ /آیا تندروها به اسلام و مکتب پیامبر (ص) عمل می کنند؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - چرا پیامبر روی عناصر ایدئولوژیک در قراردادها تاکید نمی کردند؟ مثل قرارداد صلح حدیبیه. در صلح حدیبیه امام علی (ع) مأمور نوشتن صلحنامه شد. رسول خدا (ص) در ابتدا فرمود تا چنین بنویسد: بسم الله الرحمن الرحیم؛ اما سهیل اعتراض کرد و گفت: ما «رحمن» را نمی ‌شناسیم. پس از اصرار سهیل قرار شد تا به نوشتن «باسمک اللهم» که مورد توافق دو طرف بود اکتفا شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
برای مثال اگر در صلح حدیبیه قرار بود مسلمانان بر اساس ایدئولوژی و بایدها تصمیم بگیرند، پیامبر (ص) هیچگاه نباید تن به امضاء قرار داد صلح می دادند، زیرا قریش به مهمترین نقطه مرکزی شعار جنبش جدید، یعنی قولوا لااله الاالله تفلحوا، حمله کرده و در قرارداد یا پیمان نامه، خواستار حذف نام خدای رحمان بود. یعنی به خدای رحمان، توهین کرده، و به جای صلح باید مجازات شوند. اما اگر در عمل سیاسی پیامبر (ص) به تحقق آرمان ها در روند طولانی نظر داشتند، بنابراین باید به استراتژی صلح عمل می کردند و وفادار می ماندند و به تاکتیک های مربوطه در یک بازی برد - برد، تن می دادند ولو آن که برخی موارد خلاف اصول مسلم فکری ایشان باشد. این امر نزد تندروهای ایرانی، جایگاهی ندارد. با این همه باید گفت ادیان ابراهیمی، و به ویژه دین اسلام، پایه گذار اداره جامعه بر اساس نهادینه سازی امر «قرارداد» اجتماعی است. موضوعی که از منظر تندروها، محل اشکال جدی است. از نظر تندروها، قانون از طریق قرارداداجتماعی، در برابر قانون خداوند و وحی، محلی از اعراب نداشته و باید کنار گذاشته شود. موضوعی که اختلاف اصلی میان مشروطه خواهان و مشروعه خواهان در صدر مشروطه نیز بود.

پیام خوزستان

اما کسانی که معتقدند اصل بر قراردادگرایی است، از منظر جهان بینی، و تبیین جهان معتقدند که خداوند، در کتاب آفرینش، هستی و انسان، اساس را بر مناسبات مبتنی جمهور ، عهد و پیمان و قرارداد بنا کرده است. این پیمان، شامل مهلت به شیطان؛ «پس شیطان از خدا تا پایان جهان مهلت خواست و خدا به وی مهلت داد»، تا آدمی است. تا پایان جهان نه از شیطان سلب اختیار شده و نه از انسان. و عجیب آن که نخستین شکل حکومت اسلامی که با تمرکز قدرت پس از فتح مکه رخ داد، پیامبر (ص) پیمان خود را با مردان و زنان تجدید کرد و این تجدید بیعت و عهد و پیمان، برای ایجاد وفاق و وحدت، تنها در انحصار یاران پیامبر و به زعم برخی بر اساس محدود کردن دایره مشارکت کنندگان در وفاق نبود.در تاریخ طبری، و البدایه و النهایه آمده است که در بخش زنان، هند همسر ابوسفیان میان بیعت‌کنندگان بود. او که به دلیل دشمنی‌هایش با رسول خدا و مُثله کردن پیکر حمزه در جنگ احد، از انتقام او بیم داشت، به صورت ناشناس در جمع زنان حضور یافت؛ اما هنگام ارائه مفاد بیعت از جانب پیامبر زبان به اعتراض گشود و آن را تبعیض بر ضد زنان دانست. با این همه پیامبر او را در زیر چتر قدرت حاکمیت اسلامی، قرار داد، و اجازه ندادند که نسبت به او توهینی واقع شود. در آیات 23 و 24 سوره احزاب، قرآن یکی از نشانه‌های ایمان را پای‌بندی به عهد و پیمان می‌شمارد. و پیامبر پیمان بسته بود که پیامبر رحمت باشد. در آغاز فتح مکه اعلام عفو عمومی کرد و به مردم مکّه فرمود: «امروز ملامت و توبیخ بر شما نیست.» اسیر و برده بودید: «اَنْتُمُ الطُّلَقاءَ؛ شما همه آزادید.» بی تردید با پیام رهایی بخش و بزرگ صادر شده، انتقادها، قابل تقسیم بندی به قبل از بیان و بعد از بیان نبودند. دشمنان سابق، امروز همه خودی بودند و می توانستند به صراحت ولو به غلط زبان به انتقاد بگشایند. بی تردید چنین آموزه هایی در شکل گیری تمدن اسلامی نقش تعیین کننده داشتند. آموزه هایی که به تدریج فیلسوفان بزرگی چون هابز، لاک، و روسو با توجه به عینیات اجتماعی عصر خود، آنان را به نظریه قرارداد اجتماعی برای جهان مدرن تبدیل کردند. با این همه، اکنون مکتب فکری قراردادگرایی این مرد تاریخ ساز و تمدن ساز، در ایران نه تنها مهجور است، بلکه نام او، نزد بسیاری تندروها بهانه ای است تا قدرت طلبی، و انحصارات خود را در قالب ضدیت با حقوق مردم مندرج در قانون اساسی نفی کرده، و به زیان آنان دولت درسایه تشکیل بدهند و ... وفاق مبتنی بر قانون و ییمان مبتنی بر نظام انتخاباتی را منهدم سازند. کتاب مرحوم فیرحی گامی در جهت تثبیت قراردادگرایی امروزه در قالب حرکت های سازمان های مردم نهاد و ان جی اویی، نیازمند آن هستیم، تا فرهنگ قراردادگرایی را تقویت و تنومند کنیم. از این رو شاید مطالعه کتاب «پیامبری و قرارداد؛ نظریه‌ای درباره سیره حکمرانی پیامبر» مرحوم فیرحی ضروری باشد.» این کتاب حاصل سه دوره تدریس سیره سیاسی پیامبر توسط داود فیرحی در دانشگاه تهران در سالهای 1397 تا 1399 است که بعد از درگذشت او، اکبر محمدی در پژوهشکده اندیشه دینی معاصر آن را تنظیم و تحقیق و در سال 1403 نشر نی آن را منتشر کرده است. در معرفی این کتاب به قلم رضا تاران، که در کانال مرحوم دکتر فیرحی منتشر شده، آمده است: « فیرحی دوگانه «اسلامی» و «جاهلی» به تاریخ شبه‌جزیره عربستان را رد می‌کند و دولت مدینه را در امتداد دوره پیش از اسلام تحلیل می‌کند. او بر این باور است که قبایل عرب توانسته بودند با پیمان و قراردادهای میان‌قبیله‌ای خط اقتصادی امنی ایجاد کنند(394). از نظر فرهنگی هم بر فرهنگ روم و هم بر فرهنگ ایران آگاهی داشتند(395). بر این اساس وضعیت عربستان پیش از اسلام جنگ دائمی نبود و بر پایه پیمان و قرارداد وضعیت باثباتی داشتند(74). شکل‌گیری دولت مدینه و حکمرانی پیامبر نیز بر پایه و اساس قراردادهای مرسوم آن دوره بود(58). این دیدگاه در مقابل نظریه‌ای نخبه‌گرایانه‌ای است که معتقد است پیامبر بر پایه نظر و رای خود مدینه را اداره کرده است(54).» او در ادامه می نویسد: «فیرحی مهاجرت پیامبر به مدینه را نقطه آغاز تشکیل دولت مدینه می‌داند که با قراردادی میان او و بزرگان مدینه انجام شد(63). اما مستند اصلی فیرحی پیمان مدینه است که در ماه‌های اول هجرت انجام شده است. به باور او پیمان مدینه نه فرمان بلکه از جنس قرارداد است؛ قراردادی میان پیامبر، مهاجران، انصار، مشرکان و برخی از گروه‌های یهودی(76). بر اساس این قرارداد مدینه به عنوان «حّرم» اعلام می‌شود که منازعات داخلی را به صلح و از تعرضات بیرونی جلوگیری شود(108). مرجع حل اختلافات پیامبر است اما جنس تعیین او از قبیل «قاضی تحکیم» است که طرفین دعوا با توافق او را انتخاب کرده‌اند(109). به باور فیرحی در همه قراردادها پیامبر داور نبود بلکه با توافق طرفین قرارداد داور تعیین می‌شد(173). قرارداد مدینه قبیله و هویت‌های ایمانی را از بین نبرد بلکه هویت جمعی بزرگتری به‌نام شهروند مدینه بودن را افزود(121). بر اساس قرارداد قانون مدینه شکل می‌گیرد که در دو بخش است؛ بخش اول: قانون داخلی قبایل و گروه‌های عقیدتی است و قانون دوم قانون شهر با توافق جماعت‌ها(129). محور این قرارداد ممنوعیت ظلم، گناه، دشمنی و فساد نسبت به اعضای قرارداد بود(217).»

پیام خوزستان

هشدار فراستخواه، رحمانیان، و میرزایی درباره تهدیدهای متوجه وفاق / پیروزی، یعنی وفاق با 50 درصد شرکت نکرده در انتخابات / تعمیق وفاق با رضایت مردم
چرا در حوادث سال 98 به 731 بانک حمله شد؟
روایت میدری از اقتضائات امنیت در ایران / بدون توانمندسازی..
درگیری با نسل دختر قصاب، امیدهای انتخابات 1403 را می سوزاند / درگیری نسلی طرحی صهیونیستی/ راه حل؛ ائتلاف و توافق‌سازی برسر مساله‌های مشترک
216216
کد خبر 1960102

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/946873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان خوزستان با 5 زمین لرزه لرزید

شباهت جالب دبل سیو شزنی و رایا با پیراهن توپچی‌ها

پیروزی و تساوی نمایندگان خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گوشی‌های «ضد آب» و «مقاوم در برابر آب» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ویدیوی رسمی باشگاه اینتر به مناسبت دربی میلان

جلوگیری از انفجار مهیب در پاساژ طلافروشان اندیمشک/ عملیات ایمن سازی ادامه دارد

اشتغال و مسکن مهمترین دغدغه معلولان و مددجویان است

پیشکسوتان دفاع مقدس در خوزستان تجلیل شدند

اول مهر، حضور یک میلیون و 100 هزار دانش آموز خوزستانی در مدارس

تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد/ حمله به رئیس اسبق ستاد کل ارتش

معاون استاندار خوزستان: هنرهای نمایشی می‌توانند در فرهنگ‌سازی مؤثر باشند

کل اول پاری سن ژرمن توسط دمبله؛ رنس 1-1 پاری‌سن‌ژرمن

گل چهارم رئال مادرید به اسپانیول

پرسپولیس آماده دریافت غرامت 324 هزار دلاری

دخالت شهریاری به سود نکونام!

سرمربی چادر ملو: برابر استقلال خوزستان مستحق برد بودیم

پیام تسلیت مشاور رهبر انقلاب به سید حسن نصرالله

سماق سردشت از مرغوب ترین محصولات کشور

تجلیل از لنجداران چوئبده حاضر در دفاع مقدس

جنایات اخیر رژیم صهیونیستی فرار رو به جلو از بن بست است

تساوی برابر چادرملو منصفانه بود/ عقب نشینی نکردیم

افتتاح نمایشگاه دفاع مقدس در تبریز

امداد رسانی اورژانس هوایی در منطقه سخت گذر وارگه سبز اندیکا

یه زمانی موهام از روی ابروم بود تا روی کمرم

بررسی آمار فروش فیلم‌ها در 6 ماه ابتدایی 1403

طیبی: با تمام وجود تلاش‌می‌کنیم تادل مردم را شادکنیم

تن‌هاخ: کریستال پالاس را زنده زنده خوردیم!

چشم الوحده به احمد نوراللهی است

تکذیب خرید جدید پرسپولیس در الجزایر

گل دوم رئال مادرید به اسپانیول توسط رودریگو

گل سوم رئال مادرید به اسپانیول توسط وینیسیوس

نقشه میزازاده برای شکست لوپز کوبایی چه بود؟

پرسپولیس - پاختاکور در شهدای شهر قدس

چرا میرزازاده در المپیک مانند2023 آماده نبود؟

مادر معظم شهیدان محمودنژاد آسمانی شد

حکمت گمشده ی مومنه...

تجربه اعتیاد اردشیر رستمی

رضایی: می‌خواهند ما را به جنگ تمام‌عیار تحریک کنند

آخرین وضعیت درمانی سفیر ایران در لبنان

پیام قالیباف به سید حسن نصرالله

شعری که رهبر انقلاب صبح امروز در سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) خواندند

محمد مهاجری: ادبیات پزشکیان طرف مقابل را خلع سلاح کرد

بازتاب رژه نیروهای مسلح در رسانه‌های خارجی

عضو کمیسیون امنیت ملی: قدرت‌هایی مانند روسیه و ایران ساکت نخواهند نشست

تذکر مجری صداوسیما به عوامل استودیو پس از توهین به رئیس جمهور

محمد هاشمی: برخی مفهوم وفاق ملی را تحریف می‌کنند

دیدار عراقچی با تعدادی از مقامات سازمان ملل در نیویورک

توهین میهمان یک برنامه صدا و سیما به رئیس جمهور

عبدالملک الحوثی: هدف مقدس انقلاب پربرکت یمن آزادی و استقلال به معنای واقعی آن است

برگزاری مسابقه طناب کشی و طناب زنی در بستان آباد